Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn boerderijgebied...

Gestart door ^Rook dinsdag 31 juli 2007, 01:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Mark op donderdag 02 augustus 2007, 10:55:20
Denk er nog even over na zou ik zeggen ;)

Dat zal ik zeker doen :) Tegen die tijd komt er vast wel een draadje: "Wisseldecoders voor...u raadt het al...dummies..." ;)
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Dan vind ik persoonlijk de groene de mooiste :)
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Weet je...neem je gewoon die bruine...en dan spuit je hem speciaal voor dit groentje...uuhhmm...groen :?: Just for the heck of it...hahaha...;)
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo,

Helaas nog niet veel spectaculairs te melden alhier. Wel kan ik u mededelen dat de eerste 'steen' gelegd is :) Ondanks eerdere uitspraken heb ik mij...onder vakkundige geestelijke begeleiding van...u raadt het al...den "lieftallige assistente"...toch over mijn klieder-fobie heen kunnen zetten. We zijn aan het...jawel...papier machee-en (of hoe de hell je dat ook schrijven mag) geslagen :?

In het gele vakje is te zien dat het boerderijgebied (rode vak) tegen een bescheiden tunnel/berg aan ligt:



Die berg klikkerdeklik je er zo in in Wintrack...maar dan moet je'm later toch ook nog wel 'ff' echt maken natuurlijk. Had een hele berg piepschuim opgespaard en wilde daar dus mijn allereerste (houdt u hier rekening mee aub, beginnersgestuntel) berg mee trachten te fabrieken :mrgreen: Thus...the adventure begins...


De watermolen komt direct tegen de berg aan. Om weer
wat gezaag te voorkomen zet ik deze lekker met waterbak
en al op de plaat. Om er vervolgens een kleine heuvel
omheen te creëren, reliëf is nice :mrgreen:



De huiskamer heeft twee dagen lang vol met duizenden
piepschuim-kruimels gelegen. Stukje breken hier...beetje
schrapen daar...enz...



En dan 't geheel met (vele) stroken papier machee fixeren
en flink verstevigen. (Aan m'n vingers kun je wel zien dat ik
het dus echt heel erg gross vindt :shock: Dit tot groot vermaak
van eerder genoemde assistente.)



Dan weer verder met piepschuim, in dit geval een weggetje.


En zo om en om groeit de bende gestaag...


Tot iets dat met een flinke hoeveelheid verbeelding (heb ik)
al een beetje als berg gezien kan worden :oops:


De berg moet straks plaats bieden aan...een hele hoop groen...een klein stukje bergweg...een tweetal wandelroutes met de nodige bruggetjes, trappetjes en uitkijkpostje...flink wat dierlijk gespuis...en...als uitsmijter...een grote zendmast (Busch # 5965, vin'k echt zo'n gaaf ding) :)

In principe is de basis van de berg nu af. Het monster staat te drogen, dat duurt dagen...en dan kan er een verfje overheen en kan de aankleding beginnen. In de tussentijd ben ik met lucifers in de weer voor het maken van de trappetjes. Schots en scheef natuurlijk...want trillerdetril...maar ik denk dat dat straks niet opvalt en dat de trappetjes een leuk contrast met de berg geven. Ook ben'k 'n beetje aan't experimenteren met boomschors als rotswand, ben benieuwd of dat wat oplevert :idea:

Anyway...hopelijk bent u niet van de stoel gevallen bij het aanschouwen van zoveel amateurisme, we are doing the best we can...and still have faith in a happy ending 8) ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf

Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo Rolf,


Nou het begin is er
Nu de rest natuurlijk nog

Je bent veel van plan ermee dus ben benieuwd hoe het er verder uit zal komen te zien

en lekker he dat "papier mache"  :P
Maar je kan er alle vormen mee maken en het blijft erg ligt


succes verder en op naar de volgende update


mvg Frans
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
heey rolf ziet er al goed uit!!!
maar wat is de draaicirkel van die tractor van jou
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Leuk verhaal Rolf :-)

Piepschuim en papier-machee... ik vind het een wat aparte combinatie maar hé, als het werkt... :-)
Erg dapper allemaal, vooral ook om toch door te zetten terwijl je lieftallige assistente je vierkant staat uit te lachen :-P

CiteerDe huiskamer heeft twee dagen lang vol met duizenden piepschuim-kruimels gelegen.
Heb je de kat tijdelijk de deur uit gedaan? Of heeft die nu een piepschuimvulling?

CiteerAan m'n vingers kun je wel zien dat ik het dus echt heel erg gross vindt
Terwijl je het zo heerlijk vindt om met houtlijm te kliederen! Dan is dit toch niet zo'n grote stap?

