Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

Gestart door 10103 woensdag 08 januari 2014, 12:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Motte we dan alleen in het vrije weekend puko's gaan plakken ....... of massaal overstappen op 2 rail.... :D

Mvg: Alex
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Het zijn genoeg klein motoren van een zeer goed kwaliteit die in stoomloks passen, of andere modelen.
In mijn 040D Est , een Franse stoomlok, zit er een klein klockanker motor.
http://www.portescap.com/products/brushless-dc-motor

Filipi
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Tjongejonge,wat is het heerlijk rustig, we zijn zeker bekaf van de afgelopen tijd, lekker in de rust stand, goed zo.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Wordt zo rustig omdat we die misbaksels niet meer kopen, dan zijn er ook geen klachten meer  :P

Gr Class-58
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dat komt gewoon door het mooie weer, dan klagen we minder snel. ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Daar dacht ik eerlijk gezegd ook al aan AD,ik zou zeggen geniet ze en als het regent gaan we weer mekkeren.

Groeten van de andere Ad.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Of dat alles hierover al zo'n beetje gezegd is... ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Nee joh Wim,weet je dat zeker :D :D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dit topic was in eerste instantie niet zozeer bedoeld om Märklin te informeren, maar de leden van dit forum! Gezien sommige reacties is dat duidelijk gelukt.
Dat echter niet alle 495 reacties even constructief van aard zijn, lijkt me ook duidelijk.  :D

Maar intussen zullen ze bij Märklin wel doorgekregen hebben, dat niet iedereen - in bijvoorbeeld Duitsland, België, Frankrijk en Nederland - even tevreden is over de nieuwe standaardmotoren...   

Groet, Marc


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De conclusie lijkt me meer dat niet iedereen tevreden is met de communicatie van Marklin aangaande het type motor dat men gebruikt en de daarbij gevolgde prijsstrategie. Echt serieuze klachten over de motor heb ik niet echt gelezen. Ik denk daarbij aan vastlopers, zaken die afbreken, etc. Daarom dat het voor Marklin een kleine moeite zou moeten zijn om per type motor een icoontje te verzinnen en dit per direct op de website te vermelden. Of mensen dan bedrag x voor die loc met die motor willen betalen, is een andere discussie, maar dan is er in ieder geval duidelijkheid.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Goedemorgen,

Ik heb het hele verhaal tot nu toe een beetje vanaf de zijlijn gevolgd, maar wat ik mij steeds afvraag is of er al ervaringen bekend zijn van de zgn. "professionele gebruikers". Zijn er grote, dagelijks gebruikte, modelspoorbanen op 3 rail die deze produkten al in gebruik hebben?? en indien ja, wat zijn hun praktijkervaringen??

Naar ik denk is de praktijk de beste leermeester, en die zal gaan uitwijzen of de keuze voor deze motoren wel of niet een goede geweest is.

Ik, en ik vermoed velen met mij, ben benieuwd of hier al iets van bekend is, of binnenkort bekend zal worden.

Stel dat deze motoren prima hun werk verrichten in langdurige praktijktests op deze banen, dan lijkt mij de keuze gerechtvaardigd.

Ik ben het er wel mee eens dat er open gecommuniceerd dient te worden over de " inhoud" van een loc. Over elk geluidje wordt een lap tekst geschreven, maar rond de aandrijving wordt het plots mistig waar het op de motor aankomt. Het idee van William vind ik heel erg goed. Gewoon een passend icoontje voor elk type motor, en iedereen kan verder zelf beslissen of dit wel of niet aangeschaft moet worden.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Vic,

Kijk eens bij H.I.P., want daar vind je wel zeker een paar grote banen, waar de modellen op rijden.
Daar zal zeker wel ervaring zijn met slechtere modellen.

Of bij de MSG in Den Bosch, dat zijn de plekken die een 3 railbaan hebben, met de Märklinmodellen.
Wellicht zijn er nog vele andere clubs, maar deze kwamen even bij mij opborrelen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dit keer weer eens een positief berichtje op motorgebied. De nieuwe blauw/beige BR 290 van Märklin (37907) wordt niet geleverd met de 'standaardmotor' maar met een Maxon klokankermotor! De rijeigenschappen schijnen prima te zijn (als de loc tenminste een beetje gesmeerd wordt).

Ik denk niet dat dit een gevolg is van de motordiscussie (sommige eerdere versies van de V90/BR 290 waren ook al voorzien van een klokankermotor), maar het is wel een prettige meevaller voor liefhebbers van deze loc.

Groet, Marc
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Na lekker met zijn alle gal gespuid te hebben mogen we nu wel even laten weten welke modellen er wel met een deugdelijke motor verschijnen. Kopen doen we toch. Dan maar liever wat er aan kwaliteit geleverd wordt mijn geld uitgegeven.


Groeten Jeroen

P.S. wellicht is dit een nieuw topic
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Prima Jeroen

Mijn BR 81 Cat Nr 3031.
Heeft een super motor hij loopt al meer dan 40 jaar zijn rondjes .
Echt heel tevreden.

