Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

C-Rails en Sleperherrie

Gestart door Anne W donderdag 02 januari 2014, 23:45:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-Rails en Sleperherrie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
C-Rails en Sleperherrie
Vandaag was ik bij HIP/Werkendam om het laatste idee uit te voeren om de pendelbaan geheel "zonder toezicht proof" te maken, tijdens het experimenteren viel het me voor het eerst op hoeveel herrie de slepers van de loks maken, ik had de sound even afgezet.

Omdat ik dat op mijn thuisbaan en op de 3-rail banen van de MSG/Den Bosch, allemaal met K-Rails niet hoor, moeten de C-Rails het geluid van de slepers erg versterken, wat wel klopt natuurlijk, het holle baanlichaam is een klankkast en de midden contacten komen uit die "klankkast".

Ik kan me voorstellen dat het opvullen van het holle baanlichaam met steenwol de versterking van het slepergeluid, en natuurlijk ook het wielgeluid, vermindert.

Heeft iemand van de C-Railbouwers al eens wat gedaan aan het "holle" baanlichaam?

Groet, Anne W
Re: C-Rails en Sleperherrie
Was/is C rail ooit bedoeld als opvolger van de M rail en dusdanig ontworpen om tijdelijke baantjes neer te leggen of beter gezegd, baantje neerleggen, rijden en daarna weer gemakkelijk opruimen?(tapijt rijders)
Volgens mij gebruikt een beetje modelbouwer de K rail omdat deze veel mooier te ballasten is en hetv resultaat veel echter is.
De M rail had vroeger isolatieblokjes om het geluid te dempen?

Grt, Ronald.
Re: C-Rails en Sleperherrie
Lid sinds: 2010

offline
Re: C-Rails en Sleperherrie
C rails kan je hoogstens een gesloten klankkast noemen, en dan is er eigenlijk niet echt meer sprake van een klankkast. De rails is namelijk niet open.
Wel is het een materiaalsoort die het geluid niet absorbeert, daarom dat ook eigenlijk altijd demping als kurk wordt toegepast.
Ook kan het helpen om multiplex te nemen ipv spaanplaat of MDF. Dat klinkt meer dood.