Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????

Gestart door Sascha maandag 30 juli 2007, 16:05:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

online
Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hallo allemaal,

Na een tijdje niet aan het tekenen te zijn geweest. Me hebben moeten neerleggen bij het feit dat ik een waanzinnig vervelende ruimte heb voor een leuke baanplan, waar ook genoeg ruimte voor scenery ovberblijft, ben ik gisteren maar weer eens gaan tekenen.

Het schaduwstation, wat eigenlijk WEL al als enige de definitieve vorm heeft :


En dan de hoofdbaan met het grote station, lokloods en mini lok-depot (komen nog wat meer doodlopende stukkies).. Onderaan komt nog een zijspoortje(s), maar hoe ik die ga invullen weet ik nog niet. Rechts boven is een stijgspiraal van 570 graden :


Ik weet het, het is een stuk simpeler dan de voorgaande ontwerpen, maar ik had graag jullie opmerkingen/verbeteringen gehoord!
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Ziet er duidelijk en eenvoudig uit. Dat grote stuk voor is dat voor de huisjes of komt daar nog een klein baantje met rangeermogelijkheden?

Mooi groot schaduw station. Maar het blijft wel een grote 8......
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
VERVELENDE RUIMTE ZEGT HIJ DAN !!!!!!!!!

ik wou dat ik zo'n ruimte had !!!!!!!!!

groeten mark
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hallo Sascha,

Mooie lange rijtrajecten.... 
Heb je onderin (het zuiden) een halte gepland of is het doorlopend?

Aan de linkerkant van het station (onder de locloods) zou ik in of net voorbij de bocht ook een wisselverbinding inbouwen. Om in ieder geval (als je rechts gaat rijden) weer rechts uit te komen.

Citaat van: Sascha op maandag 30 juli 2007, 16:05:48
.... een waanzinnig vervelende ruimte heb voor een leuke baanplan ...

Het is in ieder geval meer dan ik..... nu nog niks namelijk.... En je kunt lange(re) rijtrajecten neerleggen..... Da's ook niet vervelend en zeker ook niet iedereen gegeven.

Citaat van: Ron op maandag 30 juli 2007, 17:08:21
... en ik zie dat je maar 3 keer aan me gedacht hebt.

Is niet helemaal waar hoor Ron: ;)

Citaat van: Sascha op maandag 30 juli 2007, 16:05:48
(komen nog wat meer doodlopende stukkies)..
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
frankvandevelde :
CiteerAan de linkerkant van het station (onder de locloods) zou ik in of net voorbij de bocht ook een wisselverbinding inbouwen. Om in ieder geval (als je rechts gaat rijden) weer rechts uit te komen.

helemaal mee eens Frank . Met een engels wissel ipv ene van die wissels kan je je Bf beter en mooier gebruiken .



Sachsa : heb maar ff een tekening er van gemaakt .

Groen en rood : mogelijke wisselverbindigen , ik zou voor groen gaan
rood kruis : veravllen wisselverbinding
Blauw : Spoor lengte misschien iets langer

en de pijlen spreken voor zich .
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

online
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hier even wat uitleg bij de gedachte van mij achter het gemaakte station :



Ik had een station met 4 perrons bedacht.. Spoor 2 + 3 zijn de 'doorgaande' perronsporen, en spoor 1 is een kopstationsspoor. Het onderliggende spoor is voor het omlopen van de loc. Spoor 4 is bedoeld als kopspoor voor de schienenbus. Spoor 1 2 en 3 wil ik zo lang mogelijk laten om een trein met een enigzins acceptabele sleep te kunnen laten stoppen. Dus voor die extra wisselstraat is er niet echt plaats.. Ook wil ik minimaal 1 kopstationsspoor hebben met omloopmogelijkheid (leuke uitdaging voor met koploper). Uiteraard moeten hier nog twee ontkoppelmechanismes gefabriceerd worden. Of dat in de railz gebeurt - of middels de loc met telex, dat weet ik nog niet. Het kopstation is dan meteen de 'verborgen' tegenhangende keerlus van het schaduwstation wat ook een keerlus-functie vervult.