Tony
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Tony de klassieke motor uit de 3031 valt dan ook geheel buiten het bestek van dit topic. ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Beste Kappa hiermee blijkt dat het vooral je eigen gevoel is of iets goed is of slecht.  Blauwe engel bedoelt (denk ik) dat hij ook met zijn licht bejaarde 81 tevreden is ondanks dat er modellen zijn die mooier beter groter duurder zijn. Het is maar net hoe hoog je de lat legd. Heb zelf een BR 216 uit een oer startset en blijf er erg blij mee. Ondanks dat hij niet opkan tegen bijv. een C sinus Krokodil.


Groeten Jeroen
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
We hebben het toch over 3-polige motoren ....... Nou ja die 3031 heeft een ieder geval een goede 3-poler  B) (niet ééntje van 5 euro uit Chinatown  :P )

Gr Class-58
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De nieuwe Nohabs/AFB's van Maerklin die eind dit jaar gaan verschijnen krijgen een vijfpolige motor. :)

Zie: Facebook Maerklin, bericht van 10 april

Groet, Marc
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Marc,

Dat is een goed bericht........maar gezien de commentaren op deze neuheit, zal deze lok erg goed moeten zijn, anders zal het een mogelijke flop worden ;)

Heb zelf ook een aantal van de oudere generatie, die dan schril afsteken tegen een modernere lok, tenzij je die juist laat liggen.

Je gaat je haast afvragen, waarom dit model (de Nohab) gewoon niet eerder in een gedetailleerde uitvoering is gekomen.

Het lijkt wel of ze geen andere aanleiding kunnen vinden dan een jubileum :(

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Hans,

Grotendeels eens met je,
paar vragen en kanttekeningen:
Op welke commentaren doel je? elders op dit forum of ergens anders?
Nohabs in het echt en in model zijn zeer geliefd in de landen waar ze rijden en daarbuiten.
Markt lijkt echter al behoorlijk verzadigd na de "oermodellen" van M* en Fleischmann kwamen Heljan en Roco en de echte liefhebbers en freaks hebben laatste 2 genoemden weten te vinden. Voorbeeld: http://www.lolkebijlsma.com/
Of het sterke verkooppunt dan  het "Metallgehause" wordt zal nog moeten blijken.

En dan waar het in dit topic omgaat: Nieuwe Nohab krijgt 5-polige motor, stapt men dus van een andere (dus mindere?) motor af?
Is dit dus, zij het verkapt, een toegave dat klanten niet tevreden waren?
Ik blijf het jammer vinden dat het allemaal zo schimmig gaat: als je weer een andere weg inslaat leg dan ook eens uit aan je klanten waarom. Tenminste aan degene die het interesseert, er is toch niets mis met transparantie (in 2014)
Of ben ik weer te negatief? :D

gegroet,

Leon
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 12 april 2014, 18:02:39
Je gaat je haast afvragen, waarom dit model (de Nohab) gewoon niet eerder in een gedetailleerde uitvoering is gekomen.
Het lijkt wel of ze geen andere aanleiding kunnen vinden dan een jubileum :(

Het lijkt erop dat Märklin eindelijk begonnen is met het aanpakken van de 'dinosaurussen' in het assortiment. De BR 50 en V100 hebben al een opvolger, de Nohab/AFB's zijn dan nu aan de beurt. Grote kans dat binnen niet al te lange tijd ook de BR 44, BR 103, BR 111, BR 194 en V200 vervangen gaan worden (meer gedetailleerde kap en onderstel, compleet metaal en de laatste vier met middenmotor en cardanaandrijving). Het feit dat er voor dit jaar nog nieuwe varianten aangekondigd zijn van de oude BR 151- en V60-modellen, zou wel eens een indicatie kunnen zijn dat er ook moderne versie's van deze locs op stapel staan. Märklin doet dat nog wel eens vaker als er een compleet nieuw model gaat verschijnen.
Ik ben in ieder geval al lang blij dat ze met het moderniseringsprogramma zijn begonnen. Nu alleen nog de aandrijving/decoder bij alle nieuwe modellen helemaal goed krijgen. ;)

Citaat van: Baanloos op zaterdag 12 april 2014, 21:35:33
Markt lijkt echter al behoorlijk verzadigd na de "oermodellen" van M* en Fleischmann kwamen Heljan en Roco en de echte liefhebbers en freaks hebben laatste 2 genoemden weten te vinden. Voorbeeld: http://www.lolkebijlsma.com/
Of het sterke verkooppunt dan  het "Metallgehause" wordt zal nog moeten blijken.

Als de nieuwe Märklin Nohab/AFB goed rijdt, dan verwacht ik dat die zeker prima zal gaan verkopen. Er zijn volgens mij toch nog erg veel liefhebbers, die het liefst een (modern, goed gedetailleerd) model met een Metallgehäuse willen hebben. Ik merk dat ik zelf bijvoorbeeld helemaal niet geïnteresseerd ben in Nohab/AFB's van andere merken (of het oude model met vijfpolige motor van Märklin). Maar de nieuwe Kartoffelkäfer van Märklin staat bovenaan mijn wenslijstje! Ik ben dan ook heel benieuwd naar de rijeigenschappen van dit model!   

