Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn boerderijgebied...

Gestart door ^Rook dinsdag 31 juli 2007, 01:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn boerderijgebied...
@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 09 september 2007, 18:45:40
Je kunt blokken/baanvakken met 1- 2 en 3 secties door elkaar heen gebruiken.

Mooi :) Dan ga ik maar in secties denken vanaf nu. In een later stadium kunnen dan de blokken nog ingedeeld worden. Bedankt !

@TheRestOfTheWorld:

Oké, isolatie-spul ligt er ook:





Geen idee waar dit spul vandaan komt, we hadden het nog ergens liggen. Some concern vanwege de verende eigenschappen van deze matjes, de rails moet natuurlijk niet teveel ingedrukt worden als er een trein overheen gaat :? Het dempt wel als de ko@#$$%! dus ik ga het gewoon proberen.

Goe'...soldeerapparaat naar beneden halen...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
CiteerGoe'...soldeerapparaat naar beneden halen...
Als dat maar goed afloopt... :wink:
Re: Mijn boerderijgebied...
Vingers bij de 1 en de 2, Gerard ;)
Re: Mijn boerderijgebied...
Oké, het dingetje is warm...

Heb begrepen dat het een toegevoegde waarde kan hebben om de rails onderling te verbinden met snoertjes :idea: :?: Wil overal een zo betrouwbaar mogelijk contact dus ik wil dat graag doen.

Het is dan neem ik aan de bedoeling dat ik de middenrail van de ene rail aan de middenrail van de volgende vastmaak (geldt ook voor de railstaven) ?! Maar is het dan ook nog handig om onder één rail de verschillende uiteinden met elkaar te verbinden of zijn de railstaven en de strip onder de puko's zonder snoertjes al betrouwbaar genoeg :?:

Snapt u een beetje waar ik over wauwel ? Alleen de steekverbindingen van de rails overbruggen met een snoertje of nog meer...:?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Rolf,

Waarom ga je AL je rails doorknippen (behalve de wissels)? Dat is toch nergens voor nodig? Je locs gaan er alleen maar slechter door rijden ben ik bang, omdat de massa nog maar aan 1 rail is aangesloten. Een blok bestaat (zoals Peter al aangaf) uit A, B en C. A en C moet je detecteren. B hoeft helemaal niet. Al rijdt de trein in B, dan nog weet de computer dat je trein daar rijdt, want hij heeft geen andere signalen (bezetmeldingen) binnengekregen.

Dat die wissel niets detecteert, dat maakt dus ook niet uit. Het enige probleem kan zijn als je met treinen rijdt die langer zijn, dan het stuk van het blok na de wissel. Kun je niet van het stuk voor de wissel een blok maken en een apart blok voor het stuk na de wissel? Dat zou het beste zijn. Het hoeft dus niet, maar dan moet je goed oppassen met te lange treinen.

Nog even kort terugkomend op mijn antwoord onder #2 en Martijn's antwoord: ik weet dat daar discussie over gevoerd is, maar die heb ik niet gevolgd. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het iets uitmaakt bij railvoeding (buitenbocht heeft dan de voorkeur omdat de trein daar tegenaan gedrukt wordt), maar niet bij massadetectie.

Qua aantallen secties per blok en de snelheden kan ik alleen voor Koploper spreken: 1, 2 en 3 (of nog meer) secties per blok kun je doen en door elkaar gebruiken. Meer dan 2 secties heeft eigenlijk al geen zin omdat de computer alles prima regelt (zelf-lerend systeem, dat werkt heel erg leuk by the way), uitgezonderd misschien hele lange blokken. Elk blok kan een eigen maximum snelheid toegekend krijgen. Je kunt zelfs bloktypes definieren, waarbij elk treintype weer eigen minimum, gemiddelde en maximum snelheden krijgt toegekend.

Ik weet niet hoever je al bent met solderen, maar ik zou echt niet iedere rail gaan solderen voor de "bedrijfszekerheid": C-rails is erg betrouwbaar. Elke anderhalf a twee meter een verbinding voor railvoeding maken is voldoende hoor. Als je deze ook nog eens slim kiest (rond wissels), dan scheelt je dat weer een aantal draden solderen.

