Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan van Guus, inmiddels afgebroken

Gestart door Guus dinsdag 17 juli 2012, 13:57:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Zuid-afrikaans?
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Nee, kleine kindertaal
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Goed dan, de beloofde foto's van het proefstukje. Ik heb bij de verwerking met de acryl-gel ook een stuk gedaan waarbij ik in de nog natte gel witte verf heb gemengd met een satéprikker om het effect van stromend water te krijgen. Dit is niet mooi geworden, het effect is te overdreven om mooi te zijn. Ik heb geprobeerd dit niet op de foto's te laten zien, maar dat is niet helemaal gelukt.
De eerste drie foto's:
1: kit op de iTom en H&A manier (met aan de rechterkant het mislukte experiment met de gel)
2: ander detail van de kit met ook weer rechts het mislukte deel
3: detail van de jachtlak, het wordt knalgeel. Nu aan de linkerkant het mislukte gel-witteverf-experiment
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Dan het proefstuk met de acryl-gel. Naar aanleiding van het lelijke effect met de witte verf heb ik nog een klein detail met alleen maar acryl-gel gemaakt, zie de foto's:
(ook hier aan de rechterkant weer de witte verf)

Het droogt uiteindelijk (na een dag of twee) dus geheel transparant en hard op. Daardoor neemt het volume wel behoorlijk af, iets waar je bij kit minder last van hebt. Het toverwoord in deze is meerdere lagen aanbrengen.

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Ik vind het resultaat van de gel dusdanig mooi dat ik dat ga gebruiken voor mijn waterval. Temeer omdat ik geen wilde rivier met veel vallend en bruisend water maak, maar een rustig bergstroompje dat toevallig naar beneden stroomt. Het water komt geen moment los van de achtergrond.
De volgende foto's laten het resultaat van de eerste laag zien. Her en der is het nog melkig wit, dit zal morgen ook doorzichtig zijn.

Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Nog drie laatste foto's van het resultaat tot nu toe. Het is wat mij betreft een perfect middel voor de stromende gedeelten zoals de waterval. Het is niet te gebruiken om een heel meer mee op te vullen omdat het volume teveel afneemt en er ook een risico bestaat dat het wit blijft als de laag te dik wordt.

Ik zoek dus nog iets dat de twee gaten onderaan de waterval opvult (twee kleine meertjes). Wat mij betreft is de door mij aangeschafte jachtlak veel en veel te geel, dus tips zijn welkom,

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Citaat van: Guus op maandag 11 augustus 2014, 19:35:37

.......dat toevallig naar beneden stroomt.


:D :D

Proef geslaagd denk ik. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Hallo Guus.

De laatste foto van de een na laatste serie is wel het beste.Maar dat zijn dan al meerdere lagen over elkaar heen van acrylgel?

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Nee, dat is nog steeds één laag. Ik wil eerst alles helemaal goed laten drogen voordat ik de tweede laag aanbreng.
De foto laat het beste zien hoe het er in werkelijkheid uitziet,

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Guus.

Wat je nu wel hebt is dat je glashelder water hebt waar je dus continue de bodem ziet.Dat is wel de bedoeling?Je zou voor je meertjes denken wij een donkere ondergrond moeten hebben zodat je dieptewerking krijgt en dan met een helder product afwerken.Bootlak hebben wij ook geprobeerd maar dat was het niet terwijl het toch niet geel geworden is.Wij gebruikten de Noch waterdrops daarvoor.Die kan je later ook weer bewerken.



Harald & Alex
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Hoi Harald en Alex,

Het gedeelte met de waterval is heel ondiep, het stroomt tenslotte onder een hoe van ca 45 graden van de berg af en kan daarom nooit diep zijn. Daar wil ik dus deze transparantie. Wel heb ik overal donkerbruin, groen en blauw als ondergrond gebruikt voor het water.
Voor wat betreft het meertje onderaan de waterval, waar het water dus horizontaal 'stilstaat' hebben jullie gelijk. Daar moet de bodem nog donkerder en daar moet een laag van één à twee cm water in gegoten worden. Ik lees slechte berichten over woodlandscenics 'real water'. Hoe is dat met Noch? houdt dat wel zijn volume? en blijft het zacht?

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Guus.

Je verwarmd die drops in een pan en dan is het dus vloeibaar.Dan giet je het dus op je project en dan is het nog enige minuten te bewerken maar daarna is het echt hard.Volumeverlies tussen gieten en stollen is er niet.Als je niks doet heb je dan een vlakke oppervlakte.Je kan daarna dus modelleren door het weer te verwarmen.Wat je op de foto ziet is met een soldeerbout gedaan.