CiteerDan weer verder met piepschuim, in dit geval een weggetje.
Zoals je wellicht gezien hebt ben ik ook weer een beetje aan de scenery bezig. Ik kan je vast verklappen dat mijn volgende projectje een veldweg met wildgras en een hekje wordt, komt langs het spoor te lopen. Spullen zijn in huis, aanleg start (waarschijnlijk) morgen :-)

CiteerTot iets dat met een flinke hoeveelheid verbeelding (heb ik) al een beetje als berg gezien kan worden
Volgens mij gaat dat wel goedkomen ;-)

Citeer...en...als uitsmijter...een grote zendmast (Busch # 5965, vin'k echt zo'n gaaf ding)
Die is echt COOL! Ie-de-re keer als ik bij mijn supplier ben zie ik dat ding liggen en denk ik "Kan ik 'm écht niet ergens kwijt?"... Heb 'm nog steeds niet gekocht...

CiteerAnyway...hopelijk bent u niet van de stoel gevallen bij het aanschouwen van zoveel amateurisme
Hahaha, neehoor, ik heb armleuningen ;-)

Ga door & hou ons op de hoogte zou ik zeggen!

Martijn
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hoi,

Mijn boerderijgebied in aanbouw........




groet,
PJ
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
CiteerMijn boerderijgebied in aanbouw........
Hoezo in aanbouw??? Dit lijkt wel klaar! Wat moet er dan nog aan gebeuren? Ik ben benieuwd.

BTW (even off topic): hoe, wat en waarmee heb jij de ruimte tussen je sporen opgevuld?
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo PJ,

Nice dat jouw boerderij ook vertegenwoordigd is :) Ziet er leuk uit ! De rotsen op de achtergrond trekken trouwens ook m'n aandacht. MOOI :shock: Hopelijk kan ik dat benaderen.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
ziet er goed uit rolf en PJ
succes met de verdere vorderingen
groet robert
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Heey Rolf en PJ,

Erg leuk en Rolf hou ons zeker op de hoogte ben benieuwd naar de final touch ervan. :D
En PJ dat ziet er erg goed uit mooi om te zien!!

Groetjes Antal.
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hoi,

Citaat van: Gerard op zaterdag 25 augustus 2007, 23:53:47"BTW (even off topic): hoe, wat en waarmee heb jij de ruimte tussen je sporen opgevuld?"

De ruimte tussen de rechte stukken is opgevuld met latjes van de bouwmarkt waarvan de zijkanten onder een hoek van 45 graden afgeschuind zijn.
Vervolgens heb ik de naden tussen de latjes en rails met grijze acrylaatkit opgevuld. Daarna het geheel grijs geverfd, insmeren met verdunde houtlijm en Marklin c-rail ballast van Busch aangebracht. Ook nog een beetje groen strooimateriaal (Woodland) aanbrengen voor "het onkruid" effect.

In de bochten heb ik i.p.v. hout golfkarton gebruikt (kartonnen dozen), knippen en 2 of 3 lagen op elkaar plakken.....

Groet,
PJ 
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
PJ, hartstikke bedankt voor de uitleg. Dan weet ik ook hoe ik dat moet gaan doen.
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hoi Rolf,

Ja je gaat al lekker met je scenery, maar ja dat is het mooie van modulebouw. Ik ben benieuwd als het af is je boerderijgebied....

Citeer[/Ik zou gewoon de wisseldecoders van Viessmann nemen (5211, vergelijkbaar met Marklin K83) , met gewoon 4 ingangen. Dat is stukken goedkoper, want 1 zo'n inbouw ding (5231 van Viessmann) kost rond de 18 euro, een wisseldecoder met 4 ingangen rond de 27. Duidelijk mag zijn dat bij meerdere wissels de 5211 goedkoper is.
quote]

Ik zag laatst op E-bay een aardig kaveltje met gebruikte Viessmann decoders 5211/5217. Wel uit Duitsland maar ja het scheelde behoorlijk met de nieuwprijs.

Voor de bezetmelders kan je deze ook bij Conrad bestellen nr. 212628 echter deze zijn zonder kunststof huis maar wel dezelfde electronica. En het scheelt zeker zo'n 13 euro per decoder.

Hopelijk kan je hier weer wat mee.

Groet Ronald
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo Rolf,
Het ziet er mooi uit en een goede uitleg hoe je sommige zaken hebt opgelost.
Mijn complimenten hiervoor, ga zo verder. Ik wacht met spanning op je updates.

Groeten

Fred Vonk
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hé Rolf!
Ben ik even op vakantie en verschijnt er ineens een heel boerderij gebied bij jouw in de woonkamer! :shock:
Geweldig hoe jij, ondanks de "aanmoedigingen" van jouw lieftallige assistente, toch weer heel creatief bezig bent! 8)
Het wordt trouwens een heel bouwwerk om dit straks naar boven te verplaatsen, vooral omdat je jouw hijskraan te koop wilt gaan zetten! :lol:
Veel succes verder.
AlbertJan.   
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Heeeey AlbertJan,

Wat fijn dat je weer terug bent van vakantie :) Hoop dat jullie het leuk gehad hebben ? We spreken elkaar binnenkort via PB :!:

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Rolf,

CiteerDe huiskamer heeft twee dagen lang vol met duizenden
piepschuim-kruimels gelegen.

