Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke trafo en besturing?

Gestart door Wim Vogel donderdag 09 januari 2014, 10:37:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Welke trafo en besturing?
Wim Vogel
gast

Welke trafo en besturing?
Hallo,

Sinds een jaar of vier zijn we al bezig met onze spoorbaan.
We hebben al verscheidende baanplannen bedacht, opgebouwd en weer afgebroken, maar nu begint het serieuzere vormen aan te nemen.

Inmiddels hebben wij een schaduwstation met 4 opstelsporen (nivo 0), twee klim/daalspiralen, een baan met station met drie sporen (nivo 1) en een zijlijn (nivo2).
We hebben nu drie locs. Op dit moment is dat genoeg maar dan kunnen er natuurlijk meer worden.

We gebruiken nog altijd de trafo uit onze startset met een besturingsunit waarop vier locs bestuurd kunnen worden.
Het probleem is nu dat als we twee of drie locs laten rijden, ze veel langzamer rijden en af en toe zomaar stil staan.
We begrijpen dat er een sterkere trafo of trafo's moeten komen en wellicht een andere besturingsunit.
De vraag is echter: welke?
Wie kan ons advies geven?


Re: Welke trafo en besturing?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Welke trafo en besturing?
Zo te lezen maken jullie nu gebruik van het Delta systeem en krijgt de baan/locs te weinig spanning idd. Tja welke systeem, dit is nogal persoonlijk en budget gebonden. Ik maak zelf gebruik van de 6021 + 2 boosters en dat is ruim voldoende om meerdere treinen te laten rijden. De 6021 is natuurlijk niet het nieuwste van nieuwste, dan kom je uit bij de CS, ECOs, Intellibox etc. Ik denk dat er op het forum genoeg te vinden is over de voor-en nadelen van alle mogelijkheden. Overigens weet ik niet of je de Delta locs via de genoemde opties kan besturen. Succes! Hans
Re: Welke trafo en besturing?
Opazwitserland
gast

Re: Welke trafo en besturing?
Hallo Wim,

Is inderdaad zoals Hans zegt.  Ikzelf gebruik ecos tot mijn voldoening,  andere zullen zweren bij de vele andere mogelijkheden.  Enkele uren grasduinen op het forum brengt waarschijnlijk niet het antwoord, maar dan zie je toch welke mogelijkheden er zijn.
Veel succes met de uitbouw
Paul
Re: Welke trafo en besturing?
Wim,


Is ook helemaal afhankelijk wat je in de toekomst graag wil realiseren. Wil je met de "hand" blijven rijden zoals nu, wil je
delen automatiseren of juist niet etc etc. Misschien wil je wel naar sound met vele functie-mogelijkheden.
Ook niet onbelangrijk is natuurlijk het bedrag dat je wilt investeren.



Re: Welke trafo en besturing?
Geef even aan wat jullie nu precies hebben: welke trafo, hoeveel VA, wat voor locs, Delta of niet, hoeveel aansluitpunten op de rails, hoeveel meter spoorbaan, etc. Op basis daarvan kunnen we ongetwijfeld advies geven.
Re: Welke trafo en besturing?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke trafo en besturing?
Beste Wim,

Ga eens op een vrijdag of een zaterdag naar HIP in Werkendam en de 18e naar Houten en praat daar met de mensen achter de demobanen.

Groet, Anne W
Re: Welke trafo en besturing?
Hallo,

Even voor de duidelijkheid ,ik ben de zoon van Wim en we zijn samen met de modelspoorbaan bezig.
We hoeven niet per sé de nieuwste trafo te hebben of de allerbeste. We willen eerder weten wat minimaal nodig is om onze baan normaal met de hand te kunnen besturen.
Als dat helemaal werkt en soepel loopt, kunnen we altijd kijken of het digitaal gaan doen. Wel willen we langzamerhand de wissels elektrisch gaan bedienen met schakelkastjes. We hebben 16 wissels dus alles in één keer is voor ons een te grote investering.

Momenteel hebben we deze trafo met 18 VA en deze rijregelaar:

Deze trafo is nu op 1 punt op de rails in het schaduwstation aangesloten.
De totale spoorlengte is 37.5 meter.

We hebben de volgende locs(allemaal delta):
BR 81 008 voor de zijlijn http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_D81.html
BR 128 518-8 voor personenvervoer http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_E128.html
BR 151 059-3 voor goederenvervoer http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/Dt_Loks_E151.html

Wij wonen in de provincie Groningen en zaterdag is een beurs in Groningen waar we heen gaan. We kunnen daar mensen om advies vragen maar het lijkt ons handig om met wat voorkennis heen te gaan.

Ik hoop dat het nu duidelijk is geworden zodat jullie ons kunnen adviseren.

Gr. Wim en Niek
Re: Welke trafo en besturing?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Welke trafo en besturing?
Hoi Wim en Niek,

Je zou die trafo van je Delta systeem kunnen vervangen door een zwaardere van ongeveer 32 VA.

Dan zou je die in kunnen zetten als booster, en dan heb je wel een andere centrale nodig bijvoorbeeld een MS 2.

