Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koploper en enkelsporig baanstuk

Gestart door GerritH zondag 12 januari 2014, 16:46:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper en enkelsporig baanstuk
Hoi, ik ben bezig met mijn baanontwerp. In dit ontwerp heb ik twee baanstukken van ieders circa 4,5 meter meter lang. Op deze enkelsporige baanstukken moet twee richtingverkeer mogelijk zijn. Kan ik nu zo'n baanstuk als één blok in koploper aanmaken of moeten dit  twee blokken worden. M.a.w. moet ik voor deze twee secties 2 of 4 blokken reserveren.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Groet
Gerrit
Re: Koploper en enkelsporig baanstuk
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper en enkelsporig baanstuk
Hallo Gerrit,

op een enkelsporig baanvak kunnen geen treinen van tegengestelde kanten inrijden, ik weet niet hoe dicht jij treinen achter elkaar aan wil laten rijden, maar de keuze om er 1 of veel blokken van te maken is geheel aan jou, theoretisch kan je met 2 blokken van4,5 meter af, maar het kunnen er ook 9 van  1 meter worden. Alles hangt af van het aantal gebruikte melders,  normaal is het wel zo dat je langste trein in een kortste blok zou moeten passen.

In koploper is echter van alles zonder dat dit een probleem kan worden in te stellen, het hangt dus meer van jouw baan af dan van Koploper,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper en enkelsporig baanstuk
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper en enkelsporig baanstuk
je kan er gewoon 1 blok van 9 meter van maken.Als je daar 2 blokken wil hebben dan moet je daar een deadlock situatie opmaken om tegen te gaan dat treinen met hun neus tegen elkaar komen te staan en alles blokkeren.ook bst 3 terugmeldpunten in je blok maken.
Re: Koploper en enkelsporig baanstuk
Bedankt voor jullie reacties. Het zijn twee separate baanstukken van ieders 4,5 meter. Ik maak hier 2 blokken van. Ik had zelf ook al zoiets gedacht maar wist niet zeker of ik mij moest focussen op de situatie dat twee treinen achter elkaar aanrijden of twee treinen elkaar tegemoet komen. Beiden zijn mogelijk natuurlijk.

Groet,
Gerrit
Re: Koploper en enkelsporig baanstuk
Beste Gerrit,

Als je die 2 blokken dan opneemt in dezelfde 2-richting groep b.v. beide in groep 1 dan voorkom je daarmee dat 2 treinen van verschillende kanten het enkelspoor oprijden. Hiermee voorkom je een kop tegen kop situatie.
Verder heeft koploper een prima eigen forum waar je alle ondersteuning kunt krijgen welke ji maar wil en vragen en onderwerpen daarop houden de kennis en informatie bij elkaar op één plaats.
www.koploperforum.nl

Groetjes