Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin

Gestart door 10103 woensdag 08 januari 2014, 12:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Wat een stunt weer,zo gaan ze gauw de trouwe marklin rijders verliezen.
Het heet geen samenwerking met Simba Dickie maar Zink maar met Dickie.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: soultrain op woensdag 05 februari 2014, 21:42:34
Het heet geen samenwerking met Simba Dickie maar Zink maar met Dickie.

Citaat van: lokje 23 op donderdag 06 februari 2014, 14:03:23
het zou kunnen dat we op het einde aan het lopen zijn. hoe zegt men dit laatste stuiptrekkingen voor de val.

Nou nou, laten we nu ook weer niet gaan overdrijven! Ik zie het toch meer als opkrabbelen na een zeer moeilijke periode. Laten we de nieuwe eigenaren wel de kans (en tijd) geven om er iets van te maken.

Groet, Marc 
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Voor die 3-polige motor uit de BR45
is het begrip Chinamotor nog teveel eer....
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik zie in dit topic (maar ook in andere topics) elke keer woorden als  opkrabbelen, nieuwe eigenaar, kans geven, enz. Maar wat heeft dat nu allemaal te maken met de geleverde kwaliteit?

Dat hele eigenaar verhaal speelt zich af op holding nivo. En Dickie Dik peert 'm weer als hij rendement kan maken. In de tussentijd moet dochterbedrijf Marklin moet gewoon haar ding blijven doen.

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Het is eigenlijk hoogmoed voor de val beste Lucien, nee ik wordt hier niet echt vrolijk van, en ook omdat ik de BR45 ook in mijn bezit heb.

Nog even dan komt er weer een opwindmotor in, nou opwinden doen we hier al en laat ze maar in Göppingen maar eens zeggen wat ze nu van plan zijn.

Kijk zonder ons kunnen ze ook niet leven,en overdrijven doe ik zeker niet maar laten ze wel in deze periode de kop erbij houden,en dat we geen proefkonijnen zijn

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
100% mee eens Lucien.

Tony
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat: @lokje 23 "...toch te hopen dat u de kleine lettertjes heb gelezen op uw bestelformulier ???.".
Deze opmerking had ik min of meer verwacht, maar ...
Als in de beschrijving van het product staat "Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel" dan mag ik ook een "Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel" verwachten en geen prutsmotor van ? 0,50. Wat zij nu juist bedoelen met "Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel" daarvoor refereren we naar een eerder product met dezelfde motor omschrijving en kwalitatief dezelfde eigenschappen of beter. Indien zij een prutsmotor leveren zoals in de BR 45 die niet voldoet aan deze omschrijving en eigenschappen, dan doen zij aan misleidende reclame. In dit geval plegen ze contractbreuk en heeft de koper het recht af te zien van de koop zonder hiervoor enige schadevergoeding te moeten betalen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ok,hier gaan we weer de 37923 BR41 2014 heeft een 3-poler.

Volgens marklin haar standard motor.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Een hoogvermogen 3-poler toch.....?
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: 10103 op donderdag 06 februari 2014, 14:26:55

Nou nou, laten we nu ook weer niet gaan overdrijven! Ik zie het toch meer als opkrabbelen na een zeer moeilijke periode. Laten we de nieuwe eigenaren wel de kans (en tijd) geven om er iets van te maken.

Groet, Marc

Woorden van gelijke strekking wilde ik al eerder posten. Er lijkt nou een sneeuwbaleffect te ontstaan in de reacties.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Er zijn dan ook vele (ex-)Märklin liefhebbers, die zich beso..... ehhh bekocht voelen. 8o


Aanvulling:
En wat is een hoogvermogenaandrijving? Neemt dat een hoog vermogen op, of levert dat veel vermogen?
En is dat per definitie uitgerust met een vijfpolige motor?
En wat zegt 't dat er een vliegwiel op zit? Is een messing schijfje op de motoras een vliegwiel?