Het is niet echt een goedkope oplossing maar wij zijn met de eindresultaten altijd tevreden geweest.Alleen zijn wij omdat we nu ook een groot oppervlak moeten doen op zoek naar een goedkoper alternatief.Vinden we dat niet dan wordt het toch weer de waterdrops.

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Probeer het anders eens met Klarlack van H*rnbach, afdeling voor schildersbenodigdheden waar je ook die gel hebt gekocht.
Voor 3 euro kan je al een aardig laagje smeren.
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Dan moet je de door mij gebruikte acryl-gel meer als water effect zien, voor het water zelf is het niet geschikt. Ik ga eens kijken naar Noch. Ik heb maar een klein beetje nodig,

@Tom: het liefst giet ik het in de bedding die al klaar ligt, het gaat hooguit om een kwart tot een halve liter denk ik.

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Guus.

Wat je op de foto ziet is nog geen cm dik.De kleur van de ondergrond bepaald de dieptewerking.........

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Dan gaan we daar bij de volgende 'Houten' maar eens naar op zoek.

Trouwens nog een nadeel als je wel siliconenkit gebruikt voor de waterval: je moet vier dagen wachten voordat de vissen er in mogen (volgens de verpakking dan hè) :)

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Guus.

Zelfs dat is niet helemaal waar.Als je een ondergrond maakt met Waterdrops dan zouden we de vissen er van te voren maar in stoppen.Dan kan je er met een dunne laag silicone er overheen ook wat leuks met dieptewerking van maken.

Apropos vissen.........

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Nog even een paar sfeerfoto's. We zijn een dag verder en het is inmiddels beter opgedroogd. Gisteren een tweede laag aangebracht.
Het horizontale gedeelte beneden (een tweetal meertjes die met elkaar in verbinding staan) worden dus later gevuld met de Noch waterdrops, het gaat nu puur om het water dat van de berg af stroomt,

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
En de laatsten voor vandaag
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Mooi hoor!!!!
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Ik hoor het water gewoon kletteren en spetteren.
Mss wat dunne witte streepjes voor de stroming van het water.
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Goed gelukt  :arrow: :thumbup:

GZD
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Guus ik ga je vorderingen jier ook volgen.  :)
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval in voorbereiding
Ziet er goed uit! De rotsen waar dat water langs gaat zijn dan ook erg mooi. Inderdaad zoals iTom al aangaf misschien nog wat wit hier en daar aanbrengen voor schuim en stroming. Maar niet teveel meer aan doen denk ik.
Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Het heeft weer veel te lang geduurd, maar bij deze wat update foto's van het stukje waterval en de meertjes er onder. Het water is gemaakt met Noch waterdrops en een soldeerbout.

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Het resultaat mag er wezen Guus!
Ziet er bijzonder realistisch uit. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Hoi Guus, dat ziet er erg leuk uit. Je hebt veel oog voor detail. Mijn complimenten.  :thumbup: Ga vooral door zo.. :P :-)
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Guus,

Prachtig, je speelt mee in mijn persoonlijke favorieten van "watermakers"  :D Ga zo door ! Blijf je draadje bij deze graag volgen.

Groet,

David
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Ziet er goed uit Guus. :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed


Mooi resultaat Guus  :thumbup:

Ziet er erg natuurlijk uit zo ! Het hele plaatje(s) is om van de smullen  :P

Grtz Tony
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Leuk verslag van hoe je dat water hebt gemaakt!  :thumbup:
Ben even benieuwd hoe je dat met die waterdrops doet en een soldeerbout...  8o
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Hoi Guus

ziet er weer toppie uit echt mooi gemaakt  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
 :) Het is net echt, daar mag je trots op zijn. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het geheel oogt zeer realistisch. B)

Dirk-Jan
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Hallo Guus.

Super geworden en met een soldeerbout kan je het realistisch maken zoals je ziet.Mooi dat het je zo goed gelukt is  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Hoi Guus,

Ik sluit me graag aan bij de vorige reacties, wat ik me afvraag is hoe je de soldeerbout gebruikt hierbij.
Maak je met de stift sporen of gebruik je juist niet de stift?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Peter.

Je moet er wel een stift in doen.Je kan naar believen figuurtjes er in maken.Wij maakten kleine halve manen maar dat is maar wat je zelf mooi vindt  ;)

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, eindelijk waar actie. Waterval gereed
Iedereen bedankt voor de reacties. Het mooie van dit water is dat je het eerst hard laat worden en later ongeveer net zo als kaarsvet weer kan smelten. Dat doe ik dus door middel van een soldeerbout. Je brengt het spul weer aan de kook en maakt heel eenvoudig golven. Je kunt eindeloos doorgaan tot je tevreden bent.

Groet,

Guus