Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

Gestart door 10103 woensdag 08 januari 2014, 12:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Op het Duitse Stummi-forum is nu al een tijdje een stevige discussie gaande over de nieuwe standaardmotor van Märklin. Sinds 2000 ongeveer heeft Märklin verschillende motoren gebruikt in haar modellen. Naast de bekende, 'ouderwetse' vijfpolige trommelcollectormotor verschenen er ook klokankermotoren, C-sinusmotoren, de C-sinus in compacte bouwvorm, de Softdrive Sinusmotor en nu sinds een drietal jaren ook een nieuwe standaardmotor: een vrij eenvoudige driepolige motor. Van die nieuwe motor schijnen ook meerdere varianten bestaan: een hele eenvoudige voor de goedkopere 36***- modellen (de Spezialmotor) en een betere variant (Hochleistungsantrieb) voor de duurdere modellen.

De discussie bij Stummi concentreert zich vooral op de volgende punten. Het is eigenlijk Märklin-onwaardig dat de fabriek zelfs voor haar duurste modellen deze relatief eenvoudige motoren gebruikt. Zeker omdat er voorheen in dit soort modellen duurdere en hoogwaardigere motoren als een klokankermotor of een Softdrive Sinus-motor gebruikt werden. De nieuwe standaardmotor kan weliswaar goede rijeigenschappen hebben, maar de afstelling hiervan met de decoder is blijkbaar veel lastiger. Bij sommige modellen - zoals de nieuwe V100/212, BR 23, BR 94.5, de laatste BR 218's - lukt dat dan niet helemaal goed. Verder kun je uit de documentatie van Märklin niet echt meer opmaken, welk type motor er nu precies in een model gemonteerd is. Het oude symbooltje van de vijfsterrenmotor wordt nog gebruikt, maar in de meeste gevallen schijnt dat dus nu een vrij eenvoudige, driepolige motor te zijn.

Deze motordiscussie op het Stummi-forum is inmiddels meer dan 60 pagina's lang en komt terug in een aantal andere draadjes daar.

Uit onvrede met de nieuwe standaardmotor wordt er momenteel een heel nette open brief geschreven aan Märklin, waarin om een verbetering gevraagd wordt: zoals bijvoorbeeld moderne, vijfpolige motoren voor de normale modellen en klokankermotoren of Softdrive Sinusmotoren voor de duurdere modellen. Je kunt deze brief ondersteunen door vóór te stemmen of een reactie toe te voegen.


Ik plaats dit berichtje (en de linkjes) hier op het forum ter informatie voor iedereen. Voor de geïnteresseerden heb ik even snel een vertaling van de open brief gemaakt, die hieronder staat.

---------------------

Geachte heer Sieber, geachte heer Bächle,

We richten ons tot u om aandacht te vragen voor de, naar onze mening, twijfelachtige ontwikkeling van de aandrijvingstechnologie van Märklin.

In de afgelopen 25 jaar heeft Märklin juist bij de aandrijving veel goede ideeën ontwikkeld en gevolgd. Aanvankelijk met de nog analoge vijfsterren motor, daarna met de geregelde vijfsterren trommelcollector hoogvermogensmotor bij de introductie van de digitale techniek, de borstelloze C-sinus- en Softdrive Sinus-motor (SDS) en in toenemende mate ook met klokankermotoren. Juist met de borstelloze C-sinus- en SDS-motoren als ook met de klokankermotoren stond Märklin aan de top voor wat betreft de motortechniek van modelbaantreinen. Het vijfsterrensymbool van Märklin is voor modeltreinliefhebbers een teken van solide en hoogwaardige motortechniek.

Deze reputatie zet Märklin nu echter op het spel. Sinds het jaar 2010 ongeveer plaatst Märklin ook in topmodellen als bijvoorbeeld de Dm3, de Krokodil dubbelset of het Insidermodel E 17, eenvoudige driepolige DC-motoren. Desondanks wordt er voor deze modellen met het bekende vijfsterrensymbool en de term ?hoogvermogensaandrijving? reclame gemaakt. Bovendien krijgen modellen, die eerder met een klokankermotor geleverd werden, zoals bijvoorbeeld de Big Boy en ook de huidige BR 45, meer en meer de driepolige motor zonder dat dit in de productomschrijving voor de klanten duidelijk zichtbaar is.

Märklin doet vast en zeker haar best om goede rijeigenschappen uit de driepolige motor te halen. Het is echter een feit, dat uit natuurkundige en mechanische wetten valt te herleiden, dat een vijfpolige motor betere draaieigenschappen heeft als een driepolige motor (ervan uitgaand dat de verdere mechanische eigenschappen zoals bijvoorbeeld de lagering identiek zijn). Märklin heeft zelf jarenlang terecht de vijfsterren hoogvermogensmotor aan zijn klanten als beste motor verkocht.     

Intussen wordt er steeds meer melding gemaakt van slechte rijeigenschappen bij modellen, die voorzien zijn van de nieuwe motoren. Daar komt nog een tweede probleem bij: de regeling van de decoder en de kwaliteitstoleranties bij de driepolige DC-motoren. De toleranties bij de eenvoudige driepolige motoren zijn blijkbaar zo groot, dat de standaardinstelling van de digitale Märklin-decoder in enkele gevallen de motor niet meer optimaal kan aansturen. Het gevolg hiervan is een duidelijke sprongetje bij het optrekken vanuit stilstand. Dit komt bijvoorbeeld voor bij de Märklin-modellen 37000, 37005, 37160, 37740, 37741 en 39232. Aangezien de standaarddecoders echter ontoereikend door de gebruiker aan de desbetreffende motor aangepast kunnen worden, levert dit de klant veel frustratie en ergernis op.

