Op het Duitse Stummi-forum is nu al een tijdje een stevige discussie gaande over de nieuwe standaardmotor van Märklin. Sinds 2000 ongeveer heeft Märklin verschillende motoren gebruikt in haar modellen. Naast de bekende, 'ouderwetse' vijfpolige trommelcollectormotor verschenen er ook klokankermotoren, C-sinusmotoren, de C-sinus in compacte bouwvorm, de Softdrive Sinusmotor en nu sinds een drietal jaren ook een nieuwe standaardmotor: een vrij eenvoudige driepolige motor. Van die nieuwe motor schijnen ook meerdere varianten bestaan: een hele eenvoudige voor de goedkopere 36***- modellen (de
Spezialmotor) en een betere variant (
Hochleistungsantrieb) voor de duurdere modellen.
De discussie bij Stummi concentreert zich vooral op de volgende punten. Het is eigenlijk Märklin-onwaardig dat de fabriek zelfs voor haar duurste modellen deze relatief eenvoudige motoren gebruikt. Zeker omdat er voorheen in dit soort modellen duurdere en hoogwaardigere motoren als een klokankermotor of een Softdrive Sinus-motor gebruikt werden. De nieuwe standaardmotor kan weliswaar goede rijeigenschappen hebben, maar de afstelling hiervan met de decoder is blijkbaar veel lastiger. Bij sommige modellen - zoals de nieuwe V100/212, BR 23, BR 94.5, de laatste BR 218's - lukt dat dan niet helemaal goed. Verder kun je uit de documentatie van Märklin niet echt meer opmaken, welk type motor er nu precies in een model gemonteerd is. Het oude symbooltje van de vijfsterrenmotor wordt nog gebruikt, maar in de meeste gevallen schijnt dat dus nu een vrij eenvoudige, driepolige motor te zijn.
Deze motordiscussie op het Stummi-forum is inmiddels meer dan 60 pagina's lang en komt terug in een aantal andere draadjes daar.
Uit onvrede met de nieuwe standaardmotor wordt er momenteel een heel nette
open brief geschreven aan Märklin, waarin om een verbetering gevraagd wordt: zoals bijvoorbeeld moderne, vijfpolige motoren voor de normale modellen en klokankermotoren of Softdrive Sinusmotoren voor de duurdere modellen. Je kunt deze brief ondersteunen door vóór te stemmen of een reactie toe te voegen.
Ik plaats dit berichtje (en de linkjes) hier op het forum ter informatie voor iedereen. Voor de geïnteresseerden heb ik even snel een vertaling van de open brief gemaakt, die hieronder staat.
---------------------
Geachte heer Sieber, geachte heer Bächle,
We richten ons tot u om aandacht te vragen voor de, naar onze mening, twijfelachtige ontwikkeling van de aandrijvingstechnologie van Märklin.
In de afgelopen 25 jaar heeft Märklin juist bij de aandrijving veel goede ideeën ontwikkeld en gevolgd. Aanvankelijk met de nog analoge vijfsterren motor, daarna met de geregelde vijfsterren trommelcollector hoogvermogensmotor bij de introductie van de digitale techniek, de borstelloze C-sinus- en Softdrive Sinus-motor (SDS) en in toenemende mate ook met klokankermotoren. Juist met de borstelloze C-sinus- en SDS-motoren als ook met de klokankermotoren stond Märklin aan de top voor wat betreft de motortechniek van modelbaantreinen. Het vijfsterrensymbool van Märklin is voor modeltreinliefhebbers een teken van solide en hoogwaardige motortechniek.
Deze reputatie zet Märklin nu echter op het spel. Sinds het jaar 2010 ongeveer plaatst Märklin ook in topmodellen als bijvoorbeeld de Dm3, de Krokodil dubbelset of het Insidermodel E 17, eenvoudige driepolige DC-motoren. Desondanks wordt er voor deze modellen met het bekende vijfsterrensymbool en de term ?hoogvermogensaandrijving? reclame gemaakt. Bovendien krijgen modellen, die eerder met een klokankermotor geleverd werden, zoals bijvoorbeeld de Big Boy en ook de huidige BR 45, meer en meer de driepolige motor zonder dat dit in de productomschrijving voor de klanten duidelijk zichtbaar is.
Märklin doet vast en zeker haar best om goede rijeigenschappen uit de driepolige motor te halen. Het is echter een feit, dat uit natuurkundige en mechanische wetten valt te herleiden, dat een vijfpolige motor betere draaieigenschappen heeft als een driepolige motor (ervan uitgaand dat de verdere mechanische eigenschappen zoals bijvoorbeeld de lagering identiek zijn). Märklin heeft zelf jarenlang terecht de vijfsterren hoogvermogensmotor aan zijn klanten als beste motor verkocht.
