Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn boerderijgebied...

Gestart door ^Rook dinsdag 31 juli 2007, 01:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn boerderijgebied...
Hallo,

Ben begonnen met het eerste stuk van mijn modelbaan :oops: Uiteraard weer niet de meest ideale volgorde maar zo is't nu eenmaal :| Als eerste ga ik dit stuk maken, een boerderijgebied voor o.a. de paardenweide en de traktor. Het geheel meet ongeveer een meter bij 1m50 en heeft een plaatje 8mm MDF als ondergrond.

In het grote geheel bevindt dit stuk zich hier:





Het sporenplannetje van dit stuk is simpel, alleen een keerlus:



De rails moet straks al geintegreerd worden in de scenery. Zal dit stuk dus gereed moeten maken voor massa-detectie en stroomtoevoer :? Zou u ff mee willen kijken ?

Het groene stuk moet een trein kunnen detecteren, het blauwe stuk ook. Op de drie rode rails komen aansluitpunten naar één van de twee boosters. Het totale stuk is 3m63 lang dus drie aansluitingen zou prima moeten zijn, toch ?

Een paar vragen:

#1 De drie stroom-aansluitingen aan de rails. Dit is per rail gewoon twee draden die ik dan per drie bij elkaar kan laten komen ? En van daar met twee (dikkere) kabeltjes naar een booster kan leiden ? Wil niet met een echte ringleiding werken, gewoon aftakken en bundelen.

#2 Voor beide detectiestukken zal ik één railstaaf moeten isoleren. Wat was het nou ook alweer, de binnenste rail of de buitenste gebruiken voor detectie :?:

#3 Dan heb ik straks al m'n dure C-rails zitten verknippen en moet ik draden aan de geisoleerde rails gaan maken voor naar de S88. Is één draad per sectie voldoende, ja heh :?:

#4 Aangezien ik de baan nog niet echt op terugmelding kan testen (apparatuur ontbreekt)... Vroeg ik me af of ik de detectie misschien met een lampje of zoiets kan testen, is hier een slim truukje voor :?:

Hoop weer op wat zinnige antwoorden :| 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
nou rolf
erg veel succes en ik hou dit verslag goed bij
lijkt me erg leuk vooral omdat ik zelf ook met een boerderij bezig ben (ga )
succes
groet robert
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo Peter,

Je bent er nog laat bij, bedankt voor de perfecte antwoorden 8)

Citaat van: Freak op dinsdag 31 juli 2007, 02:04:45
#4 Dat kun je met een lampje testen. Neem een batterij, sluit een zijde van het lampje  aan de pluspool, sluit de min van de batterij aan de niet geïsoleerde spoorstaaf, sluit de andere zijde van het lampje aan op het geïsoleerde detectiestuk.
Als je nu een wagen op dat gedeelte plaats zal het lampje gaan branden.

Neem aan dat dit niet kan als er rijspanning (Mobile Station) op de baan staat ? Is er ook een mogelijkheid om dit te testen met een rijdende trein :?: Of kan dit wel gewoon op de beschreven manier ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Freak op dinsdag 31 juli 2007, 02:14:01
Dacht dat nu wel wist waar ik s'nachts ooit moet doen.

Edoch niet elke nacht...;)

CiteerKan wel, maar veiliger is het om het niet te doen. Bij massadetectie gebruik je alleen de spoorstaven.

Zou je het zo kunnen testen:



Of gaan de mannen met de straight-jackets dan alsnog komen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf ...die weer ff de weg op moet...
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Hahaha...waarom ? Als ik het fout doe dan mag iedereen dat weten hoor ;)

EDIT:

(heb 'em wel ff doorgekruisd)
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Rolf,

lijkt me een mooi project, ga dit ook zeker volgen!
veel succes,

groeten,
Joram
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op dinsdag 31 juli 2007, 04:45:20
Hahaha...waarom ? Als ik het fout doe dan mag iedereen dat weten hoor ;)

Ben ook wel benieuwd waarom, ik zou zeggen dat het goed is :P.
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Ha die Rolf.
Leuk en leerzaam dat je de opbouw van jouw baan (helemaal?) via en op het Forum gaat doen!
Het lijkt mij bijzonder zinvol en leerrijk om, met vallen en opstaan, alle (zeker de beginnende) modelbaanbouwers een hart onder de riem te steken.

Op de jouw kenmerkende humoristische naar zelfspot! :wink: neigende wijze van beschrijven, zal veel forummers er toe brengen om dit draadje goed te volgen en vervolgens zelf de stoute schoenen aantrekken om dit voorbeeld te volgen! :lol:

Veel succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Ha eindelijk de Goeroe of scenery komt in aktie  :lol:

Rolf, ik heb mijn lunchpakket en magnetron maaltijd klaar staan.
Ik verwacht dus elke dag nieuwe foto's en update's  :P :P :P
Komen er nog "overhangende rotsen" ?  :roll: :mrgreen:
Nou succes, en ik wacht in spanning af.