Groeten,

Merijn
Re: Mijn boerderijgebied...
Ha Merijn,

Fijn dat jij er ook weer even mee bemoeid, wordt op prijs gesteld :)

Citaat van: Merijn op zondag 09 september 2007, 21:11:02
Waarom ga je AL je rails doorknippen (behalve de wissels)? Dat is toch nergens voor nodig?

Dat doe o.a. ik omdat ik begrepen heb dat op die manier losgekomen wagens ook gedetecteerd worden. Daarbij weet ik nog niet hoe het software-pakket precies gaat werken en dan lijkt me overal detectie toch het meest veilig. Ben ook gewoon graag erg thourough, je had de bekabeling van mijn CarAudio moeten zien :oops: Dat het veel werk is geeft absoluut niet, ik heb alle tijd...

CiteerJe locs gaan er alleen maar slechter door rijden ben ik bang, omdat de massa nog maar aan 1 rail is aangesloten.

Dat hoop ik echt niet :( Zou een flinke bummer zijn. Vandaar dat ik ook in ieder geval alles nog eens met bedrading verbindt. Hiervoor geldt in mijn ogen: Baadt het niet dan schaadt het niet...dat is toch waar :?: Krijgen de locs via de s88-ers overigens geen massa :?:

CiteerDat die wissel niets detecteert, dat maakt dus ook niet uit. Het enige probleem kan zijn als je met treinen rijdt die langer zijn, dan het stuk van het blok na de wissel. Kun je niet van het stuk voor de wissel een blok maken en een apart blok voor het stuk na de wissel? Dat zou het beste zijn.

Heb begrepen dat een trein ook twee blokken bezet mag houden :?: Inmiddels dus inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik ook twee blokken kan gebruiken in de keerlus. Kan de boel al wel bedraden en dan later nog kiezen of ik de bauwe stukken on either side of the turnout met elkaar verbindt of niet.

CiteerNog even kort terugkomend op mijn antwoord onder #2 en Martijn's antwoord: ik weet dat daar discussie over gevoerd is, maar die heb ik niet gevolgd. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het iets uitmaakt bij railvoeding (buitenbocht heeft dan de voorkeur omdat de trein daar tegenaan gedrukt wordt), maar niet bij massadetectie.

I'll take a gamble and see what happens... We zullen zien of het werkt of niet, keep your fingers crossed please :)

CiteerElk blok kan een eigen maximum snelheid toegekend krijgen. Je kunt zelfs bloktypes definieren, waarbij elk treintype weer eigen minimum, gemiddelde en maximum snelheden krijgt toegekend.

Klinkt heerlijk :mrgreen: Ooit zal ik hier ook mee kunnen 'spelen'. Is er een maximaal aantal bloktypes :?: Zou het liefst echt ieder blok apart instellen.

CiteerIk weet niet hoever je al bent met solderen, maar ik zou echt niet iedere rail gaan solderen voor de "bedrijfszekerheid": C-rails is erg betrouwbaar.

Te laat :?

CiteerElke anderhalf a twee meter een verbinding voor railvoeding maken is voldoende hoor.

Het zullen er wel ietsje meer worden maar heb weer eerder begrepen dat te veel niet erg is :)

CiteerAls je deze ook nog eens slim kiest (rond wissels), dan scheelt je dat weer een aantal draden solderen.

Dit soldeerwerk is gelukkig zelfs voor mij gemakkelijk dus ik vind het helemaal niet erg dat het veel werk is. Thorough heh ;)

Nogmaals hartelijk dank voor je bericht. Het was weer leerzaam, zeker weten 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
He Rolf,

De locs krijgen zeker geen massa via de S88-ers. Anders zouden de bezetmeldingen altijd bezet geven.  :wink:  Naarmate je rails en de wielen van je locs vuiler zijn, heb je er dus meer last van (maar minder als beide railstaven massa voeren).

Het aantal bloktypes zal ongetwijfeld begrensd zijn, maar ik heb er best vertrouwen in dat jij die grens niet gaat bereiken! 8)

Groeten,

Merijn
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Rolf,

Je hebt een mailtje omtrent de bezetmelding en massa
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: Merijn op maandag 10 september 2007, 08:54:10
He Rolf,

De locs krijgen zeker geen massa via de S88-ers. Anders zouden de bezetmeldingen altijd bezet geven.  :wink:  Naarmate je rails en de wielen van je locs vuiler zijn, heb je er dus meer last van (maar minder als beide railstaven massa voeren).