De toenemend slechte ervaringen van klanten met de eenvoudige driepolige motoren leiden ertoe, dat veel enthousiaste Märklin-liefhebbers teleurgesteld afzien van de aanschaf van nieuwe Märklin-modellen. Dat de productomschrijving in de Märklin-catalogus en op de website inmiddels geen bruikbare gegevens meer bevat over het daadwerkelijk gebruikte motortype, zorgt voor verdere verwarring bij de klanten. Naar onze mening zal de ?mythe Märklin? uiteindelijk het slachtoffer worden van deze nieuwe motorstrategie. Als je niet meer dat aangename gevoel krijgt een hoogwaardig product uit de ?fabriek van verfijnd metalen speelgoed? in handen te hebben, dan zal de prikkel om tot aanschaf over te gaan verdwijnen.     

We hebben ons daarom verenigd op het Stummi-forum (http://www.stummiforum.de) en richten ons tot u om tot een wijziging in de motortechnologie van Märklin te komen. Voor de Märklin- en Trix-modellen in H0-formaat doen wij de volgende aanbevelingen:

1. Standaardaandrijving voor de goedkopere 36xxx-modellen: een eenvoudige vijfpolige DC-motor.
2. Standaardaandrijving voor de duurdere 36xxx- en 37xxx- modellen: een hoogwaardige, ?schräggenuteter?, vijfpolige DC-motor, eventueel met kogellagers.
3. Aandrijving voor de topmodellen zoals de Dm3, Krokodil en 39xxx-reeks: een klokankermotor of een borstelloze motor.
4. Standaarddecoders waarvan de parameters voor de motorregeling door de klant zelf kunnen worden aangepast, mogelijk met ondersteuning van het DCC-protocol (ook bij de mLD/mSD vervangingsdecoders)
5. Open communicatie naar de klanten toe over de gebruikte motortechnologie.

Wij, de enthousiaste modeltreinliefhebbers die deze open brief ondertekend hebben, hopen dat we bij u gehoor zullen vinden voor ons verzoek. We geloven namelijk, dat wij, u als fabrikant en wij als klanten, alleen met elkaar voor een succesvolle en tevreden toekomst van Märklin en Trix kunnen zorgen.

Met vriendelijke groeten,


Bijlage
Het Stummi-forum is een ontmoetingsplek voor enthousiaste modeltreinliefhebbers, voornamelijk voor het H0-formaat, waarvan er veel met Märklin en Trix rijden. Het forum heeft momenteel ongeveer 18.850 geregistreerde leden (een toename van 22% ten opzichte van 2012), die dagelijks ongeveer 300 nieuwe bijdrages in meer dan 70.000 onderwerpen schrijven. Op de drukste momenten bekijken dagelijks meer dan 17.000 bezoekers het forum.


----------------------

Persoonlijk sta ik wel achter deze actie. Hoewel het vele (en naar mijn mening soms ook onterechte) gezeur over Märklin me regelmatig tegenstaat, denk ik dat de opstellers van deze open brief op het Stummi-forum hier wel een punt hebben. 
Zelf heb ik momenteel één Märklin-model (E 50, 37852) met de nieuwe standaardmotor. Eigenlijk ben ik erg tevreden over het rijgedrag van dat model. Maar nog liever zou ik toch weer de - nog iets stillere, duurzamere en borstelloze - Softdrive Sinusmotor terug zien komen. Ook zou Märklin inderdaad naar mijn mening wel duidelijker mogen aangeven welke type motoren er nu precies gebruikt worden. Vandaar mijn ondersteuning voor deze actie.

Groet, Marc 


Edit: vertaling toegevoegd
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik heb de brief gelezen. Inderdaad volkomen gelijk. Als ik bijna 500 euro voor een krokodil uitgeef, mag ik wat ervoor verwachten. Bij mij is de loc teruggestuurd daar deze in één richting schokkerig reed bij langzame snelheden. Ze hebben de contactpunten van één der motoren opnieuw afgesteld. Zoiets heb ik nooit bij de "oudere" motoren meegemaakt. Daar valt ook niets aan af te stellen.

Uiteraard heb ik "voor" gestemd.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Contactpunten in een elektromotor...? Kan me herinneren dat die contactpunten een storingsgevoelig item waren in de
bobine van verbrandingsmotoren.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik heb ook herhaaldelijk over het verschil in deze motoren geschreven en gelezen...

Ik sta dus ook daarom 100% achter deze brief.

Het is ook niet bedoeld om M* af te zeiken,
maar eindelijk is een keer een duidelijk motorenbeleid te voeren.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Marklin leest al jaren mee op diverse fora. Als ze het nu nog niet weten heeft een "open brief" weinig zin. De modellen met slechte motoren gewoon niet meer kopen, denk dat dat meer zoden aan de dijk zet.

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De modellen met slechte motoren gewoon niet meer kopen

En hoe weet ik dat het zo een model is met een slechte motor ? Bestaat daar een "zwarte" lijst van ?

Guy
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Fora bezoeken en reviews lezen. We zitten hier om ervaringen en kennis te delen toch?

Van je winkelier of de fabrikant moet je het niet hebben, die prijzen hun spullen de hemel in.

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Als straks M zijn nieuwe locs uitbrengt, kun je toch moeilijk iets vinden op fora of reviews ?
Wie meldt zich aan als 1e koper en schrijft straks dat hij een goeie of een miskoop gedaan heeft ?
Soms zijn locs enkel op voorhand bestelbaar (gelimiteerde oplage).
Hoe ga je die eerst testen ?

