Behalve een motortje, een decoder, een elektrisch circuit, is er ook nog een transmissielijn.(die moet inslijten)
Dat zijn in feite al 4 parameters die het functioneren van een loc bepalen.
Wanneer je gaat meten en vergelijken is het handig zoveel mogelijk waarden constant te houden en iedere keer maar één meetwaarde te veranderen. Tenminste wil je tot een objectief oordeel komen over het functioneren van een loc.
Het huidige loc en decoder aanbod vormt een geweldig door elkaar gehusselde mengelmoes van mogelijkheden en merken.
Deze rijstebrij van meetwaarden staat een objectief oordeel over het functioneren van een loc in de weg.
Daarom heeft het volgens mij niet veel zin om noch een motor noch een decoder discussie te voeren. Aangezien proefondervindelijk onderzoek het beste werkt. Dus de eigen ervaring telt. Maar ook de eigen perceptie want hoe hoog leg je de lat?
Ik denk dat iedereen wel een referentiekader heeft en een eigen "lakmoesproef|" doet.
Aan de andere kant begrijp ik de discussie ook wel weer want de locjes kosten vaak een aardige bom duiten. En men wil weten hoe het ding rijdt. Waarom niet een proefrit van te voren?
Mijn Lakmoes proef:
Onlangs heb ik twee analoge Brawa Köfjes van een Esu lopi4 voorzien. Van de decoder heb ik geen enkele CV-waarde veranderd. Alles staat op fabrieksinstellingen. De Köfjes hebben een eenvoudig Maxon motortje met een vliegwiel. Ze zijn allebei in staat om mijn M-rail baan, compleet met wissels en kruisingen, millimeter voor millimeter rond te kruipen, zonder ook maar één keer stil te staan.