Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Een nieuw jaar, een nieuw ontwerp.

Gestart door Dolfijn24 donderdag 23 januari 2014, 23:09:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een nieuw jaar, een nieuw ontwerp.
Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn eerdere, nooit voltooide, vrij grote baan afgebroken. Mijn interesse lag toen bij de volledig digitale besturing d.m.v. een eigen geschreven software programma. Toen het echter aankwam op de scenery bleek  deze baan veel te groot. Kon bijna nergens meer goed bij.

Wil nu een nieuwe start maken met het volgende, qua oppervlakte en niveaus gehalveerde, ontwerp. De uitgangspunten hierbij waren op niveau 0 een schaduw station. Op niveau een relatief groot station en een lokaal spoortje. Alles dubbelspoor en een dubbele keerlus . Rangeren is voor mij van ondergeschikt belang. Ook deze baan wordt volledig digitaal gestuurd door het voor de vorige baan geschreven  software programma.

Voordat ik de rails definitief vastschroef stel ik jullie reacties en zo mogelijke suggesties ter verbetering op prijs.

Grijs is niveau 0.



Licht blauw is Niveau 1.



Vriendelijke groet, Jaap

Re: Een nieuw jaar, een nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Een nieuw jaar, een nieuw ontwerp.
Beste Jaap,

Zo op het eerste gezicht een strak plan, waarvan de bouw geen overkomelijke problemen hoeft op te leveren.
Wel een kanttekening: de keerlus op het station niveau zou ik anders maken. Nu vertrekt de trein vanuit het station en komt direct weer aan de andere kant bij het station, om dan
naar het schaduwstation te gaan. Dat is alleen zinvol als daartussen nog een schaduwstation is, zodat je niet direct dezelfde trein ziet.
Ik zou de aansluiting verder voorbij het station op de vrije baan proberen aan te sluiten, waarbij je de wissels van de aansluiting dan uit het zicht moet plaatsen. Daardoor kunnen de
treinen vanuit hetzelfde schaduwstation ongezien van 2 kanten je station binnenrijden. Dat is wat realistischer en gaat minder gauw vervelen.

Tjoek groet,

Martin
Re: Een nieuw jaar, een nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Een nieuw jaar, een nieuw ontwerp.
Dag Jaap,
Hoop niet dat je het erg vindt, maar ik ben iets minder enthousiast dan Martin. Deze baan voldoet heel goed, wanneer je er van houdt
om alle treinen kris-kras door elkaar te laten rijden en alle rijmogelijkheden die het spoor heeft ook 100% in beide richtingen wilt benutten.
Dat kan volgens mij nu ook in je plan. Maar normaal gesproken zou ik enige logisch structuur in een plan verwachten, dus dat is mijn kanttekening.
Heb verder nog niet heel in detail gekeken, maar vind het rangeerdeel er wat karig afkomen, met die erg korte spoortjes, maar mogelijk wil je niet echt rangeren en heb je daar een andere bestemming voor?

groet, Gertjan