Het aantal bloktypes zal ongetwijfeld begrensd zijn, maar ik heb er best vertrouwen in dat jij die grens niet gaat bereiken! 8)

Groeten,

Merijn


Hoi Merijn,

Vergeet niet dat als er en paar wagonnetjes achter de loc hangen met wisselstroomwielen, dat deze er ook voor zorgen dat op beide staven massa staat als de trein eroverheen rijdt. Denk dat het wegvallen van de massa wel reuze mee zal vallen. Verder, als je de isolatoren bij een geknipte rails niet gebruikt, en je zet hem op een ongeknipte rails (bij rolf een wissel), staat gewoon weer netjes op beide railstaven massa.

Just my 5 cents...
Re: Mijn boerderijgebied...
He Sascha,

Klopt, maar dat is niet de massa die Rolf volgens mij bedoelde. Dat is zeg maar 'tweedehands' massa, terwijl Rolf zich volgens mij afvroeg of de S88 module (niet de contactrail) massa geeft.

Zonder isolatoren kun je de rails weer gewoon overal inzetten inderdaad, maar het mooie van C-rails is juist dat die staven onder de rails door al doorverbonden worden, dus extra zekerheid en dat ben je dan kwijt. Het zal natuurlijk niet zo'n vaart lopen, maar ik knip alleen waar het echt nodig is.

Groeten,

Merijn
Re: Mijn boerderijgebied...
Hallo,

Na twee soldeersessies heb ik in de keerlus lekker ALLES met elkaar verbonden wat er maar zo'n beetje met elkaar te verbinden valt :mrgreen: Als ik nu nog geen goede stroomtoevoer en detectie krijg dan weet ik het niet meer.


In de keerlus komt op vier plaatsen een 'pakketje' draadjes
onder de rails vandaan. Vier keer zwart met rood voor naar
een booster en vier keer wit voor naar een s88-er.



Chaos...maar ik snap het nog !

Het lijkt erop dat het me gelukt is zonder geknoei en foutjes, de treintjes rijden er in ieder geval overheen...dus geen kortsluiting. Nu moet ik weer even op gaan zoeken hoe ik de massa-detectie ook alweer moest testen. Uw slak komt weer bij u terug...;)

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Het was een goede soldeer oefening ;)
Re: Mijn boerderijgebied...
Hoi Rolf,

Ik zit met bewondering naar je soldeerkunsten te kijken. Ik zie ook dat je onder de rails alle draden hebt zitten. Als ik het goed begrijp van je laat je op 1 punt alles onder je rails vandaan komen?

Groet Ronald
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: Varekamp op maandag 10 september 2007, 22:56:48
Ik zit met bewondering naar je soldeerkunsten te kijken.

Hahaha...a fool's mistake ;) Dit ging vrij lekker maar ik zal met solderen nooit prijzen winnen.

CiteerIk zie ook dat je onder de rails alle draden hebt zitten. Als ik het goed begrijp van je laat je op 1 punt alles onder je rails vandaan komen?

Niet helemaal, in dit lusje komen op 4 plekken draden onder de rails vandaan.

Overigens wil ik benadrukken dat ik meestal niet de meest ideale werkwijze gebruik :? Zeker niet als het om bedrading en/of electronica gaat. In dit geval begrijp ik dat ik mezelf veel te veel werk op de hals gehaald heb, had niet persé gehoeven. Neemt u dit dus aub mee, "kijken" is geen probleem..."bewonderen" danwel nadoen is geheel op eigen risico en zonder twijfel niet de meest clevere move die je maken kunt :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Oke...batterij...batterij...waar ligt zo'n ding...
Re: Mijn boerderijgebied...
CiteerHahaha...a fool's mistake :wink: Dit ging vrij lekker maar ik zal met solderen nooit prijzen winnen.
Rolf, het gaat om het resultaat: als het maar werkt.
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: Gerard op maandag 10 september 2007, 23:27:12
Rolf, het gaat om het resultaat: als het maar werkt.

