Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

motortje marklin loc

Gestart door m-re vrijdag 10 januari 2014, 19:22:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
motortje marklin loc
 Hallo allemaal,
ik heb een vraag namelijk als ik in een analoge marklin loc een vijf polig anker zet in plaats van een drie polig anker zit er dan verschil in als je rijd kan je dan bijvoorbeeld langzaamer rijden of niet?
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: motortje marklin loc
Wees eens wat concreter, hoe wil je dat doen en met welke loc(motor)?

grt Piet.
Re: motortje marklin loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: motortje marklin loc
Het 5 polige anker uit de 60941 set heeft een kleinere diameter dan die uit de standaard 3 polige motor met veldspoel.
Hierdoor wordt de spleet tussen ankerpolen en veldmagneet te groot, waardoor heel veel energie verloren gaat en de motor weinig kracht zal hebben.
Ook is de as afstand verschillend, waardoor het 5 polige anker niet goed past.
Je dient het 5 polige anker dan ook alleen te gebruiken in combinatie met de bijbehorende magneet (en motorschild) uit de 60941 set.
Re: motortje marklin loc
Hallo Ed,
Bedankt voor de informatie.
Als ik een 5 polige anker in de 1631 (marklin 3326) zet met het bijbehorende motorschild en magneet kan hij dan heel langzaam beginnen met rijden en kan ik dan nog analoog rijden?
Zit in de trein niet het zelfde motorschild als in de set 60941?
Re: motortje marklin loc
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: motortje marklin loc
Hallo Remco,

Als je in de loc zoals op de foto een permanente magneet plaatst dan kun je er niet analoog mee rijden!

3 of 5 polige rotor maakt in dit geval niet zo vreselijk veel uit. De elektronica die in deze zit is er in gezet om het hele ouderwetse "Hikken" tegen te gaan. Werkt aardig moet ik zeggen, want ik heb de loc ook.

Heb ik een digitale versie van gemaakt.

Gr. Fred.
Re: motortje marklin loc
Hallo Fred,
Bedankt voor de informatie ik dat dat  de trein dan misschien nog mooier rijd.
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: motortje marklin loc
Hi

Motoren met vijf polige rotoren rijden altijd beter (soepeler) dan met 3 polige.
De onderdelen moeten uiteraard wel op elkaar "afgestemd" zijn (analoog of digitaal)

Als je dan ook nog digitaal rijd dan wordt het door de aansturing van de decoder nog beter.

groet
Harald
Re: motortje marklin loc
Hallo Harald,
Ik rij geen digitaal en dat was ook niet me plan maar bedankt voor de informatie.  ;)
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: motortje marklin loc
Dat je niet digitaal rijd daar was ik mij van bewust.
Ik denk alleen dat het moeilijk word de goede onderdelen te vinden, misschien de hele motor verwisselen?

groet
Harald
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: motortje marklin loc
Ik rij zelf wel digitaal, maar ik vraag me opeens af hoe goed een gedigitaliseerde lok het zou doen op een analoge baan. Dit heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
Geeft een digitale lok de analoge rijders misschien een beter rijgedrag op een analoge baan. Iemand?

Als dat zo zou zijn, zou een 5* motor en een ESU decoder mogelijk een oplossing kunnen betekenen.
Re: motortje marklin loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: motortje marklin loc
Als je de lok ombouwt met een 5 polige motor en een decoder, zullen de rijeigenschappen in analoog bedrijf wel verbeteren.
Wel is zo dat de elektronica van de decoder een minimale spanning van 6 a 7 volt nodig heeft.
Dit zal je merken, omdat je de regelknop van de trafo verder open moet draaien om de loc in beweging te zetten.
De loc beschikt in analoog bedrijf wel over een optrek vertraging, maar weer geen afremvertraging, omdat bij analoog de elektronica niet weer werkt als je de regelknop dicht draait en de motor dan ook direct stopt.
En de verlichting zal mee schakelen volgens de rijrichting.
Re: motortje marklin loc
Hallo Ad,
Bedankt voor de hulp daar heb ik zekker wat aan maar ik denk dat ik nog even nadenk of ik dat doe want dat kost denk wel veel geld.
Ik heb nog een vraagje als je in een analoge trein sluitlichten wil maken van leds kan dat dan op de een of andere manier?
Re: motortje marklin loc
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: motortje marklin loc
Ja hoor, gaat wel als de voorschakel weerstand maar groot genoeg is.

Led brandt wel op de rijspanning. Houd wel rekening met de (veel) hogere spanning met omschakelen.
Anders brandt de boel en 1 keer omschakelen dan blaas je je led's op.

