Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

36617 BR 185.2

Gestart door tikker woensdag 15 januari 2014, 22:14:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
36617 BR 185.2
Lid sinds: 2008

offline
36617 BR 185.2
Goedemiddag,

Net binnengekregen. Je zou zeggen: een recente loc van M* én met mfx, nou daar is niks mis mee.... Valt dat (in eerste instantie) tegen zeg. Meldt zich netjes aan met maar liefst 14 geluids- en lichtfuncties (dat wel). Maar rijden.... abominabel. iemand daar enige ervaring mee met deze te fine-tunen?
Rijdt niet gelijkmatig, schokkerig, schiet weg: begint niet lekker langzaam te lopen (of te remmen), de 4 mogelijke instellingen op de cs1r hebben amper effect ( of geen enkele lijkt het meer op)
Re: 36617 BR 185.2
Hoi

Ik doe eens een gok.

Zet CV54 eens op pakweg 170, CV55 op iets van 60 en CV 56 op 25.


Bart
Re: 36617 BR 185.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 36617 BR 185.2
Het kan ook zijn dat het motortype niet goed staat ingesteld.
Dit staat in CV 52 en kan je alleen via DCC uitlezen en wijzigen.
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2008

offline
Re: 36617 BR 185.2
Kan dat ook bij mfx?
Re: 36617 BR 185.2
Citaat van: Kappa op woensdag 15 januari 2014, 23:13:47
Het kan ook zijn dat het motortype niet goed staat ingesteld.
Dit staat in CV 52 en kan je alleen via DCC uitlezen en wijzigen.

Hoi

Onder MFX krijg je het tabelletje te zien waarin je het motortype kunt uitkiezen. Dit is je CV52.
Mijn ervaring is dat het eigenlijk niks uitmaakt wat je kiest. :O

Bart
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 36617 BR 185.2
Volgens mij lijkt het een kontaktprobleem...
Re: 36617 BR 185.2
Hoi

Het is algemeen bekend dat alle marklin decoders met dezelfde belabberde CV instellingen worden uitgeleverd.
Vandaar ook de motordiscussie, die eigenlijk gewoon een decoderdiscussie hoort te zijn.
De motoren zijn goed (genoeg) , de decoders werken niet mee.

Voor MFX-ers

Regelreferenz: Hiermee stel je de V-max in.  De instelling in V-max (CV5) gewoon op 255 zetten.
Regelparameter K zet je op ongeveer 170
Regelparameter I op ongeveer 60
Regelinvloed dan op iets van 25
Motortype op Hard zetten

Bart
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 36617 BR 185.2
Hoi,
dat zal allemaal wel...
maar wat Tikker omschrijft lijkt meer op slechte massa of sleper...
Re: 36617 BR 185.2
Frotter
gast

Re: 36617 BR 185.2
Half uurtje inrijden op halve snelheid vooruit en achteruit en dan nog eens kijken hoediehetdoet?

Is hier op zolder standaard procedure. :)

Gr, Ben.
Re: 36617 BR 185.2
Citaat van: Wim op donderdag 16 januari 2014, 16:03:57
Hoi,
dat zal allemaal wel...
maar wat Tikker omschrijft lijkt meer op slechte massa of sleper...

Voor mij lijkt het op een slechte motorregeling. Hij heeft nergens iets gezegd over flakkerend licht e.d.

bart
Re: 36617 BR 185.2
Frotter
gast

Re: 36617 BR 185.2
Even de motorregeling uitzetten, weet je het gelijk.

Gr, Ben.
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 36617 BR 185.2
Kijk 'ns:


fallt doch nicht viel zu mekkern, oder...? :D

blijft natuurlijk wel een spezialmotor=hobbymotor icm MFX, maar toch...
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2008

offline
Re: 36617 BR 185.2
Heren,

Heel veel nuttige info. Daar ga ik vnvd wat mee doen.
Filmpje valt inderdaad niet zoveel over te mekkeren. Maar ja, loopt de draaitafel of loopt de loc (en dan dus ook de camera?) .... (that's the question)
Inderdaad begint de loc ook daar niet netjes langzaam op te trekken....