Edit nobody: Aanvulling toegevoegd.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hallo nobody.
als je de verklaring van de tekens goed leest dan is het of-- of. Dat wil zeggen: er zit een speciale motor in met elektronische ondersteunde lastcompensatie of in compact klokankertype. De hoogvermogenaandrijving heeft dus niets te maken met het opgenomen vermogen maar met het afgegeven vermogen. De lastcompensatie, die de elektronica regelt, doet de motor sterker voorkomen dan dat ze in werkelijkheid is. Vergelijk het met de variomatic in de welbekende DAF.
Omdat de elektronica de motor regelt is de kwaliteit van de motor minder belangrijk, immers de elektronica vangt het een en ander op. Men kan met minder strenge toleranties werken.
Het teken is eigenlijk heel verwarrend en stamt nog uit de oude tijd met 5-polige motoren, terwijl 3-polige nu helemaal in zijn. Men had beter een ander teken kunnen ontwerpen met b.v. een 3-polig symbool er in i.p.v. een 5 polig symbool wat velen op het verkeerde been zet.

Omdat de 3-polige rotor maar weinig massa heeft, past M regelmatig een messing vliegwiel toe op de motor-as zodat de draaiende massa toeneemt. Constructief dient er dan wel voor gezorgd te worden dat bij plotseling stoppen niet de totale draaiende massa opgevangen moet worden door een kunststof tandwieltje. Dat gaat 5 keer goed en daarna zit er een groef in het betreffende tandwieltje.

Nico.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Fijn dat je me zo onderwijst Nico :important:
Mijn opmerkingen zijn/waren ironisch bedoeld....
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat Nico: "... Men had beter een ander teken kunnen ontwerpen met b.v. een 3-polig symbool er in i.p.v. een 5 polig symbool wat velen op het verkeerde been zet. ..." :warning:
M* is zeer slordig in haar communicatie naar de buitenwereld toe.
Neem als voorbeeld de nieuwigheden 2014 catalogus bladzijde 176 artikel 76496.
Bekijk eens goed de verschillende seinbeelden die staan afgebeeld op het plaatje er onder.
Klopt dus niet. Ik heb vóór één jaar het forum en M* hierop attent gemaakt.
Dit is maar een kleinigheid maar het typeert wel hoe M* begaan is met haar imago van kwaliteit en luisterbereidheid. Wat er bij M* mankeert is goed management.
Mijn rouwbrief met innige deelneming aan M* ligt al klaar.  :-( :-( :-(

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De vijf sterren slaan niet op het aantal polen van de motor...
Maar op de vijf sterren (super kwaliteit; vergelijk  de sterren van een hotel) van de complete aandrijving.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ach,
natuurlijk,
om het even nog wat duidelijker te maken... >:-D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Dus het is all-inclusive en er zit een zwembad bij.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ja,
ook de drank is dan gratis..
heb jij al niet teveel op ?  :D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Marklin leest hier mee en weet allang dat wij natuurlijk alleen maar grapjes maken. Niks mis met het merk. :thumbup: O:-D

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Echt niet, dit zijn geen grapjes maar bittere ernst.

En nee, ik drink zelf geen druppel Wim :thumbup:
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Logisch toch... Een druppel lest de dorst niet... :D
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Neen Ben voor mij is M* terminaal. De patient heeft al te lang geleden en er vallen steeds maar meer functies uit. Maar als de patient zelf aangeeft niet meer te willen leven dan moet ik dat aanvaarden. Ik heb mij bij het onvermijdelijke  neergelegd en aanvaardt wat zal en moet gebeuren. De strijd is gestreden. Ik dank de heren curatoren voor wat zij nog hebben kunnen doen om het leven van mijn jeugdvriend te rekken en het lijden zo min mogelijk te maken.  Ik zal met plezier terugdenken aan de heerlijke en onbezorgde momenten toen we samen rondjes reden. Vaarwel mijn vriend, ik zal je missen maar in mijn gedachten zal je altijd  blijven voort leven.  :-( :-(
En nu de vrolijke noot: Ben trouwens al een vol jaar bezig met omscholing naar een nieuwe hobby en met succes.  :thumbup:
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Beste medeforumers,