That is correct :) Edoch bij solderen is de kwaliteit van de verbinding volgens mij wel van belang. Een te dunne verbinding laat los, een te dikke verbinding (te veel soldeertin, bij mij meestal zo) heeft een hogere weerstand. Zo heb ik het tenminste begrepen :oops:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: ^Rook op maandag 10 september 2007, 23:04:07
PS: Oke...batterij...batterij...waar ligt zo'n ding...

:?:

klik
Re: Mijn boerderijgebied...
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Er kan niet veel fout gaan, zeker als je treinen er gewoon rijden. Dan zitten er in ieder geval geen rare sluitingen in. Zelf test ik gewoon met 16V~ (geel). Overigens is meten (met een multimeter) ook nog een optie - veiliger kan niet ;-)
Re: Mijn boerderijgebied...
'Allo 'allo,

Citaat van: Acido op dinsdag 11 september 2007, 00:56:08
Er kan niet veel fout gaan, zeker als je treinen er gewoon rijden.

U kent mij nog niet goed genoeg, da's duidelijk :mrgreen: Er kan altijd iets fout gaan bij ondergetekende :oops: 8) Anyway, over het politie-drama heeft u hier kunnen lezen..."adem in...adem uit"...en laten rusten..."oooooommmmm..."...

Heb het dure batterijtje volgens dit schema-tje op de baan aangesloten:



De juiste draadjes getrokken en een paar 16V lampjes op de plaat geplakt:



En testen maar :D Een kleine impressie van deze testrondjes kunt u in dit clipje (5 min, 24mb) bekijken. Uiteraard is de beeldkwaliteit weer verschrikkelijk maar het idee komt als het goed is wel over.

I'm on to the next stage of the build...de rails kan vast...hallelujah :!: :D 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

EDIT:

Oh ja...uiteindelijk heb ik de secties zo ingedeeld:



Testjes wijzen uit dat je zo een mooie lengte hebt om af te remmen :D "Testen" natuurlijk...duh...had ik wel wat eerder kunnen bedenken :|
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Hé Rolf.
Mooi clipje en heel leuk gemaakt.
Maar, voor ons kijkers, was het 1e gedeelte wel erg spannend want waar gooit de kat de loc eraf?
Maar ja, we gaan voor het serieuze werk en dat lijkt heel goed te gaan! 8)
Zag ook meteen dat je berg ook weer verder aangekleed is!
Mis nu alleen nog het gironummer! :(
Just me and 10 cents? :wink:
Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn boerderijgebied...
Ha AlbertJan,

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 11 september 2007, 21:06:53
Maar, voor ons kijkers, was het 1e gedeelte wel erg spannend want waar gooit de kat de loc eraf?

Sssst...

CiteerZag ook meteen dat je berg ook weer verder aangekleed is!

Dat was gezichtsbedrog ben ik bang, er lagen wat losse bomen op :) Het watermolentje zit vast maar ben nog aan 't uitvogelen waar de overige drie bouwpakketten precies moeten komen te staan. Dit luistert nauw want het traktortje moet kunnen draaien en er loopt ook nog rails onder deze plaat door straks. Motortje van 't paard mag dus niet te veel uitsteken. 't Ken allemaal net ;)

Kan nu in ieder geval de rails gaan vastleggen en inbouwen, that's where the fun starts :!:

CiteerMis nu alleen nog het gironummer! :(
Just me and 10 cents? :wink:

Hahaha...donaties zijn altijd welkom maar niet om het CJIB te betalen ! Dan moet ik maar niet zo eigenwijs zijn, eigen schuld...dikke bult 8)

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
He Rolf,

Leuk filmpje, het is je allemaal gelukt!

Ik zat nog even naar het aantal bezetmelders en de plaatsen hiervoor te kijken. Ik ken alleen Koploper, en dat wil je niet gaan gebruiken, dus moeten anderen maar even reageren of onderstaande ook voor andere pakketten geldt:
Als je een blok maakt dan gebruik je twee bezetmelders: eentje voor het inrijden en eentje voor de stopsectie. De inrijbezetmelder ligt voor de wissel ipv erna. In dat geval zou bv het lichtblauwe stuk de inrijbezetmelder zijn voor het gele blok en roze de inrijbezetmelder voor het groene blok. Als dit zo ook bij andere pakketten werkt, dan kun je je bezetmelders waarschijnlijk beter anders aansluiten en indelen.

