Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Wie heeft ervaring met de Tams Easy Control

Gestart door niek dinsdag 21 januari 2014, 14:45:23

Wie heeft ervaring met de Tams Easy Control
Goedemiddag,

Wie heeft ervaring met de Tams Master Control met Itrain (3.0.0)?
Ben benieuwd!
vr.gr.
Niek
Re: Re: iTrain vraagbaak voor starters n.a.v. demo bij Hobby in Praktijk
Ik

Grt Rieske
Nou brand los met al die vragen...... :D

We zitten gespannen te wachten , willen dat allemaal graag horen , en kunnen het altijd straks weer allemaal terug lezen.

Mvg: Alex
Goedemiddag,
Mijn marklin 6021/6050 lopen op hun einde!
Daar ik uitsluitend met Itrain rijd ben ik op zoek naar een voordelige centrale/interface, daar ik de toeters en bellen van een dure centrale toch niet ga gebruiken.
Mijn oog is gevallen op de Tams Master Control in combinatie met 6 marklinboosters 6015/6017 voor de besturing van circa 45 locs met diverse, ook zeer oude, decoders.
Verder gebruik ik nog 4 marklin  S88 en 3 marklin K 83.
De baan wordt gevoed met 6 marklintrafo's 6002.
Itrain staat op een laptop met 2 externe beeldschermen.
Is dit dus mogelijk met de Tams MC en geeft dat geen problemen?
Ben zeer benieuwd!!!!!!!
Vr.gr.
Niek
Het aantal lok functies is beperkt tot 8. Van daaruit geredeneerd vind ik een Tams een slechte keuze immers je koopt zo iets voor jaren.

Gr, Ben.
Hoop dat Rieske snel een antwoord op je vragen hebt.
In ieder geval alles wat op en achter je laptop zit/hebt blijft zoals het is....alleen je doorgeefluik word iets anders.
We zijn net zo benieuwd als jij.

Veel suc6.
Mvg: Alex
Klopt niet helemaal Ben.
Aangestuurd met iTrain 3.0 tot F 21
Misschien ook je Tams even "behandelen"?

Citaat van: Spoorman op dinsdag 21 januari 2014, 17:23:03
Het aantal lok functies is beperkt tot 8. Van daaruit geredeneerd vind ik een Tams een slechte keuze immers je koopt zo iets voor jaren.

Gr, Ben.
Aantal functies bij de Tams voor MM is 4 (8 bij twee adressen) en voor DCC 14 functies.

Citeer
Funktionen bis 14 lassen sich per Zifferneingabe + FUNC umschalten (nicht in den MM-Formaten).
Die Anzeige der Funktionen bei SHIFT belegt nun die gesamte untere Zeile mit Spezialzeichen für die Funktionen F10 bis F14.

Mvg,
Peter
Citaat van: Rieske op dinsdag 21 januari 2014, 17:36:07

Misschien ook je Tams even "behandelen"?

Ik kijk op de website van Tams bij de spec's, daar staat 8. Als ik lieg lieg ik in commissie met Tams. :D

Gr, Ben.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

De Tams kent ook het uitgaande MFX signaal met de naam M3, het zou mij niet verbazen als je daarmee ook meer functies als 8 kunt aansturen, dus dat is even een vraag aan de deskundigen.

Indien dat niet zo is en Niek niet "hecht" aan meer functies als 8, dan is de Tams een goede keuze, "hecht" Niek wel aan meer als 8 functies dan is hij "veroordeeld tot een CS of een Ecos.

Groet, Anne W
Goedenavond,
Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen van Rieske!!!!!!!
Vr.gr.
Niek
TAMS ondersteunt standaard al de uitbreiding voor functies f9-f16, maar met de laatste
firmware is het via een extra instructie zelfs mogelijk om de functies f17-f28 te gebruiken.
De optie ?Gebruik nieuwe functies? wordt nu gebruikt om te kiezen tussen f0-f16 (uit) en f0-
f28 (aan).

Bovenstaande staat in de handleiding van iTrain en zojuist nog geprobeerd met mijn Tams in combinatie met een DCC decoder.
Je moet natuurlijk wel weten hoe je zo'n F9 t/m F28 moet gebruiken op de Tams.

