Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.

Gestart door Romar woensdag 28 november 2012, 14:54:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Het moest er een keer van komen, dat ik zelf eens een huis(je) ging bouwen.
Voor me toekomstige module plannen ga ik een aardig aantal Nederlandse huizen nodig hebben...

En op de een of andere manier ben ik aangestoken met het huisjes bouw virus door een project bij de club, enkele bouwdraadjes en een onverklaarbare kriebel/drang om een huisje te gaan bouwen...

Dus, zie hier mijn eerste stapjes in het bouwen van huisjes uit styreen:


Heb op papier de snijlijnen uitgeprint en op het styreen gelijmd met wat houtlijm.

Papier op styreen gelijmd by Romar Keijser, on Flickr

De houtlijm houd niet super goed op het styreen, maar het is voldoende om het op zijn plek te houden tijdens het snijden.
En als je klaar bent met snijden, pulk je een hoekje los en trek je het papier er zo vanaf.

Ramen en deuren uitgesneden by Romar Keijser, on Flickr

Ja, en hier ging het niet helemaal goed, volgende keer eerst de delen uit snijden die erg dun zijn/worden na het uitsnijden van de muur delen.

Ai... niet helemaal gelukt. by Romar Keijser, on Flickr

Het gebruikte 'gereedschap'. En ja, dat geodriehoekje is nog gewoon heel.  ;D

Snij ijzer, liniaal en geodriehoekje by Romar Keijser, on Flickr

Ik snij eerst de contouren 2 of 3 keer in, en pulk het papier los, want als je er straks 3 hoekjes in snijd dan laat het ook los en dat is vervelend tijdens het snijden.  :P

Contouren uitgesneden. by Romar Keijser, on Flickr

Door een kruis in de raamopening te snijden, welke ik wel door en door heb gesneden, kun je de ramen er mooi 'uitbreken'.

Ramen en deuren kruislings uitsnijden. by Romar Keijser, on Flickr

Klaarrrr, valt me nog mee dat er maar een drempel is gesneuveld.

Klaar met snijden. by Romar Keijser, on Flickr

Hoopje afval.

Hoopje afval. by Romar Keijser, on Flickr

En toen kon ik het niet laten om de boel even aan elkaar te zetten met een paar stukkies schilderstape.

Met wat tape in elkaar gezet. by Romar Keijser, on Flickr


Met de liniaal er langs. by Romar Keijser, on Flickr


Paar puntjes voor de volgende keer:

- fragiele delen uitsnijden als ze nog in de grote plaat zitten, dan zitten - in dit geval - de drempels nog aan de rest vast en
  breken ze niet af bij het uitbreken.
- Styreen misschien ligt op schuren zodat de lijm iets beter houd, waar door het papier wat beter blijft zitten.

Maar het valt me tot nu toe niet tegen.

Iemand toevallig nog tips, trucks, (opbouwende)kritiek voor zo ver?

Mvg,

Romar
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Romar, is het "eigen ontwerp" of gemaakt aan de hand van een bestaand voorbeeld?
't Zijn wel erg krappe woninkjes. De twee deuropeningen in één wooneenheid lijkt me nogal onpraktisch.
Wél handig is, dat met één gemeenschappelijk rookkanaal volstaan kan worden, in het midden van de vier eenheden.
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Hoi Wim,

nope, geen eigen ontwerp, maar een bestaand voorbeeld.
Sterker nog, woon momenteel zelf in een dergelijk buizen blok.

Dat het allemaal wat kleiner is kan wel kloppen, het zijn namelijk geen gezinswoningen.
Zijn meer woningen voor mensen alleen of wet z'n tweeën.

En helaas, er staan even goed nog 2 schoorstenen op het dak, met per woning een aparte afvoer en aanvoer... :P

Romar

Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Dank voor de info, Romar.
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Oeps, ik heb je toch niet aangestoken met het maak-je-eigen-zelfbouw-huisjes virus? :P
Ziet er (al) goed uit, wel een vraagje: Hoe ga je straks het model afwerken? Komen daar nog speciale muurplaten voor?

Jeroen
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Kom ik er net achter dat ik 4 raampjes vergeten ben.... terug naar de snijtafel dus...

@Jeroen

Dit zijn de binnen muren, hier overheen wordt nog muurplaat geplakt, hier worden vervolgens weer de ramen en deuren uit gesneden (van de achterkant). Dit om het geheel een beetje stevigheid en dikte mee te geven. Aangezien het uit eindelijk op een module baan moet komen te staan welke, hopelijk, op reis gaat. :P

Romar
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Hoi Romar,

Gelijk een pittig projekt qua formaat als het om je eerste huis gaat van styreen.
Waarom je papier er op plak snap ik maar je kan het toch ook rechtstreeks op de plaat uit tekenen tenminste mij bevalt dat wel.
Een scherp mes is van belang zeker voor je 1e aanzet dat weet je maar wat je ook mogelijk beter zal bevallen is een liniaal en een blok haakje van metaal, met plastic als je niet goed snij ga je er in en met metaal niet en geeft ff meer houvast vind ik.