Dat herken ik, overal waar je kijkt zie je die dingen... VRESELIJK.

CiteerEn dan 't geheel met (vele) stroken papier machee fixeren
en flink verstevigen. (Aan m'n vingers kun je wel zien dat ik
het dus echt heel erg gross vindt  Dit tot groot vermaak
van eerder genoemde assistente.)

Na het resultaat ziet er goed uit en dat je niet zo'n held bent komt omdat het allemaal de eerste keer is. Ik herken het, toen ik een boormachine in mijn hand kreeg zat de schroef ook door de plank en kwam er aan de andere kant weer uit. Ik had een gaatje geboord, mondje dicht daarover hé.

CiteerDe berg moet straks plaats bieden aan...een hele hoop groen...een klein stukje bergweg...een tweetal wandelroutes met de nodige bruggetjes, trappetjes en uitkijkpostje...flink wat dierlijk gespuis...en...als uitsmijter...een grote zendmast (Busch # 5965, vin'k echt zo'n gaaf ding)

Ik kan niet wachten tot dat op het forum komt. Houd ons op de hoogte. En als je verder ben kom ik graag een keertje langs.

Groetjes,

Robbert


Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
De ene fobie maakt plaats voor de andere :? Een bruin kleurtje tegen het 'doorschijnen':





Waarschijnlijk kan ik maandag beginnen met de aankleding :D

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Rolf, even een tip van mijn kant. Als je aan de scenery gaat werken terwijl de rails al ligt is het verstandig om deze af te dekken met wat plastik ( bijvoorbeeld open geknipte plastic zak of doorzchtig folie van Karwei), hierdoor bescherm je de rails tegen beschadinging, verf en andere verontreinigingen. Vooral verf en lijm zijn moeielijk te verwijderen van de rails.

Verder suc6, ziet er goed uit.

Groeten

Fred Vonk.
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo Fred,

Citaat van: F.P.Vonk op vrijdag 31 augustus 2007, 13:15:01
Rolf, even een tip van mijn kant. Als je aan de scenery gaat werken terwijl de rails al ligt is het verstandig om deze af te dekken met wat plastik ( bijvoorbeeld open geknipte plastic zak of doorzchtig folie van Karwei), hierdoor bescherm je de rails tegen beschadinging, verf en andere verontreinigingen. Vooral verf en lijm zijn moeielijk te verwijderen van de rails.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk :!: Ik ben veel te chaotisch om hier aan te denken maar zal er de volgende keer op letten, thanks for looking out :) 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Ha die Rolf.
Heel erg goed dat je zo hard gaat, voordat je het weet heb jij gewoon zelf ook al een heuse (chocolade) berg gebouwd!
Wel leuk als afwisseling op Fred zijn ijsbergen, Rolf zijn chocolade bergen!
Grapje hoor, gaat echt hartstikke goed! 8)
Succes verder met bouwen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op vrijdag 31 augustus 2007, 12:56:29
De ene fobie maakt plaats voor de andere :? Een bruin kleurtje tegen het 'doorschijnen':





Waarschijnlijk kan ik maandag beginnen met de aankleding :D

Vriendelijke groeten,

Rolf


Norit schijnt te helpen
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo,

Hoor zojuist via PB dat het beter is een groene ondergrond te gebruiken :idea: Bruine verf schijnt opgenomen te kunnen worden door de grasvezels, waardoor dit er vaal uit gaat zien. Aangezien ikzelf met een vrij dikke bekleding zal werken, zal het in mijn geval vermoedelijk meevallen. Voor anderen is het misschien wel een zeer goeie tip om dus voor groen te kiezen 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Ik heb voor mijn ondergrond antriciet kleurige betonverf gebruikt, de goedkoopste van de gamma, deze droogd erg mat en heeft een beetje de kleur van de c rails, en als je na een paar weken wat bijwerkt zie je geen kleurverschil, de verf hecht goed op allerlei soorten hout.
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Klinkt goed, Ron :) Bedankt voor de tip ! Ik heb deze bruine verf gebruikt omdat er toevallig nog een potje van in de schuur stond :|

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op vrijdag 31 augustus 2007, 16:25:56
Hallo,

Hoor zojuist via PB dat het beter is een groene ondergrond te gebruiken :idea: Bruine verf schijnt opgenomen te kunnen worden door de grasvezels, waardoor dit er vaal uit gaat zien. Aangezien ikzelf met een vrij dikke bekleding zal werken, zal het in mijn geval vermoedelijk meevallen. Voor anderen is het misschien wel een zeer goeie tip om dus voor groen te kiezen 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

Damn... dat had ik nou net effe een dag of vier eerder moeten weten... :?
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Nou Rolf............het gras is altijd groener bij de ................