Marco.
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo,

Citaat van: Mark op dinsdag 31 juli 2007, 10:57:16
Ben ook wel benieuwd waarom, ik zou zeggen dat het goed is :P.

Hey Mark, leuk dat jij op dezelfde manier denkt in deze. Zal zo nog eens wat doorvragen want snap het nog niet helemaal...

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 31 juli 2007, 11:25:06
Leuk en leerzaam dat je de opbouw van jouw baan (helemaal?) via en op het Forum gaat doen!

Of ik alle stappen kan showen betwijfel ik. Als je bezig bent dan lukt het niet altijd om de rust te nemen om te 'documenteren'. Maar in ieder geval zullen alle problemen die ik tegenkom alhier gepresenteerd worden ;)

CiteerHet lijkt mij bijzonder zinvol en leerrijk om, met vallen en opstaan, alle (zeker de beginnende) modelbaanbouwers een hart onder de riem te steken.

Leg de pleisters maar klaar, I am the king of falling down :|

Citaat van: madcat op dinsdag 31 juli 2007, 15:54:22
Ha eindelijk de Goeroe of scenery komt in aktie  :lol:

Rolf, ik heb mijn lunchpakket en magnetron maaltijd klaar staan.
Ik verwacht dus elke dag nieuwe foto's en update's  :P :P :P

Hahaha...geweldig...:D Heb je hem weer :mrgreen: ^Rook = beginner...remember ;) Maar leuk dat je meekijkt Marco, you'll have to be patient though...I move very slowly (wil rond de jaarwisseling klaar zijn met de boerderij) !

Citaat van: Freak op dinsdag 31 juli 2007, 11:08:27
Bij massadetectie sluit je d.m.v. de wielen de ene spoorstaaf met de andere kort. Uit veiligheidsoverweging gebruik je daarvoor niet de digitale spanning maar doe je dat gewoon met een lampje en een batterijtje.

Hey Peter (en andere techies),

Hoop dat ik nog even mag doorvragen want het duizelt me enigszins :|

Dit was dus het testplannetje:



Gezien jouw reactie sla ik hier de plank mis (bedankt dat je me voor een afgang wilde behoeden ;)). Waarom dit is snap ik nog niet helemaal. Het heeft kennelijk met de veiligheid te maken. Wat zou er op deze manier dan fout kunnen gaan als ik vragen mag :?:

Hoe kom ik op bovenstaand schema-tje ? Nou...als volgt:

Aangezien ik nog niet met echte s88-ers kan testen moet ik een alternatief bedenken. In een normale testopstelling zou je testen met rijdende treinen. Zelf wil ik dus ook testen met rijdende treinen. Dit omdat er in de praktijk toch wel een groot verschil is tussen een wagonnetje dat je met de hand stil neerzet in een sectie...of een trein die met meerdere wagens en met variabele snelheid door een sectie heen rijdt.

Daar heb ik toch wel gelijk in, of niet :?:

Daarom dacht ik dus, ik doe het op bovenstaande manier. Je weet dat als het lampje netjes gaat branden vanaf het eerste wiel dat de betreffende sectie binnenrijdt...en blijft branden tot het laatste wiel dat de sectie verlaat... Dat dan netjes alle geisoleerde spoorstaven een goede verbinding hebben met het draadje dat straks naar de s88 toe gaat.

Is dat erg krom gedacht :?:

Maar goed. Indien dit niet de juiste methode is. Wat zou ik dan als manier kunnen gebruiken om alle secties te testen met rijdende treinen ? Wie oh wie helpt me verder met het bedenken van een goede methode :?:

Iedereen dank voor de reacties en het meedenken, erg leuk.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op dinsdag 31 juli 2007, 16:17:20
Dit was dus het testplannetje:

Gezien jouw reactie sla ik hier de plank mis (bedankt dat je me voor een afgang wilde behoeden ;)). Waarom dit is snap ik nog niet helemaal. Het heeft kennelijk met de veiligheid te maken. Wat zou er op deze manier dan fout kunnen gaan als ik vragen mag :?:

Hoe kom ik op bovenstaand schema-tje ? Nou...als volgt:

Aangezien ik nog niet met echte s88-ers kan testen moet ik een alternatief bedenken. In een normale testopstelling zou je testen met rijdende treinen. Zelf wil ik dus ook testen met rijdende treinen. Dit omdat er in de praktijk toch wel een groot verschil is tussen een wagonnetje dat je met de hand stil neerzet in een sectie...of een trein die met meerdere wagens en met variabele snelheid door een sectie heen rijdt.