En die ene dorpel die je er uit snee maakt toch niet uit, ik zet zelf altijd dorpels er in, misschien al bekend bij je maar ik gebruik van Evergreen de volgend nummers/maten:

142 strip 1 x 1 mm kozijnen
144 strip 1 x 2 mm dorpel kozijnen
264 strip U profiel 3,2 mm goten
294 strip L profiel 3,2 mm goten
124 strip 0,5 x 2 mm blokjes voor onder goten

Lijmen van styreen is maar 1 middel wat super "last" en dat is MEK, dit werkt echt prachtig in combinatie met styreen.
Bouw mooi verder Romar en we zien wel hoe het gaat worden.

Mvg Ron

Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Wauw! Ben benieuwd hoe dit gaat worden :D
Ik ga dit maar eens volgen, zou vast en zeker mooi worden ;)

Groetjes Mark!
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Hoi Ron,

ik plak het papier met tekening er op omdat dat ik het makkelijker vindt om het digitaal uit te tekenen dan met de hand uitzetten. Me zelf kennende sluipt er dan waarschijnlijk weer een foutje in. :mrgreen:

En het voordeel is dat als ik er nog een of meer wil bouwen ik de tekening alleen maar hoef uit te printen en ik kan weer beginnen. En de maten zijn dan overal exact het zelfde.

Ik heb hier wel een liniaal liggen, van hout, met stalen strip er in, maar die werkt niet lekker. Verder heb ik momenteel niks liggen. Misschien op een volgende beurs even kijken of daar wat te vinden is.
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met dit geodriehoekje, ten minste, bij is nog heel. :mrgreen:

Wat de dorpel betreft, als ik hier de deuren open gooien en er even naar kijk, zit er hier nog een laagje steen onder en dan komt de dorpel pas.

Bedankt voor de lijst met styreen strips, altijd handig. :thumbup:

Ik heb voor het lijmen een blikje bison ontvetter, secondelijm, seconde gel, en revell met naald staan.
Denk dat de ontvetter en revell 'met naald' het meest gebruikt/geschikt zullen zijn.
MEK heb ik hier niet staan, hoewel bison ontvetter ook iets dergelijks is, alleen iets minder geconcentreerd geloof ik.
Maar dat werkt in ieder geval ook goed, ten minste, wat ik er zoal mee gedaan heb.


Maarrrr goed, ik moet nu eerst een bestelling met stenen afwachten, maar die moeten nog gebakken worden geloof ik. :mrgreen:

Romar                                         
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Romar, in de Action koop je voor 39 cent een aluminium meetlatje van 30 cm.  Daarmee kan je al aan de slag voor het snijden.  En voor nog es 1,39 euro heb je een heel scherp hobby mes met reserve mesjes.

Succes met de bouw, Senor Architecta
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Hallo Romar,
Dit ziet er heel mooi uit, ga ik zeker volgen.
Je zit wel direct met een hoop 'afval'. Kan je misschien een paar wagonladingen mee maken?
Vriendelijke groeten,
Denis
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Dag Romar.

Citaat van: Romar op woensdag 28 november 2012, 15:43:41
...Sterker nog, woon momenteel zelf in een dergelijk buizen blok.
Dus je woont in een buizen blok? :mrgreen:  :P

Gekheid natuurlijk, maar ik wou Johnny voor zijn . . . . :wink:

Succes met het bouwprojekt! :thumbup:
Tips?
Gewoon doen; alles wat je zelf bouwt kun je bij fout dus ook opnieuw bouwen!
Bij onbekende materialen en/of verf en lijm doe ik wel altijd een test: kost tijd maar voorkomt teleurstellingen.

Groeten,

Erik.
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Ja, huizen zijn zo 2006, buizen, dat is de toekomst! :P

Styreen is niet nieuw voor me, echter het bouwen van een huisje uit dit materiaal wel.

@Dani
Dat komt mooi uit, ben van plan straks even naar de action te hobbelen en eens te kijken wat daar zoal ligt.
De mesjes laat ik denk ik maar liggen, daar ik hier al een scalpel houder met, een 95 tal mesjes heb liggen. :P

Het snij afval kan ik misschien in een puinbak mikken met een zeiltje er overheen ofzo maar ja, kan het ook gewoon weg gooien, kan er toch weinig meer mee. :P

