Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

Gestart door 10103 woensdag 08 januari 2014, 12:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De helft die hier reageert heeft nog niet een model zien rijden met een nieuwe motor. Typisch iets voor een Internet discussie :-)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mijn eis aan het model van een lok of treinstel is dat het goede rijeigenschappen heeft. Met wat voor motor een fabrikant dat realiseert zal me eigenlijk worst zijn. Als dat met een goedkoop motortje van 5 euro kan, vind ik dat best. Alleen kan je voor zo'n model dan niet de hoofdprijs vragen en dat is nou net wat M* wel lijkt te doen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ehhhhh? Je rijd niet, hebt er geen ervaring mee, hebt het Duitse forum niet gelezen, maar roept toch om actie??? Sorry hoor, waar heb je het over? Wordt een lekker betrouwbaar verhaal zo. Klinkt als meehuilen met de wolven in het bos.

Zou zo maar kunnen dat ik zeer binnenkort wat aanschaf maar da's mijn zaak Walter en niet de jouwe.
Als dit topic alleen maar verzandt in elkaar vliegen afvangen of af te katten wat heeft het dan voor zin?
Wilde de discussie in laatste bijdrage een andere wending geven zodat er daadwerkelijk wat uit voorkomt.
Mag dat niet?  Sorry hoor moet ik soms eerst toestemming vragen te reageren?


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Baanloos op dinsdag 04 februari 2014, 09:07:44

Zou zo maar kunnen dat ik zeer binnenkort wat aanschaf


Tja, da's natuurlijk willens en wetens problemen op de hals halen. 8o

Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben. :D

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

...Wanneer ik een ander (duur)zaam consumenten artikel als bijvoorbeeld een fotocamera zou willen aanschaffen van grofweg tussen de drie en zeshonderd euro, dan staan mij diverse testpanels ter beschikking die zo'n camera totaal binnenste buiten keren en er volgens een oordeel over vellen.

Het zou volstrekt legitiem zijn wanneer tav. modeltreintjes ook zo'n autoriteit zou bestaan die een product kan opwaarderen of afwaarderen.

Zo is het ook volstrekt legitiem om als consument van modeltreinen te weten wat je in huis haalt voor een behoorlijke vracht aan euro's.

Wanneer een modeltreinenproducent een product op de markt zet en na testen blijkt dat de producent een onevenredig hoog
bedrag voor het product vraagt, dan mag de producent zich na dit consumentenoordeel best eens achter de oren krabben. Simpel omdat de concurrentie op de loer licht.

   
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Daar heb je een goed punt Har.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
M* is niet duidelijk in de beschrijving van haar producten wat er nu juist in zit en wat het waard is.
Ik dacht dat ik als consument toch het recht had om te weten wat ik ga kopen en voor welke prijs (prijs/kwaliteit) en niet na afloop moet vaststellen dat ik een minderwaardig product gekocht heb.
Of mijn loc nu veelvuldig rijdt of in de vitrine staat heeft geen belang.
Dus het verwondert mij niet dat deze discussie op gang is gekomen omdat M* het achterste van haar tong niet laat zien met als resultaat dat de lezer zelf begint te fantaseren om de waarheid naar boven te halen. Mvg.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

...Juist. Als consument hebben wij het recht te weten wat we kopen voor ons geld. Géén schimmige zaakjes graag!

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Har op dinsdag 04 februari 2014, 09:31:40

Het zou volstrekt legitiem zijn wanneer tav. modeltreintjes ook zo'n autoriteit zou bestaan die een product kan opwaarderen of afwaarderen.


Dat zijn bekende fora als BNLS en Stummi's. Alle fabrikanten of hun importeur/vertegenwoordiging lezen daar mee. Onderschat niet de invloed daarvan.

