Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden

Gestart door martikiller zaterdag 11 januari 2014, 18:34:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hallo, sorry voor het aanmaken van nog een topic, en als ik in de foute categorie zit dan hoor ik het wel.

Ik heb vandaag dus mijn nieuwe stoomloc onvangen, gekocht via mp, hij rijd redelijk snel en maakt aardig wat kabaal maar dat geeft niet.


Ik heb dus het volgende probleem, tijdens het rijden (2de rondje) stopt hij vanzelf en moet ik de control unit op nul zetten en even wachten, dan kan ik ermee weer rijden.

Zelf denk ik dat het een warmte probleem is, alleen ik weet het niet zeker of dat het is of dat het iets anders is, ik ga proberen wat foto's toe te voegen.

En alvast bedankt
Gr Martijn

Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
maakt aardig wat kabaal....
loopt de motor wel lekker soepel?
heb je de draaipunten voorzien van een drupje olie?

Groet Winno
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Bedankt Winno, ja dat moet nog gebeuren ik had net de de olie gevonden,
maar dat is niet het grootste probleem, en misschien moet ik hem uit mekaar halen om alles een beetje schoon te maken.
Als ik weet hoe.

Gr Martijn
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Uit elkaar halen is makkelijker dan je denkt.
maar daar in zijn veel topics al uitleg over gegeven.
allen rustig losschroeven en bakjes gebruiken om alles in op te bergen is een belangrijk advies.
verder misschien een foto maken over hoe je begint, hoe kabels lopen en dergelijke.
zou eerst beginnen met het los halen van de kap, om het binnenwerk zo te inspecteren.
als alles erg oud en opgedroogt is, zou je eerst even een drupje olie kunnen proberen om te controleren of je trein daarna wel goed blijft rijden, of in ieder geval beter.
ook in mijn topic staan meerdere projecten van loc's en de problemen en oplossingen ervan.
kijk daar maar eens ....

groet Winno   
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Martijn,

Lees een het service handboek van Marklin door.
Je kunt deze hier downloaden als pdf.
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Ah, iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb hem wat olie gegeven en hij reed iets beter en ik denk dat hij een beetje slipt maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb wat foto's gemaakt, zonder de kap:



Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Meer dan dit krijg ik nu even niet los.



Misschien dat ik morgen het even beter bekijk, maar ieder geval haalt hij nu met 5 wagons de 3.5 rondjes dus het is wel verbetert.

Groet Martijn
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
heb je de rotor ook geolied?
het asje tussen de koolborstels in bedoel ik hiermee? en dat aan de beide zijde.
tevens moet je even naar de rechter grijze koolborstel kijken.
die lijkt niet in lijn met de veer te zitten.
het zou niet uit moeten maken maar toch even goed zetten...

groet Winno
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Hallo Winno, bedankt voor je reactie, ik heb de kant bij de koolborstel ook een drupje olie gedaan.
En de veer een beetje aangepast.

Nu zag ik net bij de rotor? dat het er nog al groen was, is dat goed?



Groet Martijn
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Ja, is gewoon lak.
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
dat is gewoon lak.
niets aan doen, is niet belangrijk.
even voor het olie gebeuren.
je moet voornamelijk hier een drup olie in laten vallen...
en dat aan beide zijden van de motor, dat zijn de belangrijkste punten.
niet teveel, maar een speldeknop per keer en na 40 rijuren of als de loc lawaai begint te maken iets eerder.

groet Winno
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Hallo, iedereen weer bedankt voor de reacties, ik ben er blij mee :).
Ik heb dus links en rechts olie toegevoegd.
Maar nu zag ik voor bij het lampje dit, soldeer tin zeker, ik kan het nu niet weghalen, want ik ga naar de gamma om voor hout te kijken
voor mijn tafel.



Gr Martijn
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
dat is geen tin, anders had je een kortsluiting gehad op je decoder uitgang.
is vermoedelijk ook lak.
gewoon lekker laten zitten, zit niemand in de weg.

groet Winno
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Lijkt wel gestolde hars vd soldeer. Niet echt netjes maar zou geen kwaad kunnen.

Groeten Maarten
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Zo, ik heb hout om de rails op te leggen, van de week maar eens kijken welke hoogte ik het wil hebben enzo.
Maar ik heb het wel wegehaald met de soldeer bout, maar dat maakt niet uit. De loc
stopt gewoon nog, dus ondanks dat ik het heb weg gehaald, olie heb toegevoegd is het probleem nog niet op gelost.