Verdere toekomstige maybe-plannen :
- Daar waar cijfertje 3 staat moet stations-gebouw komen
- Daar waar 1/2 en 4 staat moeten perronnen komen
- Bij de 2 sporen naar de draaischijf moeten alle installaties voor stomers komen
- Wil nog 1 of twee opstelsporen aan de draaischijf maken
- Wil naast twee sporen naar draaischijf misschien ook nog een doodlopertje maken
- Op het baanvak noord-zuid links, wil ik nog een 1 sporige aftakking maken waar een schienenbus of plan-V kan stoppen.
- In het midden onder komt een los rondje (analoog/delta schakelbaar) waar de zoon zijn Thomas trein e.d. rondjes kan laten rijden met evt 1 zijspoortje. Evt. dubbelpolig/electr.koppelbaar met hoofdbaan.

Opmerkingen/verbeteringen/ideeën/brainstormsessies welkom !!!!
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????


Na een tijdje niet aan het tekenen te zijn geweest. Me hebben moeten neerleggen bij het feit dat ik een waanzinnig vervelende ruimte heb voor een leuke baanplan, waar ook genoeg ruimte voor scenery ovberblijft, ben ik gisteren maar weer eens gaan tekenen.

Hoe zou waanzinnig vervelende ruimte :( :(, menig modelbouwer was blij met zo'n ruimte :lol: :lol:.
Voor de rest een mooi baanplan met lekker lange stukken, wacht met spanning op de rest van de bouw :P.

Groeten Piwie.

Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Ziet er aardig uit, maar zijn er niet wat meer mangaten nodig, want je je hebt denk ik niet zulke lange armen :P
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Uitleg is duidelijk, toch nog de volgende gedachtentjens....

Citaat van: Sascha op maandag 30 juli 2007, 21:09:58
Dus voor die extra wisselstraat is er niet echt plaats..

Ik bedoelde niet een wisselstraat vanaf de kopsporen (die functie had ik door), maar in of net voor de bocht van de sporen 1 en 2, zeg maar daar waar 094 heel prominent in beeld staat....

Citaat van: Sascha op maandag 30 juli 2007, 21:09:58
- Daar waar cijfertje 3 staat moet stations-gebouw komen
- Daar waar 1/2 en 4 staat moeten perronnen komen

Da's niet veel ruimte, errug weinig zelfs :shock: , wat je je zelf toestaat voor een stations gebouw. En als ik je ontwerpje zo zie, dan is er voor aan- en afvoer van bussen/ autos/ fietsen/ enzoverder en voor infrastructuur zoals (als was het maar een heel klein deel van) een stationsplein geen ruimte tussen de perronsporen en de locloods sporen.
Een logischer plek zou zijn, waar je het woord OMLOPEN hebt staan. Daar is dan meer ruimte voor het stationsplein en zo.

Citaat van: Sascha op maandag 30 juli 2007, 21:09:58
- Bij de 2 sporen naar de draaischijf moeten alle installaties voor stomers komen
- Wil nog 1 of twee opstelsporen aan de draaischijf maken
- Wil naast twee sporen naar draaischijf misschien ook nog een doodlopertje maken

Temeer een reden om aan die kant geen stationsgebouw te willen hebben.

Citaat van: Sascha op maandag 30 juli 2007, 21:09:58
- In het midden onder komt een los rondje (analoog/delta schakelbaar) waar de zoon zijn Thomas trein e.d. rondjes kan laten rijden met evt 1 zijspoortje. Evt. dubbelpolig/electr.koppelbaar met hoofdbaan.

Is de kleine baas ook weer tevreden....  8)

Citaat van: Sascha op maandag 30 juli 2007, 21:09:58
Opmerkingen/verbeteringen/ideeën/brainstormsessies welkom !!!!

Bij deze!  :P

groet, Frank
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Sasha,

misschien een iets meer praktische vraag, waarom allemaal van die rare kleine railtjes in het schaduwstation. Met een bult 24172, 24188, en de bochten volgens de geometrie moet je toch zeker een eind kunnen komen.
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

online
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 31 juli 2007, 12:20:09
misschien een iets meer praktische vraag, waarom allemaal van die rare kleine railtjes in het schaduwstation. Met een bult 24172, 24188, en de bochten volgens de geometrie moet je toch zeker een eind kunnen komen.

