Enige tijd terug kwam ik in het bezit van een Brawa Köf in analoge uitvoering. Een mooi gedetailleerd modelletje met nog meer
kleine appendages in een zakje bijgeleverd.
Benieuwd naar de prestaties plantte ik het ding op de rails. Het liep mooi. Alléén ondanks de "four wheel drive"had het niet of nauwelijks tractie. Dat viel tegen. Bij twee wagentjes was het op. Maar niet getreurd ik had nog antislip bandjes. Dat hielp. Ik kreeg een heel sleepje weg. Het loopvlak van het wiel echter, heeft géén profiel voor bandjes. Dus ze liepen er steeds af.
Toen kreeg ik het lumineuze idee (not) om het te doen met maar één antislipbandje en dat dan vast te lijmen op het wiel met super-glue.
Dat had ik niet moeten. Want bij het demonteren van het asje, kwam de voedingsaansluiting van het slepertje los. Dat draadje zat van binnen volledig gefixeerd. Om opnieuw te bedraden moest het hele ding uit elkaar.
Aangezien ik eigenlijk verzamelaar ben en géén techneut ging alles spoedig van kwaad tot erger. Binnen de kortste keren was het ding volledig gesloopt. Tot en met het elektronisch relais aan toe.
Ik besloot een tweede exemplaar als donor aan te schaffen, tien keer diep adem te halen en
voluit in de aanval te gaan. Ik zou me toch zeker niet laten slechten door twee van die pokkedingetjes!
Het plan was nu om ze allebei dan maar gelijk digitaal te maken. Dus toog ik naar MTE voor twee ESU lopi4iers.
Vol goede moed begon ik aan de operatie. Het leek allemaal goed te gaan. Mezelf goed inlezen in de materie, in de aansluitingen en de schema's. Testen testen testen. Alles leek goed te gaan. Uiteindelijk kapje erop en gassss! Plof!..Na uren gefrunnik aan de fragiele draadjes, was dit errug kaauuuteeee.(kwalitatief uitermate teleurstellend).Onderzoek was nodig.
Wat bleek:
Op de bovenste foto is het onderste motorpooltje te zien van het maxonmotorje met vliegwiel.
Op de onderste foto het houdertje van de motor met een klein rond isolatie plaatje onderin.
Bij het indrukken van het motortje in de houder beschadigde de mantel van het dunne
voedingdraadje.De minimale beschadiging raakte de massa.En plof zei de decoder. Het is dus zaak niet alleen het soldeerwerkje aan de pool goed uit te voeren maar ook uitermate voorzichtig het motortje te plaatsen. Check,check, dubbelcheck. Want als massa en voeding elkaar ergens raken is het subbiet gebeurd met de decoder. Korte metten.
De draadjes lopen in een geultje onder het vliegwieltje door. Het vliegwieltje mag niet worden gehinderd door de draadjes dus de draadjes moeten worden gefixeerd in het geultje.
Voor de verbinding met de decoder heb ik IC-sockets gebruikt voor een degelijke, beschermde en makkelijk weer te verbreken verbinding.
De decoder aansluiting moet wel worden losgeknipt. Overbodige draadjes heb ik wel laten zitten maar afgetaped.
Voor de kleurtjes geldt:
Oranje is motorpooltje
Grijs is andere motorpooltje
Rood is voeding
Zwart is massa.
Om verwisseling van voeding en massa te voorkomen heb ik één van de verbindingen een rood krimpkousje meegegeven.
De oude elektronische regelaar is een knol van een ding die nauwelijks onder het kapje past
Het gewraakte wieltje met een geplakt antislipbandje
Een plaats voor de decoder is niet moeilijk te vinden.
Onder het dak?
neu..
Tussen de raampjes is beter
De twee gesloopte broertjes
Na een paar uurtjes eindelijk gepiept:
Wordt vervolgd.
mvg Harry