Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

Gestart door 10103 woensdag 08 januari 2014, 12:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Goedenavond,

Voor degene die niet meer wetten hoe het zit met de sinus motor van Maerlklin, kan hij dat terug vinden in het Märklin magazin van juni/juli 2005.
Het staat een groot artikel over deze, toen nieuw motor. Artikel geschreven door Frank Mayer, de techneut bij Maerklin. Frank zegt op het eind, deze crème de la crème is veel duurder dan andere motoren, daarom wordt hij exclusief gemonteerd in de top modelen van Maerklin. Hij is bedoeld voor de expert in modellbahn die het beste willen.
Filipi
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dus de BR 45,BR 58,enz, zouden dat moeten hebben,jaja,oftewel,neenee.
En ik bedoel de huidige modellen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin htig
De  BR 45 was uitgerust met een Faulhaber motor.
Ik heb de BR18.3 van de Rheingold, en deze lok is uitgerust met de sds sinus.
Hij rijdt gewoon, prachtig.
Filipi

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik denk dat het allemaal wel meevalt met die motoren. In de 10 tallen jaren dat ik de modelspoorhobby bedrijf ,en ik rij met allerlei loks ,van slag en soort, heb ik nog maar 1 defecte motor gehad.
Dat was dan nog een Bühlermotor uit een Fleischmannlok.
Voor de rest geen problemen.
De enige motor waar ik me aan ergerde was de oude Märklin trommelmotor die teveel herrie maakte.die heb ik allemaal van de hand gedaan.
Ik kan hier verklaren dat ik een tevreden hobbyist ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Stel, je koopt een Märklin model met een 1 sterren flut power... Haalt meteen deze bagger eruit.... zet hem voor 90 pleuro's op jou pijp (You Tube) en monteert dan een Vuilhebber (Faulhaber), normaal tussen de 75 en 125 euro. Hoe makkelijk kan het zijn. Er zijn immers genoeg gegaadigden aanwezig om het originele motortje te vervangen??? Toch... Ben je evenveel kwijt en heb je levenslang geen geëikel meer.


Groeten Jeroen


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Mathias

Nou ik kan je vertellen mijn ervaring is precies het tegenovergestelde van jou.
Ik koop bijna alleen nog oude modellen met koffiemolen motoren,
Aan het geluid erger ik me totaal niet,in het echie zijn de motoren ook niet geruisloos hoor.
En het scheelt een hoop ergernis.
Maar jij hebt waarschijnlijk geluk gehad en ik niet.
Als jij van de laatste modellen die je koopt en er mankeert er van 4 van de 5 aankopen altijd wat dan ga je van zelf anders praten hoor.
En het zijn geen modellen van een paar tientjes mar van 2 a 300 euro.
Mijn persoonlijke ervaringen met nieuwe modellen zijn niet best.
En kan je vertellen dat het niet om 1 model gaat hoor.
Niet om M af te zeiken hoor.
Want ik heb modellen van ruim 50 jaar oud en die lopen als een zonnetje.
Denk niet dat de nieuwere modellen met deze motoren zo lang mee gaan.

mvg Tony


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
beste Tony,
je hebt wel pech hoor.
Ik zou zeggen kijk eens op mijn topic,dat beurt dat je vast wel op.
Daar staan al mijn loks ( toch bijna,er komen er telkens bij) in vol ornaat :)
Groetjes van Filip (De vader van Mathias)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: krokodil68 op zondag 16 februari 2014, 11:33:09
Stel, je koopt een Märklin model met een 1 sterren flut power... Haalt meteen deze bagger eruit.... zet hem voor 90 pleuro's op jou pijp (You Tube) en monteert dan een Vuilhebber (Faulhaber), normaal tussen de 75 en 125 euro. Hoe makkelijk kan het zijn. Er zijn immers genoeg gegaadigden aanwezig om het originele motortje te vervangen??? Toch... Ben je evenveel kwijt en heb je levenslang geen geëikel meer.


