Er is natuurlijk wel wat gebeurd bij M* de afgelopen jaren. Ze waren bijna failliet, hebben de toko toch open weten te houden en zijn inmiddels overgenomen door Simba Dickie. Dit zijn zo ongeveer de grootste veranderingen die een bedrijf kan doormaken zonder failliet te gaan.
Het zou volkomen onlogisch zijn als dit alles geen enkele invloed op het bedrijf en zijn producten zou hebben gehad, en dat is wat sommigen mogelijk over het hoofd zien in hun verlangen naar vroeger. immers:
- Vroeger was niet alles beter, M* stevende immers regelrecht op een faillissement af.
De verschillende perioden die M* heeft doorgemaakt c.q. aan het doormaken is, hebben elk duidelijk andere kenmerken.
Periode voor het faillissement:
- Men ontwikkelde waar men dacht goed aan te doen, denk aan alle mooie en dure sinus-motoren. Het bedrijf wilde zich vooral onderscheiden door voor technisch superieure oplossingen te kiezen.
- Had men wel inzicht in de kostenopbouw van een model?
- Op welke gronden werden 'verbeteringen' doorgevoerd, hoe goed was de businesscase die er aan ten grondslag lag?
- Wist men goed wat de kernwaarden van M* waren, en hoe ze die konden handhaven in een krimpende markt?
- Was men als bedrijf in staat om keuzes te maken die zowel voor de klant als het bedrijf goed waren?
Periode op de rand van de afgrond, en zoekend naar investeerders:
- Hoofd boven water houden, kosten zo laag mogelijk, boekwinst maximaliseren.
In deze periode zijn er weinig fundamentele (product)vernieuwingen geweest. Denk verder ook aan de enorme kortingen die M* zijn dealers gaf aan het eind van het jaar om zo de jaarcijfers voor dat jaar op te krikken. Hiermee gaven ze alle klanten die nog de hoofdprijs hadden betaald voor een artikel een trap na. (Een noodmaatregel, dit moet je als bedrijf gewoon niet willen. Funest voor je imago als betrouwbare leverancier.)
Periode na de overname:
- Overnamepartner is verleid tot overname.
- Overnamepartner leert het bedrijf steeds beter kennen, zo zullen boeken mogelijk zijn 'verfraaid' (is niet ongewoon) en zo zullen er ongetwijfeld nog wel wat lijken uit de kast zijn gekomen.
- De wereld om M* is nu veranderd, de klanten zijn veranderd (er is geen groei) en de nieuwe eigenaar zal andere inzichten en opvattingen hebben dan die jarenlang bepalend zijn geweest bij M* (en ook verantwoordelijk waren voor de toestand tot aan de overname!)
- Simba Dickie weet wat er nodig is om een bedrijf heden ten dage te laten overleven. Alle zaken die voorheen binnen M* de normaalste zaak van de wereld waren zullen door hen opnieuw worden afgewogen, en waar nodig tot andere uitkomsten leiden. Dat hoort nu eenmaal bij een overname.
- Er zal product- en onderdeelrationalisering plaatsvinden. Alleen aan zaken die echt onderscheidend zijn voor M* zal nog extra geld uitgegeven kunnen worden. Bij zaken die andere partijen beter kunnen doen, en niet bijdragen aan het onderscheidend vermogen van M* zullen niet meer zelfstandig ontwikkeld en gefabriceerd worden, men zal gaan partneren. Denk aan de seinen.
Wel onderscheidend is het rollend materieel, rails en de bediening er van.
Deze hele periode na de overname kenmerkt zich door het zoeken van een nieuw evenwicht op vele vlakken. Dat evenwicht zal niet overal direct bereikt worden, (voorbeeld: de motorendiscussie) maar ik vermoed dat M* zich betrokken voelt bij zijn klanten (dat draagt namelijk bij aan het onderscheidend vermogen van de firma, waardoor ze meer kunnen vragen
) en hier wel op moet reageren. Het filmpje op de beurs was een eerste stap, en zou het erg verstandig vinden van M* als ze dit onderwerp in hun communicatie naar buiten aandacht blijven geven.
Inmiddels kunnen we met zijn allen constateren dat er weer volop beweging bij M* is. Er worden nieuwe modellen (ok dan, nieuwe tooling zoals bij de Nohab's) gemaakt en de oude motor wordt uitgefaseerd. Ook bij Mfx volop ontwikkelingen zoals Mfx+ (Wat je er ook van vind). En natuurlijk de nieuwe OLED deuren in een treinstel (ook hier weer, wat je er ook van vind).
Denk ook aan de krokodil vorig jaar met 2 motoren. Zo klein en fijn allemaal, is toch een redelijk revolutionaire stap in de aandrijving.
Verder wordt er in het filmpje ook nog gewezen op de nieuwe C-rails kruiswissel die er gaat komen. (waar ik niemand over gehoord heb)
Zekerheid of alle ontwikkelingen succesvol zijn heb je pas naderhand. Daarom hoop ik dat M* vooral doorgaat met het introduceren van veel nieuwe ontwikkelingen. Met meer ontwikkelingen is de kans op een succesvolle ontwikkeling ook groter. En vergeet niet dat M* een gewoon commercieel bedrijf is waar winst gemaakt moet worden, zonder dat bestaan ze simpelweg niet en kunnen we helemaal geen loks meer kopen.
Kortom, het signaal over de motoren is luid en duidelijk aangekomen. Geef M* nu de tijd om de handschoen op te pakken en wacht gewoon af welke motor er in de E93 zit en met welke bijbehorende uitleg daarover ze gaan komen.