Bedankt heren, ik laat weten hoe het gaat.
Meer info nog steeds welkom natuurlijk.
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2008

offline
Re: 36617 BR 185.2
Ik was er al bang voor: programmeren met dcc in mfx wil natuurlijk helemaal niet! Alles wat ik wijzig (van 0 naar 255 en vv) in de I, K en weet ik niet wat voor parameters, het heeft allemaal geen effect. Bovendien meldt de loc zich nu alleen aan zónder alle functies (dus ook geen afbeeldingen meer op mijn centrale) Zou het weer bewaarheid worden?: mfx van M* is één grote farce....... Ik heb ook veel ervaring met lopi 4.0 dus weet van hoed en rand. Hij moet maar terug. Decoder zal wel niet deugen..... is ook geen massa probleem, want de wielstellen zijn wel netjes met een aarde draad aan de "platine" vast gesoldeerd. Wat een teleurstelling! En dat voor een lok uit 2013/2014. Nog steeds allerbelabberts materiaal soms bij M*...
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 36617 BR 185.2
Tja, Mijn ervaringen zijn ook dat een ESU-decoder beter is in te stellen in het lage toeren gebied, maar ik heb die nog niet in een hobby-loc geplaatst.
Wel een Br 146 van een fmx-dec. voorzien, die dan ook beter loopt dan met de fx-decoder. Maar de motor beperkt het rijden / optrekken vanaf stilstand.
Een 5-polige trommelmotor rijd stukken beter.
Een genot is de 11-polige sinusmotor, met een fx (oudere) decoder. DUS GEEN MFX.
Dus geef je geld eens uit aan een BR 152, de 39340 of een 39340. (je bent gelijk verkocht)
Je mag bij mij ook testen.

Gr. Marcel
Re: 36617 BR 185.2
Citaat van: tikker op donderdag 16 januari 2014, 21:53:17
Ik was er al bang voor: programmeren met dcc in mfx wil natuurlijk helemaal niet!

En waarom programmeer je in DCC als ik vragen mag?
Wel mekkeren over dat MFX niks deugt, maar het zelf eerst uitschakelen, en daarna in DCC niks kunnen programmeren is nartuurlijk een flutargument.
Je lok spreekt geeneens DCC! Dus is het nogal logisch dat je geen waarde veranderd krijgt. :?

Bart
Re: 36617 BR 185.2
Citaat van: loc1200 op donderdag 16 januari 2014, 23:05:15

Een genot is de 11-polige sinusmotor, met een fx (oudere) decoder.

Een Sinus is 9 polig, waarbij de polen per 3 aan elkaar gekoppeld zijn.
In feite 3-polig dus. >:-D

Het hobbymotortje i.c.m. een MFX decoder loopt waarschijnlijk zelfs nog beter dan een sinus op lage snelheid.
Maar inderdaad, als je er zo een decoder aanhangt zonder iets af te regelen is het inderdaad behelpen.

Ik heb meerdere loks met sinus (oer, compact en SDS. Met potmeters, losse regeling of MFX decoder). Langzaam rijden doen ze allemaal niet zo goed als het oh zo verguisde hobbygevalletje.
Mijn 39572 rijdt zelfs ronduit belabberd. Ik zit er nog steeds op te wachten dat deze eens uitbrandt. Kan ik hem tenminste opsturen.

Bart
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2008

offline
Re: 36617 BR 185.2
Citaat van: Bart op vrijdag 17 januari 2014, 00:41:08
En waarom programmeer je in DCC als ik vragen mag?
Wel mekkeren over dat MFX niks deugt, maar het zelf eerst uitschakelen, en daarna in DCC niks kunnen programmeren is nartuurlijk een flutargument.
Je lok spreekt geeneens DCC! Dus is het nogal logisch dat je geen waarde veranderd krijgt. :?

