Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten

Gestart door martikiller vrijdag 17 januari 2014, 21:34:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Hallo iedereen,

Ook hier mijn modelspoorbaan, ik ben niet de rijkste hier, maar ik ga mijn best doen  :P

Ik ga hoofdzakelijk rijden met marklin, maar ik heb nog fleischmann rails liggen en een lima locje, van mijn vader dus dat
moet ook uitgebreid worden.
Nu zit ik op zolder, en is het er niet altijd warm maar ja, moet ik mee leren leven.
Ik zit nog wel met een schuin dak, en als ik naar rechts wil uitbreiden staat er een kast en een hoop rommel, maar over een paar jaar moet daar ook wat
tafels staan.

Nu hier wat foto's van de bouw:
Hier voordat alles naar zolder ging:



ik gebruik hout van een oude zelf gemaakte markies, beter slecht gestolen dan goed gemaakt.




Die plaat is een mdf plaat, van 18 mm dik, tja mijn vader wilde een ander soort hout, met die stukjes vastgelijmd, weet effe niet hoe het heet maar dat komt natuurlijk allemaal los
als je het ga bewerken, dus werd het mdf.

Groet Martijn



Re: Martijns Spoorbaan
martikiller
gast

Re: Martijns Spoorbaan
En hier de 'bouw':











Een klein hoogte verschil, op gelost door een stukje hout eronder te houden en een schroef erdoor heen te jassen,
en ik heb ook links achter en rechts voor een balk horizontaal gedaan en een paar poten vast gezet aan de vloer.
Zodat hij niet meer zo wiebelde, maar zodra ik wat meer hout heb ga ik kijken wat ik kan verbeteren.

Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Martijns Spoorbaan
Hoi Martijn

Leuk dat je een baan gaat maken.
Je hebt al aardig wat lokjes zo te zien.
Veel succes met de verdere bouw.

groet Tony
Re: Martijns Spoorbaan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Martijns Spoorbaan
Hallo Martijn,

Ziet er al goed uit. Het hoeft ook niet duur te zijn.
Zou nog wel wat meer dwarsbalkjes/latjes plaatsen onder het mdf.
Daar word het steviger van en bij leunen zakt het niet door.

Succes verder!

Gr.Wim
Re: Martijns Spoorbaan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Martijns Spoorbaan
Hoi Martijn,
Leuke baan met leuk materieel.
Zelf ben ik ook 18 maar heb wat meer ruimte Ter beschikking.
Wat Wim zegt zou ik ook doen want mdf buigt eenmaal goed mee.
Ben benieuwd naar je baanplan.

Groet john
Re: Martijns Spoorbaan
Hallo Martijn.

mooi dat je begonnen bent met de bouw van een baan.
maar ik zou het onderstel toch even wat zwaarder uitvoeren...
wat dwars balkjes en verbindingen toepassen.
zou zonde zijn dat bij 1 keer leunen de tafel in elkaar zakt.
En je kunt beide systemen op 1 tafel gebruiken.
zowel gelijkstroom als wisselstroom, 2 gescheiden rijbanen.

succes met de verdere bouw.

groet Winno
Re: Martijns Spoorbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Martijns Spoorbaan
 :) Hoi Martijn, zo te zien heb je toch best een leuke ruimte. En ach, het is altijd te weinig. Maar er zijn hier ook leden op het forum die helemaal geen ruimte hebben. Dus dat maakt jouw weer rijk!  ;)
Nog even een tip; metalen hoekstukjes op de vloer om de poten aan vast te zetten, die zijn niet zo duur. En het voorkomt dat de poten steeds worden weggestoten.

Dirk-Jan
Re: Martijns Spoorbaan
martikiller
gast

Re: Martijns Spoorbaan
Zoo, aardig wat reacties, en suggesties, iedereen bedankt daarvoor :)

Ik ga komende week nog wel effe kijken bij mijn opa, en de gamma ( en praxis?).