Kan je tot 11 lok's besturen (met kaartlezer, en niet allemaal tegelijk), en je kan ook meer functies aanspreken.

Het is maar een tip ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Welke trafo en besturing?
ik lees al een paar problemen.

  • per locomotief moet je ongeveer 10VA tellen, het is iets minder maar als je dat aanhoudt gaat het goed, dus met 18VA kun je eigenlijk maar 2 locomotieven gelijktijdig laten rijden. 32VA is genoeg voor 3 tot 4...
  • 37 meter rails, met maar 1 aansluiting, is heel veel weerstand aan het andere einde van waar je de rails het aangesloten, dit is op te lossen door het toepassen van meerdere aansluitingen vanaf de trafo naar de rails, ik lees hier vaan een aansluiting om de meter, ikzelf heb er 1 per 2 meter.
    dan gaan je treinen in ieder geval niet langzamer rijden, mits er voldoende vermogen geleverd word.

groet Winno
Re: Welke trafo en besturing?
Zou zo wie zo gaan voor een zwaardere trafo. De huidige kun je eventueel inzetten voor de voeding van de wissels of verlichting van huisjes.
zoals al eerder gezegd: Als je het beperkt wilt houden, denk dan eens aan een MS. Volg het advies van Winno. Meerdere massa en voeding aansluitingen helpen verlies aan power te voorkomen.
Re: Welke trafo en besturing?
bij deze deltacontroller kan je geen waardere trafo hangen, omdat de controller is afgesteld op max 400ma.


Ga voor de oude deltacontroler.. 6004/60045, dan is32 va standaart.
ik gebruik de dze, omdat ik met de bovengaande controller mijn locs , ookal waren het maar 2 stuks, stoppen.
Re: Welke trafo en besturing?
Citaat van: Wim Vogel op donderdag 09 januari 2014, 10:37:24
Het probleem is nu dat als we twee of drie locs laten rijden, ze veel langzamer rijden en af en toe zomaar stil staan.
We begrijpen dat er een sterkere trafo of trafo's moeten komen en wellicht een andere besturingsunit.

De besturingsunit hoeft niet persé vervangen te worden. Je kan ook onder de baan de aansluitrails van de huidige besturingsunit vast maken. Aan deze rails maak je een losse versterker met een eigen losse trafo vast. De losse versterker en trafo geven spanning aan je baan. De besturingsunit verzorgt het digitale signaal.

Groeten Ronald.
Re: Welke trafo en besturing?
Bedankt voor de reacties en adviezen!

Wij zijn nu van plan om in ieder geval per 2 meter aansluitingen op de rails te maken.
Daarnaast willen we een MS kopen met met een sterkere trafo. We hebben alleen nog een paar vragen:
1. Maakt het uit of je MS of MS 2 hebt?
2. Kan je ook een grotere trafo dan 32 VA op een MS aansluiten waardoor er in de toekomst meer dan 3 treinen tegelijk kunnen rijden?
3. Hoe sluit je een MS aan op de rails?
We hebben nu de twee draden die uit de rijregelaar komen direct aangesloten aan de 'tongen' aan de onderkant van de c-rails. Maar als we meer aansluitingen gaan maken willen we dikkere draden als hoofddraden gebruiken voor minder weerstand, en die gaan opsplitsen naar de rails toe. Hoe kunnen we die dikkere draden verbinden met een MS?

Gr. Wim en Niek
Re: Welke trafo en besturing?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welke trafo en besturing?
Citaat van: dafniek op vrijdag 10 januari 2014, 21:44:29

1. Maakt het uit of je MS of MS 2 hebt?
Ja wel; een MS2 kan ook DCC-decoders aansturen !
Qua vermogen maakt het echter niks uit.

2. Kan je ook een grotere trafo dan 32 VA op een MS aansluiten waardoor er in de toekomst meer dan 3 treinen tegelijk kunnen rijden?
Dat kan wel maar haalt niks uit; de maximale stroom uit een MS2 is 1,9 Ampere, dat komt aardig overeen met 32 VA

3. Hoe sluit je een MS aan op de rails?
Ook hier zijn er maar twee draadjes, net als bij de andere aansturingen. In zo'n MS2-setje zit trouwens al een aansluitrail, dat is wel een c-rail.
Re: Welke trafo en besturing?
Citaat van: dafniek op vrijdag 10 januari 2014, 21:44:29
1. Maakt het uit of je MS of MS 2 hebt?

Wat huub aangeeft: Altijd voor een ms II gaan vanwege de wissels en DCC

Citaat van: dafniek op vrijdag 10 januari 2014, 21:44:29
2. Kan je ook een grotere trafo dan 32 VA op een MS aansluiten waardoor er in de toekomst meer dan 3 treinen tegelijk kunnen rijden?

Zie mijn eerdere bericht boven je eigen bericht. Dat is een manier om een zwaardere trafo aan te sluiten.

Citaat van: dafniek op vrijdag 10 januari 2014, 21:44:29
3. Hoe sluit je een MS aan op de rails?

Eventueel bij de aansluitingen aan de rails solderen, dat is een mogelijkheid.

Groet Ronald.