Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)

Gestart door marklintim zondag 19 januari 2014, 22:07:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje, ik heb van marklin een 1600 (3326) daar zit een print plaatje in zodat deze stilstaat tijdens het rijden. Nou schiet deze lok soms toch wel een beetje vooruit of achteruit. Nou dacht ik eerst dat het aan de trafo's lag waarmee ik deze trein laat rijden, maar nee want mijn neef Remco (m-re) heeft dezelfde lok met de trafo 6647 maar bij hem gebeurd het ook af en toe dat deze vooruit schiet.
Heeft dit te maken met slijtage van het printplaatje of ligt het toch nog ergens anders aan? Verder zit er verlichting in die aan de voorkant soms uit en aan flikkert eerst dachten mijn vader en ik dat het kwam door een kabeltje maar nee daardoor komt het dit keer niet! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Heb je de locomotief wel eens een onderhoudsbeurt gegeven?

Van het flikkeren van de verlichting: Maak de baan eens goed schoon met een oude doek en wat wasbenzine of een roco-railgum. Je moet dan ook de wielen van de lok goed schoonmaken. Dan zal het flikkeren een stuk minder zijn.

Groet Ronald.
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hallo Ronald,
Nadat de lok nieuw was is hij gelijk nagekeken. De lok is gewoon als nieuw! Af en toe een drupje olie nodig maar dan gaat hij ook weer als een tierelier over de baan. De rails schoonmaken? Nee daar ligt het niet aan ook als ik heb geboord of dat soort dingen en daarna de rails schoonmaak blijft het flikeren. Het vorige lampje wat er in zat was kapot. Ooit een nieuwe gekocht maar dit was niet het origineel (vandaar dat het ook doorschijnt in de cabine) maar als ik van rijrichting verander komen aan de andere kant de lampjes te branden. Dit kabeltje is net zo mishandeld als dat van die andere (mischien nog wel erger) maar deze lampjes vlikeren niet. De wielen van de lok zijn schoon. En dan nog 1 tip voor u Ronald: ik heb in een ander topic gelezen dat een railgum krassen maakt in de rails waardoor het rijgedrag van locomotieven veranderd aan te raden is om deze railgum NIET te gebruiken
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Jongeman,

Je lok 3326 heeft een mechanisch relais met voorschake-electronica. (bij de 31xx en 33xx serie)
Märklin heeft dit geintroduceerd om de "zg" bokkesprong te onderdrukken.

Als je goed kijkt vind je in je verpakking* van je lok, een "service-heft", een blaadje met daarop uitleg hoe je je relais kan afstellen.
Normaal is dat niet nodig, maar misschien bij jouw lok wel. (Een kleine beweging bij het omschakelen is soms toch nog mogelijk. Je hebt immers geen electronisch relais, of een decoder)
Door de veerspanning van je relais te verlagen (door het haakje in het mechanisme iets te verbuigen) zal de "bokkesprong" afnemen. MAAR... als je lok op volle snelheid rijdt, krijgt je relais ook meer spanning, en kan deze tegen de (te lage) veerdruk in gaan werken, zoals je ook doet bij het omdraaien van je rijrichting.
En dan staat je trein stil, en is de rijrichting ongewenst veranderd.
Doe het met beleid, en wees voorzichtig. Je kan het wel een aantal keren ietsje buigen, maar op den duur zal het breken.

* tussen het piepschuim en de kartonnen verpakking. (bij de blauwe doos)
Anders onderin de witte doos.

Succes.
Marcel
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hallo Marcel,
Het gaat niet echt om grote bokspringen ofzo maar af en toe een kleinte ik lees hier dat dat wel vaker voorkomt. Het is even dat je het weet :D! Ik zal het pootje maar NIET verbuigen misschien komt er nog iets anders in de service-heft
Nu alleen de verlichting nog :( gelukkig heb ik in het weekend weet tijd >:-D >:-D :D
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Ik snap niets van wat je verteld.
maar ik kan je zeggen, dat bij mijn 1139, die hetzelfde printje heeft.
ook beide lampjes branden als de trein rijdt.
de een fel, met de rijrichting, en de andere gloeit een beetje.
alles is op de juiste manier aangesloten.
maar omdat het lampje op de veld spoel is aangesloten kan het zijn dat er wat inductie spanning op het lampje komt waardoor deze ook zacht gaat branden.