Dat word vrees ik de hele loc uit elkaar halen :(

Gr Martijn
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden
Ik heb net die pdf een beetje doorgenomen, en daar staat hoe je de koolborstels kunt vervangen,
echter mijn rechter koolborstel zet er wat anders uit, moet die vervangen worden?
En ik heb gemerkt dat het ledje heel snel knippert, ik neem aan dat dat niet goed is?

Gr Martijn

Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden - Nieuwe Koolborstels?
de rechter moet in ieder geval 1/4 slag gedraaid worden.
lijkt wel alsof ik wat corrosie zie aan de rechter koolborstel houder.
die is lijkt wel wat groen uitgeslagen.
hetzelfde geld voor de as van de rotor.
alsof deze wat roestig is.
kan het mis hebben.....
als dit wel het geval is, dan moet de motor echt grondig uit elkaar gehaald worden en schoon gemaakt worden.

groet Winno
Re: 'Nieuwe' Stoomloc 3003.20? stopt zelf tijdens het rijden - Nieuwe Koolborstels?
De corrosie heb ik bij de koolborstel er af weten te schrapen met een schroevendraaier.
Dit lukte niet bij de as van de rotor, maar ik denk wel dat hij compleet uit elkaar moet, alleen ik heb nog geen idee hoe?
Ik heb ook nog net een andere sleper geprobeerd, maar dat maakte niks uit.

Groeten Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hallo
Dat kan verschillende factoren hebben. (Weet het niet zeker)

-Motor vuil
-Storing in de rails
- Sleper niet goed aangesloten??

Dit kunnen punten zijn waarom hij af en toe stopt.

Succes!
Marklingek
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Bedankt Marklingek,
Ik dacht al dat het zo iets zou zijn, want gister heb ik een andere sleper er opgezet en dat maakte niks uit, en aan
gezien mijn andere 2 locs no problemo rijden moet dit het zijn.
Echter weet ik niet hoe ik heb helemaal moet demonteren.

Gr Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hier hoe je het uit elkaar kunt halen.
het zijn wel andere modellen, maar het principe blijft hetzelfde.
benodigd een bakje voor de onderdelen en schroeven.
fotocamera om het stap voor stap vast te leggen, niet voor ons.... ;)
maar voor jezelf om het terug te kijken hoe iets gezeten heeft...
soldeerbout en kleine schroeven draaiers.
vergeet niet de koolborstels te verwijderen voor aanvang.....anders ben je die al kwijt voordat je iets gedaan hebt.

VOORBEELD 1

VOORBEELD 2

TOPIC 3003

succes ermee
durf je het niet aan?
vraag om adviezen, of geef aan waar je huis woont, dan zijn er misschien personen in de omgeving die je ermee willen en kunnen helpen.

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Ha Winno, bedankt, hier wat afbeeldingen, ja ik durfde het zelf maar hoe maak ik de rotor schoon (als dat moet?)

En zijn de koolborstels nog in goede staat? Ik heb hier echt geen ervaring mee  :P







Alvast bedankt,

Groeten Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
En deze kwam spontaan los nadat ik er aan trok :)


Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Ieder geval heb ik met een doekje alles een beetje schoongemaakt, en weer terug gezet en rijd hij nu test rondjes.

Nee ): Helaas nog steeds stopt hij.
Ook merk ik dat bij het rijden op lage spanning de loc piept.

Groet Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
doekje maakt niets schoon.
je was al zo goed bezig.....
had de losse onderdelen in de wasbenzine gelegd en een tijdje laten liggen.
dan was er een hele boel vuil los gekomen....
als ik je koolborstels bekijk zou ik deze vervangen, het lijkt erop dat er een vettig laagje op de grijze borstel zit...
als dat zo is, glijd de borstel niet makkelijk door de geleider.
ook het motorschild, het deel waar de borstels in zitten is erg vuil, ook die in de was benzine,
zelfde zal ook gelden voor de ander zijde van het motor gedeelte.
beste is alle electra eraf halen, dus decoder verwijderen, (goed opschrijven welke draadjes waarop zaten)
lampen verwijderen, en dan het hele ding in de was benzine
uurtje laten liggen, daarna oude tandenborstel gebruiken om goed schoon te maken, ook de wielen goed draaien in de wasbenzine.
de bandjes er wel even afhalen trouwens...
goed laten droen, en dan weer in elkaar zetten met een klein beetje olie op de draaiende delen...(speldeknop per draaipunt.)
ik denk dan dat het weer een net rijdend locje word.
nieuwe koolborstels erin en rijden maar...

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Ik kreeg geen wasbenzine van me vader, die zei: maak maar schoon met een doekje, zucht...
Morgen probeer ik het opnieuw, nu zag ik iets van 2 euro voor een paar koolborstels op mp, ik
weet niet wat ze in de winkel kosten, anders haal ik dat woensdag en anders bestel ik de ze wel.
Ik vind ze inderdaad er ook niet zo erg goed eruit zien maar goed, morgen met dat ding in de benzine.

