Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes

Gestart door woodymax donderdag 02 augustus 2007, 00:32:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ken je dat ???

ben je een model huisje in elkaar aan het maken, ben je klaar na een avond, ga je de volgende dag verder, blijkt dat iets verkeerd gelijmd zit (wat verder op in de handleiding stond), krijg je het niet meer los, gaat het los en dan is het plastic kapot............

lijm je het weer in elkaar, zit er iets niet goed (dak sluit de muren niet helemaal af, komt licht door) maar dat hoort zo, wil je het goed maken maar dat kan niet want het hoort zo..........

groeten mark zo dat lucht op
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
mijn pa had  zo'n benzine station van pola

ik dat ding voor hem in elkaar lijmen zit er helemaal geen duidelijke beschrijving bij  ik dacht dat ik gek werd niet normaal
voor een beginner als mijn pa (die hem eigenlijk zelf moest doen) gewoon helemaal niet te doen
groet robert
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Hoi,


Yep, komt me wel erg bekend voor nog

Tegenwoordig voor dat ik eraan ga beginnen, lees ik eerst de bouwbeschrijving helemaal van voor naar achter.

Ook om te kijken wat zo'n model nou eigenlijk kan en hoe ze dat verzonnen hebben om dat zo voor elkaar te krijgen.
Praat ik nu wel over bouwdozen die iets kunnen , motor zit er dus bij ofzo


mvg Frans
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Nee, ken ik niet.......... 8)
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Freak op donderdag 02 augustus 2007, 10:16:22
Citaat van: some one op donderdag 02 augustus 2007, 02:03:06
Tegenwoordig voor dat ik eraan ga beginnen, lees ik eerst de bouwbeschrijving helemaal van voor naar achter.
Inderdaad, neem de handleiding eerst goed door, kijk of alles klopt en waar het moet zittten zodat je niet voor verassingen komt te staan alvorens je begint te bouwen.

De handleidingen en technische informatie wordt niet voor niets meegeleverd.
Als de gemiddelde hobbyist, ongeacht welke hobby,  daar de moeite eens voor zou nemen zouden er minder onnodige vragen worden gesteld.

Uiteindelijk, de antwoorden op de gestelde vragen moet men toch ook lezen dus men ontkomt er niet aan.

Zelf hanteer ik altijd drie letters, te weten K, D, D.

K = Kijken.
D = Denken.
D = doen.


Als men deze drie letters in acht zou nemen wordt het allemaal al een stuk makkelijker.

Kennis krijgt men alleen door veel te lezen en ook vaak lezen.
Dingen aanleren die met "een" of "onze" hobby hebben te maken, maakt men zich alleen maar eigen door veel te lezen en praktische handelingen uit te voeren en ook te herhalen, herhalen, herhalen, enz.

Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Of zoals mijn leraar vroeger altijd zei:
Denk waneer gij doende gaat en waneer gij doende bent denk dan nog.

Bas
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Hallo,

Met alle respect voor de mening van Riny en gelijkgestemden. Wil toch even een beetje tegengas geven voor een andere groep mensen.

CiteerDingen aanleren die met "een" of "onze" hobby hebben te maken, maakt men zich alleen maar eigen door veel te lezen

Niet voor iedereen is het even gemakkelijk om veel te lezen (of men heeft er geen zin in, een hobby dient ter ontspanning en lezen is niet voor iedereen ontspannend). Zelf ben ik de mening toegedaan dat onze hobby voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk zou moeten zijn 8) Dit betekent dat het gestelde in bovenstaande quote misschien momenteel nog actueel is maar dat dit mijn inziens zou moeten veranderen. Hoe minder moeite je hoeft te doen om met modeltreinen aan de slag te gaan, hoe lager de drempel wordt...en hoe meer mensen de stap zullen zetten :)

CiteerUiteindelijk, de antwoorden op de gestelde vragen moet men toch ook lezen dus men ontkomt er niet aan.

Er is een groot verschil tussen het lezen van (ellenlange) documentatie en het lezen van een online gesprek.

CiteerKennis krijgt men alleen door veel te lezen en ook vaak lezen.

Kennis krijgt men ook door veel te doen.