Daar heb ik toch wel gelijk in, of niet :?:

Daarom dacht ik dus, ik doe het op bovenstaande manier. Je weet dat als het lampje netjes gaat branden vanaf het eerste wiel dat de betreffende sectie binnenrijdt...en blijft branden tot het laatste wiel dat de sectie verlaat... Dat dan netjes alle geisoleerde spoorstaven een goede verbinding hebben met het draadje dat straks naar de s88 toe gaat.

Is dat erg krom gedacht :?:

Maar goed. Indien dit niet de juiste methode is. Wat zou ik dan als manier kunnen gebruiken om alle secties te testen met rijdende treinen ? Wie oh wie helpt me verder met het bedenken van een goede methode :?:

Iedereen dank voor de reacties en het meedenken, erg leuk.

Vriendelijke groeten,

Rolf

Hoi Rolf,

<hart onder de riem modus>

Ik zou het op dezelfde manier als jij getest hebben! Ik zie in je plaatje en je uitleg niet iets wat naar mij toe vreemd overkomt.

</hart onder de riem modus>

Veel plezier alvast met het bouwen en ben benieuws hoever je na mijn vakantie bent, vast verder dan nu!!  :lol:

groeten, Frank
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Freak op dinsdag 31 juli 2007, 17:24:26
Het gaat hier niet om de juiste methode, er zijn nog wel meer, het gaat hier om een veiligere methode.

Heel duidelijk Peter, erg fijn dat je met me mee kijkt. Kan mij (en anderen) voor dure fouten behoeden 8)

CiteerZoals je het beschrijft dat je met zowel een stilstaand wagonnetje of met een rijden trein wil testen kan ook op de (veilige) manier zoals ik al eerder vermelde.

Met de batterij dus :) En dan hebben de rijstroom en de batterijstroom geen last van elkaar :?: Een kijken of ik daar een schema-tje van kan maken.

Vriendelijke groeten,

Rolf ...die een doosje batterijen moet gaan kopen...
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Zou het er dan zo uit moeten zien :?:

Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Kan misschien aan mij liggen, maar wat is het nut van die draadje tussen de - en railstaaf 1, als er ook de spanning van de MS erop staat?
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Hoor net dat het schema zo klopt :mrgreen: Ben helemaal blij !

Nog een aanvullende vraag: indien ik meerdere secties tegelijk wil testen (leuk om de lampjes de trein te zien volgen op dit stukje). Kan ik dan meerdere lampjes parallel aan die ene zetten :?: Of moet ik per sectie één batterij gebruiken ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Freak op dinsdag 31 juli 2007, 18:26:08
Krijg je een mooi looplicht of kerstboompje.

Precies :mrgreen: Nice...(voel een filmpje in de lucht hangen, jullie ook ?)
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
ik had een tijdje geleden het idee om elk rails stuk aan een lampje op het controle paneel te verbinden. maar de werd me toch iets te veel.

groeten mark
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: woodymax op dinsdag 31 juli 2007, 18:31:43
maar de werd me toch iets te veel.

In dit stukkie zullen het niet veel meer dan 4 lampjes zijn, valt dus mee...:)
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo,

De batterijen van de digicam zijn weer eens op (verbruik: 1 op 10, tien foto's per volle batterij :mad:). Heb dus even de foto-stand op de stokoude filmcamera moeten gebruiken. Een idee van het stukje geeft dit wel:




(het gele papier is de stal)

Dit ligt nu ff een paar dagen in de huiskamer. Elke keer als Renate of ik er langs komen dan schuiven we wat met de opstelling ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
rolf, da ziet er goed uit. wou dat ik zo ver was met het fcs

even over de camera, gebruik jij wel de speciale oplaadbare camera batterijen ???

gewone bat's hebben namelijk niet zoveel vermogen en zijn sneller op.

groeten mark
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
ha die rolf.

je bent lekker bezig las ik al heb ik toch al heel wat in te halen met lezen.
en leuk om zo de masa schakeling te zien de spoorovergang werkt ook zo van marklin hmmmm die heb ik toch zal er nog een plekje voor moeten zoeken.
ben benieuwd hoe dit mooie projekt verder gaat.
in iedergeval ben ik tussen de ziekenhuis bezoeken ook weer met de mijne bezig dus het kan zijn dat je gouw weer mail heb.

suces verder met de bouw ven de boerderij.

groetjes bas
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: woodymax op dinsdag 31 juli 2007, 19:21:12
even over de camera, gebruik jij wel de speciale oplaadbare camera batterijen ???

