Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Liliput Ae 4/7

Gestart door Kroko14253 vrijdag 17 januari 2014, 19:25:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Liliput Ae 4/7
Kroko14253
gast

Ombouw Liliput Ae 4/7
Hallo,

Na lange tijd nauwlijks iets aan modelbouw te hebben gedaan, heb ik weer zin gekregen om jullie te voorzien van een nieuw ombouwverslag.
De plannen voor deze ombouw dateren van 2011, toen ik een goedkoop gelijkstroom-model van deze lok kocht. Omdat ik nog een 2e model nodig had, om het gewenste model te kunnen bouwen, bleef dit even liggen. In 2012, op Eurospoor, kocht ik een 2e lok, nog een AC model ook, alleen reed de lok voor geen meter. Toen ik de kap eraf haalde zag ik waarom......er bleek geen omschakelaar ingebouwd te zijn. Ik had al een begin gemaakt, door het chassis, de kap en de voorbouwen aan te passen.

Wat gaat er veranderen?
- de lok krijgt een nieuwe motor, met decoder.
- de lok wordt voorzien van lampen met LED's.
- de kap moet aangepast worden.
Dat zijn in grote lijnen de veranderingen.

Dit  moet hem worden:



Lok 11022 in de toestand in de jaren 50. Het bijzondere: het is niet definitief bewezen, maar de lok schijnt na een reparatie rode wielen te hebben gehad. Nou is dat op bovenstaande foto wat lastig te zien, maar op het origineel is dat iets beter te zien. Het chassis is duidelijk zwart geweest. Ook werden bij de meeste loks tijdens een reparatie 2 deuren in de cabine dicht gelast en de trapjes verwijderd, maar bij deze lok was dat niet gedaan.



Het chassis had ik al aangepast en in de grondverf gezet. Het verschil tussen origineel (grijs) en aangepast (witte grondverf) is duidelijk te zien. Dit heb ik voornamelijk gedaan om ruimte te maken voor draden, zeker op de plaats, waar straks de decoder plaats krijgt (grote open plek). Tevens is op het witte chassis aangegeven, wat vòòr is. Dit heb ik ook bij de kap en de voorbouw gedaan, zodat bij de eindmontage alles goed gemonteerd wordt.
Onder, zien we de nieuwe Faulhaber-motor voor dit model. Het is besteld bij SB Modellbau.



Nee, ik heb geen 3 kappen gebruikt. De middelste is dezelfde als de onderste, alleen aangepast. Om de gewenste lok te kunnen bouwen, moest het 2e setje deurtje van rechts worden veranderd in een setje deurtjes met ventilatiesleuven. Uit de bovenste kap werd een ventilatiesleuf voorzichtig uitgezaagd. In de 2e kap werd het 2e setje voorzichtig verwijderd en de opening voorzichtig op maat gemaakt voor de nieuwe deurtjes. Op de onderste kap zien we de aanpassing. Uit een ander setje deurtjes werd de sluiting eveneens zeer voorzichtig uitgesneden en tot een heel dun onderdeeltje gevijld, zodat het op de ingelijmde ventilatiedeurtjes kon worden gelijmd.

Tot zover deel 1. Morgen volgt weer een deel. De lok is zeker nog niet af, dus updates kunnen even op zich laten wachten.

Groetjes

Harry
Re: Ombouw Liliput Ae 4/7
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw Liliput Ae 4/7
Ziet  er mooi uit.
Ben heel geinteresseerd in de motor inbouw.

Heb deze lok ook liggen doch helaas is de motor de fik in gegaan bij mij.
Zodoende  fingeert  hij nu enkel als dummy lok. Heb helaas ook niet de apparatuur om dusdanige freeswerken uit te voeren om het frame aan te passen naar een nieuwe motor.
Blijf dit dus zeker volgen  ;)
Peter
Re: Ombouw Liliput Ae 4/7
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Liliput Ae 4/7
Dat je nog aan die Locs kunt komen. Ik zie die Liliput Ae 4/7 al in geen tijden meer. Toen die op de markt kwam, had ik er net eentje van HAG gekocht. En naast elkaar op de baan is dat geen gezicht, lijkt me: het ranke Liliput model naast die oude lompe HAG.
Het valt me nog mee, in 2017 heb ik er eentje van Liliput bij aangeschaft (aan de HAG-loc ontbreken wat details).