Nogmaals, veel respect voor de ervaringsdeskundigheid van (bijvoorbeeld) Riny. Zijn adviezen helpen met grote regelmaat veel mensen naar volle tevredenheid. Maar wilde daarnaast ook even een ander geluid laten horen 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Ron op donderdag 02 augustus 2007, 11:16:48
Ik houd altijd heel veel over, en het huisje lijkt helemaal niet op die op het doosje, daarom maakt mijn dochtertje ze altijd.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha....:mrgreen:....sorry hoor...heerlijke opmerking....lig helemaal blauw.....vsernviuro19'84-x',z
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Hola
Voor beide standpunten valt iets te zeggen.
Ik ben dan ook van mening dat beide complementair zijn. Ze vullen elkaar prachtig aan, met hier en daar de onvermijdelijke overlap (de onnodige vraag?).
Hasta la Pasta
Fred
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Hoi


Zoals Rolf ook al zegt
Sommige hebben een hekel aan lezen.............

Ben ik er zééééér zeker één van.... :?
Met een goed boek kan je mij in ieder geval niet erg blij maken.....

Maaaaar gaat het stukje info / boek / docu enz.  nou over de hobby
Het zei treinen / modelbouw / FCS / enz.............. dan mag je me desnoods wakker maken daarvoor.

Dat vind ik dan wel leuk om te lezen........


mvg Frans
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik handel ook meestal aan de hand van een afkorting.
Werkt meestal perfect en zonder verrassingen. Daarbij pas ik alles eerst voordat ik ga lijmen.

Mijn afkorting:

RTFM
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
@ Rolf,

Ik ga in jouw mening mee, maaaaaaaaaaaaaaaaaaar, hahaha je hebt het toch niet goed gelezen denk ik, kijken, denken,DOEN

Alle gekheid op een houten stokje, mijn mening betrof de mens over het algemeen ongeachte welke hobby.

@ Fred,

Nooit zal een vraag onnodig zijn, het kan ook zo zijn, dat wanneer men iets honderd keer leest, het toch niet begrijpt.

@ Frans,

Ik kan ook met jou mee gaan.

Ik lees liever 100 x dezelfde hobby boeken als bijv. 1 x Harry Snotter
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citeerblijkt dat iets verkeerd gelijmd zit (wat verder op in de handleiding stond), krijg je het niet meer los,

je gebruikt in ieder geval wel goede lijm blijkbaar :)
het komt ook wel eens voor dat het niet vast blijf zitten.
Misschien is het een tip om het geheel in een bak water te leggen. Lijm en water is meestal geen succes. Mischien dat je het dan wel voorzichtig los kan trekken na uren/dagen?

groeten,
Martin
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
hoi martin, bedankt voor de tip, ik zit wel eens met het volgende (is blijkbaar niet overgekomen) ben je bijvoorbeeld het dak van het huisje aan het lijmen, het is laat en het dak is af, ga je naar bed, je kijkt de volgende keer, en ziet dan op de volgende bladzijde dat tussen de 2 schuine daken nog een dak goot moet........

mvg mark
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Tsja... Dat zal ongetwijfeld iedereen wel eens gehad hebben, helaas...  :? :shock:
Daardoor zijn mijn eerste bouwpakketjes ook door verknalt!
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Heey,

Bij mij is het een paar keer gebeurd.
Ik verzin er dan meetsal oplossingen voor om het te verbergen.
Of ik heb het door als de lijm nog nat is en het niet vast zit.
Altijd rottig maar niks aan te doen je leert er weer van. ;)

Groetjes Antal.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
@Kippenlijntje,
Heb ik ook gedaan! Op die naat heb ik wat strooisel gestrooid, leek op klimop ofzo, je moet zelf maar verzinnen wat ´t is.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
RTFM....Read the fucking manual....

Doe'k zelf ook niet en neem dus het risico op kierende daken, muren etc etc.

Groeten,
Arjan
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Arjan op donderdag 02 augustus 2007, 20:45:00
RTFM....Read the fucking manual....

Doe'k zelf ook niet en neem dus het risico op kierende daken, muren etc etc.

