Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen

Gestart door Grensgeval maandag 06 januari 2014, 16:10:26

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Er zijn al meerdere topics die wat lijken op deze, maar deze wijkt net een beetje af. Vandaar dat ik een nieuw topic open.

Ik heb een MS2, twee blauwe 30VA-trafo's, twee blauwe Delta-controllers (6604) en M-rails. Mijn idee is om het aan te sluiten zoals hier beschreven staat:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bestand:Delta-booster_met_ms_02.jpg
(bijbehorende webpagina: http://wiki.3rail.nl/index.php/Booster_voor_het_M%C3%A4rklin_Mobile_Station)

Ik heb een paar specifieke vragen waarop ik het antwoord niet gevonden heb (of waar ik twijfel).

1. In deze opzet werkt automatische aanmelding van MFX-locs niet meer, lees ik. Werkt dat op het stukje programmeerrails nog wel?
2. Er wordt vermeld dat de trafo's minimaal 32VA moeten zijn. Gaat het niet werken met mijn (blauwe) trafo's van 30VA?
3. Kan het kwaad als de sleper van de loc contact maakt met beide stukken van de hoofrijbaan ter hoogte van de onderbreking?

Het zijn misschien wat eenvoudige vragen, maar het geeft mij het vertrouwen om ermee aan de slag te gaan. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
1. Ja
2. Jawel
3. Zolang alles in fase is aangesloten, is dat geen probleem,
    dwz bruin aan railmassa en rood aan de puko's
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Bedankt voor je snelle antwoord Wim! Ik heb er heel veel aan.
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
1. Ja
2. Nee
3. Sleperwip altijd gebruiken, en de middenleider daar ook onderbreken :important:

De gebruikte trafo's in jouw voorbeeld Jeroen, zijn voor 230 volt geschikt.

De blauwe trafo's zijn voor 220 volt geschikt, maar zullen bij een hogere Primaire spanning (230 volt) dus ook een hogere secundaire spanning afgeven.

Maar dan wel een spanning die mogelijk veel te hoog ligt :warning:

Gebruik die trafo's maar voor je lampjes of iets anders dan je digitale apparatuur :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Hmm... dan ga ik voor de zekerheid toch maar een tweedehands 32VA-trafo kopen (zo'n witte). En ik ben nog aan het overwegen of ik meer dan 1 booster (in dit geval: Delta Controller) ga gebruiken. Ik heb de neiging om het niet te doen, dan verklein ik de kans op kortsluiting.
Bedankt weer!
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Hoi Jeroen,

Juist vanwege de mogelijkheid van kortsluiting met die blauwe trafo's, zorgt ervoor dat er een nog grotere spanning op je baan komt te staan, en dus op je MS 1.

Kortsluiting ook bij de witte trafo vermijden, tenminste bij de sleper, dus isoleer de middenleider en gebruik je sleperwip.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Jeroen,

De blauwe trafo kun je gewoon gebruiken. Dit geeft bij 230 V een spanningsverhoging van ca. 0,75 V en dat
is niet zo'n probleem. Wel de impuls voor de rijrichting, die moet je niet gebruiken.
Wil je op zeker spelen, dan sluit je de Delta gewoon aan op de rijstroom van de blauwe trafo ( rood i.p.v. geel) en regel het met de draaiknop af op 16V.

Als je met 1 booster werkt zoals je nu van plan bent, hoef je ook niets te scheiden en geen sleperwip te gebruiken.
Een sleperwip heb je bij 2 delta-boosters waarvan de voedende trafo's in fase staan trouwens niet nodig.
Hoe zouden ze het anders bij 2 rail doen. Lopen ze tegen dezelfde problemen op met 2 boosters en die kunnen helemaal geen sleperwip gebruiken. Staat de loc over de scheiding heen en die hebben toch ook geen problemen. Een scheiding tussen digitaal en analoog is een ander verhaal.







Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Jeroen,
voordat je allerlei wilde aankopen gaat doen zou ik het,
als je baan niet al te groot wordt,
het zoeken in 1 trafo met booster en een ringleiding onder de rails.
Bijv. om de meter een draad aan de middenleider solderen.
En dan kan je ook gerust die blauwe trafo gebruiken,
want als er uiteindelijk 1 volt meer op je rails komt te staan,
is het al veel.
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Ik krijg hier inderdaad wat tegenstrijdige informatie. Ik heb al een zoekertje geplaatst voor een (witte) 32 VA / 230v trafo. Dan zit ik in ieder geval goed.
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Citaat van: JeroenMarklin op woensdag 08 januari 2014, 10:26:40
Ik krijg hier inderdaad wat tegenstrijdige informatie.


Nou, dat valt wel mee Jeroen, 3 man zeggen dat je de blauwe trafo's gewoon kunt gebruiken, 1 niet.

Het verhaal over de blauwe trafo's is :

Sluit je alles aan zoals het moet, dan kun je de blauwe trafo's veilig gebruiken als voeding voor boosters,
lampjes etc. De iets verhoogde spanning die ze mogelijk afgeven, kan bij gebruik als voeding geen kwaad.
Wel zijn alle geleerden het er over eens dat je van de rijrichtingswisselaar van de blauwe trafo ( die een verhoogde puls
geeft ) moet afblijven bij digitaal gebruik. Op zich is dat wel vreemd, want als je de blauwe trafo met de gele en bruine bus aan de delta verbindt, dan krijgt die een constante spanning en heb je met de rijrichtingspuls niks te maken.
Maar van die knop afblijven dat doe je toch al, want je bedient de trein met het MS.

Wel kleeft er een ander gevaar aan de blauwe trafo's ( als deze tenminste van metaal zijn ) nl. dat ze mogelijk spanning op de kast kunnen krijgen als er in trafo intern iets niet goed gaat. Daar heb je met een kunststof transformator geen last van. Maar nogmaals, als alles goed is aangesloten en de trafo wordt voorzien van een snoer en stekker met randaarde kan er weinig gebeuren.


Het verhaal van de sleperwip :

Je hebt 2 systemen 2-rail en 3-rail. Beide systemen maken gebruik van boosters. Nou is de vraag waarom moet je bij 3-rail een sleperwip monteren bij een boosterovergang en bij 2 rail niet ( daar kan het niet eens ).  Ik trek daar maar heel voorzichtig de conclusie uit dat het niet hoeft. Uiteraard met dien verstande dat je alles goed aansluit en geen overgang analoog / digitaal hebt.
Zie dit draadje. Daarin kun je voldoende informatie vinden.

Edit : kleine correctie aangebracht.







Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 2x Delta-controller 6604 als boosters voor MS2, wat specifieke vragen
Jeroen,

Ik kan hierbij bevestigen van de blauwe trafo's dat deze geen probleem zijn in jouw situatie.

Op mijn baan heb ik 4 grijze en twee blauwe 50VA licht trafo's in gebruik.
Elke trafo voedt 1 Delta booster. Verder heb ik geen sleperwippers in gebruik, is niet nodig.

CS wordt gevoed door zijn eigen trafo en heeft alleen het programmeerspoor te besturen.

Als je elke sectie in je baan van zo'n voeding voorziet blijft alles netjes met elkaar in harmonie, zodra je een ander soort booster er bij gaat hangen dan heb je wel een sleperwipper nodig.

Voorbeeld: ik heb in mijn koploper de sleperwissel uitgeschakeld en beide slepers tegelijk in gebruik, levert geen problemen op met rijden.

Gr. Fred.