Da's simpel.. Wintrack heeft de optie link track ends... Het gaat me om het idee... Hoe de praktische invulling wordt zie ik wel.. Het is mogelijk in ieder geval.. Op andere plaatsen liggen bijv 2x lange rechten voor er een stootblokje komt, dat worden in praktijk misschien wel 3 a 4 korte stukjes i.v.m. bezetmelding.. De tekening moet je zien als een grove uitleg van het railplan. Praktijk zal je altijd dwingen er wel iets van af te wijken.
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hoi Sascha,

Je hebt aardig wat concessie's moeten doen in vergelijking met je eerdere baanplan, maar dit ziet er weer mooi uit. Vooral de wat langere paradestukken zijn natuurlijk oogstrelend.

Toch wil je een idee aan de hand doen, voor wat betreft de bereikbaarheid van je schaduwstation.

Je trein vertrekt vanuit spoor 2 naar rechts toe. Ik zou de spiraal naar je schaduwstation enkelvoudig uitvoeren. Dit wordt een soort zijtraject en gaat feitelijk naar je schaduwstation.

Vanuit spoor 3 rijdend naar links toe, kun je na de daling een wissel plaatsen om door te rijden naar je schaduwstation. Je kunt dan op twee manieren naar je schaduwstation toe en je spaart nogal wat wisselaandrijvingen.

Als je me je wintrack bestand mailt, kan ik dat in een tekening wat verduidelijken.

Groetjes

willie
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Sascha,

Leuke baan. Is de file zelf ook ergens downloadable ?

Groeten,
Arjan
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
ziet er goed uit hoor
succes verder
groet robert
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

online
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hier is ie dan : -klik hier-
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hoi Sacha,

wat een geweldig ontwerp. Goed voor vele uurtjes klusplezier.

Volgens mij heb je twee rondgaande banen en een station, Klopt het dat die twee banen rechts op het station niet onafhankelijk van elkaar lopen?  Kies je daarvoor of is het toeval?

En zou je eens uit kunnen leggen hoe je zo'n wintrack bestand achter een woordje in een berichtje zet?

Groeten, Rob
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

online
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Citaat van: robmarklin op maandag 06 augustus 2007, 11:00:16
wat een geweldig ontwerp. Goed voor vele uurtjes klusplezier.

Ja maar hij is nog niet helemaal af.. Met name onderin een apart rondje voor de zoon moet er nog bij. En evt. een zijspoortje met een stationnetje voor de schienenbis ofzo.

Citaat van: robmarklin op maandag 06 augustus 2007, 11:00:16
Volgens mij heb je twee rondgaande banen en een station, Klopt het dat die twee banen rechts op het station niet onafhankelijk van elkaar lopen?  Kies je daarvoor of is het toeval?

Ik begrijp je niet .. Hoe welke sporen bedoel je precies, en hoe bedoel je niet onafhankelijk van elkaar?

Citaat van: robmarklin op maandag 06 augustus 2007, 11:00:16
En zou je eens uit kunnen leggen hoe je zo'n wintrack bestand achter een woordje in een berichtje zet?

Je upload een file naar je homepage (of je mail hem naar foto [at] marklinforum [punt] nl), en plaats in een berichtje een zogenaamde url in de volgende manier (maar dan ZONDER spaties) :

[ url = http://www.provider.nl/homepages/robmarklin/wintrackbestand.tra ] klik hier [ / url ]
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Sascha,

Thx... altijd leuk om dingen van iemand anders te bekijken en evt in te voegen in eigen baan.
(Beter goed gestolen dan slecht verzonnen, zeg ik maar).

Gr
Arjan
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hoi Sacha,

bedankt voor de uitleg. En dat van die twee rondgaande sporen: opmerking vervalt. Ik had je uitleg over het idee achter je station niet goed gelezen.

Succes met de bouw en zet je foto's op het forum?

