Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Laenderbahnhof - Nieuwe aanwinst

Gestart door Laenderbahn027 maandag 20 januari 2014, 22:00:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Länderbahnhof: Vraag draaischijf 7186
Hallo,

Zojuist draaischijf 7186 aangesloten. Wat blijkt?

- Ja, deze werkt;
- Ja, deze maakt een gezonde portie authentiek lawaai;
- Nee, hij werkt niet constant naar behoren.

Wat blijkt? Op een gegeven moment dien ik de brug wat te liften/ bewegen om 'm weer in beweging te krijgen. Er is geen reactie op een druk op het schakelkastje, tot ik dit doe. Zelf het palletje aan de achterzijde van het huis op de brug betekent meteen actie, dus het lijkt ergens met een contact te maken te hebben.

Iemand dit eerder mee gemaakt en suggesties hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Vraag draaischijf 7186
Sleepcontacten aan de onderzijde schoonmaken.
Even de brug losmaken, dan kun je er goed bij.
Re: Länderbahnhof: Vraag draaischijf 7186
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Länderbahnhof: Vraag draaischijf 7186
Mijn draaischijf vertoont precies hetzelfde gedrag. Goed omschreven. Ik zal dus ook eens moeten kijken naar de sleepcontacten.
Re: Länderbahnhof: Vraag draaischijf 7186
Hallo,

Vanavond de stoute hoodie aangetrokken (want ik mag niet met de schoenen op de bank) en de brug gedemonteerd. Hoe? Door simpelweg de borgklem te verwijderen aan de onderzijde. Alle schroeven kunnen blijven zitten. Vervolgens alles schoongemaakt et voilà: ze werkt probleemloos!

Met dank aan Wim (nobody) voor deze gouden tip  :).

De schijf maakt alleen meer lawaai dan ik ooit had durven dromen, maar dat neem ik voor lief. Het hoort erbij, anno 1910.

Op naar het volgende project, maar wat dat gaat worden, weet ik nog niet. Rustig afwachten, ik meld me vanzelf weer...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Draaischijf 7186 draait weer als een rumoerig zonnetje :-)!
Hallo,

Het roer gaat om. Om in die zin, dat ik in de meest recente em Modellbahn BauPraxis (7. 3D Anlagen-Schaubilder-Bahnhöfen) iets gezien heb wat mee zonder meer aanspreekt in al z'n eenvoud.

Het onderste plaatje op de kaft van deze uitgave geeft aan waar het om gaat. Men neme een relatief standaard ovaaltje, met aan de voorzijde een uitwisselbaar segment. Wanneer je de maten van de segment hetzelfde houdt, kun je telkens een nieuw gedeelte ertussen schuiven. Dit kan zijn een station, een Bw, of slechts een landschap met een grote brug. Enfin, het komt neer op modulebouw, maar dan iets meer beperkt. Maar plaats-technisch en bouwtechnisch zie ik er zeker wat in!

Op zich kan ik mijn station hier ook voor gebruiken, alleen viel bij het lezen van dit artikel het kwartje: de trein komt verkeerd het station binnen. Door linksboven binnen te komen, is het onhandig om een dergelijke constructie in de toekomst te gaan gebruiken. Mocht ik een keer een ovaal willen maken, dan zal het schaduwstation zich voor het aangeklede station bevinden. Erachter is natuurlijk veel mooier, want dan staat er ook niets in de weg van de kijker wat afleidt. Daarnaast kan de draaischijf niet zoals nu op de zijmodule geplaatst worden.

Dus, ik ga weer eens terug naar de tekentafel om te kijken of ik er op de één of andere manier voor kan zorgen dat de trein linksonder binnenkomt. Een kopstation kan nog altijd, want ik hoef niet persé rondje te kunnen rijden. Misschien dan toch een draaischijf aan het einde van het station? We gaan het zien...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Het roer om?
Hallo,

Het station (gebaseerd op het huidige plan, alleen iets meer uitgekleed). Iets minder speelruimte dan voorheen, maar goed. Ik zou graag aan de rechterzijde de loc nog laten omlopen. Maar eens uitleggen of daar ruimte voor is. Wanneer rechts boven een driewegwissel gebruikt zou worden, is dit een stuk eenvoudiger, vandaar mijn vraag elders op dit forum. Het is nu uitgevoerd als kopstation, maar kan zonder probleem een doorgaand station worden.



