Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

vastzetten van de wielen aan een as

Gestart door hmmglaser zondag 19 januari 2014, 01:48:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vastzetten van de wielen aan een as
waar meer kan ik het beste de wielen van het onderstel aan de assen bevestigen(heb al op meerdere sites gezocht maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden misschien heb ik iets over het hoofd gezien!

groeten mark.
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Hoi Mark,

Je vraag is ook niet zo duidelijk, namelijk wat wil je vastzetten?

Kunststof wielen op een metalen as, of metalen wielen op een metalen as, of anders.........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Ha Mark,

Wieltjes zitten op de as geperst. Als regel zit dit voldoende vast.

Bij het werken aan asjes en wieltjes/tandwieltjes moet het asje wel eens los gemaakt worden. Dit kan met gepaste kracht  met de hand, of zo nodig met een mini poulietrekkertje.

Wanneer je het vaak los maakt en weer vast zet wordt gaatje in het wieltje na verloop van tijd ruimer waardoor het asje niet goed meer past en "doorslipt". Bij wagonnetjes is dat allemaal niet zo erg maar bij locjes moet het dan weer stevig vast komen te zitten

Om het asje weer goed in het te ruime gaatje te krijgen zijn er diverse borgmiddelen in de handel. Borgen wil zeggen dat alles goed stevig vastzit maar dat je het ook weer los kunt maken. Dit in tegenstelling tot verlijmen want dan krijg je het waarschijnlijk niet meer los zonder het geheel te beschadigen.

Dus borgen. Er zijn verschillende (soms best dure) middelen:

klik

Of dit:
en nog eens klik

Of loctite:
en nog een keertje

Hoofdzaak is dus dat je het borgt en niet verlijmt.

mvg Harry
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Ik heb het wel eens op de volgende manier gedaan bij een stalen as met stalen wieltje : asje op een stuk staal leggen, b.v. een bankschroef en dan een klein tikje met een hamertje op uiteinde van het asje, dan maak je het als het ware een klein beetje ovaal, daarna klemt het wieltje weer prima.

Is wel secuur werkje, asje moet goed plat liggen anders maak je het asje alleen maar krom.

Mvg Gert
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Hoi Gert,

Daarbij loop je een risico :warning:

Want het kan zijn dat je met die hamerslag/persing met de bankschroef, ook het middelpunt van de as zou kunnen verleggen c.q. verbuigen.

Als dat afwijkt, kan je wagon gaan hobbelen en dat is nou een effect wat niet wenselijk is ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: vastzetten van de wielen aan een as
het gaat om stalen assen die goed vast moet komen te zitten aan de wielen omdat dit de aandrijving is(oude 3 as stoomloc)wielen moeten aan bijde kanten 90 graden verschillen! er zit nu speling op en daardoor loopt die vast!
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Een druppie loctite 243 doet het ook prima.
Vergeet niet dat het 'kwartieren' van de wielen belangrijk is voordat je ze fixeert.

grt Piet.
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Ook een druppel moet uit een flesje komen Piet :D

Maar kwartieren voor het fixeren hoort erbij, zeker als je wielen al los van de as zijn. :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: vastzetten van de wielen aan een as
dat van dat kwartieren had ik al begrepen en afgekeken van andere loks! bedankt voor alle reacties
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Kwartieren geldt toch allen voor stoomlocs, of maak ik nu een denkfout ?

Mvg Gert
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Je maakt een leesfout, zie #6  :D
Re: vastzetten van de wielen aan een as
hoy, zijn er geen problemen met de stroomgeleiding (massa) als je al de wielen aan 1 kant verlijmd?
Ik heb goede resultaten gehad met het vertinnen/verzilveren van het uiteinde van de as. Gewoon vertinnen, en het "hete" overtollige tin verwijderen met een doek. Dan gewoonweg weer in elkaar pressen. Die vertinning moet wel vlug gebeuren om geen lakschade aan de geschilderde wielen te hebben,

mvg,

Alain
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Kwartieren moet ook bij andere loks met stangen aandrijving (bv V60, Krokodil). Overigens, voor je loctite oid gebruikt, ook goed de afstand tussen de wielen juist instellen.

Walter
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 20 januari 2014, 01:03:42
Ook een druppel moet uit een flesje komen Piet :D
Ja dat is waar Hans, maar mijn ervaring met Loctite is doordat het dunner is, je het makkelijker kunt doseren.
Die Bison Kombi produkten zijn vell dikker van substantie.

grt Piet.
Re: vastzetten van de wielen aan een as
Dit heb ik eens gedaan, men neme een stuk papier gewoon van dat ruitjes papier of schrift papier om op te schrijven,neem een zeer klein stukje(~4mm²) leg dit op de as, druk nu het wiel over de as, het papier zal mee tussen de as en het wiel komen ,wat resulteerd in een vaste verbinding, echter nu is et asuiteinde nog bedekt met een een mini cirkeltje van papier, neem een scherp voorwerp en draai rond tussen as en wiel, je zal zien dat het cirkeltje papier weg is :D, easypeasy en de verbinding is sterk genoeg omde as te laten griperen op het wiel en je kan zonder meer het wiel terug verwijderen wat met locktite niet echt voor de hand ligt (warm maken)


Groeten Tom