Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw Br 212 (v100)

Gestart door Joeri zondag 05 januari 2014, 13:23:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Br 212 (v100)
Lid sinds: 2018

offline
Ombouw Br 212 (v100)
We hebben onze oude v100 omgebouwd ( nieuwe Marklin moter en een esu decorder met geluid, de handelaar heeft de loc gezien en de passende moter gegeven.)

Nu is de ombouw goed gelukt, maar na een tijdje rijden begint de moter en scherp geluid te maken, zeker als de snelheid op de helft staat, daarna begint hij met schokken te  rijden en stopt hij zelfs.
We hebben de moter dan eens een beetje olie gegeven, maar na een tijdje begint het opnieuw.

Weet er iemand de oorzaak hiervan en hoe dit te verhelpen is?

Groeten,
Joeri
Re: Ombouw Br 212 (v100)
lastig te zeggen...

maar lijkt het op dit geluid??


dan zou je dat kunnen oplossen, door het motorschild even wat los te draaien.
vermoedelijk is de rotor niet helemaal uitgelijnd.
dus kap eraf, de 2 schoeven in het motorschild een tikje los zetten en de trein laten rijden.
liefst zelfs rijden het schild weer vast zetten...
vast is vast, en niet verder draaien.
daarna moet het probleem opgelost zijn.

groet Winno
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Op dat geluid lijkt het inderdaad wat, maar bij ons is het luider en scherper.

We zitten enkel met het probleem dat we voor 1 van de 2 schroefjes wat 'chasis' hebben moeten wegdremelen. Anders viel de motor niet mooi op z'n plaats. Dat heeft dus ook het gevolg dat ik de schroefjes niet een beetje kan loszetten en dan rijden, want dan past de motor niet meer 'op z'n plaats'. Is het ook goed dat de motor gewoon draait, zonder dat ie verbonden is met de wielen ?
Re: Ombouw Br 212 (v100)
 8o motor los laten draaien zonder de wielen....
hoe wil je dat doen?
probeer anders het eerst iets los te zetten, niet te los en zeker net niet vast...
en probeer dan de loc even te laten rijden,
daarna als het geluid hiermee verdwenen is de schroeven weer aanzetten.
dus dan zal je 2 keer het motordeel moeten uitbouwen..

groet Winno
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw Br 212 (v100)
een paar foto's lijken me hier een prima idee! Dat een motorschroef  "gedremeld" moest worden geeft al aan dat er iets niet goed zit, ik heb er veel omgebouwd, maar de magneten en de schroefjes (let op de juiste lengte) pasten altijd.
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw Br 212 (v100)
WTF is een Decorder?
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Pff een R teveel , iedereen maakt weleens typfouten .
Zelfs jij  :-*

Mvg Jan .
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Ik kan me herinneren dat ik voor de schroef rechtsonder ook ietwat van het chassis moest weg dremelen.

Joeri, je kan het chassis voor de motor losschroeven en de motor eens "droog" laten draaien.
Misschien wat lagervet op de ankerasjes en anders kogellagers inbouwen.
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouw Br 212 (v100)
Citaat van: hvanschaik op zondag 05 januari 2014, 16:13:57
Dat een motorschroef  "gedremeld" moest worden geeft al aan dat er iets niet goed zit

Hallo,
dit is onjuist! Het is (algemeen ??) bekend dat bij deze lok de magneet van de LFCM ombouwset , met schroeven, (net) niet past.
  Er moet wat material van het chassis verwijderd worden om eea te doen passen.  Velen hebben dat reeds ondervonden...
incl mijzelf, die zonder meer aannam dat een LFCM motor vanzelfsprekend vervangen kan worden. Toen dat niet "zomaar" ging, even
internet geraadpleegd, en jawel, het lag niet aan mij. Na uitvijlen geen probleem.

m.vr.gr.

RoelofS