Guy
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Persoonlijk koop ik de laatste jaren nooit iets zonder dat ik weet waar ik aan toe ben. Het heeft me ieder geval van wat miskopen weerhouden en niet alleen van Marklin. Kun je het geduld niet opbrengen of erger: bestel je op voorhand dan loop je dus een bewust risico.

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik heb het initiatief ondersteund, ik heb zeer goede ervaringen met de SDS motoren.

Groet, Anne W
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Kan iemand aan geven hoe ik 'voor' kan stemmen?

m.vr.gr. Nico
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Zojuist heb ik nog even contact gehad met de opsteller van de 'open brief' op het Stummi-forum. Hij vond het fijn, dat er ook hier op het forum aandacht aan wordt geschonken. Als je het dus eens bent met de inhoud van de brief, ga dan gerust naar het Stummi-forum en stem dan ook 'ja'. Klik hiervoor op deze link en dan vervolgens bovenaan de pagina op: Ja - ich bin dabei!

Er wordt verder gevraagd of je een reactie wilt achterlaten met de volgende tekst:

Forumnaam [+ je echte naam (optioneel) + Märklin Insider (i.v.t.)]
Ich unterstütze diesen offenen Brief an Märklin!


Je kunt overigens alleen stemmen en reageren als je aangemeld bent bij het Stummi-forum.

Groet, Marc
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ook gelezen en "ja" gestemd.
Is inderdaad geen goeie reclame voor Märklin.

Guy
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ook ja gestemd.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

Ik mag aannemen dat Märklin zich inspant om een duur kwaliteitsproduct zijn kwaliteit te laten behouden.

Aan kwaliteit inboeten gaat niet samen met het product toch duur houden en kwaliteit blijven propageren.


mvg Harry
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Tuurlijk kan dat wel. Het gaat gewoon goed tot men er achter komt en dan is het te laat voor de goedgelovigen onder ons.

Je kan als marklin-liefhebber/fan dan twee dingen doen; berusten of omschakelen naar een ander merk.

Uiteindelijk zijn de liefhebbers/fans de grote verliezers. Zij zijn in de maling genomen. Marklin gaat gewoon door en voor hun maakt het niks uit.
Dit is niks bijzonders meer tegenwoordig want het gebeurt overal in het bedrijfsleven. Er is tegenwoordig nog maar 1 ding belangrijk en dat is geld, geld, en geld!
Kwaliteit is een vies woord en kwantiteit is belangrijker.

Het is helaas niet anders meer tegenwoordig.

mvg Vincent
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
de uitspaken van Moskoviet kloppen niet; je betaald voor een geluidsmodule gewoon extra.

Wat ik wel eens zou willen weten is wanneer dit fenomeen ongeveer is opgetreden. Is dit iets van een, twee, drie jaar terug? Valt dit in de chinese periode? Ik schrik echt, als ik lees dat zelfs in de Krokodil drie-polige motortjes gebruikt worden laat staan in de Big Boy. Zo'n motortje krijgt deze lok niet eens in beweging. Kortom, ben heel nieuwsgierig naar het moment (periode) dat deze slechte aandrijvingen gebruikt worden.
Het is bovendien een testcase voor de nieuwe directie van M. Als ik de berichten goed interpreteer dan kan dit fenomeen gestart zijn onder de periode van de bewindvoering ( dus nadat de familie M zich uit het bedrijf had teruggetrokken) en daarna wellicht voortgezet door de vorige en huidige directie. Daarom is de reactie van de huidige directie zo belangrijk; volgens mij moeten zij dit ervaren als een "lijk in de kast vinden".
Het gekke is, dat ik nooit wat gemerkt heb aan de veranderende motorisering van de loks. Nou ben ik verzamelaar en laat bij binnenkomst de loks een rondje draaien om te kijken af alles werkt en juist gemonteerd is en daarna verdwijnen ze weer in de doos. Kortom, op deze wijze heb je er weinig last van een gammele aandrijflijn, maar als je de loks volop gebruikt, wat de meeste van ons doen, ja dan komen dit soort zaken boven water. Persoonlijk vind ik dat de eerste sinusmotoren de mooiste rijeigenschappen geven.

Wat heb ik hiervan nu geleerd? Nou , heel wat. Niet meer zo gelovig zijn als er M op staat. En men zal, net als bij auto's, iets meer moeten gaan voorlichten aan de klanten, wat voor motorisering er in een lok zit opdat de klant zich een oordeel kan vormen over de verwachte rijeigenschappen. Ongezien een lok kopen, enkel en alleen vanaf een plaatje en soms een beschrijving, wat tot voor kort dus heel gebruikelijk was, kan eigenlijk niet meer. Vincent geeft heel juist het dilemma aan: berusten of omschakelen naar een ander merk. Alleen dat andere merk, is dat er eigenlijk wel? Anders had je toch niet destijds voor M gekozen? En wie zegt mij dat dat andere merk, gedwongen door de markt, ook zijn kwaliteit niet langzaam omlaag gaat brengen? Kortom, een levensduur van tientallen jaren voor een lok, is dat nog wel van deze tijd???

gr. Nico
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik ben ook heel benieuwd wat Marklin met deze aanbevelingen gaat doen. Gaat het inderdaad om de kwantiteit en winstmarges (wat ik vrees) of om de kwaliteit. Buiten de motoren problematiek vind ik de constructie van de nieuwere locs soms ook beneden peil vergeleken met de locs van vroeger. Heb het al in een ander topic aangehaald (vervangen slipbandjes Hobby Loc), het is een klik-klak systeem waarbij alles uit elkaar valt. Alles van plastic (is natuurlijk goedkoop) en niet doordacht in elkaar gezet. Natuurlijk is de prijs van deze Loc's er ook naar maar toch verwacht je bij Marklin een degelijke constructie. Voor mezelf heb ik besloten geen nieuwe locs meer te kopen, maar gewoon de oude degelijke exemplaren. Van mij part analoog, dan laat ik ze liever ombouwen naar digitaal. Is er wat mis dan kan je zelf nog wat vervangen. Gr, Hans
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Vincent,