Groet, Marc   
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Baanloos op zaterdag 12 april 2014, 21:35:33
Hoi Hans,

Grotendeels eens met je,
paar vragen en kanttekeningen:
Op welke commentaren doel je? elders op dit forum of ergens anders?
Nohabs in het echt en in model zijn zeer geliefd in de landen waar ze rijden en daarbuiten.
Markt lijkt echter al behoorlijk verzadigd na de "oermodellen" van M* en Fleischmann kwamen Heljan en Roco en de echte liefhebbers en freaks hebben laatste 2 genoemden weten te vinden. Voorbeeld: http://www.lolkebijlsma.com/
Of het sterke verkooppunt dan  het "Metallgehause" wordt zal nog moeten blijken.

En dan waar het in dit topic omgaat: Nieuwe Nohab krijgt 5-polige motor, stapt men dus van een andere (dus mindere?) motor af?
Is dit dus, zij het verkapt, een toegave dat klanten niet tevreden waren?
Ik blijf het jammer vinden dat het allemaal zo schimmig gaat: als je weer een andere weg inslaat leg dan ook eens uit aan je klanten waarom. Tenminste aan degene die het interesseert, er is toch niets mis met transparantie (in 2014)
Of ben ik weer te negatief? :D

gegroet,

Leon


Hoi Leon,

Dit topic gaat over de discussie van de driepolige motor, en daar heeft de Nohab lok niets mee van doen hopelijk.
De commentaren vindt men niet alleen hier, en ik doelde op enkele commentaren in het neuheiten topic van 2014.
Aangezien er al veel modellen van zijn verschenen, zie ik ondanks de metalen kap en de vele liefhebbers geen verkoop succes.
Of er moet iets aan de prijs worden gedaan, maar die lag al vele malen ter discussie, en laat het hier maar bij.

Dat het voorlopig nog niet goed gaat met de transparantie, dat weten ze nu ook wel bij tante M, en het wordt hoog tijd daar iets aan te doen.
Een dergelijke lok kan op zijn gemak een vijfpolige motor aan, maar hoe het met de stomers zit weten we nog steeds niet.
Wat ik wel kort door de bocht vindt, is dat er nu maar naar 1 lok wordt gekeken, en die aandrijving zal dan ook niet zo snel bij de stoomlok's worden toegepast.
Daar zal de ruimte de bottleneck blijven, zeker nu de details alleen maar toe nemen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Op het Stummi-Forum staan nieuwe, duidelijke plaatjes van de driepoler, zoals die in de meest recente Märklin-modellen van de V100/BR 212 (37000, 37001, 37003, 37005 en 37006) gebruikt wordt.

KLIK

Groet, Marc
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mooi motortje, niks mis mee lijkt me. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Niet Marklin waardig.

Gr Class-58
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Benieuwd hoe je de borstels moet verwisselen.  ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De 37000 heb ik ook.
Loc rijdt prima en trekt met gemak vijf personenrijtuigen.
Ook op hellingen geen enkel probleem.
Dus motortje is niets mis mee voor deze loc.

Groeten,
Ton.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ok,persoonlijk vindt ik het niks ik mis gewoon het vertrouwen in de motoren en in marklin,dat zie je nou weer in de BR01 MHI daar stoppen ze ook een 3-poler in en daar hoort nou een klokanker in en geen china troep.
En ik denk toch dat er heel wat mensen achter zijn oren krabben om een model te gaan kopen en ben wel benieuwd wat de verkoop cijfers gaan doen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Zo lang een lok goed rijdt, trekt, goed kan samenwerken met een decoder en ook nog een acceptabele levensduur heeft, maakt het mij niet uit of het een goedkoop motortje is (ook in de Caterpillar motoren zitten Japanse = Chinese onderdelen, die het lang volhouden)

Ik ben niet ontevreden over mijn BR 94.5, maar het duurt nog even voor ik een acceptabele levensduur heb bereikt.

Groet, Anne W
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Olav op donderdag 17 april 2014, 19:54:19
Benieuwd hoe je de borstels moet verwisselen.  ;)

Zal spoedig zijn als ze allemaal 90' gedraaid zijn gemonteerd. :D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Scherp gezien, je hebt nog gelijk ook  B)

Gr Class-58
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Nou, die kunnen ze bij Marklin weer op hun buik schrijven. :-(
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik zag het niet. Maar in dat topic op stummi merkte iemand dat op.
En als je dan goed kijkt zie je de halve ronding van de borstels verkeerd zitten.
Daar zie je de kwaliteit dus aan af.  :-(

Wat ik niet goed kan zien of die motor nu gelagerd is.

Robin
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Heerlijk zo'n goedkoop jaartje laat ze maar lekker tobben daar :-( .