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Op zich is het geen gek idee om een brief richting Märklin te sturen als forumcollectief, want dan maak je wel een vuist. We klagen best veel op de fora en wellicht ook persoonlijk richting M. bij problemen. Maar als groep maak je wellicht toch meer indruk. Ik heb de brief op Stummi ook ondertekend. Niet dat ik veel problemen heb met motoren, maar wellicht kunnen we stellen dat we voor de M. produkten op zich best veel geld betalen en willen betalen maar dat daar dan ook een goed produkt tegenover staat. Je koop ook geen Mercedes als hij de kwaliteit van een Lada heeft puur om de prijs. Dus trek het breder, de wisselaandrijvingen zijn al jaren een probleem, ook hebben veel mensen oude rails welke afbreekt, een onderdelenwebsite waar je alleen met creditkaart kan betalen, de motorendiscussie, en er zijn vast nog wel meer dingen op te noemen. Zelf ben ik echt geen zeur als het om M. gaat, maar ze moeten echt de signalen wel op gaan pikken want er zijn keuzes bij concurrenten zat.

Ik zie het initiatief wel tegemoet.

Groetjes,

Henk
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Leon,

Alles mag, im vind het alleen wat vreemd dat je iets wilt tekenen omdat anderen aangeven problemen te ervaren, terwijl je die ervaring zelf niet hebt. Dat noem ik meehuilen. Ter geruststelling, ik heb een hele reeks loks gekocht de afgelopen jaren en inderdaad, ook zo m'n voorkeur voor kwalitatief hoogwaardige motoren. Heb inderdaad ervaring met minder functionerende aandrijvingen en heb dan ook de brief op Stummi eerst gelezen en vervolgens getekend.  Een BR94 met problemen is ook mijn deel, maar dat heb ik met behulp van de diverse fora zelf opgelost, en lag niet aan de motor zelf maar aan teveel vet en een ongelukkige constructie.

Walter
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Walter, ook ik heb voldoende problemen met m'n BR 94 ondervonden.
Na veel ongenoegen, zelf opgelost.
De motor loopt. Maar het blijft een goedkope driepoler, dus ik voel me behoorlijk bekocht.
Ook het vervangen van de decoder door een een ESU loksound V4.0 liep niet geheel zonder "@$#*&%$@".
Kortom: Märklin wás mijn favoriete, H0 locomotieven, merk.


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

...Walter..iedereen die leest over en wordt gewaarschuwd voor kwaliteitsproblemen bij M, is op zijn hoede. En kijkt uit voor hij zijn  geld uitgeeft. Is dat niet volstrekt logisch?..

Het mag duidelijk zijn: Ik ben nadrukkelijk géén vazal van keizer Märklin. En waar niet is verliest de keizer zijn recht.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Helemaal eens hoor, daar ging het me ook niet om, het komt op mij alleen wat vreemd over om te klagen over iets waar je geen ervaring mee hebt. Natuurlijk zoek ik inmiddels ook recensies van loks na voor ik wat koop, en, ja, soms sla ik daardoor ook wel iets over. Het blijven technische producten, en helaas is daar wel eens iets mis mee. Ik ben ook bij M in de fabriek geweest en dan zie je dat het toch wel heel bijzondere producten zijn, waar heel veel aandacht aan wordt besteed. Het geschreeuw dat alles per definitie slecht is gaat mij te ver, iets genuanceerder mag zeker, en daarbij hoort naar mijn mening ook gedegen eigen onderzoek en kennis voordat je een positie inneemt.

Walter

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mijn positie is ingenomen... :)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De mijne ook. En ik heb het gemakkelijk als 2railer... Het assortiment van Trix welke mijn belangstelling heeft is op één hand te tellen.

Verder volg ik de discussie hier met een glimlach. :)

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Wasmi op dinsdag 04 februari 2014, 15:15:07
Ik ben ook bij M in de fabriek geweest en dan zie je dat het toch wel heel bijzondere producten zijn, waar heel veel aandacht aan wordt besteed.

ik dacht dat de productie inmiddels ergens in het verre oosten ondergebracht was

gr
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Misschien nog wat losse onderdelen zoals motoren die ze daar inkopen.  >:-D Verder produceert marklin in Goppingen en in oost-Europa.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Wasmi op dinsdag 04 februari 2014, 15:15:07
Helemaal eens hoor, daar ging het me ook niet om, het komt op mij alleen wat vreemd over om te klagen over iets waar je geen ervaring mee hebt.