Groeten,
Arjan

zonde van je dure bouwpakketen, kun je ze beter aan mij geven  :lol: :lol::mrgreen: :mrgreen::mrgreen:
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citeerhet is laat en het dak is af, ga je naar bed, je kijkt de volgende keer, en ziet dan op de volgende bladzijde dat tussen de 2 schuine daken nog een dak goot moet........
Hier bij bevestig jij al wat Riny zegt KDD Vlug vlug vlug, niet goed kijken wat er in de handleiding  staat en dan is er de kans dat je "ergens" iets niet gezien hebt. Dus deze fout ligt bij jezelf. Verder komt dit terug in de diverse onderwerpen die jij hier post. Als er, na jou zin, niet snel genoeg gereageerd wordt zet je zelf al een reactie of dat er niemand iets weet....

Geduld is een schone zaak.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
walter, ik ben idd vlug want dan kan ik verder. maar dat ik het bouwpakket verkeerd in elkaar lijm kan ik niks aan doen want op de ene blz staat dat het zo vast moet, en een pagina verder staat dat je er nog iets tussen moet doen........... is een fout van de beschrijving want alles wat aan dat dak moest zou op 1 pagina staan, en dan moet er nog een onderdeel tussen wat niet op die pagina staat maar een verder......

mvg mark
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: woodymax op vrijdag 03 augustus 2007, 00:22:37
walter, ik ben idd vlug want dan kan ik verder. maar dat ik het bouwpakket verkeerd in elkaar lijm kan ik niks aan doen want op de ene blz staat dat het zo vast moet, en een pagina verder staat dat je er nog iets tussen moet doen........... is een fout van de beschrijving want alles wat aan dat dak moest zou op 1 pagina staan, en dan moet er nog een onderdeel tussen wat niet op die pagina staat maar een verder......

mvg mark

Mark,

Met scherpe breaker mesje krijg je alles los. 8)
Een aantal keren aan de binnenkant insnijden en het komt wel los.
Kijk uit voor de handjes, anders wordt je huisje rood.
En dat is toch zonde van je huisje............... :P
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Probleem is dat niet altijd alle onderdelen van één dak op één pagina kunnen. En kan het wel, dan snappen het merendeel van de mensne het niet omdat de meeste mensen moeite zullen hebben met het lezen van een "bouwtechnische" handleiding. Kortom lezen lezen lezen en dan pas doen. En zoals ook vaker is gezegd, bekijk van tevoren hoe wat wwaar zit. sinds paar jaar doe ik dit ook en ik moet zeggen werkt een stuk ontspannender.

Groeten,
Herman
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: woodymax op vrijdag 03 augustus 2007, 00:22:37
Maar dat ik het bouwpakket verkeerd in elkaar lijm kan ik niks aan doen, want op de ene blz staat dat het zo vast moet, en een pagina verder staat dat je er nog iets tussen moet doen.
.......... is een fout van de beschrijving.  :shock:

Vooruit zien/denken is............... Regeren.

K, D, D.

Maar ja, daar groei je vanzelf in als je wat ouder wordt.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Riny op vrijdag 03 augustus 2007, 11:54:11
Citaat van: woodymax op vrijdag 03 augustus 2007, 00:22:37
Maar dat ik het bouwpakket verkeerd in elkaar lijm kan ik niks aan doen, want op de ene blz staat dat het zo vast moet, en een pagina verder staat dat je er nog iets tussen moet doen.
.......... is een fout van de beschrijving.  :shock:

Vooruit zien/denken is............... Regeren.

K, D, D.

Maar ja, daar groei je vanzelf in als je wat ouder wordt.

Ik ben het helemaal met je eens Riny. Ik word alleen te vaak geconfronteerd met mensen die de leeftijd onderhand al zouden moeten hebben om zo te kunnen werken, maar die nog steeds als een dolle hond overal invliegen en geen dag vooruit kunnen denken.
Zo zijn 90% van de beslissingen hier op mijn werk vrij ad-hoc genomen en dat terwijl de bouw traditioneel een beroep is van lange termijn planning en uitvoering. Dus dat geeft wel eens strijd van mijn zijde.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
hallo alllemaal
ook nog een tip: als je een stap gedaan hebt,altijd even kijken of je het goed hebt gedaan
zo kom je aan het eind niet in de problemen
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Een optie is het zgn "droogbouwen", dus zonder lijm.
Je zet dus eerst alle muren en daken in elkaar met allen wat kleine stukjes tape. Meestal moet je toch eerst alle onderdelen lossnijden en weatheren.