Groeten Jeroen

Als je vertaald moet je wel goed vertalen.  :D 

Faul is lui en niet vuil.  ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
En tube = buis en niet pijp. ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Staat hier de vertaling ter discussie, of de motoren?
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Beide :D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ach ja, sommige willen meedoen, erg vermoeiend allemaal. B)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: lokje 23 op zondag 16 februari 2014, 15:05:06
...... en moet zeggen met mijn 55 jaar ervaring met mârklin kan ik maar een zaak zeggen dat het achteruit gaat met de kwaliteit wat anderen ook mogen vertellen. en dat kan men maar weten door de jaren heen. hier staan lokjes die nu ouder zijn dan ik zelf ben 61 jaar en deze doen het nog steeds zonder dralen een drupje olie en nu en dan een nieuw borsteltje en kooltje in en nog steeds het zelfde motertje .  en men kan dit nog doen bij deze modellen  en moters.......

Lucien,

je hebt volkomen gelijk dat de betrouwbaarheid van de modellen teruggelopen is, daar staat tegenover dat de detailleringsgraad vele malen hoger is geworden. 'We' wensen steeds meer details en schaalnauwkeurigheid, dat vergt technisch heel erg veel. Modellen en techniek worden daardoor ook veel kwetsbaarder. Erg moeilijk om een goede balans te vinden blijkbaar.

Walter
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Er zijn modeltreinfabrikanten die wél kans zien om modellen te produceren,
die zowel een hoge detailleringsgraad als een goede aandrijving bezitten...  8o
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Nobody,

Als jij de stomers van Brawa soms bedoelt, dan kan ik dat begrijpen.

Maar bij hun diesels gebruiken ze nog zoveel breekbaar kunststof, dat ik wel drie keer of meer nadenk om er nog eentje te kopen :(

Zo zie je maar weer, elke fabrikant heeft ook een keerzijde, en dat is niet alleen bij Märklin zo.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 16 februari 2014, 17:53:46
Hoi Nobody,
Als jij de stomers van Brawa soms bedoelt, dan kan ik dat begrijpen.
Wat bedoel je met "soms"???

Aan de stomers zitten ook kwetsbare kunststof delen. Brawa is géén speelgoed, doch spoormodellen voor hen die dat waarderen.
Aan de modellen van de fabrikant, die jij adoreert, zitten óók plastic appendages.

Edit nobody: Tikfout ("vergeten" letter "L") verbeterd.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw model, kijk veel bij Brawa en ESU, heb ook bij Roco gekeken. Wat zie je toch behoorlijk stevige prijzen, soms behoorlijk wat meer dan bij Märklin. Piko is veel goedkoper, maar dat zit wellicht in de kunstof kap, of toch waar maken we het. Koop gewoon wat je denkt dat goed en mooi is. Of het uiteindelijk geen kat in de zak is kom je toch pas na jaren achter, niet alleen bij M.
Ik heb pas 1 keer veel pech gehad, dit was een defecte decoder, netjes opgelost door M. De motor welke ik kapot had was al wat jaartjes oud en was zeker geen model van de afgelopen 3 jaar. Pech dus. Ik ontken niet dat er forumleden zijn met heel wat meer pech, dat is balen en ik kan me dan ook voorstellen dat ze middels dit draadje hun ongenoegen uiten.

Gr henk
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: nobody op zondag 16 februari 2014, 18:14:35
Wat bedoel je met "soms"???

Aan de stomers zitten ook kwetsbare kunststof delen. Brawa is géén speelgoed, doch spoormodelen voor hen die dat waarderen.
Aan de modellen van de fabrikant, die jij adoreert, zitten óók plastic appendages.
Hoi Nobody,

Jij noemde geen fabrikant, maar aangezien ik jouw topics nu wel ken dacht ik meteen aan dat merk.

Maar er zijn meer fabrikanten die kunststof delen aan hun lok's monteert en kijk daar maar voor bij die gasten uit Ulm.

