Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

intellibox IR probleem

Gestart door Colman vrijdag 17 januari 2014, 17:59:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
intellibox IR probleem
Hallo modelbouwers

Ik rij al een aantal jaren met Marklin, IB en Koploper en dat liep steeds goed (na het verhelpen van de spontane resets natuurlijk).
Maar sinds kort krijgt de IB rare kuren : op willekeurige momenten gaat plots het groene lichtje van de IB uit en valt de communicatie met Koploper uit.  Nadien blijft hij nog een aantal maal gelijktijdig
de rode en groene ledjes even oplichten tot hij plots weer tot leven komt . Het is dus geen spontane reset zoals gekend.  Resultaat : alle treinen die door Koploper bestuurd werden gaan ongecontroleerd terug rijden maar geven/krijgen  geen communicatie meer met Koploper. Ik kan enkel de locs stuk per stuk oproepen met de IB maar gezien er vaak meerdere treinen rijden, is er al lang vanalles misgelopen, vooral in de niet zichtbare stukken. Ik krijg hierover immers geen informatie meer vanuit Koploper.
De IB volledig uitschakelen helpt niet want zodra hij tot leven komt zit hij terug in de fout.  Ook Koploper verlaten en opnieuw openen : zelfde resultaat.  Tot de IB plots terug normaal doet en na heropstarten van Koploper terug communiceert.
Het gebeurt soms herhaalde malen na elkaar en ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met het aantal rijdende treinen (maximum is ingesteld op 5) wel met Leds verlichte rijtuigen.
Ik kan de situatie niet bewust creëren en heb verder geen idee wat de oorzaak precies is.

Wie kent dit probleem ?

Bedankt in ieder geval

William
Re: intellibox IR probleem
Hallo William,

Citaat van: Colman op vrijdag 17 januari 2014, 17:59:10
Tot de IB plots terug normaal doet en na heropstarten van Koploper terug communiceert.
Het gebeurt soms herhaalde malen na elkaar en ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met het aantal rijdende treinen (maximum is ingesteld op 5) wel met Leds verlichte rijtuigen.
En blijft de IB dan weer een langere tijd goed functioneren met dezelfde belasting (locomotieven plus binnenverlichting) ?.

Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: intellibox IR probleem
Staat er in de display dan een melding, of slaat hij 'gewoon' af?

grt Piet.
Re: intellibox IR probleem
Hallo Piet (en William),

Zeg niet dat dit een zelfde probleem is maar heb al tot 2 x toe bij een IB II het zelfde probleem meegemaakt.
De IB II toonde hetzelfde probleem in een koudere ruimte.

Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
Bedankt voor de reacties.
De IB geeft geen speciale melding : enkel het groene ledje dooft en het scherm blijft onveranderd gedurende die tijd tot hij weer tot leven komt. Beide leds (groen en rood) lichten af en toe op tot hij plots weer normaal werkt. In die tussentijd echter reageert hij op geen enkele toets.  Bij een reset dooft het scherm en start hij gewoon terug op.  Nu dus  niet.  Ik krijg wel op Koploper de melding : communicatie verbroken.
Na het terug inschakelen gaan de loc's rijden met de voorheen ingestelde snelheid maar zijn niet meer door Koploper te sturen (bv "stop alle locs") en dus moeten alle loc's op de IB stuk voor stuk opgeroepen worden.  Ondertussen rijden ze vaak verkeerd en door alle beveiligingen door en is het een heel werk om alles terug op orde te krijgen.
Voor ik opnieuw ga rijden start ik Koploper terug op en soms gaat het een tijdje goed , soms gaat de IB al onmiddellijk terug in de fout.

Nu heb ik recent een héél pak speciale akties gemaakt (wagonverlichting aan/uit, afspelen geluiden op diverse stukken van de baan,remgeluiden, fluitsignalen,perronaankondigingen enz) en denk nu dat voor de IB op een bepaald ogenblik het aantal bevelen te groot wordt, want voorheen heb ik dit probleem nooit gehad.  Ik beperk nu al een tijdje het maximaal  rijdende treinen tot 4 (voorheen 6) en het fenomeen heeft zich nog voorlopig nog niet voorgedaan.
Ik ga nu in de komende weken het aantal geleidelijk verhogen en kijken of dit er iets mee te maken heeft.

Ik geef nog wel feedback.