Grt Rieske

Beste Rieske,

Niek rijdt met Märklin dus geen DCC, kun je het eens uittesten op M3 en de functies boven de F8, wel even een MFX lok gebruiken die ook wat "doet" boven de F8.

Groetjes, Anne
Re: Wie heeft ervaring met de Tams Easy Control
Ik ben al langere tijd (een zeer tevreden) Tams Easy Control gebruiker en gebruik de centrale i.c.m. Koploper. Ik gebruik hoofdzakelijk het DCC protocol (met 28 functies). Voor een paar M* loks MMII (met 27 rijstappen) en voor de MFX loks M3. M3 is echter niet standaard ingeschakeld. Dit moet je vrijschakelen via een cheatcode (postcode van Tams). Daarna luisteren MFX loks alleen nog naar M3 en niet meer naar MMII. Volgens het display van de Tams kun je met M3 15 functies schakelen. Zelf heb ik echter geen MFX loks die meer dan 8 functies hebben, ik kan dus niet testen of het ook echt werkt. Verder is de Tams de snelst bootende centrale (binnen een seconde gebruiksgereed) en omdat je met M3 de MFX loks handmatig een adres moet geven, ben je ook geen tijd kwijt voor het aanmelden. Middels de (los leverbare) phone control heb je met een goedkope dect telefoon een handige draadloze afstandsbediening ter beschikking, waarmee je loks en wissels kunt bedienen. Handig voor (handmatige) rangeerklussen op uithoeken van je baan. Daarnaast is de ondersteuning door Tams helemaal top. Kortom: een geweldige no nonsense centrale zonder toeters en bellen en daardoor uitstekend geschikt voor PC rijders.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Kijk, het antwoord van Aldert bevestigt mijn vermoeden, Niek ik denk dat je een goede, informatieve referent hebt gevonden, misschien kun je een keer bij Aldert gaan kijken.

Groet, Anne W
Dag Rieske,

Ben ik ongeduldig als ik nog een keer naar jouw ervaringen vraag?
Alvast bedankt!
vr.gr.
Niek

Wie is hier spoorloos ??

Ja, grapje.
Heb er tot nu toe goede ervaringen mee.
Had het hier op M3 ingesteld maar dat heb ik gisteravond weer terug gedraaid.
Nu dus weer terug bij Motorola en DCC
Prima centrale. Ik heb voorlopig maar 1 booster op aangesloten en wel de B2 van Tams.
Ben met een testbaantje bezig en afgelopen week stuurde iTrain 3.0 in combi met de Tams 9 locs aan.

Grt Rieske

Citaat van: niek op woensdag 22 januari 2014, 14:34:58
Dag Rieske,

Ben ik ongeduldig als ik nog een keer naar jouw ervaringen vraag?
Alvast bedankt!
vr.gr.
Niek
Goedenavond,

Mannen bedankt voor de moeite!
vr.gr.
Niek

Beste Niek,

Bij de MSG/Den Bosch hebben 3 banen een Tams centrale:

De grote Märklin baan, Traincontroller, Motorola en DCC
De Railware baan, Railware, DCC
De Maaspoort baan, iTrain, DCC

Groet, Anne W

Wie is hier spoorloos ??

De Blauwe baan ook bij MSG

De Blauwe Baan bij de MSG is de testbaan, op het 3-rail stuk staan naast de Tams ook een 6021, een MS2 en er is een aansluiting om willekeurig welke centrale aan te sluiten, e.e.a. helemaal monkey-proof geschakeld, ook de twee wissels kunnen digitaal (Motorola) of analoog geschakeld worden, ook monkey-proof, daarnaast is de baan voorzien van 15 S88 terugmelders, zodat er workshops automatiseren gegeven kunnen worden.

Groet, Anne W

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Rieske op woensdag 22 januari 2014, 14:46:11
Ik heb voorlopig maar 1 booster op aangesloten en wel de B2 van Tams.
Grt Rieske
Hoi Rieske,

Je zal wel moeten, want die centrale heeft geen eigen booster.

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi,

Wat zijn de stappen om M3 te krijgen?

Vincent

Wie is hier spoorloos ??

Bij lang adres voer je de (Tams) postcode in.
30625
Wil je er vanaf dan reset je de Tams.