Ik vind dit soort opmerkingen behoorlijk elitair. Waarom zou je geen sympathisant mogen zijn? Als dat de opstellers feitelijk kunnen aantonen dat er een bepaald probleem speelt lijkt mij hier geen bezwaar te zijn.

Stel de sympathisant wil in de nabije toekomst trein X kopen en wil juist d.m.v. steun uitspreken hopen dat die trein X in de toekomst wel de kwaliteit bezit die geclaimd wordt door de fabrikant. Mag dat niet?

Het hangt helemaal van de inhoud van de brief af of het al dan niet terecht is of je tekent of niet.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik heb de chips en cola al weer klaar staan ! >:-D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Natuurlijk mag kritiek, heel goed zelfs, daar blijft iedereen scherp door. M is niet zaligmakend, uniek of wat dan ook, en fouten worden er zeker gemaakt, daar lezen ( en leren) we hier allemaal van. En natuurlijk is sympathiseren prima. Maar naroepen wat anderen ervaren??? En nog aangeven dat je niet de moeite neemt om je verdiepen in wat er al is geschreven vind ik nogal zwak. Verder denk ik dat nog een brief mosterd na de maaltijd is, ik heb m'n stem al uitgebracht op Stummi, wat eenieder van hier ook had kunnen doen. De reactie van dhr Wolfrad Bächle geeft aan dat het bericht in elk geval is aangekomen. Mensen die hier roepen dat het allemaal onzin is wat hij verkoopt.... sorry hoor, zijn jullie bij de ontwikkelingen betrokken? Maar goed, dit gaat zo ontaarden in een ellenlange discussie, die verder niet veel bijdraagt. Ik houd in de gaten hoe eea zich ontwikkelt, en maak gefundeerd keuzes.

Walter
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Märklin loopt tegen de zelf geschapen mythologie aan.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Walter hoeveel keer ga je dit nog zitten roeptoeteren?
Het enigste wat ik duidelijk wilde maken: ALS het WAAR is, doe er dan wat aan en ga elkaar hier geen vliegen af zitten vangen...
Voor de rest bemoei ik me er niet meer mee, lees wel hoe je het verder oppakt.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De brief van het Stummiforum is zeker aangekomen, want W. Bächle deed daar verschillende uitspraken over.
Als een diplomaat die hij probeert te zijn, wringt ie zich in allerlei bochten, om de onduidelijkheid wat naar boven te brengen.

Natuurlijk mogen we dat wel waarderen, maar de redenen die hij noemt, zijn niet de hoofdredenen waarom Märklin ineens niet meer over de keuze van de motor praat.
Een firma in nood, en met een deels verhuisde boedel, kan zich geen dure motoren permitteren.

Daarmee wil ik het beleid zeker niet goed keuren, maar openheid hierover had zeker op zijn plaats geweest.
Want men verwachte Kwaliteit, die zeker de laatste jaren ernstige deuken heeft opgelopen.

De nieuwe leiders zijn nog vers, en we zullen zeker af moeten wachten, hoe het een en ander zich gaat ontwikkelen.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lucien ben het hellemaal met je eens.
Maar goed dat er merken als PIKO en ROCO zijn.
Vroeger piekerde ik er niet over om wat van deze merken te kopen.
Maar ik ben in ieder geval hellemaal om,en het scheelt een bom duiten.
Ik koop alleen nog oudere modellen met de echte MARKLIN kwaliteit.
Ik wil Marklin niet afbranden maar na heel wat problemen met mijn nieuwere modellen.
Ben ik het zat om nieuwe modellen te kopen waar je dan zelf aan moet gaan sleutelen om hem goed rijdend te krijgen.
Voor ik ooit nog een nieuw model van marklin koop wacht ik eerst de reacties op dit forum af.

