Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Viessmann Commander 1.4

Gestart door Hans V200.0 zondag 19 januari 2014, 19:33:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Viessmann Commander 1.4
Gisteren las ik in de Miba extra Modellbahn digital, een advertentie van de Viessmann Commander.

In die advertentie is te lezen, dat deze centrale vanaf update 1.4 ook MFX spreekt :thumbup:

Dus er valt weer eens iets te kiezen als je geen Märklin centrale wilt :D

Ben benieuwd of iemand hier op het forum al een dergelijke centrale heeft ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Viessmann Commander 1.4
MFX is aan boord incl. alle functies maar een MFX lok kan zich niet aanmelden. Bron: Viessmann.

Gr, Ben.
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Hoi Ben,

Dat is het hem nu juist, dat blad is al eerder gedrukt, maar de Website van hun rept niet eens over 1.4 ;)

Wellicht in voorbereiding op de speelgoedbeurs, hebben ze geen tijd hun pagina actueel te houden :(

Daar zijn ze dan ook niet alleen in :P

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 19 januari 2014, 19:33:58
Dus er valt weer eens iets te kiezen als je geen Märklin centrale wilt :D

Is er al zolang er een Central Station is. En dat heet een Ecos. ;)
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Citaat van: Wijbe op zondag 19 januari 2014, 20:09:17
Is er al zolang er een Central Station is. En dat heet een Ecos. ;)
Hoi Wijbe,

Dat wist ik al langer hoor, en dat is M4 bij de ecos, maar de Viesmann Commander is nu nieuw op dat gebied van MFX :important:

Dus vandaar dit topic........dus wil je het even niet vervuilen met die  :offtopic: Ecos zooi? >:-D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Wat is het verschilt dan tussen m4 en mfx?
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Citaat van: Wijbe op maandag 20 januari 2014, 00:11:07
Wat is het verschilt dan tussen m4 en mfx?
Hoi Wijbe,

Alleen de fabrikant denk ik dan, maar daar was jij ook al achter denk ik dan :P

Esu mag het van Märklin geen MFX noemen, maar wie weet komt daar bij vrijgave van het MFX protocol verandering in :P

Het is overigens niet gezegd dat het protocol MFX is vrijgegeven, maar ik las dit artikel over de Viessmann Commander, en daar was de aankondiging over dat protocol.

Wordt gewoon als een update aangekondigd, en meer zal het ook niet wezen.

Wel groeit zo hopelijk het besef, dat een protocol vasthouden bij het eigen merk, ook een doodlopende weg kan zijn.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Viessmann Commander 1.4
Citaat van: Spoorman op zondag 19 januari 2014, 19:58:08
MFX is aan boord incl. alle functies maar een MFX lok kan zich niet aanmelden. Bron: Viessmann.

Gr, Ben.

Hetzelfde dus wat de Tams MC al heel lang kan. Daar heet het trouwens M3.

Mvg,

Aldert
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Hallo Heren,

Ik zat even op de site van Tams te kijken en nergens kom ik M3 of MFX alleen de mededeling, dat MFX niet als protocol is voor de lokdecoders, maar het MM gedeelte van de MFX's lok's :P

Dus het is zwaar gelul dat de Tams centrale het hele MFX protocol kent, of het moet ergens in een update zijn verscholen zitten, en niet in de gebruiksaanwijzing waar op ik dit baseer ;)

Maar het ging in dit topic niet over de Tams, maar over de Viessmann centrale, of de update ervan naar MFX.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Viessmann Commander 1.4
Beste Hans,

"Zwaar gelul" is wel een beetje zwaar aangezet, want daarmee zeg je dat ik onzin verkondig. Ik ben zelf al langere tijd een zeer tevreden gebruiker van de Tams Easy Control en gebruik ook met het M3 protocol. Je hebt gelijk dat het nergens in de gebruiksaanwijzing vermeld staat. Dat komt omdat het een niet officieel protocol is. In de release notes van de (wel officiële) laatste softwareversie staat vermeld hoe je het M3 protocol moet vrijschakelen d.m.v. een cheatcode (postcode van Tams) en kun je ook zien dat het er al sinds 2007 in zit. De keuze waar jij het over hebt, bestaat dus al lang. MFX loks die je met M3 wil rijden moet je handmatig een adres geven op het programmeerspoor. Als je M3 hebt vrijgeschakeld kunnen MFX loks alleen nog maar met M3 rijden, die luisteren dan niet meer naar andere protocollen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Hoi Aldert,

:offtopic:

Herkent jou Tams Master control dan ook het adres, of meld die lok zich zelf aan op die centrale?

NEE dus, want het hele protocol is daarvoor niet vrijgegeven, en de centrale waarschijnlijk kan het ook niet eens weergeven.

Want waar laat je alle iconen bijvoorbeeld?
Grafisch gezien kan die dat niet aan met dat schermpje wat erop zit, en verder is het een prima centrale.

Dat M3 is dus geen compleet MFX verhaal, maar meer het verhaal Motorola wat ook in die decoder zit.

Enkel Esu en Märklin zelf hebben centrales die het wel kunnen, en die van Viessmann zal er straks over beschikken via een update.

Trouwens bij Esu heet MFX M4, en de reden daarvan zal haast iedereen bekent zijn.
Dat M3 dus geen officieel protocol is mag duidelijk zijn, maar wat zit er dan wel in?

