Citaat van: JeroenMarklin op woensdag 08 januari 2014, 10:26:40
Ik krijg hier inderdaad wat tegenstrijdige informatie.
Nou, dat valt wel mee Jeroen, 3 man zeggen dat je de blauwe trafo's gewoon kunt gebruiken, 1 niet.
Het verhaal over de blauwe trafo's is :
Sluit je alles aan zoals het moet, dan kun je de blauwe trafo's veilig gebruiken als voeding voor boosters,
lampjes etc. De iets verhoogde spanning die ze mogelijk afgeven, kan bij gebruik als voeding geen kwaad.
Wel zijn alle geleerden het er over eens dat je van de rijrichtingswisselaar van de blauwe trafo ( die een verhoogde puls
geeft ) moet afblijven bij digitaal gebruik. Op zich is dat wel vreemd, want als je de blauwe trafo met de gele en bruine bus aan de delta verbindt, dan krijgt die een constante spanning en heb je met de rijrichtingspuls niks te maken.
Maar van die knop afblijven dat doe je toch al, want je bedient de trein met het MS.
Wel kleeft er een ander gevaar aan de blauwe trafo's ( als deze tenminste van metaal zijn ) nl. dat ze mogelijk spanning op de kast kunnen krijgen als er in trafo intern iets niet goed gaat. Daar heb je met een kunststof transformator geen last van. Maar nogmaals, als alles goed is aangesloten en de trafo wordt voorzien van een snoer en stekker met randaarde kan er weinig gebeuren.
Het verhaal van de sleperwip :
Je hebt 2 systemen 2-rail en 3-rail. Beide systemen maken gebruik van boosters. Nou is de vraag waarom moet je bij 3-rail een sleperwip monteren bij een boosterovergang en bij 2 rail niet ( daar kan het niet eens ). Ik trek daar maar heel voorzichtig de conclusie uit dat het niet hoeft. Uiteraard met dien verstande dat je alles goed aansluit en geen overgang analoog / digitaal hebt.
Zie dit draadje. Daarin kun je voldoende informatie vinden.
Edit : kleine correctie aangebracht.