De poten staat wel vast met een blokje hout en 2 zijbalken zitten er op, maar de plaat ligt dus niet stevig genoeg
dus dan moet ik daarmee oppassen, ik dacht dat 18 mm wel redelijk dik genoeg was, niet dus ok.

Maar nog een vraagje , als ik straks wat bergen en scenery ga doen, kan ik daar het beste nog een plaatje ,triplex, multiplex voor gebruiken,
of gaat dat gewoon om mdf?

Maar hier nog een paar foto's Groet Martijn

Hier mijn hele collectie modelauto's, er moet nog een wagon maandag aankomen, als het goed is. MP he

Hier even puzzelen hoe ik mijn marklin baan het beste kan neerleggen:


En zo is het op de dag van vandaag.

Re: Martijns Spoorbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Martijns Spoorbaan
De Fleischmann rails liggen wel erg dicht op de rand. Een foutje en je materiaal ligt meteen op de grond.
Re: Martijns Spoorbaan
martikiller
gast

Re: Martijns Spoorbaan
Roger, tot nu toe daar nog geen ontsporing gehad (gelukkig), maar ik let er wel goed op, en er kan nog een randje komen.

Groeten Martijn
Re: Martijns Spoorbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Martijns Spoorbaan
Als je nu eerst dat randje maakt heeft het gelijk 2 functies  :idea:, 1. je treinen flikkeren niet op de grond en 2. je randen van het mdf zadelen niet door.

Je weet , berouw komt na de zonde.

Mvg Gert
Re: Martijns Spoorbaan
martikiller
gast

Re: Martijns Spoorbaan
Bedankt voor je reactie Gert, ik heb alleen geen hout meer.
En mometeel heb ik anderen zorgen aan me hoofd :)
:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48220

Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan
martikiller
gast

Re: Martijns Spoorbaan
Hallo, hier een kleine update, ik heb er bijna een nieuwe loc erbij van de ns 1220. Daarvan mist alleen een buffer en
heeft ie wat lak schade. Ik moest zo en zo toch binnen kort wat opknappen aan lak, dus kan ie gelijk mee genomen worden.
En een buffer heb ik hier nog liggen, en als ie niet past dan maar een zoekertje plaatsen.

Groetjes Martijn
Re: Martijns Spoorbaan
loc6400
gast

Re: Martijns Spoorbaan
Hoi martijn,
Mooi baantje. Ik ben ook zo klein begonnen op mijn 16 jaar nu ben ik 36 en heb een gehele zolder tot mijn beschikking en die staat ook volledig vol. Ik heb nog een looppad van 70 cm over maar de rest staat compleet vol. Wat alleen niet ideaal is bij me dat de treinen en wasmachine en droger gezamelijk op de zolder staan.
Re: Martijns Spoorbaan
martikiller
gast

Re: Martijns Spoorbaan
loc6400 bedankt voor je reactie, zelf heb ik ook best wel een grote ruimte, alleen niet genoeg hout, op het moment.

Foto's komen er aan, zodra ik weer kan in loggen op photobucket
Re: Martijns Spoorbaan
martikiller
gast

Re: Martijns Spoorbaan






Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe aanwinsten
Hallo, hier dus eindelijk de foto's ( hier boven ) van mijn nieuwe aanwinsten.
Ik heb mijn vader dus weer zo ver gekregen dat we weer nodig naar de gamma moeten, voor nog een mdf plaat, en wat balken en triplex, multieplex, net hoe duur en groot ze zijn.
Want ik heb grootste plannen, ik ben dus bezig geweest de zolder wat op te ruimen dus de meeste troep ligt nu onder mijn baan.
In het midden staat nog een kast, die moet blijven staan dus wilde ik die zekers gaan gebruiken dus ik heb bedacht dat ik wel een brug van tafel a naar tafel c kan maken, en
ik het midden een t splitsing naar de kast waar de locs, en wagons dus kunnen staan, hoop ik, ik heb nog niet echt gekeken :).