Wil geen enkel merk afzeiken, maar zoals gezegd ze hebben allemaal wel iets wat je niet kan bevallen, of juist wel.
Dat Märklin juist nu zulke onaangekondigde stappen doet, zal mij niet naar de concurrentie jagen, maar een kijkje nemen zal geen kwaad kunnen.

En voorheen maakte ze nooit een geheim wat er in de lok zat, en was men er zelfs een soort trots op.

Dat hebben ze nu niet gedaan, en zwijgzaam andere goedkopere motoren ingebouwd met de stille trom.

De actie op het Stummi's forum vindt ik dan ook wel op z'n plaats, want zoiets moet je gewoon van je laten horen.

Het zal ook zeker zijn weerslag hebben op de komende tijd, en met die tijd zullen ze goed moeten omgaan, anders zijn er weer rode cijfers te lezen, op het financieel jaarverslag voor de firma Simba Dickie.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Lucien,

Het antwoord wat je vraagt, krijg je nooit van je dealer zonder dat Märklin daar een uitspraak over doet.

De discussie heeft ook Göppingen bereikt, en ze zijn hopelijk bezig met de goede beslissingen te nemen O:-D

Dus wordt het afwachten...........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hans,

Wat je stelt is zo, maar toch is het niet zo'n gek idee van Lucien om dit bij dealers kenbaar te maken, dat is ook een
route om dit probleem bij M* te deponeren. Immers als meerdere dealers de zorgen van hun klanten doorgeven zorgt dit voor extra druk op de ketel.  Daarom tevens vele postings terug het idee om als groep forumleden een brief, mail of petitie op te stellen.
Dan is het niet alleen het duitse Stummi-forum maar ook vanuit NL een teken van ontevreden klanten!
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Leon,

Denk je nu echt dat we met dit forum een vuist kunnen maken?

En dat tegen een Duits bedrijf?

Je zal weggelachen worden, neem dat maar van mij aan, maar waar je ze wel kan treffen weet ik zeker.

Dat is in hun portemonnee.

Voorlopig wordt hier ook niks meer aangeschaft, of ik moet weten wat voor een motor er in mijn dure aanschaf zit.

En je kan zelf ook terugvallen op de oudere modellen, als je je inkoopdrift niet kan bedwingen.

Liever een 5 polige motor die over 50 jaar nog functioneert dan zo'n prutding die je kan vervangen voor 120 euro.

En dan erbij, hoe lang leeft de vervanging dan?

Wat iemand doet is zijn pakkie an, en dat moet een ieder voor zichzelf weten, maar op die manier laat ik me niet in de luren leggen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Op het Stummi-forum zijn ze momenteel bezig met het maken van een overzicht, om er achter te komen welke type van de nieuwe, driepolige standaardmotor gebruikt wordt in de modellen van de laatste jaren. Op dit moment zijn er zo'n drie verschillende types, waarbij er van één type nog verschillende uitvoeringen zijn qua afmetingen van het vliegwiel.

Klik!

Groet, Marc

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Het zal me niets verbazen als het huidige motor beleid door Simba Dickie is opgelegd.
Voor de overname was Märklin al van het Softdrive concept afgestapt en werden klokankers toegepast.
Na de overname verschijnen ineens de goedkope DC motoren in alle nieuwe modellen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Ad,

De overname door Simba-Dickie is pas vanaf maart 2013 rond. Maar al in 2010 verschenen volgens mij de eerste driepolers in een aantal Märklin-modellen. Daar heeft Simba Dickie dus niets mee te maken. Pas als er volgend jaar nog steeds modellen met deze driepolers uitkomen, zou je ze daar op aan kunnen spreken.