Grt Rieske

Je kunt M3 niet blokkeren door een reset (tegelijk indrukken van start en stop). Als je weer van M3 af wil, moet je de "configuratie wissen". Dat is op zich niet zo moeilijk, maar je moet daarna je lokdatabank opnieuw inrichten en opnieuw aangeven hoeveel s88 units er zijn aangesloten.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Wie is hier spoorloos ??

Klopt, heb ik verkeerd omschreven.

Citaat van: mozzi54 op donderdag 23 januari 2014, 08:42:00
Je kunt M3 niet blokkeren door een reset (tegelijk indrukken van start en stop). Als je weer van M3 af wil, moet je de "configuratie wissen". Dat is op zich niet zo moeilijk, maar je moet daarna je lokdatabank opnieuw inrichten en opnieuw aangeven hoeveel s88 units er zijn aangesloten.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

Beste medespoorders

Zijn er ondertussen al nieuwe ervaringen met deze centrale.
Bij mij op de vereniging is misschien interesse voer deze centrale.

Eerst maar eens wat ervaringen lezen.

Alvast bedankt

Beste Koos,

Als je vandaag niets anders te doen hebt, kom dan naar de Open Dagen van de MSG/Den Bosch, je kunt er dan een stuk of 4 aan het werk zien.

Groet, Anne W

Beste Anne

Ik wist van jullie open dag maar in deze tijd van het jaar heb ik heel veel andere hobbymatige verplichtingen.

Wellicht dat er nog meer Tams gebruikers op het forum zijn

Wat wil je nog meer weten dan hierboven al beschreven staat?
Ik gebruik de Tams in combinatie met Rocrail op de PC. De Tams is voor mij het doorgeefluik tussen PC en de baan en zo af en toe rijd ik een trein met de rode knop op de Tams. Rocrail kent daarvoor de functie 'halfautomaat'.
Ik heb 1 loc met een mfx decoder maar die optie gebruik ik niet. Met Rocrail kan ik alle functies aanspreken via het tweede adres op de decoder.
Ik heb 3 B2 boosters aan de Tams hangen, 2 voor de baan en 1 voor de wissels. Voor de terugmelding gebruik ik een HSI88 met daaraan 6 S88N modules.
Om nieuwe locs met DCC decoder te programmeren zet ik ze in eerste instantie op het programmeerspoor, maar dat doe ik ook via Rocrail omdat dan de ingestelde waarden ook worden opgeslagen op de PC.

Kortom, ik ben een tevreden Tams gebruiker.

Albert.
Wellicht ten overvloede, maar de Tams is een probleemloze no nonsense centrale die bij mij al ruim twee jaar naar volle tevredenheid dienst doet. Snel bootend (binnen een seconde gebruiksgereed). Ik gebruik hem i.c.m. een PC met Koploper en er hangen zes verschillende boosters aan variërend van een Tams B2 tot een Uhlenbrock Power 8. De centrale stuurt zowel de treinbaan (met 30 actieve treinen) als de separate trambaan (op een eigen booster met 5 actieve trams) aan. Voor handmatige rangeerklussen gebruik ik de Tams Phone Control i.c.m. een goedkoop dect telefoontje uit de bouwmarkt. Hiermee kun je een lok naar keuze, de lokfuncties en wissels (draadloos) bedienen. Ik gebruik hoofdzakelijk het DCC protocol. Een paar loks met M* decoder rijden op MM II met 27 rijstappen en een paar loks die MFX hebben, rijden op M3. Drietalig dus. De ondersteuning door de fa. Tams is bijzonder goed en regelmatig komen updates beschikbaar en last but not least het apparaat kost de wereld niet.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Beste Albert en Aldert

Beide bedankt voor jullie reactie, ik zal dit meenemen naar de vereniging.
Ik ben gewoon op zoek naar reacties van gebruikers, het draadje was al wat ouder vandaar dat ik het heb geactualiseerd.
Dit geeft toch weer wat nieuwe reacties.

Nogmaals bedankt en succes met de hobby
Over rangeren gesproken: Klik
Dit is op mijn baan. Dit is AndRoc op telefoon en tablet, de Android app van Rocrail, als alternatief voor de phone control van Tams.

Albert.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.