En gelijk een voorstel voor een doorgaande module:



Iedere getoonde module bestaat uit 2 segmenten, die in een ovaal gemonteerd kunnen worden. Het zal afgeschermd worden met een wand, en de trein rijdt dus links onder tunnel uit, rechts onder tunnel in (of andersom).

Hopelijk is dit een beetje duidelijk. Telkens weer nieuwe plannen, zo kom ik nergens aan toen ;-)...

Met vriendelijke groet,
William

Re: Länderbahnhof: Het roer om?
Hallo,

Gebeurt er nu echt zo weinig op het Länderbahnhof? Nou, ja en nee. Aan de modules is niets gebeurd, daar ik met een ander project bezig was. Dat de locs en wagons allemaal in dozen zitten, is me een beetje een doorn in het oog. Een vitrinekast vind ik niets, aangezien je de locs wanneer je ermee wil rijden, telkens op dient te pakken. Geloof me, bij de Brawa's en Fleischmann's van deze wereld doe je dat liever niet te vaak...

Daarnaast heb ik al eerder gemeld dat het de bedoeling was om vanuit een vitrine de modules op te rijden. De eerste vitrine (het prototype) is af én functioneert prima:





Voor de bouw heb ik gebruik gemaakt van:

- Berkenmultiplex, 12 en 18 mm (18 mm alleen achterzijde)
- Spiegel (achterwand)
- Speciaal UV-werend plexiglas
- C-rails
- Speakon-stekker (mannetje en vrouwtje)
- Scharnieren (35 x 22 mm)
- Kofferklemmen
- LED-strip (imported from Hong Kong, ebay)
- Magneetjes

Een toelichting:

Berkenmultiplex
Omdat het lekker licht is, maar helaas ook zacht.

Spiegel
Omdat het in mijn ogen een leuk effect geeft.



UV-werend plexiglas
Om eventuele verkleuring van de modellen zoveel mogelijk tegen te gaan.

C-rails
Niet alleen rij ik met C-rails; door de rails recht af te zagen alsmede een kleine stukje ter verwijderen onder de railstaaf kun je een standaard C-rail en heel eenvoudig tegenaan schuiven en is deze gelijk enigszins gefixeerd.



Speakon
Niet de goedkoopste, maar wel een degelijke en eenvoudig los te maken verbinding. Ik heb de 4-polige genomen: 2 voor voeding van de rails, 2 voor de LED-verlichting.



Scharnieren
Eerst alleen voor de kleppen aan de zijkant (klep open, trein in, klep dicht). Later ook voor de achterzijde. Dat betekent dat de hele bovenkant open kan. Ideaal om binnen ook eens schoon te maken, alsmede bij een loc te komen mocht deze middenin vast blijven staan!

Kofferklemmen
Om de bovenzijde te fixeren.



LED-strip
Mooi en helder licht, nauwelijks warmteontwikkeling.



Magneetjes
De zijkleppen hebben aan de binnenzijde een klein magneetje, evenals de bodemplaat van de vitrine. Deze zijn net sterk genoeg om de kleppen mooi dicht te houden. Voor foto zie C-rails.

Meer details over de achtergrond en bouw volgen in een later stadium.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Dat ziet er mooi uit William.
Hoeveel tijd is er in gaan zitten?

Groet,
Bert
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Hoi Bert,

Doordat ik iedere keer maar een stukje heb kunnen doen en ook de nodige wijzigingen tussentijds heb doorgevoerd, heeft het alles bij elkaar een aantal maanden geduurd. Echter, ik ga nog eens alles bij elkaar zetten en verwacht dat het dan mogelijk moet zijn om, ervan uitgaande dat je alles hebt, je in een uurtje of 4 (inclusief zagen) een dergelijke vitrine moet kunnen maken...

Ik zal ook eens kijken naar de kosten, maar het is altijd minder dat het Trainsafe-alternatief ;-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Dag William.

