Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Brawa AC Köf van analoog naar digitaal

Gestart door Har donderdag 09 januari 2014, 09:08:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Enige tijd terug kwam ik in het bezit van een Brawa Köf in analoge uitvoering. Een mooi gedetailleerd modelletje met nog meer
kleine appendages in een zakje bijgeleverd.

Benieuwd naar de prestaties plantte ik het ding op de rails. Het liep mooi. Alléén ondanks de "four wheel drive"had het niet of nauwelijks tractie. Dat viel tegen. Bij twee wagentjes was het op. Maar niet getreurd ik had nog antislip bandjes. Dat hielp. Ik kreeg een heel sleepje weg. Het loopvlak van het wiel echter, heeft géén profiel voor bandjes. Dus ze liepen er steeds af.   

Toen kreeg ik het lumineuze idee (not) om het te doen met maar één antislipbandje en dat dan vast te lijmen op het wiel met super-glue. 

Dat had ik niet moeten. Want bij het demonteren van het asje, kwam de voedingsaansluiting van het slepertje los. Dat draadje zat van binnen volledig gefixeerd. Om opnieuw te bedraden moest het hele ding uit elkaar.   

Aangezien ik eigenlijk verzamelaar ben en géén techneut ging alles spoedig van kwaad tot erger. Binnen de kortste keren was het ding volledig gesloopt. Tot en met het elektronisch relais aan toe.

Ik besloot een tweede exemplaar als donor aan te schaffen, tien keer diep adem te halen en voluit in de aanval te gaan. Ik zou me toch zeker niet laten slechten door twee van die pokkedingetjes!

Het plan was nu om ze allebei dan maar gelijk digitaal te maken. Dus toog ik naar MTE voor twee ESU lopi4iers.

Vol goede moed begon ik aan de operatie. Het leek allemaal goed te gaan. Mezelf goed inlezen in de materie, in de aansluitingen en de schema's. Testen testen testen. Alles leek goed te gaan. Uiteindelijk kapje erop en gassss! Plof!..Na uren gefrunnik aan de fragiele draadjes, was dit errug kaauuuteeee.(kwalitatief uitermate teleurstellend).Onderzoek was nodig.

Wat bleek:





Op de bovenste foto is het onderste motorpooltje te zien van het maxonmotorje met vliegwiel.
Op de onderste foto het houdertje van de motor met een klein rond isolatie plaatje onderin.

Bij het indrukken van het motortje in de houder beschadigde de mantel van het dunne voedingdraadje.De minimale beschadiging raakte de massa.En plof zei de decoder. Het is dus zaak niet alleen het soldeerwerkje aan de pool goed uit te voeren maar ook uitermate voorzichtig het motortje te plaatsen. Check,check, dubbelcheck. Want als massa en voeding elkaar ergens raken is het subbiet gebeurd met de decoder. Korte metten.

De draadjes lopen in een geultje onder het vliegwieltje door. Het vliegwieltje mag niet worden gehinderd door de draadjes dus de draadjes moeten worden gefixeerd in het geultje.





Voor de verbinding met de decoder heb ik IC-sockets gebruikt voor een degelijke, beschermde en makkelijk weer te verbreken verbinding.

 



De decoder aansluiting moet wel worden losgeknipt. Overbodige draadjes heb ik wel laten zitten maar afgetaped.
Voor de kleurtjes geldt:

Oranje is motorpooltje
Grijs is andere motorpooltje
Rood is voeding
Zwart is massa.

Om verwisseling van voeding en massa te voorkomen heb ik één van de verbindingen een rood krimpkousje meegegeven.

 




De  oude elektronische regelaar is een knol van een ding die nauwelijks onder het kapje past




Het gewraakte wieltje met een geplakt antislipbandje




Een plaats voor de decoder is niet moeilijk te vinden.

Onder het dak?



neu..

Tussen de raampjes is beter


De twee gesloopte broertjes


Na een paar uurtjes eindelijk gepiept:




Wordt vervolgd.

mvg Harry




Re: Köfjes geklungel.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Köfjes geklungel.
Volgens mij moeten de decoders kortsluitvast zijn.
Als ze niet meer werken kan je ze terugbrengen naar MTE en nieuwe vragen.
Mijn ervaring met MTE is dat ze daar niet al te moeilijk over doen.

Groetjes Dennis
Re: Köfjes geklungel.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Köfjes geklungel.
Hi Harry,

Goed gedaan, leuk priegelwerk ook helemaal mijn ding.

groet
Harald
Re: Köfjes geklungel.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Köfjes geklungel.

@Ha Dennis,

Bij MTE ben ik terug geweest (om een nieuwe decoder te halen).Er werd mij verteld  dat de decoder terug sturen naar ESU met een briefje zinvol is, aangezien zij bij schade door kortsluiting niet al te moeilijk doen. Dus dat ga ik maar proberen.
MTE zelf vergoed niets.

@Ha Harald,

Dank je wel. Het is voor mij een heel gepriegel idd. Geduld is nooit mijn allersterkste kant geweest.Ik heb nu gemerkt dat geduld trainbaar is. Mijn lichte ontvlambaarheid wordt een beetje getemperd hiermee Dat is nodig want geduld is natuurlijk wel makkelijk bij onze hobby.

mvg Harry
Re: Köfjes geklungel.
Frotter
gast

Re: Köfjes geklungel.
Door het plaatsen van dat slipbandje leunt je lokje straks op nog maar 3 wielen. Met alle gevolgen van dien wat betreft de stroomafname.

Gr, Ben.
Re: Köfjes geklungel.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Köfjes geklungel.