Ik lees nog steeds veel frustratie, waarom doen deze mensen niet een gezamelijke fatsoenlijke brief opstellen, zodat je ook laat merken dat er in Nederland en België Märklinfans zijn welke bezorgd zijn om de kwaliteit. Dat is echt veel beter dan hier op het forum bezig te blijven met het herhalen van zetten. Het enige dat je daarmee bereik is dat je nog gefrustreerder raakt. Ik ben zelf best tevreden met Märklin, slechts 1 loc waarvan de motor vast is gelopen en een loc met herhaaldelijk decoder problemen. Maar dit is super netjes opgelost door de klantenservice. De contacten welke ik had met de klantenservice van Roco omdat er wat ontbrak aan de wagons welke ik in Oostenrijk had gekocht waren echt een stuk minder vriendelijk. Echt Märklin is zo slecht nog niet. Natuurlijk wilen we een goede motor voor datgene dat we betalen. Dus stel een brief op waar medeforumers zich in herkennen probeer deze zover te krijgen deze te ondertekenen en stuur hem op. En laten we dit forum verder gaan gebruiken om elkaar tips te geven en je vorderingen op modeltreingebied te laten zien. Met allemaal mooi treinen van welk merk dan ook, puur omdat je ze mooi en goed vindt.

Groetjes,

Henk
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mij bereikte overigens een verhaal over de toppie motoren van HAG. Al jaren lang een prima 3-polig concept, beresterk en zo'n beetje met elke decoder netjes aan te sturen.

Gr, Ben.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Mijn, inmiddels naar ESU loksound V3.5 omgebouwde, BR E94 heeft een buitenmodel driepolig anker.
Rijdt super. Toen kon het nog wel.
Meer info ===> klik
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Spoorman op donderdag 06 februari 2014, 18:26:42
Mij bereikte overigens een verhaal over de toppie motoren van HAG. Al jaren lang een prima 3-polig concept, beresterk en zo'n beetje met elke decoder netjes aan te sturen.

Dat klopt wel ja. Oeroud concept, maar wel enkele belangrijke verschillen, zoals:
- kogellagers
- metalen motorschild.

Maar ook ik heb me verbaasd over de stille en mooie loop van deze aandrijving. Beduidend beter dan de 3 of 5 pool van M*.
Digitaal lopen ze ook gewoon goed. Volgens mij ligt bij M* een belangrijke oorzaak van het koffiemolengeluid in de kwaliteit van de gebruikte tandwielen.

De HAG aandrijving kent veel kracht, samen met het hoge lokgewicht en het lage geluid loopt het gewoon erg mooi.  :thumbup:

De enige ontwikkeling die HAG in de aandrijving doorvoert is het plaatsen van TWEE van deze motoren in een lok.  8o

Ach ja, zo doet iedereen het op zijn eigen manier.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Wat een hoop negatieve reacties. Opeens lijkt er van Märklin helemaal niets meer te deugen. En dit alles alleen n.a.v. een motoren discussie. Dit lijkt zo langzamerhand wel een anti-Märklin forum.

Laten we niet vergeten dat Märklin een schitterende en geavanceerde aandrijving had ontwikkeld met de SDS motor. Maar deze is op diverse fora op vergelijkbare wijze afgebrand. Daar kwam bij dat er ook extra stuurelektronica nodig was, wat het geheel niet goedkoop maakte. Geen wonder dat M er mee gestopt is.

Die SDS motor was zeer compact, paste overal in. Nu moet er een motor gevonden worden die in dezelfde ruimte past, en in combinatie met de juiste elektronica toch hetzelfde vermogen kan leveren, en ook nog eens goed te regelen is. Dat hoeft niet perse een motor met vijfpolig anker  te zijn.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
De SDS motor is met grote trom aangekondigd, en deze huidige 3 polige motor, is met verwarring aangekondigd.