Zo kun je ook zien of het geheel goed past en je dus in een later stadium niet in de problemen komt.

Mmm...ik ga zelf, denk ik, ook maar weer eens een bouwpakket in elkaar frutselen. :D

Gr Ad
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Kappa op vrijdag 03 augustus 2007, 16:10:56

Mmm...ik ga zelf, denk ik, ook maar weer eens een bouwpakket in elkaar frutselen. :D

Gr Ad

Ja als je dit zo allemaal leest krijg je er wel zin in weer om er een in elkaar te zetten

Heb er nog een aantal staan, dus kan er zo eentje pakken als het moet,
Maar laat ik nu maar niet weer van de hak op de tak springen......

dus gewoon eerst even verder met het FCS


mvg Frans
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik heb ook nog een kast vol van dat spul en dat komt allemaal wel een keer.
Ook heb is diverse dozen plastic welke al in elkaar gezet zijn.

Eerst maar eens verder aan mijn modulebaan en FCS en dat alles computer -technisch weer eens werkt en dan zien we wel verder.
Dus voorlopig nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet.

Maar van het "huisjes melken, oeps lijmen" kan ik geen strakke pl.......er krijgen.
Met alle resepect, ik doe dit, als enige bijkomstigheid in onze modelspoorhobby, het minst graag.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Riny op vrijdag 03 augustus 2007, 20:03:14
als enige bijkomstigheid in onze modelspoorhobby, het minst graag.

Dat heb ik nou met solderen :? Alhoewel het steeds iets beter gaat, blijft het nog immer een "noodzakelijk kwaad".
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik vind het wel leuk om een bouwpakketje in elkaar te zetten.
Heb alleen een hekel aan die hele kleine priegel onderdeeltjes en daar krijg je inderdaad een @#?>#$#%%^*&^%$$# van.  :shock:

Gr.
René
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: ^Rook op vrijdag 03 augustus 2007, 22:32:04
Dat heb ik nou met solderen :?

Zalig werk, kan ik uren mee bezig zijn.
Zo zie je maar dat iedereen zo zijn voorkeur heeft.

Maar als ik zo ver ben dat de huisjes en andere zaken moeten gebeuren zet ik mij daar wel 110% voor in want dat moet ook gewoon goed gebeuren.

Want ja, een goede technisch lopende baan met krotten schiet ook niet op.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik vind die veelzijdigheid juist één van de leuke kanten van onze hobby... electronica, scenery, houtwerk, bedrading, materieel verbouwen, verzamelen, baanontwerp en ook nog rijden en rangeren natuurlijk :-)

Martijn
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Helemaal mee eens, dus onze hobby zal nooit geen sleur worden.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Riny op vrijdag 03 augustus 2007, 23:59:10
zet ik mij daar wel 110% voor in want dat moet ook gewoon goed gebeuren.

Goes without saying :)

CiteerWant ja, een goede technisch lopende baan met krotten schiet ook niet op.

Evenmin als een prachtig aangeklede baan waarbij alle draden los hangen :?
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
en ik vind het rijden en rangeren het leukst  :lol:
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
en mij trekt dus weer het bouwen erg aan iedereen mijn top in al gezien  :D?????????

volgens mij was ik hier ook wel erg snel mee  :D (werd gezegd )
groet robert
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Acido op zaterdag 04 augustus 2007, 00:03:03
Ik vind die veelzijdigheid juist één van de leuke kanten van onze hobby... electronica, scenery, houtwerk, bedrading, materieel verbouwen, verzamelen, baanontwerp en ook nog rijden en rangeren natuurlijk :-)

Martijn

Ben ik helemaal mee eens. 8)