Mooi gemaakt, jouw modulebak! Ziet er strak uit allemaal. :thumbup:

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat ik dergelijke modulebakken heb gebouwd.
Mijn bakken gaan strak tegen een zijspoor van de modelbaan en maken daarbij
contact middels twee doorgesoldeerde punaises (bak) en twee veren van een
batterijhouder (aan de kopse kant van het MDF van de onderbouw).

https://www.youtube.com/watch?v=fruNmethZPM

Groeten,

Erik.
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Dag William.

N.a.v. jouw privébericht met de vraag of ik foto's kan maken met enige uitleg
over hoe ik de vitrinebak(ken) van voeding voorzie, hierbij een aantal foto's:


Zo hangen de vijf vitrinebakken en service-plank boven het werkblad (waar ook de aansluiting op modelbaan is).
De bakken rusten op lange 'duim'-schroeven, waarover een stukje transparante slang ter bescherming is geschoven.


Als deksel van de vitrinebak heb ik een stuk op maat gesneden verpakkingsschuim gebruikt,
wat middels dubbelzijdig-tape aan het plexiglas deksel zit gelijmd.


Hier staat de vitrinebak op het werkblad, strak tegen de muur en het spoor, wat aansluiting heeft met de modelbaan.


En hier een stukje er van af, opdat de verbindingsveren al zichtbaar zijn.


Aan de bak zitten punaises die contactvlak vormen voor de veren.


Aan de onderplaat van de baan zijn de veren (uit een batterijhouder) gemonteerd. Hier is goed
te zien dat het spoor ietwat omhoog gaat om op de juiste hoogte voor de vitrinebak uit te komen.


Met dezelfde techniek heb ik trouwens ook nog een service-plank gemaakt.
Hierop is een separate voedingsbron aan te sluiten middels een keuzeschakelaar.

Het mag voor zich spreken dat zowel de punaises als de veren middels draad zijn
verbonden met de bovenliggende rails! (De bedrading is zichtbaar op de foto's.)
De afwerking van de vitrinebakken laat hier en daar wel te wensen over, maar het is
mij te doen om het stofvrij opbergen van materieel waar geen OVP bij zijn en dat ik
er tevens naar kan kijken - zoals een vitrine. Eigenlijk dezelfde argumenten die jij al beschreef!
Ik hoop dat hiermee duidelijk is hoe de rijspanning wordt doorgegeven aan de vitrinebakken.

Groeten,

Erik.
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Erik,

Hartelijk dank voor het plaatsen van de foto's en het begeleidende verhaal! Zeer verhelderend en zonder meer een goed(koper) idee dan de Speakon-stekkers. Echter, die stekkers had ik toch nodig voor de gewenste LED-verlichting.

Allen,

Inmiddels heb ik ook foto's geplaatst in het draadje, zie hierboven. Jazeker ga ik er meer maken, maar de vraag is wanneer. Er zijn ook andere, grotere plannen voor de bescheiden Länderbahn-familie en die gaan voor. Dus het volgende project wordt of weer verder aan de modules, of wellicht eens aan het zelfbouwhuisje... We gaan het zien!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
INSPIRATIE OPDOEN

In dit geval tijdens de laatste Open Dag van MSG Den Bosch. Bedankt voor deze erg leuke middag.

















































































Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Länderbahnhof: Prototype zelfbouwvitrine functioneel!
Prachtige foto's om bij weg te dromen zodat je in dit mooie stadje wakker wordt William. :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Bedankt voor plaatsen van de fraaie opnamen van mooie scenes, William. :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
 B) B) B) :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Ik herken daar de prachtige bouwwerken van Rieske ...  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
 

nog maar wat duimen erbij  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Ook hier wat  :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor de mooie foto's en fraaie baan.
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Twee aanvullingen op de mooie fotoreportage:

de Silberberg Strecke in zijn huidige L-vorm zal te zien zijn op Rail 2015, het is weer een lustrum tentoonstelling, dus de oprichters van de Rail tentoonstelling, de MSG/Den Bosch, zal met 3 banen deelnemen, "Maaspoort", H0 2-rail, Tams E.C. en iTrain; "Verbrückt", N, Z21 en Koploper en dus "Silberberg L", H0 3-rail, Tams E.C. en iTrain of Raptor, daarnaast komt waarschijnlijk de bevriende vereniging uit Kaarst (Duitsland) met een N-baan met veel actie in de scenery.

de losse bomen zijn te koop.