Intussen wordt er steeds meer melding gemaakt van slechte rijeigenschappen bij modellen, die voorzien zijn van de nieuwe motoren. Daar komt nog een tweede probleem bij: de regeling van de decoder en de kwaliteitstoleranties bij de driepolige DC-motoren. De toleranties bij de eenvoudige driepolige motoren zijn blijkbaar zo groot, dat de standaardinstelling van de digitale Märklin-decoder in enkele gevallen de motor niet meer optimaal kan aansturen. Het gevolg hiervan is een duidelijke sprongetje bij het optrekken vanuit stilstand. Dit komt bijvoorbeeld voor bij de Märklin-modellen 37000, 37005, 37160, 37740, 37741 en 39232. Aangezien de standaarddecoders echter ontoereikend door de gebruiker aan de desbetreffende motor aangepast kunnen worden, levert dit de klant veel frustratie en ergernis op.
De toenemend slechte ervaringen van klanten met de eenvoudige driepolige motoren leiden ertoe, dat veel enthousiaste Märklin-liefhebbers teleurgesteld afzien van de aanschaf van nieuwe Märklin-modellen. Dat de productomschrijving in de Märklin-catalogus en op de website inmiddels geen bruikbare gegevens meer bevat over het daadwerkelijk gebruikte motortype, zorgt voor verdere verwarring bij de klanten. Naar onze mening zal de ?mythe Märklin? uiteindelijk het slachtoffer worden van deze nieuwe motorstrategie. Als je niet meer dat aangename gevoel krijgt een hoogwaardig product uit de ?fabriek van verfijnd metalen speelgoed? in handen te hebben, dan zal de prikkel om tot aanschaf over te gaan verdwijnen.
We hebben ons daarom verenigd op het Stummi-forum (http://www.stummiforum.de) en richten ons tot u om tot een wijziging in de motortechnologie van Märklin te komen. Voor de Märklin- en Trix-modellen in H0-formaat doen wij de volgende aanbevelingen:
1. Standaardaandrijving voor de goedkopere 36xxx-modellen: een eenvoudige vijfpolige DC-motor.
2. Standaardaandrijving voor de duurdere 36xxx- en 37xxx- modellen: een hoogwaardige, ?schräggenuteter?, vijfpolige DC-motor, eventueel met kogellagers.
3. Aandrijving voor de topmodellen zoals de Dm3, Krokodil en 39xxx-reeks: een klokankermotor of een borstelloze motor.
4. Standaarddecoders waarvan de parameters voor de motorregeling door de klant zelf kunnen worden aangepast, mogelijk met ondersteuning van het DCC-protocol (ook bij de mLD/mSD vervangingsdecoders)
5. Open communicatie naar de klanten toe over de gebruikte motortechnologie.
Wij, de enthousiaste modeltreinliefhebbers die deze open brief ondertekend hebben, hopen dat we bij u gehoor zullen vinden voor ons verzoek. We geloven namelijk, dat wij, u als fabrikant en wij als klanten, alleen met elkaar voor een succesvolle en tevreden toekomst van Märklin en Trix kunnen zorgen.
Met vriendelijke groeten,
Bijlage
Het Stummi-forum is een ontmoetingsplek voor enthousiaste modeltreinliefhebbers, voornamelijk voor het H0-formaat, waarvan er veel met Märklin en Trix rijden. Het forum heeft momenteel ongeveer 18.850 geregistreerde leden (een toename van 22% ten opzichte van 2012), die dagelijks ongeveer 300 nieuwe bijdrages in meer dan 70.000 onderwerpen schrijven. Op de drukste momenten bekijken dagelijks meer dan 17.000 bezoekers het forum. ----------------------
Persoonlijk sta ik wel achter deze actie. Hoewel het vele (en naar mijn mening soms ook onterechte) gezeur over Märklin me regelmatig tegenstaat, denk ik dat de opstellers van deze open brief op het Stummi-forum hier wel een punt hebben.
Zelf heb ik momenteel één Märklin-model (E 50, 37852) met de nieuwe standaardmotor. Eigenlijk ben ik
erg tevreden over het rijgedrag van dat model. Maar nog liever zou ik toch weer de - nog iets stillere, duurzamere en borstelloze - Softdrive Sinusmotor terug zien komen. Ook zou Märklin inderdaad naar mijn mening wel duidelijker mogen aangeven welke type motoren er nu precies gebruikt worden. Vandaar mijn ondersteuning voor deze actie.
Groet, Marc
Edit: vertaling toegevoegd