Denk nou niet dat je als Märklinfan keuze hebt, want velen hier hebben een dusdanige hoeveelheid ervan liggen, dat overschakelen geen optie is.
Wel is de kwaliteit tanende geweest de laatste jaren, en het kan best zijn, dat dit voortgevloeid is uit een wanbeleid.
Ook het nieuwe bestuur moet je de kans geven, want die zitten er net, en zullen hier maatregelen over moeten nemen.

Zoiets kost nu eenmaal tijd, en dat zal je moeten uitsmeren over meerdere jaren.
Maar ook zonder feedback zal er niks veranderen, en daarom ben ik blij met die open brief.
Het lijkt misschien nutteloos, maar zonder enige weerklank zal de leiding denken dat ze goed zitten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
de uitspaken van Moskoviet kloppen niet; je betaald voor een geluidsmodule gewoon extra.


Dat vind ik niet helemaal kloppen. Kijk eens naar de catalogi van enkele jaren terug. Je kon voor de meeste modellen kiezen tussen (toen nog zelfs) analoog, delta of digitaal (fx). Intussen is analoog en delta er uit, fx wordt enkel nog aangeboden in een zeer beperkte "my world" reeks. Al de andere nieuwe locs zijn mfx locs met serieus prijskaartje (vanaf 200 euro en erboven).
Zelf heb ik ook enkele van die mfx locs en ik betrap mij erop dat, als je een grote baan hebt met zoals in mijn geval 28 locs, er van die extra functies (en zoals Moskoviet wél terecht schrijft: de meeste zijn geluidsfuncties) maar héél weinig gebruikt worden. Al eens een baan bezocht waar alle locs terzelfdertijd met geluid rijden ? Je loopt er gewoon weg van.

Dus moraal van het verhaal en ik heb dit vroeger al eens in een draadje neergepend : breng (betaalbare) locs uit met goeie 5-p motor en verwisselbare decoder (cfr computer waar je geheugenlatjes kunt bijpluggen of omwisselen). Wie dan extra functies bij wil, schaft zich dan een andere decoder aan zonder daarvoor de helft van zijn loc te moeten slopen.

Bijwijlen lijkt de zelfingenomenheid van het bedrijf (hier M dus) zo groot te zijn dat het mij doet denken aan de deze week weer op tv getoonde reportage van printers en gsm's die af fabriek zo geprogrammeerd worden dat ze er na x aantal copies of uren gewoon de brui aan moeten geven (uit geldbejag van het bedrijf).

Guy
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: AC rocks DC op dinsdag 07 januari 2014, 11:51:26
Folgende Lokmodelle sind bestätigt:

39730 ? BR 648.2 DB AG ? 549,95 Euro
39950 ? BR VT 95.9 + VB 140, Ep. IIIa ? 379,95 Euro
Cat.nrs. beginnend met 39 zijn voorzien van een Sinus motor... Of heb ik 't verkeerd?
Zou kunen betekenen dat M* (voorzichtig) op haar schreden terugkeert.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hallo Nobody

volgens mij levert M geen loks meer uit met sinusmotoren. In de nieuwigheden 2013 zijn 5 39honderd nummers opgenomen: allen zijn (hopelijk!!) voorzien van een 5 sterren last-afhankelijk gestuurde motor. Dat zegt de catalogus tenminste. Gezien de discussie moeten we maar afwachten wat M erin gestopt heeft.
Dus op jou vraag terug te komen: een 39 honderd nummer betekent niet meer automatisch een Sinusmotor.

Hallo Guyrem....
ik ben het helemaal met je eens dat je moet kunnen kiezen of je een geluidsmodule erin prikt of niet. En ja, bijna alle loks hebben inmiddels standaard een geluidsmodule. Mijn stelling was, dat je daarvoor wel betaald. Dat heb je niet weerlegt. Ik zou het ook liever zo hebben standaard geen geluidsmodule, dus lagere prijs. Als je 28 treinen heb lopen wil het geluid niet eens meer horen; de baan met de loks maakt dan al genoeg lawaai.
Ik ben het ook met je eens dat er te weinig andere, niet-geluidsfunctie , op zitten. Ik mis vaak de functie van het heffen van de panthograaf, een extra lampje in de cabine.

groet Nico
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Als of die extra functies een model niet duurder maken, nee ik zou ook liever een standaard lok zien met een goede motor.
Dan ligt de keuze van geluid wel bij de hobbyist :thumbup:

Maar besef dan ook, dat je niet tot de meerderheid behoort, want ik ken er zat die niet eens een lok durven open te maken.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Bedankt voor je reactie Nico.
'k Heb even de nieuwe catalogus 2013/2014 doorgezocht
en inderdaad: Alleen bij de nummers 39016 (BR 01) en39024 (BR 18.3) wordt vermeld dat er een klokankermotor in zit.   
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Een klik-klak systeem hoeft niet perse slechter te zijn...
echter, als er iets aan mankeert, is de kans op afbreken levensgroot.

Alles draait om kwantiteit,
want er moeten zo min mogelijk schroefjes worden gebruikt,
en alles wordt zo snel mogelijk in elkaar gedrukt,
een testrit gaat op volle snelheid,
en dat is de tijdgeest.
Je kan het zien op de montagevideo's van M*.