William
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: intellibox IR probleem
Citaat van: Colman op donderdag 23 januari 2014, 22:14:11
Ik beperk nu al een tijdje het maximaal  rijdende treinen tot 4 (voorheen 6) en het fenomeen heeft zich nog voorlopig nog niet voorgedaan.
Ik ga nu in de komende weken het aantal geleidelijk verhogen en kijken of dit er iets mee te maken heeft.
Hoi William, het zou natuurlijk ook met het totaal stroomverbruik te maken kunnen hebben.
Bij mij rijden 10 treinen zonder toeters en bellen op een 65Watt trafo.
De IB voedt alleen de baan geen wissel decoders en wissel aandrijvingen, die hebben een externe voeding.
Dat geeft geen problemen met mijn IB Basic.
Maar als je trafo (te) licht is dan kan de spanning zakken en zegt de IB  aju paraplu! ik stop.
En omdat er geen paniek melding in je display staat zit ik daar aan te denken.

grt Piet.
Re: intellibox IR probleem
Bedankt voor je input Piet,

Ik dacht ook aan stroomverbruik maar ik heb 4 stroomkringen met boosters, en een aparte booster voor de IB.  Er staan zo'n twintig treincombinaties op de baan, maar in koploper beperk ik het aantal simultaan rijdende treinen tot 4.
Ik rij met verlichte wagens (Led's) maar die worden gedoofd bij aankomst op de wachtsporen evenals de rookgeneratoren en de loc geluiden.
Bovendien rij ik toch al een hele tijd met deze configuratie zonder dat dit probleem zich ooit voordeed. 
Wanneer de IB zich herstelt heeft en ik probeer om de communicatie met Koploper te herstellen gaat hij onmiddellijk opnieuw in de fout.  Enkel volledig uitzetten en herstarten van de IB brengt soelaas waarna ook Koploper met succes kan worden ingeschakeld (groen symbool)
Soms gaat hij snel weer in de fout, soms duurt het dagen vooraleer het euvel weer optreedt.  Ik zie echter geen specifieke oorzaak op dat ogenblik.
We zoeken verder ....

Groeten

William
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: intellibox IR probleem
Ja dan is het een vage klacht, William.
Je zou eigenlijk eens moeten informeren bij http://www.hobbytime.nl/contact/ of er misschien een firmware update is voor jouw IB die dit probleem verhelpt.
Moet je je email even richten aan Gerard Lucassen

grt Piet.
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: intellibox IR probleem
Er is een update voor de Intellibox IR. Klik.


Gr.  Charlie
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: intellibox IR probleem
Citaat van: Charlie op vrijdag 24 januari 2014, 14:50:28
Er is een update voor de Intellibox IR. Klik.
Ja maar ik weet niet of dat voor de IB van William is, er zijn nogal wat verschillende types.
En William heeft het over zijn Intellibox, en noemt geen type.

grt Piet.
Re: intellibox IR probleem
Het onderwerp is intellibox IR probleem, het gaat dus om een 65050.
Zoals het probleem door William beschreven wordt zal het niet liggen aan de software maar meer in een slecht contact in de Intellibox zelf. Een slecht contact kan zijn een slechte soldeerverbinding of een slecht contact van één aansluitpennen in de IB zelf.


Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: intellibox IR probleem
Citaat van: Freak op vrijdag 24 januari 2014, 18:06:23
Het onderwerp is intellibox IR probleem, het gaat dus om een 65050.
Scherp opgemerkt Peter.
Citaat van: Freak op vrijdag 24 januari 2014, 18:06:23
Zoals het probleem door William beschreven wordt zal het niet liggen aan de software maar meer in een slecht contact in de Intellibox zelf.
Mwah je moet helderziend zijn om dit zo stellig te kunnen beweren.
Maar het zou inderdaad kunnen.

grt Piet.
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: intellibox IR probleem
Ik heb hetzelfde fenomeen 3 keer meegemaakt in ongeveer een jaar tijd ,
Word er niet veel wijzer van. Mijn IB is een 650
het is vervelend maar lig er niet wakker van
Gr, Jan
Re: intellibox IR probleem
Hallo forumleden

Nog even een update : het probleem ligt niet bij Koploper of in de communicatie maar wel bij de IB (of bij de baan) want vanmorgen liep alles weer fout maar kon ik de IB niet meer aan de praat krijgen dwz zelf met de PC verbinding uit ging bij het aanzetten de IB onmiddellijk na het verschijnen van de tekst "intellibox" op het schermpje weer in de fout en bleef in dezelfde toestand. (continu rode en groene Led's aan/uit)
Op dat ogenblik reden er slechts 2 treinen waarvan 1 met de Lux railreiniger/stofzuiger.  Wel staan er zo'n 20 loc's op de baan deels met verlichte rijtuigen  (ledstrips) maar in de schaduwstations worden de verlichte wagens uitgezet via decoders.
Geen enkel contact meer met de baan.  Hij voelde ook niet warm aan, noch de booster waarop hij is aangesloten. Ik laat de zaak nu even rusten en probeer morgen of zo hem weer tot leven te brengen. 