Tony
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik vind dat alle bezitters en niet bezitters van Märklin-Locs zich hier over moeten kunnen uitspreken.

Een niet-bezitter cq niet-ervaringsdeskundige is per slot van rekening wel een potentiele koper.
Ik acht Baanloos een onafhankelijk denker en zeker niet iemand die meehuilt met de wolven in het bos.

Verder acht ik het niet kies om iemand onvoldoende autonomie toe te dichten.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik reageer toch maar weer eens op het vermeende motoren probleem.

Wat zegt de heer W. Büchele nu eigenlijk.
wel dat bij M het uitgangspunt is dat de aandrijving in de lok zit en niet b.v in de losse tender van een stoomlok.
Dat er een onderzoek loopt naar een goede, betrouwbare oplossing met of een 3-polige motor of met een 5 polige motor. Dit onderzoek loopt al en zal eerdaags afgerond moeten worden i.v.m. aanlopen productie Insider HO model. Als klant moeten we afwachten wat de uitkomst uit dit onderzoek zal zijn.
Inmiddels weten we ook dat M nog voor de overname een eigen Ingenieurs bureau heeft opgericht: Märklin Engineering GmbH. (bron: MM-magazine 01-2014 blz. 30) Hier worden de nieuwe zaken ontwikkeld zoals de MFX+ decoder software en b.v. de videodeuren van de LINT. En er staan nog meer zaken op de rails. M zelf zegt dat een M-locomotief al lang geen speelgoed meer is maar een complex mechanisch-elektronisch product. Ik ben het met die zienswijze wel eens, maar ik moet daar wel bij opmerken dat dan kennelijk de product controle van M bij aflevering, de ontwikkeling niet heeft kunnen bijhouden, gezien de vele klachten over het product. Het motoren probleem ligt nu kennelijk ook bij dit Ingenieurs bureau (3P, 5P , Sinus ? ).
Op blz. 43 van ditzelfde blad staat iets over het testen van een model in de voorserie. Als je dit leest dan denk je er kan eigenlijk helemaal niets fout gaan, zo zwaar zijn de testen. Maar kennelijk glipt er toch nog wel het een en ander door de eindcontrole.

Even een ander punt: we lezen hier vrijwel alleen over problemen en nauwelijks over hoe goed een model is. Stel nu dat een productie run 20.000 exemplaren omvat en dat 1% daarvan problemen geeft: dat zijn er 200. Natuurlijk 200 teveel maar wel te overzien en wellicht ingecalculeerd. Hoeveel van deze 200 zullen de eindcontrole ongezien passeren? Zitten ze allemaal bij elkaar in dezelfde batch of verspreid over de totale productie tijd? Wie het weet mag het zeggen. Als klant is het leuk om dit te weten maar eigenlijk heb ik er geen boodschap aan: ik verwacht een goed product zoals M dat ook aangeeft.

Ik heb al eens eerder op dit forum geschreven dat ik persoonlijk nauwelijks problemen heb met de motorisering van een lok: die doet het eigenlijk altijd wel goed. Meer problemen heb ik met nieuwe slepers en de decoders in de lok: bij 1 op de 5 is er wel iets mee aan de hand: b.v. een lampje wordt niet aangestuurd. Maar de rest is goed. Stuur je de lok terug dan komt deze na verloop van tijd terug en werkt het wel goed. met andere woorden: ik moet wel constateren dat M altijd voor mij de problemen wel oplost.

Tot zover mijn genuanceerde bijdrage aan dit draadje.

Nico
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Als ik alle forums een beetje analyseer dan is het jammer voor de "modelspoorder": er is geen enkel merk goed.......