Groeten, Rob
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hallo Sascha,

Zoals beloofd de aanpassing zoals ik die bedoel in je baanplan.



spoor 1 en 2 zijn je sporen voor het kopstation met omloopmogelijkheid.
spoor 3 en 4 zijn doorgaande stationssporen. spoor 3 vertrekt naar rechts toe en spoor 4 gaat naar links toe.
spoor 5 is een kopspoortje voor de schienenbus.

Vanuit spoor 3 kun je kiezen om naar je schaduwstation te gaan(spiraal rechtsboven) of naar je paradebaanvak(rechtsonder).
Ga je naar het schaduwstation, dan kun je keren via de donkerblauwe sporen en weer terug naar je klimspiraal rechtsboven, of je kunt weer via het rode spoor(kruiswissel en wissel) terugkomen op spoor 3 en via de linkerkant je station weer binnenrijden.

Vanuit spoor 4 kun je kiezen om naar je schaduwstation te gaan(via rode spoor) of naar je paradebaanvak(rechtsonder).

Schaduwstation:

Ga je naar het schaduwstation, dan kun je keren via de donkerblauwe sporen en weer terug naar je klimspiraal rechtsboven, of je kunt weer via het rode spoor(kruiswissel en wissel) terugkomen op spoor 3 en via de linkerkant je station weer binnenrijden.

Vanuit spoor 4 kun je via het rode spoor je schaduwstation bereiken en je gaat er dan weer uit via de klimspiraal aan de rechterzijde om via de rechterkant weer je station in te rijden.

Je station zou nu aan de spoor 1 zijde moeten komen te liggen. Heb je er al eens aan gedacht om je lokloods juist aan die zijde neer te leggen en je station aan spoor 4 en 5 te leggen? Achter je station kun je een klein dorpje weergeven en je hebt wat meer ruimte voor je lokloods.

Ik heb tevens wat hoogtes aangebracht, en het ziet er dan ongeveer zo uit:



Ik zal eens kijken of ik iets normaals in elkaar gedraaid krijg en dat zie je dan wel weer verschijnen.

Enig nadeel van het plan tot nu toe, is dat zodra je trein via spoor 4 wegrijdt(naar links) en naar je paradebaanvak komt, is hij niet lang uit het zicht, waardoor je weer snel het idee krijgt dat je een rondje rijdt. Je kunt dat deels voorkomen om je paradebaanvak linksonder wat meer verborgen te houden. Andere optie is om er een schaduwstation bij te bouwen(onder het paradebaanvak gedeelte, via een lus naar beneden en naar boven).

Groetjes

willie
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
wel heel erg mooi hoor ook met dat spiraal erin
ben nu al benieuwd naar het bouw verslag  :D
groet robert
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hoi Sas en de rest,

Met het station en de locloodspartij aan de andere kant krijg je dus dit idee.

Tevens het paradebaanvak wat minder rond gemaakt door de tunnelingang te verplaatsen.

Rechtsboven de overloopwissel(achter de locloods) vervangen door een setje meegebogen wissels.



Achter het station is nu wat ruimte om een stadje weer te geven.
Voorin komt nog het baantje van Thomas en wat ruimte voor scenery.
Rechtsbovenin kun je een massa bomen kwijt om zodoende de verhoging ivm de tunnel te camoufleren.


Groetjes

willie
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
vind dat dubbele spoor wel iets meer hebben maar dat is persoonlijk hij was op de vorige foto dubbel en nu enkel
voor de rest een erg mooi banenplan
groet robert
Re: Voorlopig Baanplan Sascha, Desiree, Thomas & ????
Hoi Sascha na het zien van je schaduwspoor thuis en nu dus het uiteindelijke plan, vind ik het er wel heel leuk uitzien en wens je dus veel suc6 met het verder uitbouwen van je baan. Hopenlijk zien wat dan ook wat foto's van de vooruitgang ervan. Maar denkelijk zal het nog wel even duren omdat Desiree niet zolang meer hoeft. Vanuit mijn computer stoel wens ik je dan ook samen met de rest van de familie veel suc6 toe.

Groeten

Fred Vonk.