Hier nog een foto van hoe de baan er nu uitziet:



Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe aanwinsten
Hallo mensen,

Ik kwam gisteren op de magatron spontaan een fles wasbenzine tegen, dus het ik gelijk het een en ander gereinigd in een oude
fles appelmoes, wat dus niet zo was om het eruit te halen. Maar ik heb gisteren in houten (Utrecht) een nieuwe loc op gehaald (foto;s volgen).
Het is een cargo loc van de sbb. Dat is zeker voorlopig genoeg locomotief keuze op mijn baantje :) (voorlopig) . Dan kan ik nu eerst gewoon wat hout verzamelen en dan
moet ik ook de nodige rails bij bestellen, zowel voor 2 spoor, als voor marklin rails, zodat alle locs van mij naar tafel C kunnen.
En nu hier de foto's:

Groet Martijn






Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe Cargo loc
Zo , weer een mooi locje erbij.
Veel plezier ermee.

Mvg; Alex
Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe Cargo loc
Bedankt Alex, het is zeker een mooie loc.

Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe Cargo loc
Beste Martijn,

Ik zou het onderstel van je baan echt wel stevig maken, straks komen er nog wat bergen en scenery op je baan en word het al allemaal zwaarder.
18mm mdf is zeker dit genoeg (ik gebruik voor mijn sporen zelfs 12 mm mdf) maar je moet wel een goed frame hebben anders zakt het door.

Ook zou ik niet de rails te kort op de rand leggen, een ongelukje zit in een klein hoekje en dan kan de schade best groot zijn.

Blijf je bouw van je baan zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe Cargo loc
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe Cargo loc
Mooie aanwinst de cargo loc Martijn veel rij plezier met je loc. :thumbup:
Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe Cargo loc
Hoi Piwie,
Dat frame komt er aan, scenery en bergen komt over een ~ jaartje aangezien ik eerst meer wagons rails en hout nodig heb :)

h0_miessie Nu rijd hij niet veel, sleper is naar de kl**ten, maar goed het is een mooie en voorlopige laatste aanwist (van het 3rail gebeuren (veels te duure loc)).
Ik moet eerst nog even sparen voor het een en ander rond en op de zolder.

Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Mijn nieuwe Cargo loc
En de cargo loc rijd alweer, gister is de sleper op de post gedaan en ik heb hem vanochtend al, snelle service van de tnt :)
Nu ben ik mijn locs aan het schoon maken met wasbenzine in een emmer van de praxis een voor een.
Nu als ik dat dingetje van de sleper los soldeer krijg ik dat slecht weer vast, iemand daarvoor tips?

Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Locs schoonmaken
dingetje van de sleper.....
beetje onduidelijk.'
maar voordat je iets weer vast soldeert, voeg eerst eens wat verse soldeer toe aan je soldering.
je zult zien dat het veel makkelijker gaat, beter vloeit en veel strakker werkt.

Groet Winno
Re: Martijns Spoorbaan - Locs schoonmaken
Winno, dat dingetje die contact maakt met de sleper zodat de loc spanning krijgt, ja ik voeg wel wat verse soldeer tin toe.

Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten


Ik ben een tijdje bezig geweest met andere zaken maar twee weken geleden heb ik mijn Wilesco apparaten van zolder gehaald en schoongemaakt. Vervolgens begon het mij te kriebelen en heb ik de doos met Lima rails die daar al een halfjaar stond gepakt en vervolgens heb ik alles schoongemaakt, bijna dan. Wel het een en ander wat niet goed los ging heb ik met een mes opgelost. De wissels waren er vier van goed.

Vervolgens ben ik op ebay en mp op jacht gegaan naar materieel. Ik kwam deze 1605 tegen met 3 ICR rijtuigen in prima staat, geen lak schade en panto's zijn prima. Nog geen eens 80 euro kwijt. Bingo.

Ik heb op conrad een spannings testje gehaald en gauw met plakband vast gezet want hij viel bijna uit elkaar. Ook wat rails verbinders en ook een zakje geisoleerde verbinders. Want alles is nog analoog en ik dacht aan een wissel straatje en twee banen met twee transformators.