Gr. Fred.
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2008

offline
Re: motortje marklin loc
Bij een varierende voedingsspanning (zoals bij analoge aansturing) kan je beter met een stroombron werken.
Dan blijft (binnen ruime grenzen) de verlichting constant.

grv Huub
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: motortje marklin loc
Hi

Ben het met vorige schrijvers eens dat de rijeigenschappen door een 5 polige motor ook bij analoog verbeteren.
Verder zijn er zelfs decoders waar de optrek- en remvertraging ook bij analoog gebruik "gewoon" werken.
Heeft n.m.l. niets met de rail spanning te maken maar met de aansturing uit de decoder naar de motor.
o.k. je hebt ietsjes spannings verliest omdat de decoder er tussen zit.
(Dit is trouwens ook het geval bij electronische rijrichting schakelaars).
Normaal helemaal geen probleem, rij- spannings regelaar wat verder zetten.

In het kort:
Een loc rijd altijd beter met meer dan een 3 polige rotor in de  motor (bij video-recorders waren er zelfs 78 polige).
en je kan (bijna) altijd analoog met een decoder in je loc rijden.

groet
Harald
Re: motortje marklin loc
Citaat van: Bassie op zaterdag 11 januari 2014, 10:19:40

Geeft een digitale lok de analoge rijders misschien een beter rijgedrag op een analoge baan. Iemand?


Zeker. Het nodige is al gezegd en je hebt ook cruise control bij analoog bedrijf.

Gr, Ben.
Re: motortje marklin loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: motortje marklin loc
Citaat van: Haradigi op zaterdag 11 januari 2014, 18:24:45
Verder zijn er zelfs decoders waar de optrek- en remvertraging ook bij analoog gebruik "gewoon" werken.
Heeft n.m.l. niets met de rail spanning te maken maar met de aansturing uit de decoder naar de motor.
Harald, De remvertraging zal niet meer werken als je de regelknop helemaal dicht draait, omdat de decoder spanningsloos is en er dus geen prik meer heeft om de motor aan te sturen.
Wellicht werkt de remvertraging wel i.c.m remmodules met DC sectie.
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: motortje marklin loc
Dat klopt (ook niet bij een stroomloos stuk rail bij een sein)
of GoldCap gebruiken
Re: motortje marklin loc
Hallo allemaal,
Bedankt voor de hulp dus als ik een mooie digitale loc zie kan ik er gewoon analoog mee rijden maar doen bij alle soorten decoders de lampjes het? :D
Re: motortje marklin loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: motortje marklin loc
Remco, bij locs met de oudere C90 decoder doen de lampjes het niet bij analoog bedrijf.
Dit betreft dan vaak de 6090 decoders, niet de 6090x decoders.
Re: motortje marklin loc
Hallo Ad,
Bedankt voor de hulp. :)
Re: motortje marklin loc
Hallo allemaal,
Doet bij een loc met delta systeem de lamjes het wel want ik had een keer ergens gelezen dat ze het niet doen volgens mij.
Als in een loc leds zitten doen ze het dan op analoog gebruik :help:
Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2011

offline
Re: motortje marklin loc
hallo,remco,ik heb bij diverse loks het 3-polig anker vervangen door 5-polig.Mijn ervaring is dat ze soepeler rijden analoog als digitaal En zeker stiller zijn! .Even letten op 7,of 8 tands en de buitenmaten.Ruud
Re: motortje marklin loc
bij delta doen de lampjes het wel, tenminste bij mij wel
ook op analoog rijden, dan gaan de lampjes tijdens het schakelen ook wisselen van rijrichting.
geld ook voor LED, want er veranderd niets behalve het toevoegen van een extra weerstand voor de LED.

groet Winno
Re: motortje marklin loc
Hallo Winno,
Bedankt voor de hulp heeft u misschien een foto van het toevoegen van een extra weerstand?
Re: motortje marklin loc
Hallo allemaal,
Ik heb nog even een vraagje ik vind de motorpost van marklin erg leuk ik zou hem willen in het bruin of in het geel, maar ik had ergens gelezen dat in de bruine motorpost delta systeem zit en ik kon niet vinden wat voor decoder erin zit dus misschien weten jullie het wel?
Hier heb ik nog wat foto's voor wat duidelijk heid. :P

Re: motortje marklin loc
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: motortje marklin loc
Zoals je al zegt, delta systeem. Oftewel een Delta decoder.
Re: motortje marklin loc
Citaat van: m-re op zondag 12 januari 2014, 20:59:25
Hallo Winno,
Bedankt voor de hulp heeft u misschien een foto van het toevoegen van een extra weerstand?

Heb geen foto, maar zoek eens hier op het forum naar led verlichting....
daar staan inmiddels zoveel voorbeelden op met weerstanden en waarden ervoor, om deze juiste te laten branden.

groet Winno
Re: motortje marklin loc
Hallo allemaal,
Ik heb op ons eigen forum nog een link gevonden over het delta systeem  O:-D.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35079.0