Ronald
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Acido op vrijdag 31 augustus 2007, 21:26:56
Damn... dat had ik nou net effe een dag of vier eerder moeten weten... :?

Sorry mate, I only found out just now. Posted it as soon as I heard 8)
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
ziet er goed uit rolf
groet robert
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Rolf,

dat begint er al mooi uit te zien. Ik ben benieuwd wat het verder wordt.

groeten,
Joram
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op zaterdag 01 september 2007, 00:10:48
Citaat van: Acido op vrijdag 31 augustus 2007, 21:26:56
Damn... dat had ik nou net effe een dag of vier eerder moeten weten... :?

Sorry mate, I only found out just now. Posted it as soon as I heard 8)

Het gras zit er nog net niet op, dus ik ga zo even wat groene verf halen, misschien kan ik het nog rechtbreien :-P
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Op mijn test stukje heb ik daar geen last van gehad en de verf was nog niet droog...

Groetjes,

Robbert
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hoi Rolf,

Ja zoals boven beschreven "chocoladebruine bergen" als decoratie hierop zou je nog van die paarse "Milka"koeien op kunnen zetten. Ik heb ondertussen een foto naar je gemaild en wellicht heb je er wat aan. Ik meng vaak de verf. Op de foto is de kleur groen eigenlijk nog te licht, maar een paar druppel bruin of zwart erin en het geeft al een ander effect.

groet Ronald
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Dit is de foto van Ronald, doe er uw voordeel mee ;)



Bedankt voor de foto, Ronald...altijd leuk 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Hallo,

Ben op het punt aangekomen dat ik de tang in de C-rails wil gaan zetten :| Voordat ik dit doe wil ik toch nog even verifieren of ik het goed doe. Onderstaande drie gekleurde railsecties wil ik (geheel) van massa-detectie voorzien:



De keerlus moet in twee richtingen bereden kunnen worden. Bij de onderste wissel zijn twee stopplekken (zie seinen & locs). Er moet één trein van max 1m80 stil kunnen staan in de keerlus, dit moet in beide richtingen mogelijk zijn.

Een paar vragen:

#1 - Het gele stuk en het groene stuk zijn beiden ongeveer 60cm lang. Ik begrijp dat dit voldoende moet zijn voor een stopsectie, klopt dit :?:

#2 - Omdat ik een betrouwbare massa belangrijker vind dan de detectie kies ik voor het isoleren zo veel mogelijk voor de binnenste rail. This makes sense, right :?:

#3 - Het is geen probleem dat er een wissel midden in het blok zit, is dit correct :?:

Mocht ik zaken over het hoofd zien cq. verkeerd interpreteren...please let me know :idea:

Kan ik gaan knippen of nog niet :?: Of is er meer informatie van mijn kant nodig om bovenstaande vragen te beantwoorden ? Zo ja, just ask 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
He Rolf,

De eerste keer moet je flink slikken, maar als je het eenmaal te pakken hebt, knip je zo de hele boel door! :-)

Ik ben even kwijt of je nu digitaal rijdt en zo ja, met of zonder PC. Is wel relevant om te weten om jouw vragen te beantwoorden, maar ik doe alvast een poging:

#1 Dit moet inderdaad voldoende zijn. Het hangt er wellicht vanaf of je ook nog een inrij-detectie doet: wordt er al eerder vastgesteld dat het blok binnengereden wordt (zodat de snelheid al afgenomen is voordat de stopsectie bereikt wordt)? Of komen de treinen op volle snelheid aanrijden? In dat laatste geval moet je uitproberen hoe lang voor jou de minimale stopsectie moet zijn. Ik rij zelf met Koploper en heb dus al bezetmelders bij binnenkomst van de blokken. Een stopsectie van 1 enkele rail werkt bij mij prima (doe ik niet direct voor een wissel maar hou 1 rail reserve aan).

#2 Volgens mij maakt dit dus helemaal niets uit. Massadetectie werkt namelijk zo dat de buitenste rail met de binnenste wordt verbonden via de wielen. Beide kanten moeten dus goed contact maken met de wielen anders heb je geen massadetectie.

#3 Eigenlijk wel, maar het hoeft geen probleem te zijn. Hangt o.a. weer af of je via een PC rijdt of niet. Blokken horen tussen wissels te liggen om o.a. ontsporingen te voorkomen.

