Hallo,
Gebeurt er nu echt zo weinig op het Länderbahnhof? Nou, ja en nee. Aan de modules is niets gebeurd, daar ik met een ander project bezig was. Dat de locs en wagons allemaal in dozen zitten, is me een beetje een doorn in het oog. Een vitrinekast vind ik niets, aangezien je de locs wanneer je ermee wil rijden, telkens op dient te pakken. Geloof me, bij de Brawa's en Fleischmann's van deze wereld doe je dat liever niet te vaak...
Daarnaast heb ik al eerder gemeld dat het de bedoeling was om vanuit een vitrine de modules op te rijden. De eerste vitrine (het prototype) is af én functioneert prima:
Voor de bouw heb ik gebruik gemaakt van:
- Berkenmultiplex, 12 en 18 mm (18 mm alleen achterzijde)
- Spiegel (achterwand)
- Speciaal UV-werend plexiglas
- C-rails
- Speakon-stekker (mannetje en vrouwtje)
- Scharnieren (35 x 22 mm)
- Kofferklemmen
- LED-strip (imported from Hong Kong, ebay)
- Magneetjes
Een toelichting:
BerkenmultiplexOmdat het lekker licht is, maar helaas ook zacht.
SpiegelOmdat het in mijn ogen een leuk effect geeft.
UV-werend plexiglasOm eventuele verkleuring van de modellen zoveel mogelijk tegen te gaan.
C-railsNiet alleen rij ik met C-rails; door de rails recht af te zagen alsmede een kleine stukje ter verwijderen onder de railstaaf kun je een standaard C-rail en heel eenvoudig tegenaan schuiven en is deze gelijk enigszins gefixeerd.
SpeakonNiet de goedkoopste, maar wel een degelijke en eenvoudig los te maken verbinding. Ik heb de 4-polige genomen: 2 voor voeding van de rails, 2 voor de LED-verlichting.
ScharnierenEerst alleen voor de kleppen aan de zijkant (klep open, trein in, klep dicht). Later ook voor de achterzijde. Dat betekent dat de hele bovenkant open kan. Ideaal om binnen ook eens schoon te maken, alsmede bij een loc te komen mocht deze middenin vast blijven staan!
KofferklemmenOm de bovenzijde te fixeren.
LED-stripMooi en helder licht, nauwelijks warmteontwikkeling.
MagneetjesDe zijkleppen hebben aan de binnenzijde een klein magneetje, evenals de bodemplaat van de vitrine. Deze zijn net sterk genoeg om de kleppen mooi dicht te houden. Voor foto zie C-rails.
Meer details over de achtergrond en bouw volgen in een later stadium.
Met vriendelijke groet,
William