Groet, Anne W
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen bij MSG Den Bosch (foto's)
Fraaie fotos!! :thumbup: :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Goedemorgen,

Om te beginnen nog de beste wensen voor 2015, ook al ligt ook Driekoningen alweer achter ons. 2015 gaat voor mij en mijn gezin in het teken staan van verhuizen van Eindhoven naar Weert om zo het verlies in tijd door woon-werkverkeer enigszins te beperken. Dat betekent dat er niet verder gebouwd gaat worden aan de modules, eerst maar eens kijken waar we terecht komen. Hopelijk is er tussendoor wel tijd om me bezig te houden met andere zaken, zoals:

- Het opknappen van oude locs;
- Het ombouwen van 2- naar 3-rail van een aantal modellen (Roco, Trix, Liliput);
- Het digitaliseren van een aantal locs;
- Het ombouwen van een aantal wagons met LED-verlichting;
- Etc.

En natuurlijk hoop ik nog een aantal beurzen/ tentoonstellingen te bezoeken om daar foto's te maken.

Ik zou willen dat alles wat sneller liep, maar helaas, het is zoals het is. Ik kijk in ieder geval ook uit naar bovenstaande projecten!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 07 januari 2015, 07:45:14
2015 gaat voor mij en mijn gezin in het teken staan van verhuizen van Eindhoven naar Weert

Ook nog de beste wensen, en op naar het beloofde land ;)  :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Meer terug naar het beloofde land  ;).
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Veel succes met je aankomende verhuizing :)

Vincent
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Rail 2015
INSPIRATIE OPDOEN II

Afgelopen weekend Rail 2015 bezocht. Hieronder een paar (...) foto's.

1. Spoor 0 baan. Mooi...















2. Herberts Crossing

















3. ...





















4. ...



5. ...



6. Leuven









7. ...













8. Beneluxspoor





















9. Schrottplatz















10. ...











11. ...



12. Ladeside Diesel Depot







13. St Marnock Engine Shed







14. ...

















15. ...































16. ...



17. ...



18. ...



Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap

Bedankt voor het plaatsen van de hele mooie foto's van soms heel erg mooie taferelen, William  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Op een stel foto's is goed te zien, wat een goede (geschilderde) achtergrond nog toe kan voegen en op een paar hoe het ook fout kan gaan. De bollenbomen bij de Pennsylvania bijv.

Grtz Tony
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Dank voor het plaatsen van de fantastische foto's. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit Antwerpen.
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Beste William,

Volgens mij heb je je goed vermaakt op Rail....

Groet, Anne W
Re: Länderbahnhof: Tijd voor een nieuwe stap
Allen,

Dank voor de complimenten! Ik ben blij dat het gewaardeerd wordt.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat:

1) Ik voor mij bekende banen en kleiner dan H0 links heb laten liggen;
2) Ik nog nooit zoveel spierpijn in m'n bovenbenen heb gehad van het "op niveau" foto's maken.

Maar inderdaad, het was het waard ;-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Prachtige fotoreportage. :thumbup:

Gr.
René
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Dat is nog eens lekker bijkomen na een ochtendje uitslapen. :thumbup:
Bedankt William. :)
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Bedankt voor de spierpijn :mrgreen: mooie fotoreportage, William! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Bedankt William,

Een aardigheid. Keerzijde is.... Sh?t.... Heb ik allemaal gemist  :?...

Groeten,

Jan
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Mooie foto's en een goede kwaliteit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Mooie sfeervolle plaatjes :thumbup:, bedankt voor het plaatsen.
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Beste William,
dank je voor het wel delen van de prachtige foto's en niet de spierpijn,
groeten, Rolf
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Mooie foto's William.  :thumbup:
Re: Länderbahnhof: Inspiratie opdoen II - Foto's Rail 2015
Allen,

Bedankt voor de vele complimenten en ik ben blij dat ik jullie er een plezier mee doe/ heb gedaan. Mocht iemand "Die Originalaufnahmen" hebben willen voor welke reden dan ook, dan is dat geen probleem.

