@Martijn:Bedankt voor de reactie !
Citaat van: Acido op vrijdag 07 september 2007, 23:50:24
#1 Jahoor. Mijn stopstukken zijn zo'n 50 cm, en dat is voldoende om een onnatuurlijk hard rijdende (oude) 1200 tijdig tot stilstand te brengen (zij het nèt, maar dit was wel mijn ultieme testcase wat uitloop betreft)
Da's mooi
Begrijp dat de lengte van de stopsectie alleen van belang is voor het tijdig stoppen van de treinen. Indien een trein dus netjes met lage snelheid aankomt dan kan de stopsectie korter zijn
Citeer#2 Ik vind van wel, maar die discussie is recentelijk al eens gevoerd
Who won Citeer#3 Ik weet niet wat de beperkingen of gevolgens zijn bij het aansturen met een PC, maar de spoorstaven van het wissel zijn voor zover ik weet niet van elkaar te isoleren.
Klopt, niet gemakkelijk in ieder geval. De wissels zullen dus
niet gedetecteerd worden.
CiteerDat betekent dat
a) je bezetmeldsectie in twee delen uiteen valt met het wissel er tussenin
Exact ! De vraag is dus of dat een probleem is
Citeerb) je de twee secties van het wissel moet scheiden door isolatielassen te gebruiken in je bezetmeldspoorstaaf (de binnenste)
c) je dus een kleine "blind spot" overhoudt waar je geen bezetmelding hebt. Een losse, korte loc kan daar dus kortstondig uit beeld verdwijnen.
Al vermoed ik dat je dat al had bedacht gezien het feit dat het wissel grijs is in het plaatje en niet cyaan.
Yep, dat had ik reeds bedacht
Die
blind spots lijken mij geen probleem maar zeker weten doe ik dit niet. Hoe erg is het wanneer een korte loc midden in een blok eventjes uit beeld verdwijnt
Om vervolgens ofwel weer in het zelfde blok op te duiken...ofwel in een ander blok. Vooral die laatste situatie is interessant: een trein die op de wissel rechtdoor gaat en dus het blok verlaat komt niet langs de stopsectie van het blok. Hoe erg is dat
@AlbertJan:Citaat van: AlbertJan op zaterdag 08 september 2007, 07:11:14
Mooi dat jij nu ook met de 1e hoofdbrekers van Koploper bezig bent!
Gelukkig kun je met Koploper van (bijna) oneindig veel mogelijkheden gebruik maken.
...uuhhmm...
AJ...
...ik ben
niet van plan om Koploper te gaan gebruiken
(hadden wij het daar nog niet over gehad, haha), in principe
anything but Maar ik begrijp dat massadetectie bij alle programma's gebruikt kan worden en het principe vergelijkbaar is
CiteerAangezien het in vrijwel geen baan mogelijk is om de blokken evenlang te maken zijn er veel mogelijkheden om dit anders op te lossen.
B.v. lagere snelheid op wissels(straten), aangepaste snelheid in voorgaand blok, blok reserveren, bepaalde treinen stopverbod in bepaalde blokken.
Da's mooi, je kunt een trein in principe in iedere sectie van snelheid doen veranderen
Of dit nu in een voorgaand blok is of...
doesn't matter ?
CiteerWel hou ik voor de (wissel)straat aan alle zijden 1 rail extra (zonder detectie) die dus bij de wissel(straat) komt, dit om doorschieten op de wissel te voorkomen.
In dit geval hoeft een trein nooit vlak voor de wissel te stoppen en is doorschieten dus geen probleem. In dit blok zijn alleen aan begin en einde een tweetal stopplekken.
CiteerWel zou ik voor de zekerheid de stopsectie langer (kunnen) maken maar dit houdt dan in, indien je 2-richtingsverkeer hebt, dat dan alle rem- en stopsecties langer moeten worden.
Kijk, dit is interessant. Begrijp ik hieruit dat het rem- en stopgedrag van een trein in alle secties gelijk is
Je kunt niet zeggen: In bijvoorbeeld stopsectie <huppeldepup> van blok <bladibla> moet je sneller afremmen dan bijvoorbeeld in stopsectie <bladibla> van blok <huppeldepup>
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een situatie waarin ik voor iedere trein het rijgedrag in
iedere sectie van het traject van deze trein
apart kan opgeven. Is dit dromen
CiteerDit is mijn (beginners) ervaring dus voor de meer ervaren Koploper gebruiker misschien wel niet correct.
Dus, ervaren Koploper spoorders, waar blijft je mening, ideeën of aanvullingen?
Niet alleen de Koploper-gebruikers dus
Juist ook graag gebruikers van andere pakketten als bijvoorbeeld Windigipet
CiteerP.s. Natuurlijk kun je je hele baan van detectie voorzien maar dan moet je alle rails knippen en de wissels zijn dan nog steeds niet gedetecteerd!
Ben inderdaad van plan om
alle rails behalve de wissels te gaan knippen
Beide heren hartelijk bedankt voor uw verhelderende
(en uiteraard weer nieuwe vragen oproepende) bijdragen,
much appreciated Hartelijke groeten,
Rolf