Duidelijk: ik doe iets fout, maar wat? Uitschakelen van mfx, hoe heb ik dat dan gedaan? Hier begrijp ik niks van, leg uit.
Re: 36617 BR 185.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 36617 BR 185.2
Citaat van: Bart op vrijdag 17 januari 2014, 01:02:06
Een Sinus is 9 polig, waarbij de polen per 3 aan elkaar gekoppeld zijn.
Bart, ik ben het tot zover met je eens, maar de rotor heeft wel 12 polen die de stappen behoorlijk verfijnen.
Dit tegenover de twee polige stator in een DC motor... ;)
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2011

offline
Re: 36617 BR 185.2
Behalve een motortje, een decoder, een elektrisch circuit, is er ook nog een transmissielijn.(die moet inslijten)

Dat zijn in feite al 4 parameters die het functioneren van een loc bepalen.

Wanneer je gaat meten en vergelijken is het handig zoveel mogelijk waarden constant te houden en iedere keer maar één meetwaarde te veranderen. Tenminste wil je tot een objectief oordeel komen over het functioneren van een loc.

Het huidige loc en decoder aanbod vormt een geweldig door elkaar gehusselde mengelmoes van mogelijkheden en merken.
Deze rijstebrij van meetwaarden staat een objectief oordeel over het functioneren van een loc in de weg.

Daarom heeft het volgens mij niet veel zin om noch een motor noch een decoder discussie te voeren. Aangezien proefondervindelijk onderzoek het beste werkt. Dus de eigen ervaring telt. Maar ook de eigen perceptie want hoe hoog leg je de lat?

Ik denk dat iedereen wel een referentiekader heeft en een eigen "lakmoesproef|" doet.

Aan de andere kant begrijp ik de discussie ook wel weer want de locjes kosten vaak een aardige bom duiten. En men wil weten hoe het ding rijdt. Waarom niet een proefrit van te voren?

Mijn Lakmoes proef:

Onlangs heb ik twee analoge Brawa Köfjes van een Esu lopi4 voorzien. Van de decoder heb ik geen enkele CV-waarde veranderd. Alles staat op fabrieksinstellingen. De Köfjes hebben een eenvoudig Maxon motortje met een vliegwiel. Ze zijn allebei in staat om mijn M-rail baan, compleet met wissels en kruisingen, millimeter voor millimeter rond te kruipen, zonder ook maar één keer stil te staan.

Re: 36617 BR 185.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 36617 BR 185.2
Citaat van: tikker op vrijdag 17 januari 2014, 08:54:27
Duidelijk: ik doe iets fout, maar wat? Uitschakelen van mfx, hoe heb ik dat dan gedaan? Hier begrijp ik niks van, leg uit.
JH, Ik heb je verkeerd advies gegeven, want de truc met CV52 in DCC werkt alleen bij de narust decoders Mld en Msd.
Bij de af fabriek ingebouwde decoders werkt dit niet.
Als je niet tevreden bent met de rijeigenschappen, dan kun je de loc het best bij je dealer ter reparatie aanbieden.
Re: 36617 BR 185.2
Hoi

Je zou het DCC protokol in de CS1R moeten uitschakelen om een MFX decoder fatsoenlijk te kunnen programmeren.
Werkt dit niet dan ook MFX uitschakelen en de CV's onder motorola aanpassen.

Is er niemand met een CS2 bij jou in de buurt?

Bart
Re: 36617 BR 185.2
Lid sinds: 2008

offline
Re: 36617 BR 185.2
Bart,
Alles geprobeerd; werkt niet. Gevonden waar ik dcc/m4 (mfx) aan/uit kan zetten trouwens.

Kappa,
het is niet dat ik niet een beetje ontevreden ben met de rijeigenschappen; de rijeigenschappen zijn gewoon allerbelabberdst; gewoon niet goed: tot 1/2 snelheid blijft ie kruipen....

Conclusie: moet terug naar leverancier.

Mijn onvrede vindt vooral oorsprong in het feit dat door M* een prachtig nieuwe lok met fantastische rijeigenschappen én extra geluiden wordt aangekondigd en verkocht voor een klein prijsje, maar blijkt gewoon een lada onder de  mercedes motorkap te zijn (zeg maar: een mac uiterlijk met een windows interieur..). Het nummer zegt ook eigenlijk al genoeg 36617 is familie van de my-world locs...... Ook hier weer; goedkoop = duurkoop, jammer.
Enfin genoeg gezeurd; hij gaat terug.

Bedankt voor alle inzage, is altijd nuttig.