Zoveel mogelijk winst
en min mogelijk tijd en goedkope onderdelen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Beste Hans V200,

natuurlijk maken die extra functies de lok duurder. Maar een geluidsmodule zou je er zo in kunnen steken m.a.w. niet standaard erin zetten, wel het speakertje; de lok wordt dan wel iets goedkoper. Ik reageerde op de opmerking dat er veel geluidsfuncties in zitten (erg makkelijk) maar weinig andere functies. Ik ben het helemaal met je eens: liever een goede motor dan 20 verschillende geluiden.
Dat mensen hun lok niet open durven maken komt ook door de mythe dat dan je garantie vervalt. Nou dat is pertinent niet zo, want in elk onderhoudsboekje staat hoe je de lok moet open maken voor onderhoud.

Beste Moskoviet,
Bij de wat gecompliceerde modellen waarschuwt M al dat je boven de 15 jaar moet zijn. (lijkt wel een alcohol verbod) Kortom M vind het niet alleen speelgoed maar meer.

Beste Wim,
De tijd van de familie M, die zoveel gevoel in haar producten legde, is voorbij en zal ook niet meer terug komen. Het meeste geld van een model gaat in de arbeidsuren zitten en niet zo zeer in de spullen. (elektronika componenten even daargelaten, omdat deze wellicht kant en klaar ingekocht worden). Kijk maar eens in de fabriek van M hoeveel er inmiddels geautomatiseerd is in de productie. Toch blijft handwerk een wezenlijk onderdeel van de mooiere modellen. En aangezien een ieder wat wil verdienen, is de koper de klos, om het maar eens plat te zeggen.
Ik ben het roerend met je eens over die klik-klak montages, waarbij je een kunstof klemmetje over iets heen drukt voor de bevestiging. Door veroudering in de kunststof willen deze pennetjes na jarenlang trouwe dienst spontaan afbreken (denk hierbij aan de begintijd van de C-rail, waar de bevestigingspennetjes je ook om de oren vlogen als je een baan opnieuw wilde leggen).
Nu terug naar het topic.

gr. Nico

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: modeltreinverzamelaar op donderdag 09 januari 2014, 15:23:43
Beste Hans V200,

Dat mensen hun lok niet open durven maken komt ook door de mythe dat dan je garantie vervalt. Nou dat is pertinent niet zo, want in elk onderhoudsboekje staat hoe je de lok moet open maken voor onderhoud.

gr. Nico
Hoi Nico,

Het is niet alleen dat men denkt dat de garantie vervalt, er zijn er ook nog vele A-technisch in dat soort zaken.
Natuurlijk zal je lok eens open moeten, denk maar aan de mogelijke lampjes die stuk gaan.

Maar het blijft niet alleen bij onderhoud......

Daarom bouwt Märklin tegenwoordig decoders in die je kunt programmeren, en dat doen ze alleen maar, omdat het weldegelijk een grote groep betreft.
Zodat je niet hoeft te sleutelen, en mocht je geluid willen dan ontkom je er haast niet aan.

Geef mij maar kwaliteit en mooiere details, en een goede aandrijving, want niet in elk model past een 5 polig anker (trommelcollectormotor).

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Op gevaar af om afgeschoten te worden, :), durf ik te stellen dat iemand die niet weet wat voor motor in de lok zit,het verschil niet zal opmerken.
Ik heb hier loks met alle soorten motoren ( behalve de ouwe"krijsmotoren" ). Alle rijen als een Zwitsers uurwerkje... Klokanker, softdrive sinus, 5polige roco/bühler motoren
Maakt niet uit.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: mathn op donderdag 09 januari 2014, 18:17:43

Klokanker, softdrive sinus, 5polige roco/bühler motoren
Maakt niet uit.


Ja snap ik, dat zijn de goede motoren. Maar daar hebben die Duitsers het niet over. ;)

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik heb ook "ja" gestemd, maar denk dat het ijdele hoop is dat M* er iets mee gaat doen. Tot nu toe reageerde men niet op klachten of men ontkende ze (wisselaandrijvers, uitvallende assen, wissels die kortsluiting veroorzaken, loks met verkeerde geluiden erin enz.). Ik heb jaren geleden al besloten alleen nog M* producten aan te schaffen als er echt geen alternatief is. Toch blijf ik stilletjes hopen dat er bij M* een andere wind gaat waaien.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
het laat me toch niet los dat we niet iets weten over de motoren die M in haar modellen inbouwt. Daarom heb ik de laatste catalogus eens geraadpleegd (2013/2014)
Bij de verklaring van de tekens kom ik dan enkele motor omschrijvingen tegen. Zo is er het teken van een hoogvermogen aandrijving (wat dit voorstelt leg ik hieronder nog uit) met een zwart chip teken, dan is er een teken met die zwarte chip met een sinusvorm dat een geregelde , instelbare C-sinusaandrijving moet voorstellen, zo'n zelfde teken met de tekst softdrive en een teken met een anker met 5 polen, wat een 5 polige motor moet voorstellen en dan hebben we het gehad.
Kunnen we hieruit wat leren? Jawel, want staat er geen motor teken bij de omschrijving dan moet je gewaarschuwd zijn dat er mogelijk een 'rommelmotor' in zit; in de tekst kan soms aangegeven worden dat het een speciale motor is.
Als voorbeeld neem ik uit deze catalogus de startpakking op blz. 14. Hier staat bij de lok geen teken, dus je kan niet het beste verwachten, idem de sets op blz. 16, 18 en 20. Op blz. 22 staat het 5 sterren teken met de zwarte chip; hier zit dus een ander type motor in die tesamen met de elektronika voor het z.g. hoogvermogen moet doorgaan. Ik verwijs hier naar het boek: beginnen met Marklin Digitaal naar blz. 101 waarin dit principe uit de doeken wordt gedaan. Helaas wordt er niets over de motor verteld. En -passant wordt bij de opmerkingen gezegd dat de 5 sterren motor uit de 35xx range niet meer gemaakt wordt. Kortom, welke motor M in een hoogvermogensaandrijving stopt is en blijft duister. Wie meer weet,  breng het naar voren.
Wat opvalt in de catalogus is op blz. 42 (en ook op blz. 92); daar staat een lok met 5 jaar garantie, zonder motor teken en wat lees je daar in de tekst: Special motor.... Jammer, kans laten liggen om aan te geven wat deze special motor dan wel is. 5 Jaar garantie is niet niks.
Ook de lok 36745 op blz. 65 heeft een special motor. De lok op blz. 72 heeft geen motor teken maar in de tekst staat geregelde hoogvermogen aandrijving. Wellicht het juiste teken vergeten of bewust zo neergezet??
Het lokje op blz. 83 kan alleen maar een speciaal motortje hebben gezien de beschikbare ruimte, maar daar staat helemaal niets over een motor.
Op blz. 110 staat de franse lok, geen motor teken maar in de tekst: Special motor. Verder geen toelichting; wel een 36xxx serie.
Verder is nagenoeg bij alle modellen het 5-sterren teken met de zwarte chip aangegeven; M kan hier dus instoppen wat ze wil, samen met de elektronika wordt zo de aandrijving geleverd.

