Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??

Gestart door GTTtommy vrijdag 17 januari 2014, 11:04:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
hallo,
graag zou ik mijn toekomstige treinbaan met koploper en DDW sturen,
ik weet dat je hiervoor een RS232 poort voor nodig hebt op de pc,
de RS-422 is de opvolger van de RS-232 heb ik al begrepen op i-net, maar de pin-indelingen
verschillen van elkaar
maar hoe kan ik zien of de 9-pins poort op de pc een RS-232 of een RS-422 poort is,
dit zijn alle 2 9-pins poorten

mvgr
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
Als je een (wat oudere) PC pakt, heb je altijd rs232, en volgens mij kan je je poort altijd instellen hoe deze moet werken. Vaak is het zo dat als je zo'n USB-rs232 geval hebt, dat je deze in kan stellen op rs232, rs422 en rs485. Echter voor DDW zal je een vaste rs232 poort moeten hebben, want met zo'n USB geval is het een drama. Ook is het handig als je PC voorzien is van een parallelle poort (LPT), deze kan je gebruiken voor je s88(n). Kwestie van UTP-kabel doorknippen, D-connector eraan solderen+ 5v voeding en je hebt bezetmeldingen.

Gr, Dieuwe
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
hallo,
het is een iets oudere pc (win xp) en er zit een vaste 9pins poort op het moederbord
ergens in instellingen kan je deze waarschijnlijk de juiste werking gevenen? RS-232/422/485
het bakje heeft ook een parallelle poort,  utp kabels heb k zat :)
het is maar voor een mini testbaantje :)
ben mijn grotere baan aan het afbreken, (die stuurde ik enkel via MS) en zou later in het nieuwe huis een grotere baan willen sturen met PC

alvast bedankt
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
Ga er maar van uit dat die PC gewoon zijn werk doet, zonder dat je iets in hoeft te stellen. :)

Wel even zorgen dat je proces GIVEIO.sys start in XP anders doet DDW niks. Hiervoor zijn tooltjes te vinden op het net.

Gr. Dieuwe

EDIT: http://www.cs.ucr.edu/~eblock/db/downloads/giveio.zip

Klik klak, dat is giveio met een tooltje om de driver te starten
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
hallo,
bedankt  :)
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
Hallo,

Ik heb ook een hele oude PC op een klein testbaantje gekoppeld staan.

Je S88 kun je direct vanuit je PC voeden. De rode draad uit de voeding is dacht ik zeer stabiel 5volt. Hieraan een draad solderen naar de LPT aansluiting. aan de LPT1 plug die naar de S88 gaat kun je dan de 5 volt meteen meesturen, scheelt een aparte voeding.

Werkt hier prima, truc verzinnen dat er dan geen printer meer op de PC wordt aangesloten, anders ben je de printer kwijt  >:-D

Gr. Fred.

Gr. Fred.
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
hallo,
als ik nu de S88 aan de parallelle-poort hang, welke draden moet ik dan waar aansluiten
als ik een apparte voeding wil gebruiken  ;)

mvgr
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: hardwareprob. RS-232 poort of RS-422??
Het wereld wijde web en het forum geven resultaten op de zoekterm DDW.

Gewoon verder zoeken en niet de allereerste hint goed genoeg vinden, zo heb ik alles ook uitgevonden en het werkt!
Goed lezen en je realiseren wat je moet doen.

Hier zijn twee linkjes:

http://vogt-it.com/OpenSource/DDL/index.php3?connections

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48044.msg855429#msg855429

Gr. Fred.