Lijkt toch op een soort overbelasting te wijzen van de IB ondanks 4 boosters.

Bedankt voor het meedenken

William
Re: intellibox IR probleem
Hallo William,

Citaat van: Colman op vrijdag 31 januari 2014, 12:02:40
Hij voelde ook niet warm aan, noch de booster waarop hij is aangesloten. Ik laat de zaak nu even rusten en probeer morgen of zo hem weer tot leven te brengen. 

Lijkt toch op een soort overbelasting te wijzen van de IB ondanks 4 boosters.
Heeft niets met overbelasting te maken. Zoals ik al eerder aangaf is het een probleem in de IB zelf.

Citaat van: Freak op vrijdag 24 januari 2014, 18:06:23
een slecht contact in de Intellibox zelf. Een slecht contact kan zijn een slechte soldeerverbinding of een slecht contact van één aansluitpennen in de IB zelf.
Met name het gedeelte rondom de Power Switching Regulator, of de Switching Regulator zelf, in het voedingsgedeelte van je IB gezien je foutomschrijving.


Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
Beste Freak

Je kan gelijk hebben want toen ik vanavond de IB terug inschakelde, zat ie onmiddellijk in de fout.  Dus zeker geen warmteprobleem.   Na enkele keren aan/uit deed hij het weer normaal.
Soms komen er héél even letters op het scherm maar ik kan er niets uit maken en ze zijn zeer snel weer weg.

Wat nu gedaan ?  De IB(IR) is toch al wat jaartjes oud maar is niet meer verkrijgbaar.  De nieuwe is dan weer te geavanceerd, zit vol mogelijkheden die ik nooit ga gebruiken en is niet goedkoop.
Tevens wil ik de afstandsbediening blijven gebruiken : héél handig als je onder de treintafel ligt om een ontsporingsprobleem te verhelpen....

Bedankt voor de input

William
Re: intellibox IR probleem
Hallo William,

De IB opsturen naar Uhlenbrock (rechtstreeks) of via HobbyTime.
De reparatiekosten zullen echt niet hoog zijn.

Overigens is een IB 2 niet meer dan een IB 1 maar dan in een modern jasje.


Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
Wat niks kost is zelf even kijken vooreer je 'm opstuurt. Zou zo maar een intern contactprobleem kunnen zijn, ik heb er eerder een op die manier op advies van Wim Ros kunnen repareren stomweg door open te maken, kontakten schoonmaken c.q., aandrukken etc.

Open maken: aan de onderzijde zitten 5 kunststof pennetjes. Om die er uit te krijgen boor je er een 2 mm gaatje in diep genoeg om er een dun schroefje in te draaien. Door dan aan het schroefje te trekken komt ook het pennetje eruit.

Beschrijving:
http://www.ollismodellbahnseite.de/intellibox.htm

Blik in de binnenzijde:
http://members.chello.nl/h.jorissen/intellibox.html

Succes.

Gr, Ben.
Re: intellibox IR probleem
Op advies van Hobby Time heb ik de software vervangen door de laatste versie 2.  En het probleem doet zich voorlopig niet meer voor.  Zou dus kunnen een "bug" zijn in de vroegere software.
Dus, alvorens de IB te openen of op te sturen is het aangewezen de laatste software te downloaden.
Hopelijk hebben andere treinliefhebbers hier een boodschap aan.

William
Re: intellibox IR probleem
Aliebengalie
gast

Re: intellibox IR probleem
Hopen voor je dat ie het volhoud.

Ik heb ook een IB , en ben er reuze blij mee.