Rijtest volgt later. De eerste indrukken zijn positief.

mvg Harry
Re: Köfjes geklungel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Köfjes geklungel.
Harry, het blijven leuke lokjes, alleen jammer van de decoder, hopelijk doet ESU niet moeilijk.
Maar je hebt het asb'tje gewoon direct op het loopvlak van een wiel geplakt en dat is niet zoals het hoort, van je Köf rijdt nu nog maar op drie "poten", zoals Ben al aangaf.
Misschien bij HIP een sleuf in het wiel laten frezen?
Of de tip van Ben en Bullfrog snot erop doen.
Re: Köfjes geklungel.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Köfjes geklungel.

Ja Ben en Ad,

Een rijtest op de langzaamste kruipsnelheid (waarbij de ESU het prima doet) over een trajectje met 8 wissels, heeft uitgewezen
dat het Köfje met antislipband op 3 wissels blijft staan.Zonder antislipband rijdt hij overal netjes door op kruipsnelheid.

Dus helemaal goed voorzien door jullie. Dank.

Maar zo'n flesje snotgurg is me wel een beetje te prijzig voor twee van die Köfjes. Had ik nu een heel arsenaal tractieloze loc's dan had ik het wel overwogen.

In de slotcar racerij gebruiken ze een flaconnetje vloeibaar rubber om de bandjes meer tractie te geven in de bocht. Misschien is dat wat. Die rubbercompound slijt natuurlijk  na verloop van tijd wel weer van de wieltjes af. Kwestie van op nieuw smeren dunkt me.

En wat kost zo'n flesje vloeibaarracerijrubber ? Misschien 5 euries?

Ook de tip van Nobody om de wieltjes gewoon te reinigen en vetvrij te maken met wasbenzine zal allicht een beetje helpen.

mvg Harry

Re: Köfjes geklungel.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Köfjes geklungel.

Zo..het broertje is ook klaar. Het ging een stuk sneller dan de eerste. Toch waren er wel probleempjes.



Bij een testritje gebeurde er twee dingen:

Er liep een tandwieltje van een asje af. Gevolg: alles moest weer uit elkaar. Alle draadjes had ik gefixeerd. Dus alles moest los getornd. Alle draadjes moesten weer opnieuw. De transmissie is overigens eenvoudig:

   



Er was een tandwiel met licht slijtage sporen. Het wormwiel van het motortje slipte af en toe door bij aandrijving van dit tandwiel:



Oplossing: Boven op het motortje heb ik een stukje tweezijdig tape (van enige dikte ) geplakt. Hierdoor drukt het kapje van de Köf het wormwiel iets steviger op het tandwiel. En het werkt zo is gebleken:



Een klein massaveertje bedient slechts éénzijdig de asjes. Het is wat weinig. Experimenten met een slipbandje wijzen uit dat het Köfje alle massa nodig heeft die het kan vinden, om goed te functioneren. Door het slipbandje viel er een kwart massa weg. En dat is teveel gebleken (met dank aan Ben en Ad):

   


Een kleine analoge (DC) test om te zien of het motortje kortsluitvast is gemonteerd:



Het plan is om op termijn een ledje in de cabine te monteren. Daar zijn wit en geel voor.



Wat details toevoegen in de vorm van treeplanken en grijpstangen:



En natuurlijk de zaak een beetje verlevendigen:







Over de eigenschappen van de ESU Lopi4 ben ik dik tevreden. Het is wel noodzakelijk dat het ding dan zoveel mogelijk massa krijgt.

Alleen het tractie probleem moet nog worden opgelost. Later meer.


mvg Harry 

Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Voor Köf liefhebbers..



Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Hallo Harry,

Mooi filmpje. Is een prachtig traject in de Fränkische Schweiz. Heb daar in 2012 ook een mooie tocht gemaakt met een V60 van de DFS.
Meer info over de DFS <hier>
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Hé Dick goedemorgen,

:offtopic: Dank je wel voor je link.

Uiteraard heb ik daar gekeken. Het lijkt een actieve club met mooi materieel. De hele Fränkische Schweiz lijkt me trouwens erg mooi en ik ben dan ook info hierover aan het verzamelen. Ik heb nog géén vastomlijnde vakantie plannen. Dus...

Nogmaals Dank.   

mvg Harry
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Hi Harry,

Toevallig hier weer terecht gekomen en even snel doorgezien.
Zag dat je een redelijk grote connector gebruikt er zijn veel mooiere en kleinere.

groet
Harald
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Inderdaad leuk filmpje en ga eens opzoeken waar dat precies is.
Valt altijd wel in te passen tijdens één van de volgende motortrip
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal

Hoi Harald, heb je voorbeelden cq. artikelnummers van kleinere connectoren?

mvg Harry
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Hi Harry,

Heeft even geduurd maar hier is de connector
2.54 mm gedraaide pennen, kunnen op elkaar gezet worden, gebruik ik o.a. tussen wagons.
Gekocht bij Farnell:
1218870 (20 polig Male en Female).

Er is ook nog een nog kleinere connector 1.27mm zie de link:
    http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40637.msg745207#msg745207
1099543 (5p-F)
1099560 (5p-M)
1099544 (10p-F)
1099561 (10p-M)

Farnell:   http://nl.farnell.com/   en nummers opzoeken.

groet
Harald
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal

Hé Harald, Dank je wel voor je moeite. Ik zie alléén nog geen link :?
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
ohh...Daar is de link..Dank je wel man. Daar ga ik wat mee doen. Ook tussen wagons.

mvg Harry

Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal
Alle nummers er even bijgezet.
Re: Brawa AC Köf van analoog naar digitaal

Dank je wel Harald voor de vriendelijke service.