Helaas niet. Er moet ook wel een adaptertje te koop zijn voor dit toestel (zou helemaal ideaal zijn). Die kan ik echter nergens vinden. Heb het toestel ooit eens gewonnen en volgens Samsung kunnen ze er geen support op leveren :?

Citaat van: DB bas op dinsdag 31 juli 2007, 20:38:08
ben benieuwd hoe dit mooie projekt verder gaat.

Langzaam...zeker vergeleken met jou Bas ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
nou rolf de laatste tijd regent het hier van klachten bij rover dat de treinen nog niet rijden :lol: :lol:
maar daar woord aan gewerkt :P
gr bas
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Hee Rolf,

Jouw keerlusbezetmeldingsverhaal komt me bekend voor ;-)

Citaat van: Acido op zondag 22 april 2007, 21:52:56



Het testen van de spoorbezetmelding met behulp van een platte wagen en een lantaarnpaal :-)

Daarna de rails met spijkertjes vastgezet, waarmee de keerlus (op de bedrading onder de tafel na) gereed is.

Mijlpaal: De allereerste testrit op het allereerste stukje definitief spoor:




Ik heb even een tekeningetje gemaakt, aangepast voor meerdere secties (mijn keerlus is één sectie). De lampjes zijn gewoon Märklin lampjes, zoals de lantaarnpaal op de foto's. Als je 't zo aansluit kun je het testen met rijdende treinen. Op de plek van de lampjes komen dan straks de terugmelders.



Voor een snelle test kan het eventueel ook nog zo:



:!: Maar dat is niet de manier om het straks permanent aan te sluiten!

Succes! ;-)

Martijn 8)

Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Hey Martijn,

Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 20:51:59
Het testen van de spoorbezetmelding met behulp van een platte wagen en een lantaarnpaal :-)

Te gek dat je ook even jouw ervaringen hier neerzet :)

CiteerIk heb even een tekeningetje gemaakt, aangepast voor meerdere secties (mijn keerlus is één sectie). De lampjes zijn gewoon Märklin lampjes, zoals de lantaarnpaal op de foto's. Als je 't zo aansluit kun je het testen met rijdende treinen. Op de plek van de lampjes komen dan straks de terugmelders.

Zo is goed te zien dat je meerdere lampjes parallel kunt hangen om meerdere secties tegelijk te testen, thanks !

CiteerVoor een snelle test kan het eventueel ook nog zo:

Dit is toch de situatie die juist wordt afgeraden :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^RookDit is toch de situatie die juist wordt afgeraden
Dat doe ik ook:

Citaat van: AcidoMaar dat is niet de manier om het straks permanent aan te sluiten!

Voor een test kan het best, als er maar geen tientallen lampjes tegelijk gaan branden ivm de belasting van je MS. De lampjes zelf zal het worst wezen, die branden wel ;-)

Ik heb op deze manier nu een lichtmast in gebruik om aan te geven of er spanning op de stopsectie van het inrijsein van het schaduwstation staat. Die stopsectie bestaat nog niet dus loopt de rijstroomvoeding nu naar de lichtmast, die daarmee dienst doet als zeer primitief sein. Een knap onveilig sein ook: licht uit betekent stoppen... :lol:

Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Oké...snap het weer :) Heerlijk draadje dit !
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: M'n boerderijgebied... (de kick-off)
Nog ff inhaken op wat andere vraagjes:

Citeer#1 De drie stroom-aansluitingen aan de rails. Dit is per rail gewoon twee draden die ik dan per drie bij elkaar kan laten komen ?
Drie op zo'n stukkie spoor lijkt me ruim bemeten, twee is echt meer dan voldoende.
Let op dat je de massa aan de railstaaf vastmaakt die niet geïsoleerd is.

Citeer#2 Voor beide detectiestukken zal ik één railstaaf moeten isoleren. Wat was het nou ook alweer, de binnenste rail of de buitenste gebruiken voor detectie
Als je uitgaat van de theorie dat de buitenste railstaaf het beste contact maakt, moet je kiezen waar je die voor gebruikt. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat m'n treinen blijven rijden dan dat de bezetmelding altijd mooi vlekkeloos brandt. Ik gebruik hem dus voor de doorgaande railstaaf en niet voor de geïsoleerde. Die zit aan de binnenkant.

(Overigens: hoe meer assen er in de sectie zijn, hoe meer verbindingen er tussen de railstaven zijn, hoe kleiner de kans dat je loc strandt als zijn contact met de doorgaande railstraaf door vuiligheid oid wegvalt. De andere assen zorgen er dan voor dat de geïsoleerde railstaaf ook als massa fungeert voor de loc. Kortom: rijden met wagens vermindert de kans op haperingen op bezetmeldsecties. Maar dat even terzijde.)