Citaat van: ikke650 op zaterdag 28 februari 2015, 17:58:22
... en een goede kwaliteit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ook dat is er leuk om te horen, want het valt vaak niet mee...

Nu heb ik nog een 100 foto's van de beurs in Helmond afgelopen jaar liggen die ik nog eens moet delen...

Groet,
William
Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense
Allen,

Het is definitief: we gaan weg uit het Eindhovense en verlaten het schitterende Noord-Brabant met weemoed om terug te keren (wat mij betreft althans) naar het Midden-Limburgse, het gebied van onder meer Tony en Carl. Ons huis is definitief verkocht, en wel binnen 3 maanden. We mogen dus niet klagen!

Een nieuw onderkomen is er ook, maar ook weer niet: het moet namelijk eerst nog gebouwd worden. Vanaf april 2016 hopen we in dit nieuwe onderkomen te zitten, waarbij er genoeg plaats zou moeten zijn op zolder om het "Länderbahnhof" eindelijk eens verder gestalte te geven. Tot die tijd wellicht nog wat foto-updates hier en daar, wat ideeën, wat andere zaken, maar weinig spannends. Uiteraard blijf ik wel gewoon hier het forum volgen. Veel te leuk ;-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Gefeliciteerd dat jullie huis verkocht is William . :thumbup:
Altijd spannend verhuizen. ;)
Veel succes met inpakken wanneer de tijd daar is. :)
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Gefeliciteerd met de verkoop William, het duurt nog een klein jaar maar dan kun jij een mooie ruimte gaan betrekken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...

Hoi William,

Goed nieuws ! Dat is goede (model)bouwgrond, daar in het midden-limburgse  :P
En een jaar is zo voorbij.........

Grtz Tony en Carl
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Veel succes met de verhuizing toegewenst William!
En proficiat met de verkoop van het huis  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Länderbahnhof: Weg uit het Eindhovense...
Ha die William.
Fijn om te lezen dat het huis verkocht is en de nieuwbouw plannen gerealiseerd gaan worden! :thumbup:
Veel succes met inpakken, verhuizen, inrichten en nieuwe baan bouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Länderbahnhof: Geïnstalleerd, goed nieuws, maar ook malen in het hoofd...
Goede morgen,

Even een korte update: we zijn inmiddels verhuisd en alle treinspullen zijn goed overgekomen  :thumbup:. Waar we nu zitten is een tijdelijke woning. Ons nieuwe huis wordt pas gebouwd ná de bouwvak. En dan duurt het dus waarschijnlijk een jaar voor het klaar is  :(. Natuurlijk is het wel iets om naar uit te kijken  8). Wat ik wel merk is, dat wanneer je niets hebt om mee door te gaan, dat er het nodige gemaald wordt in je hoofd...

Zo "schrok" ik een beetje van de omvang van de collectie. Daarnaast heb ik amper nog een idee hoe ik dat ooit allemaal kan laten gaan rijden (al hoeft natuurlijk niet alles tegelijkertijd op de baan te staan). In het nieuwe huis heb ik een toch wel redelijke zolder tot mijn beschikking, maar daarnaast zal er natuurlijk ook nog van alles gedaan moeten worden in het huis, moet er klaarblijkelijk nog gewerkt worden en, zonder enige twijfel erg leuk: het gezin wordt weer verder uitgebreid! In december zal er een tweede twijg aan de stamboom toegevoegd mogen worden. Kortom: tijd vliegt.

Het malen concentreert zin dan ook met name op: hoe dit alles in te passen? Dat zijn zo van die dingen waar iedereen mee te maken krijgt/ heeft gekregen, zonder enige twijfel. Wanneer iemand zijn/ haar ervaring wil delen, graag. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan toen je 30 - 40 was, opgroeiende kinderen had en een drukke baan had? Deze vraag ga ik ook elders plaatsen in het forum-café.

De gedachte "verkopen, in ieder geval een gedeelte" speelde wel door mijn hoofd. Wat moet ik toch met zoveel... Ik kan het niet eens in een vitrine kwijt, en dat stoft het toch maar onder. Maar wat ga je dan wegdoen? Lastig.