Wat wilde ze hier mee bereiken?

Dat we met open ogen besodemietert wilde worden, voor een hoofdprijs?

Openheid van zaken was meer op zijn plaats geweest.

Verzwijg dan ook niet als fabrikant dat je naar andere motoren zoekt, vanwege de malaise en dat was heel anders overgekomen.

Zelfs toen het slecht ging kochten mensen nog blindelings producten waar Märklin op stond, en zal zeker na deze farce wel anders worden.

En dat alleen omdat het synoniem stond aan kwaliteit?

Als er door de nieuwe leiding geen maatregelen getroffen worden, vrees ik voor een tweede crisis die ze dit keer, mogelijk niet zullen overleven.





Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Ik wil niks negatiefs over de huidige 3-polige motoren zeggen, want ik heb er geen ervaring mee, want ik heb nog geen locs met deze motor aangeschaft.
Ik maak me in eerste instantie ook geen zorgen over de nieuwe motoren, maar wel over de levensduur en die wordt meestal bepaalt door de slijtage aan de koolborstels.
Bij de oude 3- en 5-polige motoren, kon je de koolborstels gewoon vervangen en desnoods de motor reinigen, waardoor deze weer een tijdje mee kon.
Dat zie ik bij de nieuwe, ingeblikte motoren met vaste koolborstels nog niet zo snel gebeuren.
Dus als de koolborstels zijn versleten, dien je een nieuwe motor te kopen, die de prijs van 50 koolborstel setje overschrijdt.
En dan mag je hopen dat dat type motor nog verkrijgbaar is.
Maar eigenlijk is hier ook niks nieuws onder de zon, want zelfs de veel geprezen klokanker motoren hebben koolborstels die verslijten en niet te vervangen zijn.

Opvallend is ook hoe Marklin het veel belovende C-Sinus en Softdrive concept, dat op vele manieren uitgebreid in catalogie, folders en website werd uitgelegd, in stilte heeft afgevoerd en zonder enige vorm van communicatie door klokankers en vlak daarna door de huidige 3 polers heeft vervangen.
Dat zegt in mijn ogen iets over de angst die Marklin heeft om negatief commentaar te krijgen over deze "goedkope" 3-polige motoren.
Heeft het management bij Marklin dan echt oordoppen en oogkleppen op?
Ze hadden toch op hun klompen (die hebben de duitsers trouwens niet) kunnen aanvoelen dat dit breed zou worden uitgemeten op de diverse forums.
Er hoeft er maar één zo'n motor uit elkaar te halen en de foto's ervan op een forum te plaatsen, zoals met de Br45 op Stummis en iedereen kan meekijken en mee oordelen.

Maar zijn de motoren die andere merken toepassen dan zoveel beter dan de motoren die Marklin tegenwoordig in haar modellen toepast?
Hebben de motoren van bijvoorbeeld Roco, buiten het feit dat deze 5-polig zijn, dan niet dezelfde slijtage problemen?

En over de rijeigenschappen wordt nauwelijks geklaagd, althans ik heb er hier nog niet zoveel over gelezen en als deze er zijn dan is dit meestal aan de decoder instellingen te wijten.
Bijvoorbeeld bij de V100/Br212 die nogal abrupt aanzet.
Het probleem met de motor uit de Br 94 kwam niet door de motor zelf, maar doordat het wormwiel het smeervet de motor in duwde.

Ik ben wel benieuwd hoe men dit bij Marklin gaat aanpakken en of men er überhaupt iets mee zal gaan, of wil doen.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
En zo is het Ad en Hans ik hoop ook dat ze naar ons willen gaan luisteren,want ja de modellen zien er zeker mooi uit die ze elke keer uitbrengen.
Maar dat zijn ze van andere fabrikanten ook ,alleen zijn het nu net appels bij marklin, dus mooi van buiten en rot van binnen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: soultrain op donderdag 06 februari 2014, 23:54:12
alleen zijn het nu net appels bij marklin, dus mooi van buiten en rot van binnen.
De appels die ik bij m'n groeboe koop zijn van prima kwaliteit. Niet rot van binnen. Je vergelijkt de bekende appels met (rotte) peren. ;)
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Kappa op donderdag 06 februari 2014, 23:36:35
Heeft het management bij Marklin dan echt oordoppen en oogkleppen op?

Hoi Ad,

Het management die daarvoor verantwoordelijk was, heeft Märklin nog verder de grond in geduwd.

Dhr Pluta moest wel ingrijpen, en daardoor mogelijk ook beslissingen nemen (economische), om de boel weer op poten te krijgen.

Dat was best al een zware opgave op zich.

Het management wat er nu zit overweegt weldegelijk een andere motor, alleen zal die ook beschikbaar komen?

Zo dat prijs en kwaliteit weer eens kloppen, en de uitvoering van de motor geen groot geheim meer is.



Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Suggestie voor M.:

Maak gewoon duidelijk welke motor je erin bouwt, zodat mensen op basis daarvan kunnen beslissen of ze de loc aan willen schaffen of niet. Bij twijfel komt men naar uw dealer om daar de rijeigenschappen te bekijken. Voldoen deze aan de standaard die men van u gewend is, dan zal men deze locs alsnog kopen. Uitstekende service en garantie zijn daarbij onontkoombaar om de goede naam die u ooit had (lees hierboven) te herstellen.

Met vriendelijke groet,
William, die heel tevreden is met mooi rijdende modellen en zich eerlijk gezegd niet druk maakt over de gebruikte motor
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: mDDM op donderdag 06 februari 2014, 22:07:35

Laten we niet vergeten dat Märklin een schitterende en geavanceerde aandrijving had ontwikkeld met de SDS motor. Maar deze is op diverse fora op vergelijkbare wijze afgebrand.


Dat is (mening) natuurlijk onzin. Als iets goed is bewijst het zichzelf en zal er ook geen kritiek zijn.

SDS is onnodig complex en zoals je zelf schrijft duur i.v.m. de aansturing. Daar zal het katje wel zitten.

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Wat noem je complex Ben? ;)
SDS vergt alleen een driver in de vorm van een PICje en een drietal stuurstappen.
Een DC motor heeft toch ook een driver nodig in de vorm van een H-brug stuurtrap en een PICje?
De SDS motor is juist eenvoudiger als een DC motor; geen slepers of andere slijtage gevoelige onderdelen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Het gaat zo ver komen dat de lok bijna niets meer zal kosten maar dat de vervang onderdelen enorm duur zullen zijn. Zowat hetzelfde verhaal van de printers en de inktpatronen. Let op mijn woorden. Mvg.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 07 februari 2014, 00:36:45
Het management wat er nu zit overweegt weldegelijk een andere motor, alleen zal die ook beschikbaar komen?

Juist, en zo'n verandering gaat niet van de één op de andere dag. Het feit dat het nieuwe management in een videoboodschap dit ter sprake brengt zegt al veel. Erkenning is immers de eerste stap naar verbetering.

Mogelijk heeft het huidige management nog te maken met contracten met leveranciers e.d. waardoor het wel enkele maanden tot meer dan een jaar kan duren alvorens je echt verandering merkt. Het feit dat het management aangeeft de signalen gehoord te hebben spreekt daarom boekdelen (in de positief zin des woord).

Ik weet niet of er hier managers uit grote bedrijven aanwezig zijn, deze kunnen dit wellicht beamen. Ondergetekende werkt zelf in het middenmanagement van een grote onderneming.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Er is natuurlijk wel wat gebeurd bij M* de afgelopen jaren. Ze waren bijna failliet, hebben de toko toch open weten te houden en zijn inmiddels overgenomen door Simba Dickie. Dit zijn zo ongeveer de grootste veranderingen die een bedrijf kan doormaken zonder failliet te gaan.

Het zou volkomen onlogisch zijn als dit alles geen enkele invloed op het bedrijf en zijn producten zou hebben gehad, en dat is wat sommigen mogelijk over het hoofd zien in hun verlangen naar vroeger. immers:
- Vroeger was niet alles beter, M* stevende immers regelrecht op een faillissement af.

De verschillende perioden die M* heeft doorgemaakt c.q. aan het doormaken is, hebben elk duidelijk andere kenmerken.

Periode voor het faillissement:
- Men ontwikkelde waar men dacht goed aan te doen, denk aan alle mooie en dure sinus-motoren. Het bedrijf wilde zich vooral onderscheiden door voor technisch superieure oplossingen te kiezen.
- Had men wel inzicht in de kostenopbouw van een model?
- Op welke gronden werden 'verbeteringen' doorgevoerd, hoe goed was de businesscase die er aan ten grondslag lag?
- Wist men goed wat de kernwaarden van M* waren, en hoe ze die konden handhaven in een krimpende markt?
- Was men als bedrijf in staat om keuzes te maken die zowel voor de klant als het bedrijf goed waren?

Periode op de rand van de afgrond, en zoekend naar investeerders:
- Hoofd boven water houden, kosten zo laag mogelijk, boekwinst maximaliseren.
In deze periode zijn er weinig fundamentele (product)vernieuwingen geweest. Denk verder ook aan de enorme kortingen die M* zijn dealers gaf aan het eind van het jaar om zo de jaarcijfers voor dat jaar op te krikken. Hiermee gaven ze alle klanten die nog de hoofdprijs hadden betaald voor een artikel een trap na. (Een noodmaatregel, dit moet je als bedrijf gewoon niet willen. Funest voor je imago als betrouwbare leverancier.)

Periode na de overname:
- Overnamepartner is verleid tot overname.
- Overnamepartner leert het bedrijf steeds beter kennen, zo zullen boeken mogelijk zijn 'verfraaid' (is niet ongewoon) en zo zullen er ongetwijfeld nog wel wat lijken uit de kast zijn gekomen.
- De wereld om M* is nu veranderd, de klanten zijn veranderd (er is geen groei) en de nieuwe eigenaar zal andere inzichten en opvattingen hebben dan die jarenlang bepalend zijn geweest bij M* (en ook verantwoordelijk waren voor de toestand tot aan de overname!)
- Simba Dickie weet wat er nodig is om een bedrijf heden ten dage te laten overleven. Alle zaken die voorheen binnen M* de normaalste zaak van de wereld waren zullen door hen opnieuw worden afgewogen, en waar nodig tot andere uitkomsten leiden. Dat hoort nu eenmaal bij een overname.
- Er zal product- en onderdeelrationalisering plaatsvinden. Alleen aan zaken die echt onderscheidend zijn voor M* zal nog extra geld uitgegeven kunnen worden. Bij zaken die andere partijen beter kunnen doen, en niet bijdragen aan het onderscheidend vermogen van M* zullen niet meer zelfstandig ontwikkeld en gefabriceerd worden, men zal gaan partneren. Denk aan de seinen.
Wel onderscheidend is het rollend materieel, rails en de bediening er van.

Deze hele periode na de overname kenmerkt zich door het zoeken van een nieuw evenwicht op vele vlakken. Dat evenwicht zal niet overal direct bereikt worden, (voorbeeld: de motorendiscussie) maar ik vermoed dat M* zich betrokken voelt bij zijn klanten (dat draagt namelijk bij aan het onderscheidend vermogen van de firma, waardoor ze meer kunnen vragen  ;) ) en hier wel op moet reageren. Het filmpje op de beurs was een eerste stap, en zou het erg verstandig vinden van M* als ze dit onderwerp in hun communicatie naar buiten aandacht blijven geven.

Inmiddels kunnen we met zijn allen constateren dat er weer volop beweging bij M* is. Er worden nieuwe modellen (ok dan, nieuwe tooling zoals bij de Nohab's) gemaakt en de oude motor wordt uitgefaseerd. Ook bij Mfx volop ontwikkelingen zoals Mfx+ (Wat je er ook van vind). En natuurlijk de nieuwe OLED deuren in een treinstel (ook hier weer, wat je er ook van vind).
Denk ook aan de krokodil vorig jaar met 2 motoren. Zo klein en fijn allemaal, is toch een redelijk revolutionaire stap in de aandrijving.
Verder wordt er in het filmpje ook nog gewezen op de nieuwe C-rails kruiswissel die er gaat komen. (waar ik niemand over gehoord heb)

Zekerheid of alle ontwikkelingen succesvol zijn heb je pas naderhand. Daarom hoop ik dat M* vooral doorgaat met het introduceren van veel nieuwe ontwikkelingen. Met meer ontwikkelingen is de kans op een succesvolle ontwikkeling ook groter. En vergeet niet dat M* een gewoon commercieel bedrijf is waar winst gemaakt moet worden, zonder dat bestaan ze simpelweg niet en kunnen we helemaal geen loks meer kopen.

Kortom, het signaal over de motoren is luid en duidelijk aangekomen. Geef M* nu de tijd om de handschoen op te pakken en wacht gewoon af welke motor er in de E93 zit en met welke bijbehorende uitleg daarover ze gaan komen.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Kappa op vrijdag 07 februari 2014, 08:19:13

Wat noem je complex Ben? ;)
SDS vergt alleen een driver in de vorm van een PICje en een drietal stuurstappen.
Een DC motor heeft toch ook een driver nodig in de vorm van een H-brug stuurtrap en een PICje?
De SDS motor is juist eenvoudiger als een DC motor; geen slepers of andere slijtage gevoelige onderdelen.


Complex is inderdaad het verkeerde woord.

Laten we zeggen afwijkend. Alle leveranciers maken gebruik van motoren die eenduidig zijn aan te sturen. Marklin bedenkt iets wat extra electronica vraagt.

In ieder geval was het geen succes, men is er van terug gekomen dus we hoeven het er niet meer over te hebben. :D De dag komt nog dat er meer van dit soort zaken gaan sneuvelen waarvan M* nu zegt dat het uniek is. ;)

Het unieke wat dan rest is het puko 3rail systeem wat zo'n beetje einde oefening is wat betreft innovering en uitbereiding en het verhaal is compleet. Somber perspectief, ik zou m'n geld ergens anders op inzetten......

Gr, Ben.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Bas,

Nu begin je zelf over de slanke kruiswissel, maar wat dacht je van de bochtwissel voor de grote bogen?

Die wordt ook aangekondigd, en zoals gewoonlijk is dat weer in jaren uitgedrukt :(

Maar eigenlijk gaat dit dan niet meer over de motoren, die hier ter discussie staan 8o

En hopelijk gaan de veranderingen verder dan alleen de E93, want ze maken meer dan dat.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
@Bassie
Diepe buiging voor je betoog.  :thumbup:

Citaat van: lokje 23 op vrijdag 07 februari 2014, 09:47:57
wel ik heb even gekeken nergens maar nergens is er sprake van een vijfpolige moter. wel van een geregelde hogecapaciteitsaandrijving ( laat in het midden wat märklin begrijp onder dat ) en wat wij zien in dit.

Ik vind dat je dat niet op het conto van M* kan schrijven (heb jou informatie niet geverifieerd maar ga er vanuit dat dit correct is).

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Spoorman op donderdag 06 februari 2014, 18:26:42
Mij bereikte overigens een verhaal over de toppie motoren van HAG. Al jaren lang een prima 3-polig concept, beresterk en zo'n beetje met elke decoder netjes aan te sturen.

Ben heeft hier een punt.

Hag heeft een simpele maar soepele en idd beresterke driepoler. Al jááren.

Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hallo,
Het lijkt erop dat de klaagmuur verplaatst is naar Goppingen. Terecht en ook onterecht. Maar waarom zeuren. Je hebt op veel modellen meerdere jaren garantie. Dus als tie er mee kapt dan doe je "m onder je snelbinder en fiets je effe naar de treinen toko. En die discussie over C sinus motoren, Ik heb een krokodil met een C sinus en die loopt echt als een naaimachientje. Ik snap niet hoe het kan dat er nu krokodillen zijn die duurder zijn en met twee slagroomkloppermotoren uitgerust zijn. Maar allen zeuren en zeveren helpt ook niet. Wellicht kan er ook eens namens dit forum een berichtje naar Göppingen. Normaal zonder aftezeiken. Keuterman zegt eigenlijk niet van veel problemen op de hoogte te zijn. Ze reageren wel heel snel als je vragen hebt en hun antwoorden klinken beter als van P(r)iet Praat Marklin TV 64. Allemaal evengoed nog veel hobby plezier.



Groeten Jeroen
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Volledig akkoord met de Moskoviet. Al die geluidjes zijn absolute "prularia", luidsprekertje van lik m...... . Je betaalt een hoop extra voor iets wat gewoon stoort op iets of wat serieuze baan waar een paar treinen tegelijk onderweg zijn.
Vind sowieso dat het al een paar jaar de verkeerde kant opgaat met heel dat elektronisch ge-fijn-tune. Liever een deugdelijk betrouwbaar machientje met een fijne motor. Maar ja, ben al wat ouder dus zal al snel voor ouderwets versleten worden zeker?
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: soultrain op donderdag 06 februari 2014, 15:51:26
Ok,hier gaan we weer de 37923 BR41 2014 heeft een 3-poler.

Volgens marklin haar standard motor.

Yes, I did post on Marklin Users forum few hours before Soultrain.

Email from Marklin

Dear Mr. xxxxxxx,

in this model you will find our standard motor. This version has 3 poles.

Sincerely yours, Your Maerklin Customer Service
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: Har op vrijdag 07 februari 2014, 17:10:34
Ben heeft hier een punt.

Hag heeft een simpele maar soepele en idd beresterke driepoler. Al jááren.

Voor de modellen die HAG uitbrengt, is zo'n grote, "ouderwetse" driepoler inderdaad prima geschikt. Het formaat van deze motor past prima in hun E-locs en treinstellen (met gedeeltes zonder ramen). Maar om zo'n motor netjes onder te brengen in een stoomloc, Köf-je of Railbus... dat is toch iets anders. Met de eisen die tegenwoordig aan het uiterlijk gesteld worden, gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken. 

Groet, Marc 
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Voor hen die het nog interesseert. Hier is hij dan de nieuwe standaard mortor van M*
De motor, onderdeel E191443 kost ? 120.00
Het volgende eens rustig doorlezen: kliki doen
Blijkbaar is het niet alleen op het 3rail forum en het stummisforum actueel gespreksstof.
Foto ontleent aan het users.net/forum.
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Hoi Jean,

Je ziet dat het frame is aangepast aan die prulmotor :thumbdown:

Hadden ze beter de eerste uitvoering (die was 5 polig) laten zitten :thumbup:

Jammer jammer jammer dit soort beslissingen van tante M* :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Re: Motordiscussie - Open brief 'Stummi-forum' aan Märklin
Citaat van: 10103 op vrijdag 07 februari 2014, 18:41:48
Voor de modellen die HAG uitbrengt, is zo'n grote, "ouderwetse" driepoler inderdaad prima geschikt. Het formaat van deze motor past prima in hun E-locs en treinstellen (met gedeeltes zonder ramen). Maar om zo'n motor netjes onder te brengen in een stoomloc, Köf-je of Railbus... dat is toch iets anders. Met de eisen die tegenwoordig aan het uiterlijk gesteld worden, gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken. 

Tuurlijk Marc, daar heb je gelijk in. Ik wil alléén maar aangeven dat een goed ontwikkelde driepoler, naar mijn idee, niet slechter hoeft te zijn  dan een vijfpoler

mvg Harry