Groet, Marc
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Marc,

Misschien ben ik idd iets te voorbarig geweest.
In 2010 werden nog volop locs met SDS uitgebracht en uiteraard vast wel wat locs met een goedkopere 3-polige motor, maar niet in de duurdere locs.
Ook verschijnen er al modellen met de goedkopere motor, vooral modellen met middenmotor, die voorheen een SDS hadden.
En in de nieuwigheden van 2011 zie je inderdaad al de goedkopere motoren verschijnen in bijv de 37740 (Br216 "Lollo") etc.
Alleen de 39022 (Badische IVh) en de 39392 (Br 39, TP II) krijgen als nieuw model nog een SDS mee.
Daarna zie je alleen nog klokankers in de duurdere locs en de rest een goedkopere DC motor, maar dat was ook snel afgelopen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Tis duidelijk, ik koop die rotzooi een ieder geval niet ..................

Gr Class-58
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ben wel erg benieuwd wie volgend jaar SIMBA-DICKIE en MARKLIN overneemt.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hallo,

Ik heb 2 Re44I, de eerst de 39420 met een compact sinus, et de tweede de 37044 met een dc motor.
3 of 5 polig, geen idée.
Allebei met een MFX decoder. De rijeigenschappen van de 2 loks zijn niet veel anders. Met de sinus is de lok rustiger, kan nog langzammer rijden, en de motor maakt absoluut geen geluid. De andere maakt een vremde geluid in bochten. Qua trekkracht zijn ze allebei erg sterk. Op youtube heb ik filmpje gezet met de 37044 en 16 rijtuigen achter. De lok trekt de hele convoi zonder enkele probleem, en ook met een helling van 3 %.
Ik heb toch de voorkeur voor de sinus, maar de andere doet niet minder.
Het vraag wel eerst, een goed instelling van de decoder. Dat helpt zeker.


Filipi
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Beste forumleden,

lezen is en blijft moeilijk. Ik heb hier reeds op het forum aangegeven dat je zelf kan nagaan wanneer er andere motoren in een model gezet zijn door gewoonweg het artikelnummer van de motor te vergelijken. Zo'n 2 jaar geleden is dat ineens bij veel modellen gebeurd.
Trek je voordeel hieruit. Dit zegt overigens nog niets over het type/kwaliteit  motor. Ik ben er over uitgeleuterd. Op het Stummiforum zijn ze nu de modellen aan het bekijken en daar gaat mijn aandacht nu naar uit.

groet Nico
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik had de laatste tijd al veel verschillende motoren gezien...
maar dat topic op Stummi's slaat echt alles...
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Misschien een idee door de specialisten op het forum een overzicht te maken van goede vervangingsmotoren zijn van de Märklin motoren van andere fabrikanten?
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: modeltreinverzamelaar op vrijdag 07 maart 2014, 19:30:33
lezen is en blijft moeilijk. Ik heb hier reeds op het forum aangegeven dat je zelf kan nagaan wanneer er andere motoren in een model gezet zijn door gewoonweg het artikelnummer van de motor te vergelijken.
Nico,

Dat van die nummer is algemeen bekend, 39xxx is(was) C-Sinus/SDS en 37 is DC-motor met lastregeling etc.
Maar een lok met 37xxx nummer zegt niets over de kwaliteit en degelijkheid van het gebruikte motortype.
D.w.z. er kan een klokanker in zitten, maar ook een simpel wegwerp 3-polertje.
En daar wringt em nu precies de schoen, dure locs waar voorheen een klokanker in was gebouwd, krijgen nu een simpele wegwerp 3-poler als aandrijving.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ad,

Het is niet eenvoudig om te wetten welke motor heb je in je lok, of moet je deze open doen.
In mijn Re4/4 I 37044. Heb ik geen idee of een 3 polig of een 5 polig in zit.
Waar ik gezgd hebt, is dat de trekkracht ruim voldoende is. Op de club het zijn moderne loks van Piko of Roco die dat niet kunnen. 16 persoon rijtuigen in een helling van 3 % trekken of duwen.
Filipi

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Trekkracht van locs is nauwelijks van  belang met welk type motor er in je M-loc zit (uitzonderingen daargelaten).
Maar is meer afhankelijk van de bouw , en het gewicht van het frame van de loc.
Heeft dus ook nauwelijks te maken met het merk Roco Fleishmann of Piko of iets anders.
Hier is vaak het gewicht en minimaal goede slip bandjes het beste medicijn.

