Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bovenleiding kruising 7007 versus 7277

Gestart door puko vrijdag 20 maart 2015, 18:36:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Beide onderdelen zijn kruisingen van de oude bovenleiding van Maerklin. Wie kent hier het verschil tussen beiden?
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Het was mij niet bekend dat de 7277 nog een voorganger heeft gehad in de vorm van een 7007. Als ik heel goed kijk naar plaatjes van de 7007 zie ik eigenlijk geen verschil met de 7277 zoals die op mijn M-baan boven de kruising hangt. Zelf kom ik niet verder dan een subtiel verschil, als verbetering in de maatvoering of zo. De rijdraden zijn ook niet ergens in de vroege 60s van een ander materiaal gemaakt. Ik ben wel benieuwd...

Groeten,

Fokko
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Ik heb hier beide naast elkaar liggen maar ik zie helemaal geen verschil.
Het enige verschil wat ik zie is dat de 7007 er beduidend ouder uitziet dan de 7277! O:-D
Dus het kan ook zijn dat de gebruikte materialen en toegepaste techniek vernieuwd is.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Heb gisteren ook eens met een M-rail collega van mij contact gehad, die had ook geen weet van verschil maar hij had ergens gehoord dat de 7007 allergisch was tegen eenbenige pantografen (stroomafnemers) en de 7277 niet. Is dit een broodjeaapverhaal of is er toch iets van aan? Wat mij wel vreemd lijkt is dat dit zowat het enige stuk is van de oude bovenleiding dat vervangen werd door een nieuw stuk.

Groetjes
Ronald
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
G'dag!

Toch zou het probleem met de eenpotige stroomafnemers best wel eens een reden kunnen zijn. In de catalogi van 1969 (mijn oudste) en later zie ik steeds bij de 'eenpoot' staan dat bij gebruik van deze stroomafnemer 'de bovenleiding wel heel zorgvuldig dient te zijn aangelegd'. In de catalogus van '69, het jaar van introductie van de k-rail, zag ik dat de 7277 de 7007 al had verdrongen, hoewel de toepassing boven K-kruisingen nog niet vermeld was. Dat 7007 nummer, als onderdeel voor de M-toebehoren 70../71.. gaf mij al de indruk dat de 7277 vooruit gelopen was voor toepassing met K-(en M-) rails als deel van de 72.. serie.
Nu heb ik op mijn M-baan de bovenleiding best wel netjes aangelegd denk ik maar van een kwetsbare eenpotige pantograaf heb ik nooit veel gezien: mijn 3044 rukt eerder een rijdraad los dan dat de pantograaf schade oploopt.

Groeten,

Fokko
--
Dit topic zal denk ik verplaatst worden naar 'Bespreking?' , dat is ook goed
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
Zo kennen we de goeie oude Märklin locs: zelf geven ze het niet al te snel op en de infrastructuur zal eerder sneuvelen dan de machine :-)
Re: Bovenleiding kruising 7007 versus 7277
volgende info van Tante M bekomen: de 7007 werd tot 1967 aangeboden en had inderdaad een probleem met eenbenige pantografen. Daarom werd 7277 als opvolger aangeboden vanaf 1968.

@ allen: bedankt voor de snelle feedback ! Ik ben er heel goed mee geholpen.

Groetjes
Ronald