Ook heb ik nog een leuk wagonnetje gekocht want ik zat net op de 21 euro en boven de 25 heb je gratis verzend kosten dus ben ik nog gaan rond neuzen. Vervolgens kwam ik bij Mehano uit.....

Ondertussen komt er ook nog een 4 delige Thalys aan, van het laatst genoemde merk.

Groeten uit Winkel,
Martijn.
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Martijn. :thumbup: :thumbup:
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Martijn,

Goed bezig hoor, voor een hobby hoef je niet rijk te zijn als er maar plezier is veel plezier.  :D :D

Groeten

Peter
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Citaat van: peterke33 op woensdag 25 november 2015, 18:51:06
Martijn,

Goed bezig hoor, voor een hobby hoef je niet rijk te zijn als er maar plezier is veel plezier.  :D :D

Bedankt voor de reacties  :) :thumbup:.
Ja, ben ik helemaal mee eens.


Maar ik zat even te kijken op internet en ik wil graag mijn baan straks digitaal gaan maken met decoders en ik kwam op deze pagina uit: https://www.conrad.nl/nl/locdecoders-o1609062.html?sort=Price-asc&productsPerPage=24

Ik ben ook een multimaus tegen gekomen en ik denk dat dat hem wordt. Ook ben ik een z21 van Roco tegen gekomen. Zou ik daar genoeg aan hebben? Het moet allemaal DCC worden in plaats van DC analoog. Moet ik dan een Tams of een Uhlenbrock nemen, of maakt dat niks uit? Of een ESU?

Ook heb ik mijn baan van Lima rails nu gelegd.



Groeten Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Nog even een mededeling zo laat nog ;)


Ik heb de Multimaus besteld, en nog een motortje om Lima locomotieven om te bouwen.
Voor nu 1 stuk besteld en kijken hoe de ombouw gaat bij de 1220 want na een aantal rondjes begint hij nogal moeilijk te doen.
Track en trace had ik eindelijk om 22:00 binnen ongeveer, was even bang dat ik wat geld kwijt geraakt was, maar nu niet meer :)
En nog verrassend veel wissels heb ik kunnen repareren en schoonmaken, die ga ik morgen proberen toe te voegen.

Ik zit te denken om drie stuks TAMS Elektronik LD-G-32 Locdecoder LD-G-32 decoders te gaan halen, voor de Thalys, 1605 en koploper.
Met de koploper wacht ik nog even af want die heeft een onderhouds beurt hard nodig en misschien gaat daar nog een nieuwe motor in. Tot zover dus.

Groet Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Hoi Martijn.

Ik zou voor Esu decoders gaan, zeer goede decoders voor een schappelijke prijs.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 28 november 2015, 07:33:43
Ik zou voor Esu decoders gaan, zeer goede decoders voor een schappelijke prijs.

Bedankt voor de reactie Peter.
De ESU decoders, hebben die dan betere rijeigenschappen dan de TAMS?

Het is natuurlijk wel 90% Lima op mijn baan en de motors zijn niet allemaal even goed  :P

Mvg,
Martijn
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Ze zijn makkelijk in te stellen en de rijeigenschappen zijn goed.
Meestal zit er maar een klein prijs verschil tussen beiden decoders.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Peter bedankt voor je reactie. Maar ik ben toch gegaan voor de TAMS, en ze liggen al voor me nu.
De DHL was vandaag ook al geweest en mijn Fleischmann Maus mogen ontvangen.

Maar ik moet dus eerst even solderen. Ik wilde beginnen met de Mehano Thalys. Hoe zit het met de lampen, mogen die zomaar ook aan de decoder hangen?
Of moet daar een weerstand of zo iets er tussen?

Groet Martijn.
Re: Martijns Spoorbaan - Nieuwe Aanwinsten
Oke ik heb de Thalys werkend gekeregen, heet was simpel. Maar de 2 draden naar de 4 leds. Dus ik zet spanning op die draden en die gaan allemaal branden, het sluitsein en frontsein.
En daar zit al een weerstandje tussen. Heb ik dan meer weerstandjes nodig?