Gr.
René
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ron, kan jij je dochter een paar dagen missen  :oops: ik heb nog een 5 deurs locloods om in elkaar te lijmen.  :shock:
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik blijf erbij, de door mij gebouwde huisjes zien er altijd anders uit als op de foto die op de doosjes staat, daarom maakt mijn dochtertje ze altijd.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: Riny op donderdag 02 augustus 2007, 10:40:06
Citaat van: Freak op donderdag 02 augustus 2007, 10:16:22
Citaat van: some one op donderdag 02 augustus 2007, 02:03:06
Tegenwoordig voor dat ik eraan ga beginnen, lees ik eerst de bouwbeschrijving helemaal van voor naar achter.
Inderdaad, neem de handleiding eerst goed door, kijk of alles klopt en waar het moet zittten zodat je niet voor verassingen komt te staan alvorens je begint te bouwen.

De handleidingen en technische informatie wordt niet voor niets meegeleverd.
Als de gemiddelde hobbyist, ongeacht welke hobby,  daar de moeite eens voor zou nemen zouden er minder onnodige vragen worden gesteld.

Uiteindelijk, de antwoorden op de gestelde vragen moet men toch ook lezen dus men ontkomt er niet aan.

Zelf hanteer ik altijd drie letters, te weten K, D, D.

K = Kijken.
D = Denken.
D = doen.


Als men deze drie letters in acht zou nemen wordt het allemaal al een stuk makkelijker.

Kennis krijgt men alleen door veel te lezen en ook vaak lezen.
Dingen aanleren die met "een" of "onze" hobby hebben te maken, maakt men zich alleen maar eigen door veel te lezen en praktische handelingen uit te voeren en ook te herhalen, herhalen, herhalen, enz.



Ik heb de letters RTFM





read the fucking manual  8)
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik mag mijzelf een gevorderde bouwer noemen, maar zelfs ik krijg sommige (toch meestal Faller) bouwpakketten zonder extra werk niet mooi in elkaar.

Kibri, Auhagen en natuurlijk HollandScale zijn mijn absolute favorieten, als je de onderdelen netjes uit het raam snijdt pas het altijd perfect.

Van de Faller pakketten valt mij op dat er heel veel verschil in bouwmethoden zit en dat een dure bouwdoos geen garantie is voor hoge kwaliteit.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik zelf heb altijd eerst de info door gelezen en alles gecontroleerd voordat ik iets inelkaar zet of in gebruik neem. Bovendien als het van toepassing is kijk ik ook of elektrische apparatuur wat omgeschakeld kan worden naar 110 volt of 220 volt ook daad werkelijk op 220 volt staat. Heb hierdoor zelf nog nooit problemen gehad. Dus ik ga ook voo:

K + D + D

Zo hoef ik me achteraf zelf niets te verwijten. Ook heel belangrijk is om even van te voren te kijken of alles goed past, zonder lijm. Vaak werk ik ook met elastiekjes en/of wasknijpers om te controleren waar er iets moet bij of afgewerkt moet worden.

Op deze manier voorkom je ergelijke verrassingen.

Fred Vonk
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Koop Kibri dan klik je alles in elkaar.

Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: OmeLaurus op donderdag 20 december 2007, 11:59:52
Van de Faller pakketten valt mij op dat er heel veel verschil in bouwmethoden zit en dat een dure bouwdoos geen garantie is voor hoge kwaliteit.

hier was ik dus ook inmiddels achter, bouwdoos van 60 euro, past het niet  :shock: :shock: :shock:
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ik lees hier een hoop reacties van mensen die kennelijk naar alles in het leven eerst zo verschrikkelijk goed kijken, dan de hele handleiding 3 x doornemen, vervolgens heel goed nadenken, om vervolgens pas te gaan doen waardoor er nooooooit een foutje wordt gemaakt... sure!  8)
Ik kijk toch vrij goed naar de tekeningen en knip de deeltjes netjes uit het raam, vijl de puntjes helemaal glad, kijk nog een keer, etc.
Wat denk je, toch een keer een foutje gehad.