Wanneer het nieuwe huis in een iets verder gevormd stadium is, en de herfst z'n intrede doet, ga ik maar eens aan een module bouwen. Tot nu toe heb ik nog nooit (los van een workshop) iets aan scenery gedaan, wellicht dat er daardoor dus iets meer passie terugkomt. Want zoals nu, weet ik het even niet meer hoe ik deze hobby kan combineren met de rest van het leven.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Länderbahnhof: Geïnstalleerd, goed nieuws, maar ook malen in het hoofd...
Hallo William,

Ik zou niets verkopen, ik denk dat je later daar alleen maar spijt van krijgt.
Het combineren van een drukke baan, je gezinsleven en de modelspoor hobby is altijd moeilijk.
Je hoeft niet iedere dag met de modelbaan hobby bezig te zijn, gewoon af en toe lekker knutselen is ook goed, geeft je wat afleiding van je dagelijkse bezigheden.

Zelf heb ik ook een drukke baan, 2 kinderen en een vrouw.
De kinderen vragen de nodige aandacht, 1 zit op voetballen waar ik dan zelf ook trainer van ben, de ander zit op badminton waar we geregeld mee naar de wedstrijden gaan, daarnaast voetbal ik ook nog.
De modelbaan hobby schiet er dan soms wel bij in.

Ik ben zelf ook met de zoveelste baan bezig, maar neem mij de tijd ervoor hij hoeft niet in 2 maanden klaar te zijn, gewoon als ik tijd heb ga ik lekker aan de baan werken.

Gr.
Piwie.
Re: Länderbahnhof: Geïnstalleerd, goed nieuws, maar ook malen in het hoofd...
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Länderbahnhof: Geïnstalleerd, goed nieuws, maar ook malen in het hoofd...
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 27 juli 2015, 08:36:44
Zo "schrok" ik een beetje van de omvang van de collectie. Daarnaast heb ik amper nog een idee hoe ik dat ooit allemaal kan laten gaan rijden (al hoeft natuurlijk niet alles tegelijkertijd op de baan te staan).

Dit ruimte probleem kom ik ook tegen William, een oplossing die je bij je nieuwe baan kunt bedenken heb je tijd voor lees ik.

Je kan bijvoorbeeld een los kopspoor maken waar je dan "bakken" tegenaan kan zetten.
In deze bakken leg je rails vast en vanuit het kopspoor kun je dan een stam uit de trein roulatie halen, andere bak met andere stam kun je zo de baan weer op laten rijden. Schaduwstation is er natuurlijk eentje, maar dit is er dan nog eentje naast.

Bakken aan twee zijden koppelbaar maken en omkeren e.d. doe je dan als de stam weer wordt ingezet, scheelt een heleboel spul elke keer opbergen in dozen en omgekeerd.

Gr. Fred.
Re: Länderbahnhof: Geïnstalleerd, goed nieuws, maar ook malen in het hoofd...
Goede morgen Piwie, Fred en anderen,

Dank voor jullie opbeurende berichten! Ik zag het allemaal even zwaar in, maar mede dankzij jullie is dat gevoel wel weggetrokken. Er gaat in ieder geval niets de deur uit :-)! Ik ga eens rustig tussendoor nadenken over hoe ik verder zal gaan. De originele plannen zijn zeker nog niet van tafel, en die kwamen eigenlijk neer op hetgeen jij beschrijft Fred  :thumbup:. Het zullen zeker modulebakken worden, want iets zegt me dat ondanks dat ons huis nog gebouwd moet worden, we er niet de rest van ons leven blijven wonen. Ik vrees dat we ergens iets te snel geweest zijn met beslissen... Het huis is ruim genoeg, maar de woonkamer wat onlogisch (1) en de tuin niet vrij genoeg (2). Dat hebben we ons "in the heat of the moment" onvoldoende gerealiseerd. Maar, we kunnen er niet onderuit, dus we gaan gewoon door en proberen er iets moois van te maken. Daarbij, het moet eerst maar eens gebouwd worden!  ;)

Met vriendelijke groet,
William