Bedankt voor je reactie, Winno ik hoop dat je gelijk heb :)

Groet Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
O, ik kwam dit nog tegen op het profiel van die gebruiker op mp:
Slipbandjes Marklin 7153 Zouden deze passen?
En ik kwam nog een anker van 14 euro tegen, ik weet niet of mijne vervangen moet worden
anders heb ik maar een keer verzend kosten.

Gr Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hé Martijn heb je deze advertentie al gezien? :

http://link.marktplaats.nl/765816218

Een complete motor voor een mooi bedrag. Ipv. alléén maar een anker voor 14r euro.
Vergeet géén nieuwe koolborstels want die zien er niet meer uit.

mvg Harry

Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
7153 antislipbandjes passen....
hier vind je alle nummer e.d. <<KLIK>>
verder een nieuwe motor lijkt mij overbodig....

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Dankje Winno, ik ga dan die koolborstels kopen en die slipbanden.

Harry, bedankt voor die tip, ik ga eerst kijken of nieuwe koolborstels het probleem oplossen.

Groet Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hallo Martijn gefeliciteerd met dit M lokje en je duidelijke vragen op dit forum .zelf heb ik in 1963 zo,n zelfde lokje nieuw gekocht voor 39guldens .En ook nu rijdt hij nog netjes z,n rondjes als ik dat wil.In die ong 50 jaar heb ik bij deze vervangen:sleper ,lampjes,koolborstels,bandjes en de rotor.Het gewone onderhoud eigenlijk voor lokjes uit die tijd.Ik zag op eenvan jouw fotos dat de veldspoel eruit is,pas op met de twee draadjes hiervan,die breken makkelijk af bij de spoel!  Veel plezier met de M3003!!   Ruud
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Martijn,

Zoals Ruud al zei, je moet de twee korte draadjes van de veldspoel van het schild los solderen, anders breekt deze onherroepelijk en is de veldmagneet waardeloos geworden.
De twee korte draadjes die van de magneet komen, komen namelijk vanuit de binnenzijde van de spoel en je kunt dus niet even een wikkeling afwikkelen, om weer wat lengte te krijgen.
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden

..Bovendien vind ik dat je écht goed aandacht moet besteden aan het schoonmaken van de motor deeltjes en zelfs ook aan heel de motor omgeving. Er zit echt overal een vieze korrelige aanlag op. De binnenkant van het motorschild, de drie polen van het anker (voorzichtig uitkrassen met een naaldje of zo)en natuurlijk de collector (het raakvlak van de koolborstels)

Wanneer alles klaar en schoon is dan minimaal olien met toepasselijke olie. Niet teveel anders ziet je motortje er binnen de kortste keren weer uit zoals op de foto's   

Harry
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Citaat van: Kappa op dinsdag 14 januari 2014, 20:41:57
Martijn,

Zoals Ruud al zei, je moet de twee korte draadjes van de veldspoel van het schild los solderen, anders breekt deze onherroepelijk en is de veldmagneet waardeloos geworden.
De twee korte draadjes die van de magneet komen, komen namelijk vanuit de binnenzijde van de spoel en je kunt dus niet even een wikkeling afwikkelen, om weer wat lengte te krijgen.

heb al meerdere keren de veldspoelen opnieuw gewikkeld als er iets afgebroken was.
2 potloden en rustig afwikkelen op 1 potlood.
daarna bij het einde van de spoel de 2e afwikkelen op het 2e potlood.
niet vergeten hoe je deze afwikkelt, anders rijd de loc 2 keer dezelfde kant op.

is een werk, maar bij mij is het al meerdere keren gelukt.

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Ah, handig om te weten dat het kan afbreken, dan moet ik daarmee op passen.

Winno, als hij afbreek gaat die ouwe complete moter er uit en gaat er compleet alles nieuw in :)
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Zo vandaag de slipbandjes binnen gekregen en de koolborstels, die toch maar
weer gauw terug in het zakje gedaan want ze werden wat vies.
Nu heb ik met contact reiniging of zoiets het een en anders schoon gemaakt, fotos volgen.
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
ik ben net bezig met het schoonmaken van een loc.
als je dan even bij mijn topic gaat kijken kun je precies zien hoe dit uitgevoerd moet worden.
onderin staat de link.