Bedoel er maar mee dat (volgens mij) iedereen wel eens een foutje maakt, ongeacht of je er het hele alfabet aan letter (KDD, RTFM, etc.) op los laat of niet.
Je kan het zoveel mogelijk beperken door eerst goed voorwerk te doen en als het je bij elk bouwpakket overkomt moet je inderdaad eens volgens voornoemde letterreeks gaan handelen.
Aan de andere kant, als je ervan overtuigt bent dat je nog zo goed hebt gekeken en gedacht, en vervolgens blijkt je toch een foutje te hebben gemaakt dan komt Woody's frustratie om de hoek kijken en weet je, ik begrijp dat best wel  :wink:

Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
@woodymax: inderdaad.. voorbeeldje is de GoethestraBe (straatje van 4 panden) van Faller, een doos van bijna 100 euro waarvan de achterkant prachtig sluit, maar de voorkant een grote frustratie.. met een beetje creatieven wel op te lossen, maar niet wat je verwacht.. vervolgens koop je voor de grap een Auhagen doosje voor 18 euro met een bij de goethestraBe passend huis en is de detailering vele malen fijner en alles past tot op de micrometer..
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Citaat van: OmeLaurus op donderdag 20 december 2007, 16:14:55
@woodymax: inderdaad.. voorbeeldje is de GoethestraBe (straatje van 4 panden) van Faller, een doos van bijna 100 euro waarvan de achterkant prachtig sluit, maar de voorkant een grote frustratie.. met een beetje creatieven wel op te lossen, maar niet wat je verwacht.. vervolgens koop je voor de grap een Auhagen doosje voor 18 euro met een bij de goethestraBe passend huis en is de detailering vele malen fijner en alles past tot op de micrometer..

Ik heb de panden ook.
En inderdaad duur setje en niet alles sluit op mekaar. :(
Ach ja je ziet er niks van en de plekken waar je iets ziet wordt weg gewerkt.
Jammer genoeg is er bij 1 pand het dak wat niet sluit maar als je die tegen een ander pand aan zet zie je er niks meer van.

Groetjes Antal.
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ben nu al zo'n 48 jaar bezig met het bouwen van verschillende bouw dozen, zowel huisjes, etc. voor de modelspoorbaan als bouwdozen van vliegtuigen, militaire voertuigen, schepen, figuren enz. Tot op heden heb ik er nooit problemen mee gehad door toepassing van eenvoudige hulpmiddelen. Oke de eerste drie bouw dozen waren dan niet zo mooi gelukt maar ben daarna toch enkele dingen gaan uit proberen. Als iets niet past kan het altijd wat bijgewerkt worden doormidden van vijlen of snijden met scherp scalpeer mesje. Wat bijgewerkt moet worden met opvul middel of putty is iets makkelijker daar je hier minder gauw fouten mee kan maken. Moet wel erbij vertellen dat ik in het verleden, de laatste 10 jaar niet meer, heel wat diorama's heb gemaakt voor verschillende modelbouw winkels. Dit was een aardige bij verdienst maar helaas is de tijd van vele modelbouw winkels verleden tijd. Een groot verschil met jaren geleden is dat de bouw modellen wel steeds beter geworden zijn door verbeterde technieken in het maken van de model matrijzen waardoor ook de detaillering veel beter is geworden.
Al met al lukt heb ik geen probleem om iets goeds op de modelbouwtafel te zetten, besteed er dan ook wel veel aandacht aan. Ik ben wat dat betreft zeer precies, soms is dat een nadeel voor sommige mensen. Wat wel heel erg belangrijk is, neem de tijd als je iets bouwd, ga niet overhaastig te werk. Keulen en Aken zijn immers ook niet in 1 dag gebouwd. Zelf doe ik iets aan mijn hobby als ik er echt zin in heb zodat ik ook zeker kan zijn dat missers uit blijven. Moet wel even zeggen dat mijn laatste bouwdoos vorig jaar gemaakt is, tijd hebben voor de hobby is natuurlijk ook een groot punt.

Fred
Re: soms...... krijg je een @#?>#$#%%^*&^%$$# van modelbouw huisjes
Ook ik heb de Goethestrasse, mijn ervaringen zijn ook niet best. Hoewel zeer leuke panden, de pasvorm is niet "des Fallers" Overigens zien ze er wel goed uit, na enige plamuurwerk, maar te duur voor het gebodene.