Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissel digitaliseren

Gestart door MattsB maandag 13 januari 2014, 00:48:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel digitaliseren
MattsB
gast

Wissel digitaliseren
Hey iedereen,

Ik ben me aan het voorbereiden om alles te digitaliseren.
Hierbij kwam ik op volgende kosten:
Wisseldecoder:30?
Wisselaandrijving: 17?
Beide van Marklin.

Zijn er goedkopere?
Heb ik nog meer nodig dan deze 2?
Re: Wissel digitaliseren
Henk1601
gast

Re: Wissel digitaliseren
Ik heb zelf een paar wissels voorzien van de Märklin set 74445, deze bestaat uit een decoder, aandrijving en verlichting.
Meer heb je niet nodig.
Op ebay.de en op beurzen te koop voor een Euro of 30-35.
Er zijn goedkopere oplossingen, waar ik nog geen ervaring mee heb.
Vast wel iemand die daar wat over kan vertellen, anders de zoekfunctie ff gebruiken.

Vriendelijke groet,
Henk
Re: Wissel digitaliseren
Ik gebruik altijd wisseldecoders van IEK. Deze worden door de fabrikant aangeboden op ebay.de voor ? 16,95.Je kunt er vier wissels op aansluiten en daarnaast hebben ze mogelijkheid om een aparte spanning aan te sluiten voor het schakelen. V.w.b. de wisselaandrijvingen heb ik hele slechte ervaringen met de (K-rail) aandrijvingen van M*. Die zijn ronduit onbetrouwbaar. De meeste heb ik ondertussen vervangen door (ondervloer-)aandrijvers van Conrad (kosten ongeveer ?7,-). Omdat deze zijn voorzien van een motor i.p.v. een elektromagneet heb je nog wel een eenvoudige hulpschakeling nodig als je deze gebruikt i.c.m. een k83 compatibele decoder. Deze hulpschakeling kun je in de wiki vinden. Ook is het mogelijk wissels met servo's te schakelen. Daar heb je echter wel een speciale decoder voor nodig.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Wissel digitaliseren
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wissel digitaliseren

Zelf ben ik 2,5 jaar geleden begonnen met de ook door jou voorgestelde inbouw-wisseldecoders (combi-pakketjes). Inderdaad waren toentertijd de prijzen bij Conrad dusdanig laag (? 107,-- per 4 stuks, waarbij er ook nog een wissel, een 24224 en en een stootblok meegeleverd werd) dat dit financieel zeer aantrekkelijk was. Ben over de decoders heel tevreden (de aansturingen kennen we allemaal de negatieve verhalen wel van), maar het blijft wel een relatieve dure oplossing.

Later (ook omdat je dan de voeding niet op je rijspanning hoeft aan te sluiten), een aantal K83 kastjes aangeschaft. Het nadeel (vindt ik, om dat ik lui ben met bedrading), is dat je weer bedrading moet gebruiken om de boel aan te sluiten. Het voordeel is dat de prijs aanzienlijk lager ligt. Daarnaast kun je drie-wegwissels heel eenvoudig dusdanig aansluiten zodat het wisselen van Links naar Rechts in twee stappen door de decoder wordt uitgevoerd. bij een inbouw decoder dien je een ander (nog duurder) type te moeten aanschaffen.

Dus K83 (of equivalenten ervan) zouden als ik alles opnieuw zou gaan doen, toch de voorkeur genieten.
Maar het binnen een paar secondes aansluiten van een decoder, is wel heeeell mooooiii  :D.

Oh trouwens, ik rij C-Rail.

Groeten,

Jan