Nico




Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
5 jaar garantie? kleine lettertjes zeggen niet op slijtage, en wat gaat er meestal kapot......
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Allereerst een bedankje van mijn kant aan de mensen hier, die de moeite hebben genomen om op het Stummi-forum in te stemmen met de open brief.  :thumbup:

Ik weet ook niet of deze open brief iets gaat opleveren. Maar ik vind het erg te prijzen dat Moritz de handen uit de mouwen heeft gestoken en ook echt iets constructiefs doet met zijn onvrede. Je zou in elk geval mogen verwachten, dat de brief steeds serieuzer genomen wordt door Märklin naar gelang er meer mensen met de inhoud instemmen.

Dat Märklin tijdens de afgelopen jaren wat heeft zitten beknibbelen op de kosten en kwaliteit om maar vooral zo snel mogelijk uit de schulden te komen, kan ik nog begrijpen. Maar het moet de nieuwe eigenaar wel duidelijk gemaakt worden, dat dit zo niet door kan blijven gaan. Ik hoop dan ook dat de boodschap aankomt, dat veel trouwe Märklinisten niet zo tevreden zijn met de huidige ontwikkelingen. Ik verwacht nog geen drastische veranderingen volgende week als de Nieuwigheden 2014 uitkomen, maar 2015 wordt denk ik wel een heel belangrijk jaar. Hopelijk kunnen we dan concluderen dat Märklin het begrepen heeft en ook weer locs gaat maken die zeer, zeer lang probleemloos hun rondjes rijden. :)   

Groet, Marc   
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Heeft iemand zo'n zogenaamde 3 polige motor wel eens opengemaakt om te zien of er wel echt een 3-polig anker in zit?
Ik heb niet alle 60 pagina's in het bewuste Stummis topic gelezen, om te zien of iemand dat al heeft gedaan.
Ik maak me hier wel enigzins bezorgd om en heb tot nu geen problemen met motoren gehad, maar dat komt, omdat ik nog geen locs heb gekocht met de bewuste 3 polige motor.
Zo kocht ik laatst een Br 150 uit de startset 29500 en hier zit een prima (klokanker)motor in, alleen geen sounddecoder.
Blijkt nu dat in de 37852 weer een andere motor zit, waarschijnlijk ook een goedkopere DC motor.
Volgens M een hoogvermogensmotor, maar over het aantal polen wordt geen woord gerept.

Over de meerprijs van een geluidsdecoder ben ik niet helemaal eens met wat hier beweerd wordt, namelijk dat dit een meerprijs zou veroorzaken.
Natuurlijk rekent Marklin wel gauw tot ?50 meer voor een lok met sound, maar dat zegt niet weg dat de productie prijs ook ?50 meer bedraagt.
In mijn mening is sound niets anders dan gek makerij en geeft het Marklin de gelegenheid, om de prijs dan ook flink te verhogen.
De meerprijs van een decoder met geluid, ten opzichte van een gewone decoder, bedraagt naar mijn mening minder dan ?10.
En een decoder gaat er zowiezo al in, dus qua arbeidstijd is er nauwelijks verschilt.
Die speaker van ?1,- zit er ook in 5 seconden in.
Het concept is inmiddels al zo uitgemolken, dat de ontwikkelingskosten allang zijn terug verdient en het nu alleen nog maar een melkkoe is.

Märklin past al vanaf de jaren 60 in toenemende mate, kunststof in al haar producten.
Kijk maar naar de vele locs met kunststof kap etc, die nu allemaal weer, voor een groot deel van metaal zijn...
Bij de stoomlocs hebben de nieuwe modellen van begin jaren 70 al een kunststof machinistenhuis en omloop en die zijn ook geklikt en/of gelijmd.
En met de steeds verdere toename van detaillering, kun je niet alles in metaal uitvoeren, dan zouden de prijzen al snel richting Gützold niveau gaan.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ondanks alles wil ik hier toch een goed woordje doen voor de goedkope motoren.
Ik heb zo'n twintig Märklin locomotieven, vanaf midden jaren 70 tot aan de laatste generatie. Ik heb ds ook allerlei soorten motoren, waaronder ook de gewraakte 'billigmotoren'.