groet Winno
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hoi winno,
Het gaat juist om het printje! De ene keer staat hij stil als je schakelt de andere keer neemt hij een kleine boksprong. Dit gebeurd het meest als er wagons met binnenverlichting achter bungelen
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
ahh....met wagons met verlichting erachter.
dan heb je een te kleine transformator.
dan is het afgegeven vermogen te klein.
waardoor de loc net te weinig krijgt, en dus te laat omspringt.....
welke transformator heb je?
een 10VA waarschijnlijk.....
probeer maar telkens 1 wagon minder, en je zult zien dat het steeds beter wordt.

groet Winno
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Oké winno bedankt! Maar dan doet deze lok het ook nog zo af en toe zonder wagons erachter, is daar nog iets anders dan mee? Ook de trafo? Als ik een trafo 6647 koop van 30VA moet de trein het dan wel gewoon doen zonder een boksprong? Zo ja, dan is er nog iets anders mis met deze lok!
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
per loc moet je ongeveer 10VA rekenen.
dus alleen 1 loc, geen seinen, wissels of iets dergelijks moet het goed gaan.
heb je wel seinen of wissels eraan, en de lampjes ervan branden, heb je telkens minder vermogen voor je trein.
dus in theorie als je je vermogen vergroot, moet je minder last hebben van het springen.
het kan zijn dat je veertje op het relais te strak staat
dan huppelt de loc ook meer.
probeer eens de loc op een meter rails te zetten op de transformatoe zonder ook maar iets ectra aan vermogen.
en kijk dan of de trein nog steeds wil huppelen, doet hij het dan helemaal niet, dan is het vermogen te klein van de trafo.
blijft hij dan af en toe huppelen, dan moet je het veertje iets lossen zetten, door het voorzichtig verbuigen van het pootje.

groet Winno
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hallo winno,
Het zal dan toch moeten gebeuren on het pootje iets te verbuigen want ook zonder lichtjes erop en eraan doet hij soms raar zelfs op een 30VA trafo. Als ik ooit weet eens naar een beurs ga staat mijn lijstje al volgeschreven en nu komen daar dus 2 trafo's 6647 bij.
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Nog eenvraagje erbij!
Op de lok zitten ook 2 toeters. 1 daarvan zit scheef! Kan ik die mischien recht zetten? Het is van plastic gemaakt !
MVG,
Tim
1e foto: hoe het moet zitten
2e + 3e foto: hoe het aan de andere kant zit
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hoi Tim

hier een link naar het afstellen van het veertje wat Marcel bedoelde samen met de toegepaste techniek.

Wat je ook nog kan doen is een nieuw veertje erop monteren.

http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar

De typhoon (toeter) kun je waarschijnlijk met een hete fohn erop iets verbuigen .

Aks je toch bezig bent kijk dan gelijk ook even naar de koolborstels en de sleper
en is de motor schoon en niet de veel olie op de draaiende delen.?

Het flikkeren kan ook veroorzaakt worden door los draadje in de lampfitting.

Controleer ook op een goede stroomvoorziening bijv door een andere lok op de baan te laten rijden

Het is namelijk van een afstand niet altijd makkelijk om een goed advies geven als er een storing is.

Maar kijk de vitale delen van de lok gewoon even na op een goede werking en de stroomvoorziening in het algemeen.

Ik weet dat je nog maar 13 jaar bent, dus vraag anders aan je pa of hij mee wil kijken .

Dat de lok nieuw is ,zegt ook niet altijd alles , want een nieuwe trein heeft ook zijn kuren ,denk aan de Fyra  :P

succes gr koos








Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Oké koos,
Hartelijk bedankt hier heb ik echt wat aan!
En ja de Fyra dat was een gigantische miskoop van de NS! :D
Maar, wat is een fohn?
Voor de rest moet ik er wel uitkomen :P!
En ja, koolborstels, sleper en de rest is allemaal in orde!
Naar de lampen word dan nog even gekeken!
De lok staat al in de werkplaats :P :P :P
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
O ja stom ik! Ik wist niet dat je het zo schreef :P!
Nog een vraagje wat totaal los hiervan staat!
Ik wil graag van roco (voor marklin geschikte) lok 2225 kopen! Deze is al voor marklin.
Maar kan ik hier ook analoog mee rijden en een 10VA trafo? En een 6504 van marklin hoe zit het daarmee? Er staan anders soizo ook nog 2 trafo's 6647 op mijn boodschappenlijst:D!
Werkt het dan wel of moet er nog iets anders gebeuren?
Mischien hadden sommige van jullie het al eens gelezen in mijn modelbouw topic!
Ik hoor het wel!
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hoi Tim

Ik weet wel iets over analoge techniek maar over de digitale technieken zijn er vast wel die je een beter en juist antwoord kunnen geven dan ondergetekende .
Wat ik wel weet is dat een digitale ingerichte lok op een analoog ingesteld baan kan rijden , mits men de decoder heeft ingesteld voor het analoog bedrijf.