Zie onderstaand filmpje met een aardige sleep (met 4 slepers tbv de binnen verlichting in de rijtuigen)
Getrokken door een Piko loc..... :D



Mvg: Alex
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mooi filmke, maar wat een takke herrie dan hoor ik liever het gebrul van Ferrari
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Schitterende film Alex.
De PIKO lok vind ik ook heel mooi trouwens.
En qua trekkracht doet hij volgens mij niets onder voor een MARKLIN model zo te zien.

Tony
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dat weet ik wel zeker Tony , maar is afhankelijk door bepaalde factoren zoals hier boven omschreven , maar dat heb je bij andere merken ook.
En heeft weinig tot niets met type motor te maken.
Tenslotte zit hier ook maar een motortje in van enkele euro's...... :D
De loc kost nieuw nog geen 100 euro (6 assige uitvoering) en nog geen 95 euro voor de 4 assige variant.

http://www.radixmodelhobby.nl/website/index.php?ProductCategory=3022069&Index=3

Mvg: Alex
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Trekkracht van loks is nauwlijks van belang?. Dat wist ik niet. Een lok die niet trek en slip met 3 rijtuigen is voor mij niet goed.
Filipi
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Goedemorgen Alie, Lucien en Filipi,

Niet kattend bedoeld: maar word het geen discussie binnen een discussie zo?
We kunnen beter stellen: In een "klasse-loc", High-end zoals Märklin ze zelf is gaan noemen, hoor een "klassemotor", dat mag je toch verwachten voor die prijs?
Dat de trekkracht van de lowbudget Pikolocs goed te noemen is, is een compliment voor hun, dat betekent dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben tegenwoordig. Vroeger waren dit motoren en aandrijvingen waar je om moest huilen: eigen ervaring, ik bezat ooit een mooi gedetailleerde VEB (Volkseigener Betrieb - made in German Democratic Republic) Piko/Gutzold BR118, onder de kap was het echter niet veel soeps, het ding reed derhalve geen meter en stond nutteloos als blikvanger op een opstelspoor om hem toch nog een functie te geven.

Leon
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Tja, 't is me wat.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Filipi , trekkracht heeft toch weinig tot niets met het motortje te maken......
Zo staat het er volgens mij , het gaat meer om de rest....zo staat het er ook.

Verder heb je gelijk over topic in topic , maar kon het niet laten hier op te reageren , en tja is niet meer de Piko van vroeger (heb zelf ook nog zo'n geval gehad) Maar gaat tegen woordig   :thumbup:
En dat terwijl naar mijn inziens Marklin steeds meer en meer  :thumbdown: is. Wat erg jammer is.
Hopelijk zijn daar wat mensen bezig , die hun oogjes openen.

En verder hou ik het er maar bij , want je leest immers niet anders.....

Mvg: Alex
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Nou, ik vind het helemaal niets, zelfs tussen al die herrie hoor je die vreselijke Piko sleper nog herrie maken  :D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mijn Piko's rijden geruisloos. :P
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mooi om te zien dat de Piko probleemloos 13 rijtuigen trekt...

De M* hobbylok's hebben ook een vergelijkbare goede trekkracht,
en ze hebben allebei zo'n goedkoop 3-polig motortje,
dus dat zegt idd niet veel,
wat wel wat zegt is veel massa en genoeg antislipbanden  :)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hallo Ad,

kennelijk toch ook niet goed gelezen, of ik heb mij niet juist uitgedrukt. Elke motor heeft een bestelnummer. Met name deze bestelnummers zijn belangrijk omdat je hier uit kan afleiden welke motor in welk model zit. Ik heb op dit forum enkele voorbeelden gegeven waarmee ieder zijn voordeel kan doen. Je ziet dan ook dat enkel jaren geleden de bestelnummers ineens veranderd zijn, een aanduiding dat er een andere motor in zit.