Maar... ik ben er super tevreden over! Even een voorbeeld. Om een oude KLVM (2087) eenvoudig te digitaliseren heb ik op een beurs een wanstaltige Circus Mondolino loc gekcocht. Kapje gewisseld met de 3087 en klaar was mijn digitale ombouw (totale kosten: ? 25,-).

Wat blijkt nu, de 'nieuwe' 3087 rijdt geweldig! Stil, heel mooi vloeiend, mét lastregeling en optrek- en afremvertraging (schakelbaar). De loc kan nu ook heel mooi superlangzaam rijden. Inmiddels rijd ik ruim twee jaar met dit locje en ik heb er nog geen probleem mee gehad. Daarnaast was het kapje van de 3087 al zo'n 15 jaar oud, maar de klikbevestiging is nog prima, niets afgebroken.

Naast deze ombouw, heb ik nog een DHG700 met zwaailicht en de goedkope motor. Ook deze loc rijdt prima: soepel en stil. Wat een verschil met de ouderwetse uitvoeringen van de DHG500 en 700.
De afgelopen weken heb ik een BR80 met billigmotor uit een goedkope startset op bezoek gehad, evenals een BR89 uit een goedkope startset. En ook voor deze locjes geld: stil, soepel en voldoende krachtig.

Kortom: heeft iedereen die zoveel kritiek uit ook écht ervaring met deze goedkope motoren of is het alleen maar angst voor het onbekende?
Ik vind de prijs/kwaliteitsverhouding uitstekend!

Groet,

Jilger.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Jilger,
ik heb dezelfde ervaring als  jij met de DHG500/700
en de goedkope stoomlokjes...

Het gaat de mensen meer om de duurdere modellen,
daar geeft M* onvoldoende duidelijkheid wat voor moter erin zit.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Frotter op woensdag 08 januari 2014, 13:49:38
Marklin leest al jaren mee op diverse fora. Als ze het nu nog niet weten heeft een "open brief" weinig zin. De modellen met slechte motoren gewoon niet meer kopen, denk dat dat meer zoden aan de dijk zet.

Gr, Ben.

Volgens een grote Nederlandse modelspoorwinkel heeft Märklin sinds begin dit jaar geen eigen vertegenwoordiger meer in Nederland. Dat zou betekenen, dat deze ook niet meer meeleest.

De modellen van de SNCF serie 40100 en NMBS reeks 18 hadden eerst een SDS motor en dus een 39000 nummer. De laatste modellen, de 39405 en 39406 hebben dus nog steeds een 39000 nummer maar geen SDS motor meer. Wat er wel in zit, wordt niet uit de beschrijving duidelijk. Tegenover het vervallen van de SDS aandrijving staat het vervangen van de simpele geluidsmodule door een volwaardige sounddecoder, en dat bij gelijkblijvende adviesprijs. In het filmpje Modellbahnneuheiten waarin de 39406 getest wordt, wordt geklaagd over geringe trekkracht en het met een schok wegrijden. Of er een verband is met het type motor, is niet duidelijk.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
beste forumleden ,ik ben het eens met de opstellers van de brief dat er meer duidelijkheid moet komen in de catalogus wwt betreft de gebruikte motor en niet alleen de hoogvermogenkreet.Maar bij die groep brisfopstellers zit wel een groep "beroepsmopperaars" die nooit iets goed vinden van M,van te felle verlichting,te zacht geluid tot kaffeemachine.dan denk ik zoek een andere hobby.Ruud
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Of een ander merk...... :thumbup:
Tja verschillende mensen verschillende wensen he.

Mvg: Alex
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Goede middag,

Na alles wat ik gelezen heb, op diverse forums, heb ik besloten om niets meer van Marklin te kopen. :-(
Een fabrikant die niet levert wat hij belooft, neemt zijn klanten niet serieus. Helaas.
Verder zie je bij diverse modellen dat de productie kwaliteit te wensen overlaat. zo zijn er leidingen bij stoomlocs , die niet mooi recht liggen.
Wielen , die niet perfect rond zijn, locs die er naar een paar rondjes mee ophouden.Reparaties die niet goed worden uitgevoerd. De forums staan er vol mee.
Bij Marklin hebben de rekenmeesters het van de ingenieurs gewonnen.
Ik wil niemand zijn hobby bederven, en het merk zeker niet in een kwaad daglicht neerzetten, maar ik ben analoog gaan rijden, met het merk dat vroeger uit Neurenberg kwam.

Groet,

Ron :)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ron, ... Trix ...? ===> klik ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
F.... :)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
uck...
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hallo,

Ik  heb vorige jaar in januari 2013, de CC40100 van de SNCF ref 39305 aangeschaft. Inderdad, in het filmpje van youtube, wordt het gezegd dat de lok schokkerig rijdt, en dat hij heeft weinig trekkracht.
Ik wil bij deze vertellen, dat mijn lok, naar het precies regelen van de decoder, heb ik een lok die erg soepel rijdt, met een hoog trekkracht. Hij kan makkelijk 16 rijtuigen met verlichting trekken, en ook in een heuvel van 3%. De lok weegt 730gr. Op het Stummiforum stond een draadje hoe moet je de decoder van deze lok regelen. Het klopt, vanaf fabriek, was de lokdecoder niet geregeld, erg jammer.
Maar naar het instellen van de juiste parameter van de decoder, rijdt de lok nu soepelen geruisloos.
Hij heeft jammer, niet de sds motor meer. Iets anders, maar wat, dat weet ik niet.
In ieder geval, hij heeft meer dan genoeg trekkracht. Dus meten is wetten.
Filipi
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Kappa op donderdag 09 januari 2014, 23:41:13
Heeft iemand zo'n zogenaamde 3 polige motor wel eens opengemaakt om te zien of er wel echt een 3-polig anker in zit?
Ik heb niet alle 60 pagina's in het bewuste Stummis topic gelezen, om te zien of iemand dat al heeft gedaan.