Citeer#3 Dan heb ik straks al m'n dure C-rails zitten verknippen en moet ik draden aan de geisoleerde rails gaan maken voor naar de S88. Is één draad per sectie voldoende, ja heh
Je gebruikt vrij korte secties, dan is één draad idd voldoende. Mijn keerlus is één grote sectie, daarom heb ik er een tweede draad aangemaakt. De twee draden komen samen, dus als er ooit een las in zit die geen contact meer maakt, zorgt dit ervoor dat de bezetmelding blijft werken én de weigerende las overbrugd wordt.

Martijn
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 21:25:23
Nog ff inhaken op wat andere vraagjes:

Altijd leuk :)

CiteerDrie op zo'n stukkie spoor lijkt me ruim bemeten, twee is echt meer dan voldoende.
Let op dat je de massa aan de railstaaf vastmaakt die niet geïsoleerd is.

Zo ver was ik ja, about die massa ;) Twee aansluitingen zou dus voldoende zijn. Maar eentje extra kan geen kwaad toch ? Of zijn er redenen te bedenken waarom te veel aansluitingen niet goed is :?:

CiteerAls je uitgaat van de theorie dat de buitenste railstaaf het beste contact maakt, moet je kiezen waar je die voor gebruikt. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat m'n treinen blijven rijden dan dat de bezetmelding altijd mooi vlekkeloos brandt. Ik gebruik hem dus voor de doorgaande railstaaf en niet voor de geïsoleerde. Die zit aan de binnenkant.

This also makes sense. Zal dus een persoonlijke keuze zijn. Het gaat er vooral om je te beseffen dat de buitenste railstaaf het beste contact maakt omdat een trein daar tegenaan geduwd wordt.

CiteerJe gebruikt vrij korte secties, dan is één draad idd voldoende. Mijn keerlus is één grote sectie, daarom heb ik er een tweede draad aangemaakt. De twee draden komen samen, dus als er ooit een las in zit die geen contact meer maakt, zorgt dit ervoor dat de bezetmelding blijft werken én de weigerende las overbrugd wordt.

Ook hier weer de vraag: zijn er nadelen aan verbonden wanneer je met meer draden werkt dan striktgenomen noodzakelijk is :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hoi Rolf,

Leuk he?! al die bezetmeldingen maken. Pffff ik kijk zowat ook elke avond naar schema hoe het e.e.a. aangesloten moet worden. Maar van Riny van ModelspoorHO kreeg ik toch een aantal zeer bruikbare tip. En wat hij ook al zei het duurt even maar dan valt het kwartje (euro). Hij gaf ook als tip op om de draad die aan de railstaaf bevestigd om dit te solderen i.p.v. een stekkertje, dit geeft toch een beter contact. en wellicht kan je uiteraard een reserve draad monteren in geval van een contact- of draad breuk.

Wel gaaf je tractor, ik heb je filmpje gezien. Ik moet ook nog een boerderijtje in mijn baan integreren (Schwarzwald) tegen een berg aan. Ben nog steeds aan het piekeren. Heb nog geen haast hoor.

Spreek je weer en succes!

groet Ronald
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
hoi rolf,

Citaat van: Varekamp op dinsdag 31 juli 2007, 23:04:26
Maar van Riny van ModelspoorHO kreeg ik toch een aantal zeer bruikbare tip. En wat hij ook al zei het duurt even maar dan valt het kwartje (euro). Hij gaf ook als tip op om de draad die aan de railstaaf bevestigd om dit te solderen i.p.v. een stekkertje, dit geeft toch een beter contact. en wellicht kan je uiteraard een reserve draad monteren in geval van een contact- of draad breuk.

ik ga op mijn nieuwe baan ook de draden vast solderen..... moet er niet aan denken dat de baan af is en dat er een stekker los gaat en ik er niet meer bij kan.

mvg mark
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Varekamp op dinsdag 31 juli 2007, 23:04:26
Leuk he?! al die bezetmeldingen maken.

Haha...voor mij is het de eerste keer dus nu vind ik het gelukkig nog leuk (dit zijn er ook maar een handjevol en dan ben ik voorlopig weer klaar) ;)

CiteerPffff ik kijk zowat ook elke avond naar schema hoe het e.e.a. aangesloten moet worden.

Hoeveel bezetmeldingen heb jij nodig :?:

CiteerHij gaf ook als tip op om de draad die aan de railstaaf bevestigd om dit te solderen i.p.v. een stekkertje, dit geeft toch een beter contact.