Balen trouwens van die bekeuring. Daar had je een leuke tweede FCS tractortje voor kunnen kopen (Faller heeft er nog eentje uitgebracht zag ik laatst). Maar ja, beter nog dan prinses Annette, want die heeft haar rijbewijs moeten inleveren.

Groeten,

Merijn
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Heee Rolf,

Wederom weer een zeer leuk filmpje - lag weer in een deuk in het begin :mrgreen:

Mis alleen de aftiteling?? (Cast, special effects, tech. team, montage, met dank aan etc) :P
Re: Mijn boerderijgebied...
ha die rolf.

leuk filmpje alleen syl moet je nu in de gaten houden die vind het katje erg leuk :lol:.
en ja waneer en waar gooit die het treintje er af :lol:

maar wel gaaf zo filmpje.
je zou bijna een trailer kunnen maaken wat denk ik van een baan met de goede muziek er achter best gaaf zou zijn.

kort om knap gedaan en erg leuk.


groetjes van jaarige bas
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: DB bas op woensdag 12 september 2007, 20:24:24
groetjes van jaarige bas

Nee hoor Bas, je zit er echt naast!
Kijk maar op de forum kalender, er staat helemaal niets!!
Maar voor het geval dat jij toch gelijk hebt (en niet het forum)
VAN HARTE GEFELICITEERD en een fijne verjaardag verder!

AlbertJan.   
Re: Mijn boerderijgebied...
haha ja ik heb niet alles met het tiepen van me profiel prijs gegeven.

maar ben toch echt van 12 9 76 :D.
maar waar blijft dat groote kado nu met de speciale gottardo t.e.e  :D :D
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: DB bas op woensdag 12 september 2007, 21:00:12
haha ja ik heb niet alles met het tiepen van me profiel prijs gegeven.

maar ben toch echt van 12 9 76 :D.
maar waar blijft dat groote kado nu met de speciale gottardo t.e.e  :D :D
Bas, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Die Gottardo TEE? Die staat gewoon in de winkel van je dealer :mrgreen:.
Ik vrees dat je hem zelf even moet ophalen (en betalen natuurlijk :cry: :mrgreen:).
Re: Mijn boerderijgebied...
ha die gerard.

ja dat vrees ik ook  :| :|
zo en nu weer naar de koffie met gebak.

groetjes bas
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: DB bas op woensdag 12 september 2007, 21:10:54
zo en nu weer naar de koffie met gebak.

Ha die Bas!
Als wij (forumleden) dit geweten hadden waren we langs gekomen (voor de koffie met gebak en gelijk de module baan bewonderen!) :mrgreen:

Maar nu weer on-topic!
Waar blijft die Rolf nou toch weer? (leest ie zijn eigen draadje niet meer?) :roll:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn boerderijgebied...
hahahaha.

ja ik zal het onthouden :lol:

ik denk dat rolf druk bezig is met filmen en bouwen en filmen.

gr bas
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: DB bas op woensdag 12 september 2007, 21:00:12
haha ja ik heb niet alles met het tiepen van me profiel prijs gegeven.

maar ben toch echt van 12 9 76 :D.
maar waar blijft dat groote kado nu met de speciale gottardo t.e.e  :D :D

Heey Bas,

Beetje laat maar ook gefeliciteerd!
Nog veel gezonde en gelukkige jaren toegewenst!

Groetjes Antal.
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: AlbertJan op donderdag 13 september 2007, 10:38:31
Waar blijft die Rolf nou toch weer? (leest ie zijn eigen draadje niet meer?) :roll:

Haha...jawel jawel...! Soms echter ietsje minder tijd dus dan ben'k wat trager dan meestal het geval is :? :mrgreen:

Nog van harte met je verjaardag, Bas...party on 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re:Mijn boerderijgebied...
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Mijn boerderijgebied...
eindfoto's van dit project beschikbaar? neem aan dat het in deze lange tijd al klaar is :D

(altijd leuk die oude draadjes :P)