groet Nico
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
In deze discussie wordt voortdurend verondersteld dat de driepolige motoren die Märklin inbouwt, slecht zouden zijn. Motoren kunnen goedkoop zijn, doordat ze in massa geproduceerd worden. En massa productie betekent vaak ook goede en constante kwaliteit. Tegenwoordig kosten enkele Gigabyte geheugen nog maar een paar Euro en zijn van uitstekende kwaliteit, dit alles dankzij massaproductie.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Een goede avond,

Ik heb deze namiddag op Ontraxx met de huidige invoerder van Marklin voor Nederland gesproken.
Zij zijn zeer goed op de hoogte van de discussie welke op de Duitse forum is gestart en ook een nasleep
kent op deze Nederlandse forum.
Zij kunnen niets zo onmiddellijk doen maar volgen het wel.
Ik heb ze ook verteld dat wij voor ons geld wel iets redelijk willen en dat wij zeker niet graag in de maling genomen
worden. Dat dit hun klanten gaat kosten moeten zij misschien eerst dan maar ondervinden.

Mvg

Olivier
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: mDDM op zaterdag 08 maart 2014, 20:40:44
In deze discussie wordt voortdurend verondersteld dat de driepolige motoren die Märklin inbouwt, slecht zouden zijn. Motoren kunnen goedkoop zijn, doordat ze in massa geproduceerd worden. En massa productie betekent vaak ook goede en constante kwaliteit. Tegenwoordig kosten enkele Gigabyte geheugen nog maar een paar Euro en zijn van uitstekende kwaliteit, dit alles dankzij massaproductie.

Bouw dan liever een goedkope 5poler in...

Gr
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: mDDM op zaterdag 08 maart 2014, 20:40:44
Motoren kunnen goedkoop zijn, doordat ze in massa geproduceerd worden. En massa productie betekent vaak ook goede en constante kwaliteit. Tegenwoordig kosten enkele Gigabyte geheugen nog maar een paar Euro en zijn van uitstekende kwaliteit, dit alles dankzij massaproductie.
De prijs wordt door aantallen zeker gedrukt, maar dat massaproductie inherent is aan goede kwaliteit, kan meteen van de baan geveegd worden ;)

In massaproductie kunnen ook fouten zitten, kijk daarvoor maar naar de terugroepactie van een willekeurig automerk.

Ook de locatie doet een duit in het zakje, want vaak worden producten die hier maar ook in Duitsland te duur zijn om te produceren, naar de lage lonen landen verplaatst.
Nu was dit al gebeurt door een stel beursidioten, die tante M naar de verdommenis hielpen i.p.v. er bovenop.

Naderhand waren ook economische ingrepen nodig om het tij te keren, en wellicht was het economisch beter die motoren productie elders te zoeken vanwege de kosten.
Dat ze dan op een prutmotor stuiten, is dan zeker jammer voor de rijders die met deze modellen de goede kwaliteit verwachten, maar niet krijgen.

Nu was het voor Bächle een reden, om te ruimte in de stoomlok's als voornaamste reden te noemen, om voor een driepolige motor te kiezen.
Maar heb inmiddels ook begrepen dat die driepolige motor, ook in andere lok's zit dan alleen de stoomlok's.
Dan vraag ik me ook meteen af, wat ie daarop te zeggen heeft >:-D

M.v.g.

Hans V200.0




Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Olivier77 op zaterdag 08 maart 2014, 21:28:58
Zij zijn zeer goed op de hoogte van de discussie welke op de Duitse forum is gestart en ook een nasleep
kent op deze Nederlandse forum.

Mooi als M* ten gronde gaat heeft het niet aan ons gelegen, ze hebben het geweten, de klant laat zich niet bedonderen! Kan ik nu met een gerust hart kwaliteit modellen van andere merken kopen  B)

Gr Class-58