Groeten,

Merijn
Re: Mijn boerderijgebied...
Hey Merijn,

Bedankt voor je reactie 8) Allow me to retort:

Citaat van: Merijn op donderdag 06 september 2007, 08:43:59
De eerste keer moet je flink slikken, maar als je het eenmaal te pakken hebt, knip je zo de hele boel door! :-)

Ik ben al zeker een week aan het "slikken", wanneer hoort een mens normaalgesproken de moed verzameld te hebben om ook daadwerkelijk te beginnen met knippen :?: ;)

CiteerIk ben even kwijt of je nu digitaal rijdt en zo ja, met of zonder PC.

Rijd momenteel alleen met een Mobile Station. De terugmelding is bedoeld voor toekomste aansturing met de PC (hopelijk met tegen die tijd nieuw beschikbare software) :)

Citeer#1 Dit moet inderdaad voldoende zijn. Het hangt er wellicht vanaf of je ook nog een inrij-detectie doet: wordt er al eerder vastgesteld dat het blok binnengereden wordt (zodat de snelheid al afgenomen is voordat de stopsectie bereikt wordt)? Of komen de treinen op volle snelheid aanrijden? In dat laatste geval moet je uitproberen hoe lang voor jou de minimale stopsectie moet zijn. Ik rij zelf met Koploper en heb dus al bezetmelders bij binnenkomst van de blokken. Een stopsectie van 1 enkele rail werkt bij mij prima (doe ik niet direct voor een wissel maar hou 1 rail reserve aan).

Ieder blok krijgt in principe 3 secties, de snelheid is er dus voor het bereiken van de stopsectie al in twee stappen uit te halen. Daarbij vermoed ik dat het toch ook wel mogelijk zal zijn om een trein in het voorafgaande blok reeds snelheid te doen minderen ? Is dit juist :?:

Citeer#2 Volgens mij maakt dit dus helemaal niets uit. Massadetectie werkt namelijk zo dat de buitenste rail met de binnenste wordt verbonden via de wielen. Beide kanten moeten dus goed contact maken met de wielen anders heb je geen massadetectie.

Heb al best het één en ander gelezen over de keuze binnenste/buitenste rail. De meningen lijken verdeeld. De ene zegt dat het wel uitmaakt, dan andere beweert van niet :|

Citeer#3 Eigenlijk wel, maar het hoeft geen probleem te zijn. Hangt o.a. weer af of je via een PC rijdt of niet. Blokken horen tussen wissels te liggen om o.a. ontsporingen te voorkomen.

Dus wel met de PC. Is het in dat geval een probleem :?:

Nogmaals bedankt voor je (eerste) reactie, appreciate all the help I can get met de diverse technische aspecten van de baan 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Hoi Rolf,

Ja ik lees met aandacht jouw verhaal echter ik ben ook bijna zover om de tang in de rails te gaan zetten. Alleen ik bouw eerst een testbaantje om te kijken hoe het e.e.a. werkt. Ik ben wel in de gelegenheid om alles dan gelijk via Koploper aan te sluiten. Bouw jij eerst geen testbaan om te kijken hoe alles werkt? Zeker i.c.m. de seinen en wissels?

Ronald
Re: Mijn boerderijgebied...
Hallo Ronald,

Citaat van: Varekamp op donderdag 06 september 2007, 22:52:30
Bouw jij eerst geen testbaan om te kijken hoe alles werkt? Zeker i.c.m. de seinen en wissels?

Helaas niet nee :( Doordat ik de juiste apparatuur niet in't bezit heb kan ik niet testen. Alles zal dus puur op theorie moeten gebeuren :| Niet de meest ideale uitgangspositie maar daar is nu eenmaal niets aan te doen.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Hoi Rolf,

Wel jammer dan, nou ja op dit forum kan je gelukkig alle vragen stellen en krijg je van een ieder toch zoveel mogelijk een duidelijk uitleg en dan moet het goedkomen.

See you
Ronald
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: Varekamp op vrijdag 07 september 2007, 23:27:42
nou ja op dit forum kan je gelukkig alle vragen stellen en krijg je van een ieder toch zoveel mogelijk een duidelijk uitleg en dan moet het goedkomen.

I'm counting on that ;) Maar in dit geval laat men mij nog een beetje watertrappelen (sensei...waar ben'de gaaaai ?). Alleen Merijn heeft mijn vragen tot dusver gevonden :cry: Nu ja...knippen kan in ieder geval zowieso, de baan zal in ieder geval overal van massa-detectie voorzien moeten worden. Waar dan de isolatiedopjes ertussen te zetten blijft nog even twijfelachtig...:|

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Rolf,

Ik zal eens kijken of in mijn camera nog de foto's staan die ik bij Riny genomen heb. Hierin zie je de solderingen en rode isolatie's zitten. Effe geduld hoor. Ik heb zelf ook eerst een test stukje gemaakt met behulp van een lampje en in het begin zat in effe te pielen maar later ging het fantastisch. De loc komt eraan rijden en hupla het lampje ging branden. Vaak is logisch nadenken het belangrijkste is mijn mening. Het isloleren doe je bij je inrijsectie en stop sectie en daar tussen moet één railstaaf (welke je dus ook doorknipt)  geen massa hebben, pas als de trein erop rijdt.