Romar
Ps nu eerst es wat eten voor ik naar de action ga, val bijna om hier. :P
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Duidelijk vwb het papier gebruik van je.
Wat de liniaal of blokhaak betreft, van metaal is hard materiaal dus als je dreig onbewust van je lijn te gaan zeker in het begin als er iets teveel kracht wordt gezet blijf je beter in lijn. Bij plastic en aluminium is de kans groot dat je ook in de liniaal snij en raak je van je padje.
Als je veel moet afkorten is dit zelfbouw app. ook zeer handig, is van mij maar door Jaap Vriend gemaakt, echt handig en al een hoop plezier van gehad, bv met vangrails maken :D

e

Mvg Ron
(en strukton kap Anneke) ;)
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Zo'n chopper is inderdaad wel een handig dingetje, denk dat ik daar binnenkort ook maar eens over moet na gaan denken. :) :P

Heb het alu liniaaltje bij de action mee genomen, dat zal allicht beter zijn dan een eindje plastic. :P

Romar
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
En jawel, de metselaar is vanavond langs geweest (B. de Haas) en er zitten stenen tegen de muur.
Niet heel best te zien maar ja, dat komt wel als er ooit verf op komt te zitten.


Metselaar is langs geweest. by Romar Keijser, on Flickr

Moet de plaatjes nog wel even nalopen met vijltje/mesje.

Romar
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Hmm.... bijna een jaar verder, misschien maar weer eens tijd voor een update?   8o O:-D :D :D

Vanavond had ik zomaar zin om met dit huisje verder te gaan, geeeen idee waarom, maar heb er maar aan toegegeven, misschien komt het zo nog eens af.   :D


Toen dit project in de hoek belande, had ik twee muur delen aan elkaar zitten, en verder nog niks.
Had de hoeken al wel onder 45 graden geschuurd, dus dat scheelde nu weer.
Om te beginnen heb ik dus alle delen aan elkaar gezet.


Muren aan elkaar gezet. by Romar Keijser, on Flickr

Daarna wat maten opgemeten en op papier gezet, ik vergeet dat nog al snel, daarna op styreen wat lijnen uitgezet en vervolgens de handel uitgesneden. Hier uit is een tussenwandje ontstaan.


Tussen muur. by Romar Keijser, on Flickr

Hier is het tussenwandje ingelijmd, de hoekjes zitten aan beide kanten, dus een links, op de foto te zien, en rechts, niet op de foto te zien, ingelijmd voor de stevigheid. Helpt al wel iets, maar kan beter.


Tussen meer geplaatst. by Romar Keijser, on Flickr

En hier staat het volgende wandje er alweer in, simpel, gewoon recht toe recht aan snij werk, als je de maten weet tenminste. Ook hier weer met hoekjes van 90 graden gewerkt.


Nog een muur. by Romar Keijser, on Flickr

Uit een lager standpunt.


Preiser vieuw. by Romar Keijser, on Flickr

En hier zitten alle tussenwanden op hun plek gelijmd, er zitten nu als het goed is in totaal 14 hoekjes van 90 graden in verwerkt.


Verstevigingen klaar. by Romar Keijser, on Flickr


Tot zo ver deze update, over 10 maanden de volgende.   >:-D


Mvg,


Romar
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Ben nog op zoek naar een aannemer voor mijn huis, maar dit duurt me te lang. :-) :-) :-)

Maar het wordt wel wat,  :arrow: :thumbup:   ooit. >:-D
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Hoi Romar,

Zelf ben ik ook van plan zelf huisjes te gaan bouwen. Het eerste probeersel met karton was niet zo'n succes (vezelachtig, slap (ondanks 2 à 3 mm dikte), weinig mogelijkheden voor detaillering door dit grove werken), dus styreen of Forex wordt de tweede poging. Doel is om daar dan weer steenstrips te combineren met hout en/ of putz. Hoe, daar moet ik nog eens over nadenken...

Een aantal vragen:

- Hoe dik zijn de styreenplaten die je gebruikt?
- Hoe maak je de randen van de muren 45°?
- Je plakt dus steenstrips op de gladdestyreenplaten?

Ik blijf dit volgen, ben benieuwd! Alvast bedankt voor je antwoorden.

Met vriendelijke groet,
William
Re: 4 onder 1 kap, het eerste zelfbouw huisje.
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 26 januari 2014, 16:21:06
- Hoe dik zijn de styreenplaten die je gebruikt?

0,75 en 1,5 mm dacht ik zo uit me hoofd.
.75 voor de buitenmuren en 1,5 voor de binnenmuren en de inzet hoekjes.

Citeer
- Hoe maak je de randen van de muren 45°?

Heb een aantal stukjes hout onder 45 graden gezaagd en aan elkaar gezet.
En daar vervolgens schuurpapier opgeplakt. Als je nu de wandjes daarlangs schuurt worden ze uit eindelijk 45 graden.

Citeer
- Je plakt dus steenstrips op de gladdestyreenplaten?
Geen strips maar platen. Maar ik denk dat ik de volgende keer gewoon gelijk de ramen e.d. uit het steentjes plaat snij, kan het gelijk afgestemd worden op de afmetingen van de stenen.