Vaak is het zo bij onofficiële protocollen, dat dergelijke inhoud alleen bij de fabrikant aanwezig is.
En het zal geen onzin zijn, want het zal eerder een poging zijn van Tams, om een optie open te houden.
Om een ander protocol erbij te kunnen programmeren, maar geloof me het zal niet het complete protocol zijn.

Wat mij wel erg benieuwd maakt is, of dat protocol wat in de update zit, dan wel een totaal plaatje gaat bieden.

Dat zou betekenen dat het dus wel is vrijgegeven, en dat een andere centrale als bijv. de Tams, of een IB II er ook mee uitgerust kunnen worden.

Blijkbaar heeft nog niemand hier zo'n commander van Viessmann, want die hebben nog niet gereageerd :D

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Viessmann Commander 1.4
Ben zegt in het tweede bericht van dit topic dat bij  de Viessmann Commander een  mfx lok zich niet kan aanmelden. Dat houdt dus in dat je hem handmatig een adres moet geven. Dat is dus precies hetzelfde als bij de Tams met het M3 protocol.
M3 is alleen uitgaand MFX met 128 rijstappen. Heel iets anders dus dan MMII. Ik heb mijn MFX loks eerst ook met MMII bediend. Als je vervolgens M3 vrijschakelt, doet hij niets meer omdat hij dan alleen nog maar naar MFX luistert, maar geen MFX adres heeft. Dat moet je vervolgens met een speciaal menu toekennen op het programmeerspoor en dat neemt ook even tijd. Daarna heb je dus gewoon eenrichting MFX. In het "kleine displaytje" van de Tams staan geen symbooltjes, maar staat bij het betreffende lokadres "M3". Daarnaast heb je ook alle lokfuncties ter beschikking, zonder dat je een extra adres daarvoor ter beschikking moet stellen. Ik beweer ook nergens dat M3 volledig MFX is (dan zou het M4 zijn, zoalsbij de ECOS), het is alleen uitgaand mfx.

Mvg,

Aldert
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Ik ben het helemaal met Aldert eens, Tams M3 is alleen het uitgaande MFX signaal en dat is rijden op 128 stappen met meer functies als Motorola 2 met 2e adres.

Of Tams is iets overeengekomen met Märklin of heeft het signaal geanalyseerd en zelf het maken van dit signaal ontworpen, MFX is gepatenteerd maar in hoeverre dit voor alles is, is mij niet bekend, het is in ieder geval de reden dat er niet meer echte MFX centrales zijn, behalve die van Esu en Märklin.

Groet, Anne W
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Hoi Anne,

Dat maakt mij nu juist nieuwsgierig, en ik weet haast wel zeker dat dit niet komt door M zelf, maar door het huwelijk van Tams met Esu.
Esu had immers al M4 en heeft nu ook Tams meegekregen in het ondersteunen van het railcomplus verhaal.
Vandaar mijn gedachte gang.


@ Aldert,

Vermoedelijk is de centrale al geschikt voor MFX van Viessmann, maar net zoals bij de Tams is het niet helemaal beschikbaar.
Daarom wordt mijn nieuwsgierigheid gewekt, als er dan in een blad een aankondiging wordt gedaan over een update die MFX omschrijft.

Komen ze dan met oud nieuws?
Lijkt me van niet ;)
Aangezien de update het heeft over 1.4, en op de website zie je nog steeds 1.35 staan als nieuwtje........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Viessmann Commander 1.4
MM en DCC decoders werken met adressen, een MFX decoder werkt met ID's.
Overigens krijgen MFX-boosters en de toekomstige MFX seindecoders ook een ID door de centrale toegewezen.


Mvg,
Peter
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Beste Hans,

Van dat huwelijk tussen Esu en Tams wist ik niets af, het verklaart wel wat, v.w.b. de Commander wacht ik maar even af als de update er definitief is, ik ben een lezer van het Stummi Forum.

Overigens is MFX "spreken" niet MFX "spreken en horen" en dat is een verschil......

Groet, Anne W
Re: Viessmann Commander 1.4
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Viessmann Commander 1.4
Citaat van: Freak op woensdag 22 januari 2014, 23:30:57
MM en DCC decoders werken met adressen, een MFX decoder werkt met ID's.
Overigens krijgen MFX-boosters en de toekomstige MFX seindecoders ook een ID door de centrale toegewezen.


Mvg,
Peter
Hoi Peter,

Dit is duidelijk :thumbup:

Citaat van: Anne W op woensdag 22 januari 2014, 23:34:18
Beste Hans,

Van dat huwelijk tussen Esu en Tams wist ik niets af, het verklaart wel wat, v.w.b. de Commander wacht ik maar even af als de update er definitief is, ik ben een lezer van het Stummi Forum.

Groet, Anne W
Hoi Anne,

Ook ik wacht af wat het wordt, en ik ben ook een lezer op het Stummi forum, maar niet altijd zit ik daarop ;)

:offtopic:
Maar Esu en Tams en Uhlenbrock en niet te vergeten Lenz zijn gezamenlijk in het bootje gestapt, om Railcom plus te ondersteunen.

Dat mocht dan wel bij velen bekend zijn, bij velen die onze hobby ook delen B)

Viessmann daarentegen zit er buiten, evenals hun centrale, maar we zien wel wat het wordt..........MFX of niks >:-D

M.v.g.

Hans V200.0