Goedemiddag, ik kom nog even terug.
Terwijl ik gisteren avond mijn reaktie stuurde had ik eigenlijk het verhaal liever met foto's toegelicht. Ik ben nog even in mijn archief gaan zoeken, maar kon niet hals over kop iets geschikts vinden. Omdat ik dit onderwerp zelf altijd heel boeiend vind wil ik toch iets laten zien van hoe ik met het vraagstuk "rangeerterreinen" ben omgegaan. Voor modelbanen kan het wel eens lastig zijn ivm. ruimtegebrek. Toen ik in 1990 begon met mijn huidige baan was dit een van de eerste ontwerpeisen.
Bij het ontwerpen van emplacementen let ik op de volgende zaken:
- het moet er echt uitzien;
- het moet bruikbaar zijn.
In feite is dit een concessie: 100 % realistisch is leuk, maar dan gaat het ruimteprobleem opspelen. Het is dus niet zoals het in het echt zou zijn aangelegd, maar het
lijkt echt. En voor Märklin M-rail rijders zijn er bovendien beperkingen in het aanleggen volgens de correcte railgeometrie (anders gezegd: M-rails blijven speelgoedrails). Wat betreft de bruikbaarheid: het moet mogelijk zijn om personentreinen (meestal 5 rijtuigen) aan- en af te rangeren. Bovendien moet tijdens de spits versterkingsrijtuigen kunnen worden aan- en afgehaakt.
Ik heb vanmorgen enkele situatiefoto's genomen om alsnog mijn verhaal te illustreren.
Hier is het station te zien met op de voorgrond een kleine "tuin", gevolgd door het station zelf (met 3 sporen en een kopspoor bescheiden en met de allure van niet meer dan een bergdorp) en op de achtergrond de grote "tuin". Rechts boven is nog een emplacement te zien, dat ik voor de toekomst had gepland, maar vrijwel direct heb aangelegd. Een modelspoor enthausiast is meestal een verzamelaar!
Dit is de situatie van de direct aangelegde toekomstuitbreiding. Er staat een fabriek en erom heen moet een bedrijfsterrein komen met - waar nu nog het spaanplaat te zien is - de
bundesstrasse.
Het grote emplacement met van rechts naar links: een goederenspoor, het inrij/uitrijspoor naar het station en daarnaast drie opstelsporen. Deze zijn lang genoeg om complete treinen op te stellen.
De situatie naast het station: er is op deze plaats een goederenemplacement aangelegd, met losweg. Naar mijn mening is een station pas compleet als er goederenoverslag via een losweg kan plaats vinden. In de werkelijkheid wordt dit hoe langer hoe meer opgedoekt. In mijn modelbaan kun je mijn dwars liggende houding zien: ik leg het
juist wel aan. Links in beeld is de flank van rangeerloc E63 08 te zien. Deze loc heeft het meestal druk met klaar zetten en afrangeren van reizigersmaterieel tussen het station en één van de emplacementen.
Ingezoomed op de losweg zien we hoe deze tov. het stationsgebouw is "gepositioneerd". Er staat nu een werktrein. Het goederenemplacement is zodanig aangelegd dat - hoewel klein - goede rangeermogelijkheden zijn.
Op bovenstaande foto wordt de situatie van de locloods getoond. Twee sporen komen uit in de loods zelf; één spoor ligt er links naast. Ik kan zes lijnlocs hier opstellen.
Nu zijn we helemaal rond geweest in het panorama en weer terug bij de kleine "tuin". Daarlangs ligt de Bundesstrasse, tussen de straat en het emplacement een bedrijfsgebouw (het POLA postkantoor) en aan de linkerkant van de straat een woonblok met winkels.
Wie weet kun je wat met deze iedeeën. Ik heb destijds een banenboek gekocht met stationsemplacementen. Zoals ik het hier heb aangelegd ben ik nog niet in de lektuur tegen gekomen.
groeten,
Willem Aleva