spreek je weer

Ronald
Re: Mijn boerderijgebied...
Hallo Ronald,

Bedankt voor de effort maar hoe ik het moet knippen, aansluiten en testen is me reeds helemaal duidelijk :) Heb alleen nog veel twijfels over/bij de indeling van blokken en secties :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Citaat van: ^Rook op vrijdag 07 september 2007, 23:34:13
Alleen Merijn heeft mijn vragen tot dusver gevonden :cry:

Okay...

#1 Jahoor. Mijn stopstukken zijn zo'n 50 cm, en dat is voldoende om een onnatuurlijk hard rijdende (oude) 1200 tijdig tot stilstand te brengen (zij het nèt, maar dit was wel mijn ultieme testcase wat uitloop betreft)

#2 Ik vind van wel, maar die discussie is recentelijk al eens gevoerd ;-)

#3 Ik weet niet wat de beperkingen of gevolgens zijn bij het aansturen met een PC, maar de spoorstaven van het wissel zijn voor zover ik weet niet van elkaar te isoleren. Dat betekent dat
a) je bezetmeldsectie in twee delen uiteen valt met het wissel er tussenin
b) je de twee secties van het wissel moet scheiden door isolatielassen te gebruiken in je bezetmeldspoorstaaf (de binnenste)
c) je dus een kleine "blind spot" overhoudt waar je geen bezetmelding hebt. Een losse, korte loc kan daar dus kortstondig uit beeld verdwijnen.
Al vermoed ik dat je dat al had bedacht gezien het feit dat het wissel grijs is in het plaatje en niet cyaan.


Martijn ;-)
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Ha die Rolf.
Mooi dat jij nu ook met de 1e hoofdbrekers van Koploper bezig bent! :twisted:
Gelukkig kun je met Koploper van (bijna) oneindig veel mogelijkheden gebruik maken.

Aangezien het in vrijwel geen baan mogelijk is om de blokken evenlang te maken zijn er veel mogelijkheden om dit anders op te lossen.
B.v. lagere snelheid op wissels(straten), aangepaste snelheid in voorgaand blok, blok reserveren, bepaalde treinen stopverbod in bepaalde blokken.

Zelf heb ik in mijn (test)baan korte en lange blokken gemaakt, allemaal met rem- en stopsectie van maar 1 rail, in 1 blok heb ik (als proef) 3 secties gemaakt (voor extra detectie) maar hier geen voordelen van bemerkt.
Wel hou ik voor de (wissel)straat aan alle zijden 1 rail extra (zonder detectie) die dus bij de wissel(straat) komt, dit om doorschieten op de wissel te voorkomen.

Dit heeft bij mij tot volle tevredenheid gewerkt, maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen met meer ervaring hier een andere mening over kunnen hebben.

Wel zou ik voor de zekerheid de stopsectie langer (kunnen) maken maar dit houdt dan in, indien je 2-richtingsverkeer hebt, dat dan alle rem- en stopsecties langer moeten worden.

Dit is mijn (beginners) ervaring dus voor de meer ervaren Koploper gebruiker misschien wel niet correct.
Dus, ervaren Koploper spoorders, waar blijft je mening, ideeën of aanvullingen?

Succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Natuurlijk kun je je hele baan van detectie voorzien maar dan moet je alle rails knippen en de wissels zijn dan nog steeds niet gedetecteerd!  :shock:

Re: Mijn boerderijgebied...
@Martijn:

Bedankt voor de reactie !

Citaat van: Acido op vrijdag 07 september 2007, 23:50:24
#1 Jahoor. Mijn stopstukken zijn zo'n 50 cm, en dat is voldoende om een onnatuurlijk hard rijdende (oude) 1200 tijdig tot stilstand te brengen (zij het nèt, maar dit was wel mijn ultieme testcase wat uitloop betreft)

Da's mooi :) Begrijp dat de lengte van de stopsectie alleen van belang is voor het tijdig stoppen van de treinen. Indien een trein dus netjes met lage snelheid aankomt dan kan de stopsectie korter zijn 8)

Citeer#2 Ik vind van wel, maar die discussie is recentelijk al eens gevoerd ;-)

Who won :?: ;) :mrgreen:

Citeer#3 Ik weet niet wat de beperkingen of gevolgens zijn bij het aansturen met een PC, maar de spoorstaven van het wissel zijn voor zover ik weet niet van elkaar te isoleren.

Klopt, niet gemakkelijk in ieder geval. De wissels zullen dus niet gedetecteerd worden.