Mvg: Alex
Re: intellibox IR probleem
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: intellibox IR probleem
Citaat van: Colman op dinsdag 18 februari 2014, 11:20:24
Op advies van Hobby Time heb ik de software vervangen door de laatste versie 2.  En het probleem doet zich voorlopig niet meer voor.
:thumbup:
Citaat van: Freak op vrijdag 24 januari 2014, 18:06:23
Zoals het probleem door William beschreven wordt zal het niet liggen aan de software maar meer in een slecht contact in de Intellibox zelf.
Att: Freak (Peter) dus ogenschijnlijk wel de software.

grt Piet.
Re: intellibox IR probleem
Lijkt mij gek dat het een echt software probleem zou zijn.  Dan was dit al eerder aan het ligt gekomen, ook bij anderen.
Al zou het een bug in de software geweest zijn was dit door uhlenbrock bekend gemaakt.
Zie daarvoor het bestand wat bij de update hoort. Hierin staan n.l. de opgeloste bugs en eventuele veranderingen.


Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
hardwarewizz
gast

Re: intellibox IR probleem
Hallo railvrienden,

Ik ben zelf in het bezit van een IntelliboxII en ik heb wel eens het fenomeen dat de groene GO led rechts bovenin gewoon op groen blijft branden maar alle treinen die op het spoor staan gaan allemaal spontaan rijden op volle snelheid. Dit gebeurt vooral als de sleper slecht contact maakt met de pukko's (middenrail). Ik kan dit probleem gewoon reproduceren door de aandrukspanning van de sleper te verminderen. Ik kwam hier vandaag achter omdat ik de sleper van mijn nieuwe BR130 van Piko aan het afstellen was.
Misschien iets misinformatie maar leek me niet helemaal offtopic.

Groet,

Walter :D
Re: intellibox IR probleem
Hallo Walter,

Welke softwareversie staat er op je IB II ?.
Laatste versie is 1.013/1.014


Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
hardwarewizz
gast

Re: intellibox IR probleem
Hallo Peter,

De IB-II heeft inderdaad versie 1.013/1.014 en het probleem kan je gewoon verhelpen door als een haas op de stop knop te drukken voordat de hele bende op elkaar botst. Het blijft een vreemd fenomeen maar ik kan er mee leven.

Groet,

Walter
Re: intellibox IR probleem
Hallo Walter,

Dit probleem zou niet meer op mogen treden vanaf versie 1.007/1.005


Mvg,
Peter
Re: intellibox IR probleem
hardwarewizz
gast

Re: intellibox IR probleem
Hallo Peter,

Ik ga het in de gaten houden want als het iets te vaak voorkomt gaan we aan de bel trekken bij de leverancier... Het apparaat is nog redelijk nieuw dus valt nog in de garantie.

Bedankt voor de opmerking.

Groet,

Walter
Re: intellibox IR probleem
Walter, welke decoders ziten er in de locs die spontaan gaan rijden bij power up, het heeft hoogstwaarschijnlijk niet met je IB II te maken, of er moet een Speciale optie verkeerd staan.

Re: intellibox IR probleem
hardwarewizz
gast

Re: intellibox IR probleem
Dat spontaan rijden gebeurt met diverse merken lok decoders en niet bij een powerup. Het gebeurt wel als er een slecht contact is met de rails, bijvoorbeeld als de sleper van een piko lok wat geruislozer wil maken. In de meeste treinen zit een Uhlenbrock(Piko) decoder en ik heb een lok met een ESU Lokpilot V4. De eerste actie die ik nu ga doen is de voeding vervangen met een exemplaar die meer dan 15V geeft want volgens de handleiding is tussen de 16-18V aanbevolen. Wel stom dat Uhlenbrock tegenwoordig de 20075 levert en de 20070 niet meer leverbaar is. Ik ga maar in de veilige zone zitten en heb een ringkern trafo besteld met extra frutsels om  mijn eigen 2x17V voeding te bouwen. Ben ik voorlopig weer voorzien van een goede voeding voor minder neurotjes :P .

Groet,

Walter
Re: intellibox IR probleem
Walter,
in 't verleden heb ik óók last gehad van spontaan rijdende locs.
Gebeurde vaak ná een zeer kortstondige sluiting (op b.v. wissels).
Na info verzameld te hebben bij fora en op de site van Uhlenbrock, heb ik de navolgende "Sonderoptionen" aangepast:
(De waarden tussen haakjes zijn default instellingen)
  25 = 2 (  0)
  27 = 0 (  1)
  29 = 0 (  1)
  31 = 1 (  0)
  53 = 4 (20)
907 = 5 (  1)

Sindsdien heb ik geen last meer van "blindgangers".