Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ombouwen 3125 (Roter Pfeil)

Gestart door RoelofS maandag 20 januari 2014, 16:53:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen 3125 (Roter Pfeil)
Lid sinds: 2009

offline
ombouwen 3125 (Roter Pfeil)
Hallo,

ik kocht enige tijd geleden op een beurs een 3125(?). Er zat een onbekend merk decoder in. Deze werd heel heet onder het rijden en bovendien reed de lok errrg langzaam. Ik weet dat een van de twee versies (3125 of 3126) een "langzame" overbrenging had; maar mijn lok reed op max snelheid zo langzaam als dat je dat soms zou wensen op min. snelheid voor (te) snel rijdende loks! :o)
  Ik heb de decoder vervangen door een ESU, maar dat veranderde niets aan de snelheid - hij komt nauwelijks vooruit.  De decoder wordt niet overdreven warm. Daarna motor, aandrijving  en draaistel los getest, met 16V DC, en alles doet het prima!
  Heeft iemand ervaring met het ombouwen van deze lok? Het zou eigenlijk geen probleem moeten zijn; er zit al een DC-motor in ,met vliegwiel. Ik heb nog de stanndaard-instellingen van ESU in de decoder; kan daar natuurlijk nog aan sleutelen, maar heb eigenlijk niet de indruk, dat de extreme lage snelheid daardoor veroorzaakt wordt; heb dat bij mijn meer dan 150 ombouwprojecten althans nooit aan de hand gehad...

Iemand nog een idee cq diagnose ?

m..vr.gr.

RoelofS
Re: ombouwen 3125 (Roter Pfeil)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen 3125 (Roter Pfeil)
Roelof, zet CV53 eens flink hoger.

Het kan ook zijn dat de motor flink vervuild is gereinigd moet worden.
Re: ombouwen 3125 (Roter Pfeil)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen 3125 (Roter Pfeil)
Wat Ad zegt is waar, de motor kan vervuild zijn dan zal CV's aanpassen weinig helpen.

Maar wil je dat toch doen en je hebt er een ESU 4.0 ingezet, doe dan het volgende:
Schrijf 0 in CV54, zet de loc op een stuk rails van minimaal 2 meter, stel het lokadres in en druk op F1.
De loc zal nu weg stuiven, voor een 2 tal seconden, daarna zal de decoder de motor parameters goed hebben ingesteld.

grt Piet.