CiteerDat betekent dat
a) je bezetmeldsectie in twee delen uiteen valt met het wissel er tussenin

Exact ! De vraag is dus of dat een probleem is :|

Citeerb) je de twee secties van het wissel moet scheiden door isolatielassen te gebruiken in je bezetmeldspoorstaaf (de binnenste)
c) je dus een kleine "blind spot" overhoudt waar je geen bezetmelding hebt. Een losse, korte loc kan daar dus kortstondig uit beeld verdwijnen.
Al vermoed ik dat je dat al had bedacht gezien het feit dat het wissel grijs is in het plaatje en niet cyaan.

Yep, dat had ik reeds bedacht :) Die blind spots lijken mij geen probleem maar zeker weten doe ik dit niet. Hoe erg is het wanneer een korte loc midden in een blok eventjes uit beeld verdwijnt :?: Om vervolgens ofwel weer in het zelfde blok op te duiken...ofwel in een ander blok. Vooral die laatste situatie is interessant: een trein die op de wissel rechtdoor gaat en dus het blok verlaat komt niet langs de stopsectie van het blok. Hoe erg is dat :?:

@AlbertJan:

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 08 september 2007, 07:11:14
Mooi dat jij nu ook met de 1e hoofdbrekers van Koploper bezig bent! :twisted:
Gelukkig kun je met Koploper van (bijna) oneindig veel mogelijkheden gebruik maken.

:oops:...uuhhmm...AJ...:|...ik ben niet van plan om Koploper te gaan gebruiken (hadden wij het daar nog niet over gehad, haha), in principe anything but :mrgreen: Maar ik begrijp dat massadetectie bij alle programma's gebruikt kan worden en het principe vergelijkbaar is :?:

CiteerAangezien het in vrijwel geen baan mogelijk is om de blokken evenlang te maken zijn er veel mogelijkheden om dit anders op te lossen.
B.v. lagere snelheid op wissels(straten), aangepaste snelheid in voorgaand blok, blok reserveren, bepaalde treinen stopverbod in bepaalde blokken.

Da's mooi, je kunt een trein in principe in iedere sectie van snelheid doen veranderen :?: Of dit nu in een voorgaand blok is of...doesn't matter ?

CiteerWel hou ik voor de (wissel)straat aan alle zijden 1 rail extra (zonder detectie) die dus bij de wissel(straat) komt, dit om doorschieten op de wissel te voorkomen.

In dit geval hoeft een trein nooit vlak voor de wissel te stoppen en is doorschieten dus geen probleem. In dit blok zijn alleen aan begin en einde een tweetal stopplekken.

CiteerWel zou ik voor de zekerheid de stopsectie langer (kunnen) maken maar dit houdt dan in, indien je 2-richtingsverkeer hebt, dat dan alle rem- en stopsecties langer moeten worden.

Kijk, dit is interessant. Begrijp ik hieruit dat het rem- en stopgedrag van een trein in alle secties gelijk is :?: Je kunt niet zeggen: In bijvoorbeeld stopsectie <huppeldepup> van blok <bladibla> moet je sneller afremmen dan bijvoorbeeld in stopsectie <bladibla> van blok <huppeldepup> :?:

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een situatie waarin ik voor iedere trein het rijgedrag in iedere sectie van het traject van deze trein apart kan opgeven. Is dit dromen :?:

CiteerDit is mijn (beginners) ervaring dus voor de meer ervaren Koploper gebruiker misschien wel niet correct.
Dus, ervaren Koploper spoorders, waar blijft je mening, ideeën of aanvullingen?

Niet alleen de Koploper-gebruikers dus :mrgreen: Juist ook graag gebruikers van andere pakketten als bijvoorbeeld Windigipet 8)

CiteerP.s. Natuurlijk kun je je hele baan van detectie voorzien maar dan moet je alle rails knippen en de wissels zijn dan nog steeds niet gedetecteerd!  :shock:

Ben inderdaad van plan om alle rails behalve de wissels te gaan knippen :?

Beide heren hartelijk bedankt voor uw verhelderende (en uiteraard weer nieuwe vragen oproepende) bijdragen, much appreciated 8)

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied...
Mogge Rolf,

CiteerBegrijp dat de lengte van de stopsectie alleen van belang is voor het tijdig stoppen van de treinen.

Yep, en daarbij moet je uitgaan van je loc met de grootste mechanische (lees: niet-electronische) uitloop. Meestal is dat een oudere loc waar nog een LFCM (grote schijfcollector motor) in zit, omdat die een flinke vliegwielwerking hebben.

Voor het bepalen van de maximale uitloop moet je verder zorgen dat de loc met de sleper achterop loopt; doordat de motor langer stroom krijgt loopt-ie dan nog iets verder door.