Ja, dat had ik ook al gehoord ja, gaan we doen. Joepie-ie-ie...solderen :mrgreen:

CiteerWel gaaf je tractor, ik heb je filmpje gezien. Ik moet ook nog een boerderijtje in mijn baan integreren (Schwarzwald) tegen een berg aan.

Hier ook met een heuvel op de achtergrond. Hoe groot...da' moet ik nog bekijken. Een boerderij is leuk op de tafel. Biedt je een hoop mogelijkheden om met dieren en natuur te werken. En zoals je ziet dus met zo'n leuk traktortje ;) :D

CiteerHeb nog geen haast hoor.

Ik altijd...maar dat komt er zelden tot nooit uit ;)

Citaat van: woodymax op dinsdag 31 juli 2007, 23:08:48
moet er niet aan denken dat de baan af is en dat er een stekker los gaat en ik er niet meer bij kan.

Tell me about it :? Alle soldeerpunten 100 keer checken alvorens de rails in de baan te integreren.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op dinsdag 31 juli 2007, 23:11:34
Ja, dat had ik ook al gehoord ja, gaan we doen. Joepie-ie-ie...solderen :mrgreen:

met die stugge draad  :shock: :shock: :shock:
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: woodymax op dinsdag 31 juli 2007, 23:15:22
met die stugge draad  :shock: :shock: :shock:

Precies ja :!: :? Grrrmmmbbllllmmmnnn...
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op dinsdag 31 juli 2007, 22:49:28
Zo ver was ik ja, about die massa ;) Twee aansluitingen zou dus voldoende zijn. Maar eentje extra kan geen kwaad toch ? Of zijn er redenen te bedenken waarom te veel aansluitingen niet goed is :?:
Neehoor, behalve misschien dat het meer werk is ;-)

Citaat van: ^Rook op dinsdag 31 juli 2007, 22:49:28Het gaat er vooral om je te beseffen dat de buitenste railstaaf het beste contact maakt omdat een trein daar tegenaan geduwd wordt.
...én vervolgens ook iets doen met die wijsheid: een keuze maken :-P ;-)

Citaat van: ^Rook op dinsdag 31 juli 2007, 22:49:28Ook hier weer de vraag: zijn er nadelen aan verbonden wanneer je met meer draden werkt dan striktgenomen noodzakelijk is :?:
Zelfde antwoord: nope - maak zoveel aansluitingen als je leuk vindt! :D

Je kunt ook de rails onderling met elkaar verbinden, dus gewoon met korte draadjes onder de bedding, om de las te overbruggen. Dan kun je met minder toevoerpunten toe omdat je de zwakke plekken, die bovendien de meeste weerstand geven, hebt overbrugd.

Dat wordt trouwens (voor K-rails dan) ook aangeraden op de M-Track site (klik). Het is een bewerkelijke maar goede gewoonte in de modulebouw om ook op langere duur goed contact te garanderen.
Nou hebben baanmodules het wat zwaarder te verduren (denk aan wisselende environmental conditions, transport, opbouwen en afbreken) en bij een vaste baan lijkt het me niet echt nodig. Tenzij je met K-rails, ballast en veel verdunde houtlijm aan de gang gaat (vocht -> corrosie).
Ik doe dat zelf niet, al heb ik wel een paar matige verbindingen tussen 20 jaar oude flex rails even met de soldeerbout aangestipt. En verder: inderdaad op strategische punten stroomtoevoeren ;-)

Martijn 8)
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 23:36:31
Neehoor, behalve misschien dat het meer werk is ;-)
CiteerZelfde antwoord: nope - maak zoveel aansluitingen als je leuk vindt! :D

:idea:

Citeer
Citaat van: ^Rook op dinsdag 31 juli 2007, 22:49:28Het gaat er vooral om je te beseffen dat de buitenste railstaaf het beste contact maakt omdat een trein daar tegenaan geduwd wordt.
...én vervolgens ook iets doen met die wijsheid: een keuze maken :-P ;-)

De juiste :? :!:

CiteerJe kunt ook de rails onderling met elkaar verbinden, dus gewoon met korte draadjes onder de bedding, om de las te overbruggen. Dan kun je met minder toevoerpunten toe omdat je de zwakke plekken, die bovendien de meeste weerstand geven, hebt overbrugd.

Ja zie je...:)...dus toch. Dat dacht ik al namelijk, dat dit zinvol kon zijn. Kijk, bij zo'n bescheiden 'module' is dat best goed te doen. Baadt het niet, dan schaadt het niet.

Citeerom ook op langere duur goed contact te garanderen.

En dat willen we !