Groet, Anne W
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Heb je wel een beetje gelijk in Anne. Het is ook een beetje het gevoel hé. Als ik een Piko lok koop van 100 Euro en ik zet dat ding op de baan en laat hem rijden, dan ben ik aangenaam verrast dat ze dat voor dat geld kunnen maken en daar zit natuurlijk gewoon een goedkoop motortje in. Maar je hebt dan het gevoel voor je geld een leuke tegenwaarde te hebben gekregen. Koop je een M* lok van 300 Euro en het ding rijdt niet goed of de assen vallen eruit of er zit een verkeerd geluid in, dan is je gevoel toch een beetje anders, omdat de verwachtingen voor die prijs veel hoger zijn.

Mvg,

Aldert
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

Zo lees ik dat ESU de v60ers ook terugroept vanwege problemen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
@Nico Citaat: ... we lezen hier vrijwel alleen over problemen en nauwelijks over hoe goed een model is ..

Het is maar evident dat een product goed moet zijn, wie koopt er nu in godsnaam een slecht product ?

Waar het bij M* ontbreekt is transparantie.
Vroeger heeft men de 5* motor en de Sinus motor aangeprezen als een betere motor dan de driepolige motor met grafieken en argumentatie.
Dit vertaalde zich ook in de prijs naar de consument toe.
Nu willen ze die driepolige motor er terug in.
Waar blijft de argumentatie voor die nieuwe wending?
Heeft men ons dan vroeger in de maling genomen ?
En dan wordt de lezer achterdochtig en begint te gissen want M* geeft geen duidelijk antwoord.
De aankoopprijs van de motor ?
En wat wenst de koper, een goedkopere motor of kwaliteit ?
Maar dat vertaalt zich dan niet in de prijs naar de consument toe.
Er is wat anders aan de hand maar daar zwijgt M* liever over.
Eén ding weet ik zeker, de garantie afdeling bij M* draait op volle toeren en dat waren ze vroeger niet gewoon.
Daar zijn ze nu mee bezig maar hoe leg je dat nu uit aan de klant zonder te veel kleerscheuren ?
Daar hebben ze nog geen antwoord op gevonden.
Het motto is nu in alle toonaarden zwijgen want tijd brengt raad.
Mvg. Jean.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
beste forummers,in de laatste uitzending van Märklin TV,tijdens de neurenbergbeurs,reageert een technisch directeur van M op de klachten.het lijkt mij dat ze de problemen serieus nemen.Het is en blijft een soort reclame uitzending,maar zie het positief en niet zo internetforumklagerig!!! Ruud
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Kijk dit is een reactie die klopt Ruud :thumbup:

Die tv zender wil alleen wat Märklin zelf goed uitzend, en daar zal zeker geen ongetogen woord bij zitten, net zoals in hun eigen magazine.

Nee daarvoor moet je op andere kanalen zijn, en een goed voorbeeld zijn de interviews die weleens op de Intermodellbau tentoonstelling worden gehouden.
Daar krijg je vaak een iets ander beeld bij, dan bij de reclame boodschap van Märklin.

Wat Bächle ook zegt, hij zal niet de werkelijke reden noemen, maar ook dat is geen geheim.
Een firma die onder insolvenz staat, neemt nu eenmaal economische beslissingen, die de hobbyist niet altijd even prettig vindt.

Die motoren waarom het gaat, kunnen best eens van buitenaf zijn gekomen, want als dat goedkoper is dan zelf produceren, ligt zoiets onder die omstandigheden wel voor de hand.
Transparantie of openheid over dit soort zaken had er zeker mogen zijn, want het niet op de hoogte houden van de klanten, kan ook averechts werken.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 05 februari 2014, 10:36:48
Even een ander punt: we lezen hier vrijwel alleen over problemen en nauwelijks over hoe goed een model is.

Citaat van: lokje 23 op woensdag 05 februari 2014, 10:48:31
nico.

wat u zegt klopt volledig. we zeggen enkel dat het slecht is. als het goed is moeten we het niet zeggen er valt niks over te zeggen zo simpel kan het zijn. wat moeten we zeggen als het goed is ???? het heeft mooie kleuren die het echt 100% benaderen , het rijd goed , het is mooi en noem maar op hebben we daar een boodschap aan. ik denk het niet .