Locs met een motor met een permanentmagneet hebben nauwelijks tot geen uitloop. Die zullen dus helemaal aan het begin van de stopsectie tot stilstand komen. Dit bepaalt dan weer je maximum treinlengte.

CiteerWho won :?:

Volgens mij was de strijd onbeslist :-P

CiteerExact ! De vraag is dus of dat een probleem is
Electronisch gezien niet: je kunt die twee stukken spoor zonder problemen interpreteren als één sectie. Dat doe ik ook in mijn schaduwstation: elk spoor bestaat uit twee secties (voor de signalering op het tableau) maar de aansturing van het station ziet ze als één: zodra één van beide bezet is, is het spoor bezet. Het enige verschil met jouw situatie is dat de twee helften wel op elkaar aansluiten.

Ik kan alleen niet voor je voorspellen wat het effect op software zal zijn van een loc die kortstondig niet gedetecteerd wordt. Dat hangt namelijk volledig af van hoe de software ermee omgaat.

Dat de loc halverwege het blok in-of uitstapt via het wissel, lijkt mij geen probleem. Hij rijdt dan inderdaad gewoon van blok <hotseflots> naar blok <reldekedel>. Of andersom. However, ook hier geldt dat het effect afhankelijk is van hoe de software hiermee om gaat. Bij gebruik van "klassieke" electronica (zoals ik gebruik voor mijn schaduwstation) is het geen probleem.

Martijn
Re: Mijn boerderijgebied...
@Martijn:

Thanks for the response...

Citaat van: Acido op zaterdag 08 september 2007, 11:25:22
Locs met een motor met een permanentmagneet hebben nauwelijks tot geen uitloop. Die zullen dus helemaal aan het begin van de stopsectie tot stilstand komen. Dit bepaalt dan weer je maximum treinlengte.

Volgens mij hebben al mijn locjes tot nu toe nauwelijks tot geen uitloop, denk dat ik de stopsecties dus iets kan inkorten :idea: Zeker omdat ik een trein al aan het begin van een blok, danwel in het vorige blok, lekker langzaam laat rijden wanneer deze gaat stoppen.

CiteerIk kan alleen niet voor je voorspellen wat het effect op software zal zijn van een loc die kortstondig niet gedetecteerd wordt. Dat hangt namelijk volledig af van hoe de software ermee omgaat.
CiteerDat de loc halverwege het blok in-of uitstapt via het wissel, lijkt mij geen probleem. Hij rijdt dan inderdaad gewoon van blok <hotseflots> naar blok <reldekedel>. Of andersom. However, ook hier geldt dat het effect afhankelijk is van hoe de software hiermee om gaat. Bij gebruik van "klassieke" electronica (zoals ik gebruik voor mijn schaduwstation) is het geen probleem.

Het probleem is dat ik in principe inzet op nog te ontwikkelen software. Het zal dus schatten zijn :( Vermoed edoch dat de mogelijkheden van nieuwe software redelijk zullen lijken op die van bestaande software. Hopelijk zal vooral de gebruikers-interface verbeterd worden. Daarom ga ik vooralsnog maar uit van de interpretaties van bestaande software, it's the only way for now...

Dus: # Weet iemand of bestaande programma's als Koploper, Windigipet, enz... problemen hebben met een detectie-loze wissel midden in een blok :?:

En: # Weet iemand of bestaande programma's problemen hebben met het verlaten van een blok voordat alle secties van dat blok bereden zijn :?: Kan ik dus zomaar in het midden van een blok dat blok verlaten...en...kan ik dat blok ook gewoon in het midden binnenrijden :?:

@Peter:

Peter, bedankt voor je uitleg. Het basisprincipe is me geheel duidelijk.

Een aanvullende vraag:

# Kan ik blokken/baanvakken met 3 secties, baanvakken met 2 secties en baanvakken met 1 sectie door elkaar gebruiken :?: Of wil de (meeste) software gewoon een standaard aantal secties per blok zien voor de gehele baan ?

@TheWholeWideWorld:

Heb inmiddels alle C-rails voor het lusje 'geknipt' :!: :shock: Ze liggen nu te bloeden op de tafel:



Het was even slikken maar het moet gebeuren heh. Het klusje zelf is pretty straight forward: Twee knipjes met een tangetje per C-rail (eentje aan ieder uiteinde):



...en dan de losgeknipte puntjes een beetje uit elkaar buigen met een ander tangetje :mrgreen: Hoppa...geen verbinding meer tussen de twee railstaven:



De foto's zijn natuurlijk geen Pulitzer material (:oops:) maar ik hoop dat het verschil een beetje te zien is:



Zodra ik zeker weet waar ik de secties moet scheiden kunnen er draadjes aan en isolatiedopjes tussen de rails. Nu ga ik alvast maar eens wat dempingsmateriaal op het hout plakken, denk ik...:idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf