Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen

Gestart door AlbertG dinsdag 07 januari 2014, 21:41:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Ik heb mijn BR81 voorzien van een Lokpilot Basic. Ik kom er niet uit met de snelheid.
Op mijn PC regel ik de snelheid van 0 tot 100%. CV5 staat standaard op 63. Als mijn snelheidsregelaar op ongeveer 25 - 30 staat rijdt de lok al op maximale snelheid. Ik heb CV5 teruggebracht naar 30 en vervolgen naar 15 maar dat maakt weinig verschil. De maximale snelheid gaat ook niet omlaag.  Iemand een idee hoe dat komt? CV29 staat op 28/128 speedsteps, de instelling op de PC ook. Er zit geen centrale tussen, dat is mijn PC met Rocrail.

Albert.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Hoi,

Wat je kunt doen:

CV5 weer op maximaal zetten: 63. Ga nu met CV53 regelen dat je binnen 0 - 100% een regelbereik hebt. Tevens bepaal je hiermee de maximum snelheid.

Er zijn verschillende LokPilot Basic in omloop en niet allen hebben een CV53 aan boord.

Gr, Ben. 
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Hoi Ben,
Bedankt voor je reactie. Ik kan helaas niet eerder dan in het weekend er weer mee aan de gang. Ik houd je op de hoogte.

Albert.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen CV6/CV53
De CV's 6 en 53 worden in de handleiding niet genoemd maar ik kan ze wel uitlezen en schrijven. Betekent dat ook dat ze wel gebruikt worden? Ik ben hiermee gaan experimenteren maar voorlopig zonder resultaat.
Ik heb de BEMF uitgeschakeld, dan start de lok pas bij 40% van het maximale vermogen. Dat was dus ook geen oplossing.

Albert.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
CV5 staat nu op 10! Lok rijdt nu op een acceptabele snelheid. Krijg het idee dat de decoder niet in orde is. Iemand nog tips?
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Ik heb het idee dat je motor instellingen niet kloppen.

Wat voor soort motor zit er in je loc.
En heb je de instellingen daarvoor in de decoder al goed gezet? (de cv's  53-55 )

Robin


Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Hoi Robin,
Ik heb een Lokpilot Basic. Daar kan ik alleen CV 54 en 55 instellen. Ik ben daar al flink mee aan het experimenteren geweest zonder echt resultaat.

Albert.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Albert

Er zijn twee versies van de basic.
Een met en een zonder 53 die instelbaar is.
54 en 55 hebben niets met de snelheid te maken maar alles met de loop eigenschappen van de motor.
Als die verkeerd staan kan aansturen lastig zijn maar het moet wel regelbaar blijven.

Je schrijft hier boven dat je cv 53 kan lezen en schrijven.
Onthoud die dan zijn waarde ook en zie je verandering? Wat ik uit je verhaal opmaak niet.

Ik ben een beetje bang dat je een echt Marklin racemonster hebt.
Op zich niet erg maar om die te temmen heb je wel een decoder nodig die alles kan regelen.
Ik heb ooit eens een snelheid van 438 km gezien met cv 5 op 63.

Overweeg anders eens een volle LoPi.
Dan heb je wel een werkende cv 53 en kun je die motor langzaam aansturen.
De basic heet tenslotte niet voor niets zo. Wil je meer heb je de grote broer nodig.

Robin
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Hey Robin,
Bedankt voor je reactie. Dit is voor mij een experiment om te kijken hoe de basic zich gedraagt t.o.v. de lopi 4.0
Ik kan CV53 schrijven maar die waarde wordt niet vastgehouden. Helaas heb ik even geen 4.0 versie liggen om te kijken hoe de lok daarop reageert.
Wordt vervolgd.

Albert.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Met de oude types basic was nog wel te leven en te rotzooien.
Oa. In de Roco modellen tot een jaar of 5 terug.
Tegenwoordig kun je bijna niets meer aanpassen. ( zijn net Marklin decoders geworden. Alles op slot. )

Je hebt dus geen probleem de boel aan de praat te krijgen.
Je wil gewoon meer als dat de decoder je mag laten doen.

Dat dit een experiment is was mij nog niet duidelijk. Ik dacht dat je er niet uitkwam.
Klooi rustig verder. Maar ik denk dat die 10 euro die een LoPi 4 duurder is zijn geld dubbel en dwars waard is.

En laat vooral je bevindingen weten.
Robin
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Hoi Robin,
Het is een experiment en ik kwam er niet uit.
Het lijkt er inderdaad op dat de LoPi 4 het prijsverschil waard is.
Ik heb al een paar loks omgebouwd met de LoPi 4.0 en nog nooit problemen gehad.
Aangezien ik verder weinig reacties heb gekregen krijg ik de indruk dat de Basic amper gebruikt wordt.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Albert.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
ik gebruik de oude lopi enkel als functiedecoder.Een weerstandje op de motoruitgang voor programmatie en verder niets.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Als niets helpt Albert zet dan de motorregeling eens helemaal uit. Dat kan door in CV49 waarde 0 te programmeren.

Kijken wat'ie doet. :)

Gr, Ben.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Hoi Ben,
Dat heb ik al geprobeerd. Dan rijdt de lok heel slecht. Ik heb de regeling nu aanstaan maar de CV waardes heel laag ingesteld.

Albert.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Oops ja, ik las het, stond er al eerder.

Dan houdt het zo'n beetje op denk ik met deze low budget decoder.

Gr, Ben.
Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Ik heb op zich goede ervaringen met een lok-pilot basic i.c.m. trommelcollector + HAMO magneet, maar de maximum snelheid moet behoorlijk laag staan.

CV2=3      (Beginspanning minimale snelheid)
CV3=16    (Acceleratie tijd tot maximum snelheid)
CV4=6      (Afrem tijd)
CV5=11    (Maximum snelheid)
CV29=2    (28/128 rijstappen)
CV54=16  (parameter 2, hardheid regeling)
CV55=12   (parameter 3, traagheid motor)

Ik heb dit in 2 1100's toegepast met grote tevredenheid, ik heb ook nog 2 1100's met hoogvermogen motor maar met een standaard decoder (uit de DB v100 feuerwehr) en die rijden een stuk minder mooi.

Momenteel ben ik bezig met uitzoeken van de optimale instellingen voor een grote schijfcollector + HAMO magneet, en tot zover ben ik nog niet echt tevreden met het resultaat, de rij-eigenschappen zijn al wel redelijk, maar de maximale snelheid is erg laag.

Re: BR81 met Hamo magneet en Lokpilot Basic instellen
Bedankt voor de tip. Ik zal ze bewaren voor een volgende ombouw. Ik heb de Lokpilot basic inmiddels vervangen door een Lenz Standard decoder. Ook daar moet de maximale snelheid (CV5) flink omlaag maar de lok rijdt er beter op.