CiteerNou hebben baanmodules het wat zwaarder te verduren

Zwaarder dan een modelbaan waar ik mijn handen op loslaat :?: :!: I think not...;)

CiteerEn verder: inderdaad op strategische punten stroomtoevoeren ;-)

Dichtbij wissels leg ik ze in ieder geval. Wil de wissels dalijk bedienen met baanstroom...dus...dan...lijkt...me dat...uuhhmm...handig :?: :| ...misschien ?...toch ?...

Bedankt weer Martijn, always a pleasure...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op woensdag 01 augustus 2007, 00:06:11
Dichtbij wissels leg ik ze in ieder geval. Wil de wissels dalijk bedienen met baanstroom...dus...dan...lijkt...me dat...uuhhmm...handig :?: :| ...misschien ?...toch ?...

hoi rolf, bedien je de wissels analoog of met wissel decoders ???

en is het niet makkelijker indien je ze analoog bedient je een apart trafotje ervoor neemt ??? kost anders baanstroom waar je loc's op kan laten lopen.

groeten mark
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: woodymax op woensdag 01 augustus 2007, 00:20:54
hoi rolf, bedien je de wissels analoog of met wissel decoders ???
Citeeren is het niet makkelijker indien je ze analoog bedient je een apart trafotje ervoor neemt ???

De gehele baan moet dalijk aan de PC gehangen worden heh...weet je nog ;)

Citeerkost anders baanstroom waar je loc's op kan laten lopen.

Genoeg boosters gebruiken dus :|

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
dus je gebruikt wissel decoders ???

Citaat van: ^Rook op woensdag 01 augustus 2007, 00:23:56
De gehele baan moet dalijk aan de PC gehangen worden heh...weet je nog ;)

als je de baan aan de computer hangt, valy de computer dan niet van de tafel ??? :D :D :D

Ik ga mijn baan lekker analoog bedienen  :lol: :lol:.

groeten mark
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: woodymax op woensdag 01 augustus 2007, 00:34:59
dus je gebruikt wissel decoders ???

Ja.

CiteerIk ga mijn baan lekker analoog bedienen  :lol: :lol:.

Gelijk heb je...bloody onbetaalbaar al die decoders :mad:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
ziet er goed uit
groet robert
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Als dat gele papier de stal is dan moeten jij en/of Renate nog maar eens goed overwegen of dat wel de juiste plek is: straks rijdt er een trein je stal in!   :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (sorrie, inkoppertje).

Welk PC-programma wil je gaan gebruiken straks? Koploper? Zo ja, heb je al overwogen om de parallel63 en decoder63 dan te gebruiken om je wissels aan te sturen? Kost je veel minder dan de dure wisseldecoders van bv Marklin. Het is ook direct een goede oefening voor je soldeervaardigheden. :wink:

Groeten,

Merijn
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hoi Rolf,

Heb even snel je up-date gelezen. Was vandaag bij Harlaar langs gegaan, mijn Intellibox is onderweg. Had ik laatste een gloednieuwe trafo gekocht van 60VA schijnt die weer tekort te zijn voor de Intellibox. Dus maar weer een nieuwe erbij besteld, want je moet min. 70VA hebben voor de Intellibox IR. Meteen een paar ribben uit je lijf. Ik zei gelijk tegen die man dat ik de eerste paar maanden even zijn winkel voorbij loop. Wat een geld joh. Maar ja als alles straks moet gaan werken zoals het eruit ziet dan ben ik het hopelijk weer snel vergeten.

Ik heb in mijn baan al grof weg zo'n 22/23 blokken geteld dus dat zal wel een 6 tal bezetmelders moeten worden. Verder dan weer doorsparen voor de schakelrelais voor de wissels en seinen. Want ja het project is ingezet dus gaan we er maar ook "professioneel" mee door hahaha.

Voorlopig ben ik begonnen met mijn meest rechtse gedeelte de onderbaan om daar blokken in de maken tesamen met het schaduwstation. Ben de laatste dingen nog met kurk aan het bewerken en daarna wordt het solderen geblazen (na mijn vakantie).