Ik ben meer van de klassiekertjes  ;)

gr Koos
vraag over digitale locomotieven op analoge baan (ook van ander merk)
Hallo allemaal,
Als ik van roco de voor marklin bestemde diesellok 2225 koop. En als ik daar dan een analoge schakelrelais inzet met zo'n printje, moet deze dan wel kunnen rijden op mijn baan? Want dan is de digitale decoder eruit!
(Ik heb al bij andere mensen gezien dat het lukt maar dat was dan van het eigen merk marklin)
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
De scheef toeter recht gezet!
Je kunt het lezen in modulebaan getswoud
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hallo Tim,

Wat Koos zegt klopt. Met Roco loks voor 3rail met decoder kun je ook analoog rijden. De decoder die er in zit is daar voor geschikt.

Gr, Ben.
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
zou een Roco ook zeker niet ombouwen met Marklin schakelrelais en printjes, ten eerste gaat het niet passen.
ten 2e waarom zou je dat willen als deze ook analoog kunnen rijden met een decoder.

groet Winno
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hallo winno,
1 soort daar had ik niet bij nagedacht ik vroeg me gewoon af.
2 ik had niet goed begrepen of je nou wel of niet met die decoder erin kom rijden
Ben, bedankt dan ga ik proberen er ergens eentje te scoren
MVG,
Tim
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Ondertussen weer wat veranderd en weer 2 vragen.
1: is het mogelijk om deze lok om te bouwen tot 5 sterren hoogvermogen? Net als de 3526? En welke ombouwset is hiervoor nodig? Eventueel artikelnummer.
2: op de marklin 3389 zitten andere panto's dan op de 1600 welk nummer is dat? Die vindt ik er mooier bij staan
alvast bedankt
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hallo Tim.

Ombouwen naar hoog vermogen.
Bedoel je dat de 3326 een 3526 wordt?
Natuurlijk is dat mogelijk. Maar dan moet je wel aan de juiste onderdelen komen.
Of iemand vinden die nog zo een lok heeft en die wil digitaliseren, zodat je het onderstel kan/mag omwisselen.

Pantograaf.
Alle andere 1600, 1700 en 1800-en hebben de pantograaf welke op de motorpost zit. (E615390 Einholm-Stromabnehmer ?19,50 ? EN de E340130 Trägerisolation 4 Stück 6,00 ? VPE: 4)
Alleen de 1631 draagt de oude éénbenige Märklin standaard pantograaf.
Het is niet zonder meer mogelijk de pantograaf om te wisselen. De bevestigingspunten bij de andere locs zijn anders en aangepast aan het nieuwe type. Ook is de pantograaf niet zo goedkoop.....

Gr. Marcel
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Voor de 3326 gebruik je de Marklin motorset 60941.
Deze set is voor alle loks met een DCM te gebruiken.
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Citaat van: Kappa op zondag 23 november 2014, 18:31:26
Voor de 3326 gebruik je de Marklin motorset 60941.
Deze set is voor alle loks met een DCM te gebruiken.
.

Net als de 3526?
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Hoi Marcel,

Je kunt de vraag van Tim 2ledig  opvatten.
Kun je de 3326 net als 3526 met een 5* setje ombouwen?
of
Kun je de 3326 zo ombouwen dat deze gelijk is aan de 3526?
Volgen mij dacht jij aan het laatste en ik aan de eerste. ;)
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 2 vraagjes over marklin 3326 (NS 1631)
hallo,
ad heeft gelijk. ik bedoelde de eerste vraagstelling. bedankt voor de informatie. ik dacht dat je hem dan moest ombouwen met 60943. niet dus als ik het goed begrijp. dat van de panto's weet ik. maar ik heb al wel eens een panto van de mp afgehaald en op de 1600 gezet. als je het schroefje goed aandraaid is het te doen. chris (van het groterdam project die volgens mij ook hier op het forum zit) heeft dit ook gedaan maar dan met de trix versie van de 3326.