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hallo, Winno, ik volg je baan al een hele week :) en ik heb al het een en ander voor bij zien komen.
Echter ik vind het bij mijn loc dat alles panisch dicht op elkaar zit, maar goed.
Tijdens het schoon maken met dat ene spul zijn er 2 draadjes los gebroken, die heb ik weer terug gesoldeerd.
Maar nu rijd hij iets minder snel na de schoon maak beurt.
En ook het knipperen van het lampje valt op, maar tot nu toe rijd hij nog.

Groet Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Alleen het probleem is nog niet opgelost (jammer dat ik voor marklin heb gekozen), na dat ik de boel schoon heb gemaakt en koolborstels heb vervangen.

Groeten martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
vreemd verhaal Martijn....
inderdaad de ruimte onder de kap is wel wat compacter, maar dat ding moet toch gewoon goed kunnen rijden.
als nu je verlichting knippert, dan denk ik dat je een massa probleem hebt....
er is maar 1 goede manier om dit op te lossen....
en dat is echt alles vet en stofvrij maken, enige manier.......wasbenzine.
weet niet waar je woont, anders wil ik het best voor je uitvoeren.
ik kan je alleen niet met de decoder en digitaal rijden helpen, maar volgens mij rij je dat nog niet.
en als ik niet in de buurt woon, dan zijn er vast andere die je ermee kunnen en willen helpen.

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hallo Winno, bedankt voor je reactie, massa contact probleem kan ik denk wel uitsluiten, want dat heb ik net gecheckt, met een draadje vanaf de wieltjes en de rails etc...
Dus ik ga gewoon alles even nalopen, wat los en vast solderen, als dat niet help, dan maar een compleet nieuwe moter erin denk.
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
een nieuwe motor heb ik nog nooit nodig gehad voor een haper probleem.
wel voor een ander probleem, dat lag aan de rotor, ene kant reed de trein hard, andere kant heel zacht.
maar als je wielen en assen smerig zijn door olie of vuil, hapert je trein ook, al heb je een nieuwe motor, hij zal blijven haperen.
ook olie in de assen kan veel problemen geven.

even een ander vraagje.
sluit je trein eens rechtstreeks op je trafo aan.
dus loc op de zij leggen,
en dan de trafo rechtstreeks aansluiten op sleper en chassis, of de voor wielen.
probeer dan eens of de loc gaat rijden...of te wel de wielen gaan draaien

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hallo Winno, ja net gedaan en na een tijdje stopt alles gewoon, dus hem moet hem in de decoder zitten, of in de moter.

Groet martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
vraagje....
rij je digitaal, of analoog...?
welke transformator gebruik je?
dit omdat ik een adressering terug vind in 1 van je eerste foto's


delta decoder is ingesteld op 60....
wat gebeurt er als je alle dip switches op off zet, en dan met een normale transformator de spanning regelt?

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Hallo, Winno, dat is een goeie.
Als ik alles op off zet en dan de transformator aansluit gaat hij als een gek rijden, maar stopt weer vanzelf.
Dus het zit m niet in de decoder, ja ik rij digitaal, en 67025 is mijn transformator, en voor de rest heb ik geen transformators.

Groeten Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
lijkt erop dat de motor vast loopt.....
zelfde probleem had ik ook met de 1139, die ik nu aan het ombouwen ben....
kwam erachter toen ik de motor uit elkaar had...
de wielen draaide soepel en ineens zaten ze bijna vast.
en de rest is nu bekend.
is nu aan het drogen, zodat ik deze morgen weer in elkaar ga zetten.
denk toch dat je het in de motor of assen moet gaan zoeken.

groet Winno
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Ik denk niet dat ik daar last heb, want ik kan zo weer verder rijden als ik schakel, of als ik hem even laat stil staan.

Gr Martijn
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Heel onwaarschijnlijk dat het in de motor en aandrijving zit. Eerder een decoder probleem. Wordt de decoder warm tijdens het rijden?

Walter
Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het toch iets elektronisch is. In de decoder zit ook het rijrichting deel verwerkt. Bij belasting wordt de decoder warm en het rij-richting deel geeft er de brui aan.

Dat vermoeden baseer ik op een ervaring met een loc van mij die ik ook pas gekocht heb. Deze loc gaat ook na een paar rondjes stilstaan. Na een paar keer heen en weer schakelen of na afkoeling, doet hij het weer.

Ook bij analoog rijden heeft hij kuren. Wanneer ik de trafo voorbij de helft open draai gaat hij stilstaan.

Ik denk dat je decoder niet fris meer is. 

mvg Harry


Re: Marklin Stoomloc 3003.20 stopt zelf tijdens het rijden
Harry, bedankt voor je reactie, ik ga morgen kijken of dat het is,
het is zeker alleen op te lossen door een andere decoder er in te stopen?
Hoe heb jij het opgelost?

Groet Martijn