Eerlijk gezegd zou ik het zelf allebei wèl willen lezen: zowel wanneer een model voldoet als niet. Dat is meteen iets wat ik eigenlijk toch wel een beetje mis op het forum. Wat meer uitgebreide besprekingen van de allernieuwste modellen, waarin zowel de positieve als negatieve kanten belicht worden! 

Groet, Marc

Ps. Ruud, we hebben het al over deze uitzending van Märklin TV sinds bericht 61 van dit topic en er werd heus niet alleen maar negatief over gepraat.  ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: 10103 op woensdag 05 februari 2014, 12:36:39
Wat meer uitgebreide besprekingen van de allernieuwste modellen
Tja Ruud, da's nu juist één van de dilemma's.
"Nobody" is nog genegen zo'n duur nieuw model aan te schaffen, om 't hier uitgebreid te beschrijven... :D
Want: Kans op kat in zak is levensgroot.
Zie mijn verslagen over de, onlangs gekochte, BR94 en de P8.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Beste Lucien,

wij hier in Nederland zeggen: een gewaarschuwd man telt voor twee, daarbij even voorbij gaand aan het feit dat er ook vrouwen zijn.

Wat ik in mijn verhaal probeerde duidelijk te maken is dat er inmiddels zoveel narigheid gespuid is, dat een positief bericht ook wel eens op zijn plaats is. Immers, je hebt gelijk, als er nooit iets is, is het melden ervan, dat er niets is, geen nieuws. Anders wordt het, als er regelmatig wat is, en er is dan even geen slecht nieuws, dat dit dan het vermelden waard is. Kortom, als er steeds slecht nieuws is, dan is elk positief bericht wel nieuws.

Jean,
ik ben het helemaal met je eens; maar let op de uitspraak van Büchele: 3 polige motor met stuurelektronica. Ik vermoed dat men hier naar een optimalisatie streeft (optimalisatie kosten versus prestatie/kwaliteit). En dan ben ik het weer met je eens dat M niet transparant is in de voorlichting.

We kunnen op dit moment eigenlijk alleen maar afwachten wat het antwoord van M is. De problematiek is wel degelijk goed aangekomen in Gö.

Groet Nico


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hallo,

Ik ben elke dag met deze dillema geconfronteerd  Ik werk al meer dan 40 jaar in de voedingsindustrie, op afdeling R&D, en alles wat je toevoegt in een product, moet verantwoord worden.
Wanneer je een motor van euro 20 zou voor je lok gebruiken, en niemand zou een verschil merken met dezelfde lok met een motor van euro 5, is de keuze zeer snel gemaakt.
Het is puur een kwestie van centen. Maerklin moet geld verdienen. De sinus is wel super maar zéer veel te duur. De gemiddelde consumment gaat zeker niet zijn lok opendoen, en kijken met een loep welle motor er in zit. Wanneer deze aan zijn wensen voldoet is het goed.
Volgens de bekende Youtube site van Brunellorosso die nieuw modelen test, zou de Maerklin 39406, de Belgische E18, gelijk aan de Franse SNCF 40100, niet meer dan 4 rijtuigen in een helling kunnen trekken.
Mijn CC41000 39405, MFX met een st dc 5 polig motor, heeft geen enkel moeite met 16 rijtuigen voorzien van interieur verlichting. De vorige versie hadden een Soft dtive sinus motor.
Het einige verschil is de stroom verbruik. Hij is met deze dc 5 polig motor, 3 x hoger.
De sinus verbruikt erg weinig stroom.
Filipi

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik weet het goed gemaakt...

Ik koop een nieuwe M*lok,
plaats een testbericht hier met foto van de motor,
bevalt ie, hou ik hem,
zo niet gaat-ie terug,
en weet iedereen van de hoed en de rand  B)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Da's een mooie belofte Wim. Daar houden we je aan. Zien de foto(s) met belangstelling tegemoet... :)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Har op woensdag 05 februari 2014, 11:32:40

Zo lees ik dat ESU de v60ers ook terugroept vanwege problemen.