Verder wacht ik nog op een achtergrond van 6 meter lang, blauwe lucht met een lichte bewolking. Deze maakt mijn buurman op zijn werk. Wel handig want hij zit in de weg en waterbouw en heeft een collega op de grafische afdeling en van die mega grote printers en draait voor mij even een luchtje uit. (als er maar geen luchtje aan hangt :lol:)

Groeten Ronald
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
hoi ronald,

Citaat van: Varekamp op woensdag 01 augustus 2007, 22:59:50
Verder wacht ik nog op een achtergrond van 6 meter lang, blauwe lucht met een lichte bewolking. Deze maakt mijn buurman op zijn werk. Wel handig want hij zit in de weg en waterbouw en heeft een collega op de grafische afdeling en van die mega grote printers en draait voor mij even een luchtje uit. (als er maar geen luchtje aan hangt :lol:)

kun je dat voor mij ook effe regelen ??? v.k betaal ik.

mvg mark
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Helaas niet, want mijn buurman had het gevraagd daar en die man wilde éénmalig een uitzondering maken. Gaat nogal wat inkt doorheen en ze hebben het verschrikkelijk druk. Ik kan je aanraden om eens naar een bedrijf te gaan die bijvoorbeeld ook spandoeken of van die driehoeks reklame borden maakt. Deze mensen hebben ook grote printers en wellicht kunnen hun je een dienst bewijzen.
Groet Ronald
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
jammer maar helaas
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo,

Citaat van: Freak op woensdag 01 augustus 2007, 02:45:14
Zelf bouwen, is een stukje goedkoper.

You overestimate me sensei 8)

Citaat van: Merijn op woensdag 01 augustus 2007, 08:42:40
Als dat gele papier de stal is dan moeten jij en/of Renate nog maar eens goed overwegen of dat wel de juiste plek is: straks rijdt er een trein je stal in!   :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (sorrie, inkoppertje).

Het andere gele papier natuurlijk ;) Hehehe... (onder de schaar)

CiteerWelk PC-programma wil je gaan gebruiken straks? Koploper?

Hopelijk niet Koploper :| Hoop dat er tegen die tijd (paar jaar) (nieuwe) alternatieven zijn die wat gebruiksvriendelijker werken (lees: betere interface...met wizards ?). Maar indien mijn rijwensen alleen met Koploper te realiseren zijn...tja...dan zal'k wel moeten :oops:

Maar daarover in een (veel) later stadium meer. Anders wordt 't te veel in één keer hoor :?

CiteerZo ja, heb je al overwogen om de parallel63 en decoder63 dan te gebruiken om je wissels aan te sturen? Kost je veel minder dan de dure wisseldecoders van bv Marklin.

Welke decoders het gaan worden weet ik nog niet. Vermoedelijk gewoon die van Märklin. Dit omdat ik juist op de C-rail 'gevallen' ben vanwege het feit dat je vanalles lekker onder de bedding in kunt pluggen :)

@Ronald:

Goed dat het bij jou lekker loopt Ronald :) En ja...het zijn elke keer weer flinke ribben uit het lijf voor Jantje Modaal heh, ik ken het...:? Succes met alle plannen !

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Hallo Peter,

Citaat van: Freak op donderdag 02 augustus 2007, 10:04:33
Rolf, heb je ook al zo'n mooie gereedschapswagen met zulke details gebouwd in H0?.

Nee...eerlijk gezegd niet. Maar nu je het er toch over hebt...stomtoevallig kreeg ik onlangs een paar foto's toegestuurd van iemand die een Spoor 1 gereedschapswagen tot in de kleinste details gepimpt had. Bevatte echt schitterende details als een verweerd houten bureau, een vervuilde werkbank met allerlei prachtig gedetailleerd gereedschap...en nog veel meer moois.

Het idee is dus goed 8) Ennuh...als je ff je E-mailadres doorgeeft dan stuur ik ze door ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf

...hehehe...
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: Freak op donderdag 02 augustus 2007, 10:33:38
Zal er eens over gaan denken om hem ook in H0 te maken.

...tumtidum...ladida...Zo...genoeg gedacht, gewoon doen :!: Is natuurlijk te gek vergelijkingsmateriaal 8)
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Mijn boerderijgebied... (de kick-off)
Citaat van: ^Rook op donderdag 02 augustus 2007, 09:52:59
Welke decoders het gaan worden weet ik nog niet. Vermoedelijk gewoon die van Märklin. Dit omdat ik juist op de C-rail 'gevallen' ben vanwege het feit dat je vanalles lekker onder de bedding in kunt pluggen :)

Ik zou gewoon de wisseldecoders van Viessmann nemen (5211, vergelijkbaar met Marklin K83) , met gewoon 4 ingangen. Dat is stukken goedkoper, want 1 zo'n inbouw ding (5231 van Viessmann) kost rond de 18 euro, een wisseldecoder met 4 ingangen rond de 27. Duidelijk mag zijn dat bij meerdere wissels de 5211 goedkoper is.

Mocht hij ooit eens kapot gaan, hoef je enkel onder de baan te kruipen en hem te vervangen. Als je 5231 kapot gaat moet je de baan gaan openschroeven, en kan misschien nogal irritant zijn als je de rails mooi hebt weggewerkt enzo.

Denk er nog even over na zou ik zeggen ;)