Vanavond ben ik eens gaan zoeken naar bewijzen op het Stummi-forum voor de aanwezigheid van de driepolige motoren bij Märklin/Trix. Het eerste 'bewijs' wat ik zo snel vond, zou uit de mond van een Märklin-medewerker stammen. Hij zou hebben toegegeven, dat er in de nieuwe BR 212 nu driepolige motoren gebruikt worden. Zie klik.

Een forumlid daar heeft verder de motor van de Trix-versie van de BR 94.5 uit elkaar gehaald. Resultaat: een driepoler. Zie klik en klik.
Ik ga nog even verder zoeken...

Groet, Marc
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Vanmiddag heb ik nog even verder zitten zoeken in de diverse motortopics op het Stummi-forum naar informatie over de 'driepoler' en het wordt steeds leuker. :D
Uit berichtjes in de discussie over de nieuwe E 93 blijkt dat de Märklin-service bevestigt dat de nieuwe Insiderloc inderdaad ook de nieuwe standaardmotor gaat krijgen zoals de BR 212 en BR 94.5 die hebben: Zie klik en klik.

Echter, de nieuwe standaardmotor bestaat blijkbaar niet! Schreef ik in het eerste berichtje al dat er twee varianten waren van de nieuwe motor, blijken dat er inmiddels al weer meer te zijn. Zie hier voor foto's van drie varianten van de nieuwe motor, zoals die wordt gebruikt in enerzijds de BR 212, BR 94.5 en Dm3; in de BR 58 en BR 03; en een derde variant bijvoorbeeld in de BR 38, Krokodil en BR 23.

Ik heb mijn eigen nieuwe E 50 (37852) nog maar weer eens open gemaakt en met deze motoren vergeleken. Deze motor ziet er weer anders uit: een kleiner vliegwiel, een rond 'deukje' in de platte bovenzijde en schuin afgeronde zijkanten. Ik heb geen idee wat dit nu weer voor een type motor is. De foto is niet echt geweldig (sorry hiervoor), maar je kunt de verschillen wel zien denk ik:


Motor van de E 50 (37852)

Het wordt volgens mij nu toch echt tijd dat Märklin opening van zaken geeft over het type motor, dat in elk afzonderlijk model gebruikt wordt. 
Op specifieke vragen hierover, geeft de Märklin-service tot nu toe blijkbaar aan, dat ze het niet "weten". Zie klik.

Groet, Marc

Edit: Het zichtbare bovenste gedeelte met het deukje blijkt bij nadere beschouwing niet tot de motor zelf te behoren, maar maakt deel uit van een plaat die de motor op zijn plaats moet houden. Sorry voor de verwarring.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
M* is er zelf nog niet uit vwb
wat voor soort motor ze voortaan zullen gaan gebruiken..
tot die tijd zou ik gewoon even rustig afwachten... :P
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi 10103,

Bedankt voor alle infos, dat je ons geeft. Het is moeilijker dan het Chinese taal, deze motoren van Maerklin.
Niemand weet meer, weĺke motor zit in zijn lokomotief. Vroeger waren de BR01, 03, enzovoort, de topmodelen van maerklin, ganz metal met een sds motor, of een glockanker motot, en nu met een billig ding van euro 1 inkoop. Voor een lok van euro 350-400 is niet acceptabel. Het is de klant, in de maling nemen.
Ik zou in dit geval, niet meer en marklin lok kopen.
Filipi

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Volgens het Stummi forum grenst deze handelswijze aan oplichting...
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: v200 op dinsdag 14 januari 2014, 16:09:25
Na alles wat ik gelezen heb, op diverse forums, heb ik besloten om niets meer van Marklin te kopen. :-(

Ron :)

Citaat van: FILIPI op woensdag 15 januari 2014, 16:53:20
Ik zou in dit geval, niet meer en marklin lok kopen.
Filipi

Hoi Ron en Filipi,

Dit is natuurlijk een methode om duidelijk te maken dat je het niet eens bent met de huidige bedrijfsvoering van Märklin. Maar het is de vraag of het ook echt nodig is.
Als je alleen op uiterlijk en rijeigenschappen afgaat, dan zou je gewoon elk model waar je een oogje op hebt bij je dealer kunnen testen. Bevalt die goed, dan meenemen en anders gewoon laten staan. Zoals gezegd ben ik tevreden met mijn E 50. De combinatie van de motor, de decoderafstelling, de aandrijving en het gewicht van de loc zorgen bij dit model (en misschien wel alleen bij dit exemplaar...) voor prima rijeigenschappen. Daarom heb ik hem ook gekocht.

Dat neemt echter niet weg, dat je - door de onduidelijkheid over het type motor - eigenlijk niet precies weet wat je koopt. Ook een inschatting maken van de levensduur van de motor - toch wel erg belangrijk naar mijn idee - is nu moeilijk. Gaan deze nieuwe motoren twee jaar mee, vijf, tien of twintig? Niemand die het nog weet. Daarnaast zou je hoe dan ook mogen verwachten, dat Märklin in haar duurdere en topmodellen een wat meer verfijnde motor plaatst dan een 'eenvoudige' driepoler.

Groet, Marc