Hulde. :thumbup:

Zouden Marklin en Roco ook moeten doen. Zij houden formeel lekker de klep dicht en zeggen niets noch halen iets terug.

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dit lijkt me materiaal voor een ander topic heren ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Even resumerend spelen de volgende zaken:
- Behalve op Stummi houdt het gebruik van mogelijk goedkope motoren ook hier de gemoederen hier erg bezig.
- Op dit moment hebben veel klanten het idee dat ze niet serieus genomen worden door M*, aangezien er geen of onvoldoende vanuit M* gereageerd wordt over vragen die over kwaliteit gaan.
- Meer openheid is nodig over welk type motor wordt toegepast in elke lok. Dit moet samengaan met de noodzakelijke uitleg/onderbouwing waarom M* tot een keuze is gekomen.

Met name het niet serieus nemen van klanten door M* is een ernstige zaak. Het gaat namelijk om een groep klanten die vaak al jaren en jaren zeer trouw zijn.

Ieder kiest voor zichzelf hoe op dit moment met de issues om te gaan, maar duidelijk is dat M* nu aan zet is, en dat het filmpje op de beurs van de oppertechneut een goede eerste stap is, maar nog vele vragen onbeantwoord laat. Nogmaals, M* is nog steeds aan zet, hun beurt is nog niet voorbij!


Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Goedenavond,

Hebben jullie de topic van de insider stoomlok BR45 ref 37455, op het stummiforum gelezen ?
Deze lok kost bijna euro 500, en iemand van de forum, heeft een paar fotos van het hoogvermogen motor met vliegviel, gezet. Het is gewoon een simpel 3 polig motor met koolborstels. Deze motoren kosten af fabriek in Asie, niet meer dan ct50.
Marklin gaat terug in tijd, naar de ouderweste gloielampen van 100 watts.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=96535&start=25

Filipi
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat: "...  Ieder kiest voor zichzelf... " Voor mezelf heb ik positie gekozen, ik koop geen M* meer tot er meer duidelijkheid is. Ik zal dus niet voor verassingen komen te staan. Wie volgt ? Mvg.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Bassie,

Ergens in een crisis zit een nulpunt, en of ze daar naar toe op weg zijn, of er vandaan zijn gekomen is onduidelijk.

Ben het met je eens dat ze een zeer trouwe aanhang hebben laten dobberen, zonder zich dat ook maar 1 moment maar te realiseren.

Het is aan Märklin om hier verandering in aan te brengen, en we zullen nog geduld moeten hebben eer we resultaten kunnen zien.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hans, Ik vrees dat ze aan het hervallen zijn en dat ze dit geen tweede maal zullen te boven komen. Het krediet dat ze nog hadden bij trouwe fans zijn ze aan het opsouperen. Ik heb de E93 besteld maar als hij niet voldoet aan mijn verwachtingen dan mogen zij hem houden.  Mvg.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Jean,

Is daar al meer duidelijkheid over dan?

Want je gaf net voor mij al aan, dat je niks meer koopt van Märklin ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Neen Hans, maar mijn bestelling had ik al geplaatst voor alle heisa begon. Mvg.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dat kan altijd gebeuren, en je kan natuurlijk niet in een glazen bol kijken.

Maar dat op voorhand bestellen doe ik al jaren niet meer, want de geschiedenis leert je toch, dat een insidermodel gewoon in het programma komt, en ze zijn bij uitlevering veel goedkoper aan te schaffen dan bij intekening.

Wat een verwennerij hé die insiderclub ;)



Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Men leert met vallen en opstaan. Het zou toch een geweldige stunt zijn indien iedereen zijn bestelling zou weigeren.  Mijn ?-tjes hebben ze nog niet gezien. Wordt vervolgd. Mvg.