Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

advies inbouwen led-verlichting gevraagd.

Gestart door Annemia donderdag 02 januari 2014, 14:38:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
In de Blokkendoos-rijtuigen die ik heb, wil ik led-verlichting gaan inbouwen. Ik heb een rol van 5 meter warm-witte leds via eBay gekocht.
Ik had al een stuurstand-rijtuig en nog een wagen waar door een ander al led-verlichting is ingebouwd. Deze wordt aangestuurd door een functie-decoder, die ook zorgt voor de wisseling van front- en sluitverlichting.
Nu heb ik zelf in een derde wagen een strip van 12 led's ingebouwd en via stroomvoerende koppeling aan de andere twee wagens aangesloten. De verlichting werkt, maar is ongeveer twee keer zo helder als in de twee andere wagons. Dit terwijl ik de voeding gewoon van de andere led's heb doorgetrokken.
Ik sta dus denk ik voor de keus om in alle wagens led's van hetzelfde type te gaan plaatsen of om via een weerstand de heldere verlichting in de derde wagen te gaan dimmen. Loop ik in het laatste geval niet het gevaar dat de decoder het gaat begeven?
Als ik nieuwe led's in alle wagen ga inbouwen, hoe kom ik er dan achter wat voor weerstand ik er tussen moet zetten.
Ik heb van een beurs wel een aansluitsetje voor ledverlichting meegenomen met een condensator en 5 verschillende weerstanden.
Is het eigenlijk gewoon proberen welke weerstand het beste resultaat geeft, of kan er er een bepaalde formule op los laten?
Wat ik ook nog ergens gelezen heb is dat je de verlichting zou kunnen dimmen via de decoder, maar ook dan zullen alle led's van hetzelfde type moeten zijn denk ik.
Bovendien, kan een decoder de verlichting van zes wagens trekken??
Ik heb al zitten zoeken op het forum in verschillende draadjes, maar ben de passende antwoorden nog niet tegen gekomen.
Aangezien ik min of meer een leek ben op electronica gebied, hoop ik dat er iemand is die mij hierover kan adviseren.
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Het kunnen best dezelfde leds zijn, maar dan zit er in de andere wagen een weerstand voor. Als je zelf voor je ledstrip dezelfde weerstand zet, zullen ze ongeveer even fel branden.

Afhankelijk vn de gekozen weerstand: als de weerstand te klein is, loopt er meer stroom en dus zit de decoder eerder aan zijn max. Ik heb zelf een weerstand van 1,5k, dus een stroom van +/- 5mA per 5cm, dus dan is zes rijtuigen nog geen probleem.

Groeten,

Rauke
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
De led verlichting van de derde wagen heb ik rechtstreeks doorgetrokken van het einde van de strip in de tweede wagen. Daarom denk ik dat het verschil in helderheid komt door verschil in type led. De led-strips die er al in zaten zijn digirails DR10.
Je schrijft over een weerstand van 1,5 k. Is dat deze weerstand als ik bij Conrad zoek?
weerstand
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Op de strip van de digirails kunnen andere weerstandwaarden zitten dan op de standaard ledstrip. Even uittesten of je met verschillende weerstanden wel dezelfde lichtsterkte kunt krijgen. Het type dat ik gebruikte:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/404063/Koolfilmweerstand-15-k-Axiaal-bedraad-0207-025-W-100-stuks?ref=list

Nu gebruik ik dezelfde weerstand in smd.

Groeten,

Rauke
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Je kunt de LED's ook aantippen met wat gele verf of Tippex (1 of meerdere keren).
Zoek even naar reactie # 1291 op het topic van iTom.
(In Zoeken:  zoeken naar: verlichting;  door gebruiker: iTom).

Dirk Jan
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Citaat van: Annemia op donderdag 02 januari 2014, 15:20:48
Je schrijft over een weerstand van 1,5 k. Is dat deze weerstand als ik bij Conrad zoek?
weerstand
Je hoeft geen Metaalfilm weerstanden te nemen, want die zijn wel nauwkeureiger, maar veel duurder dan gewone koolfilm weerstanden.
Neem wel weerstanden die voldoende vermogen kunnen dissiperen.
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Aantippen gaat ook prima,

Met gele verf, (origineel is wat minder fel)



Met Bic Correction Fluid van de Ac-Tion



Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Hartelijk dank allen voor de adviezen.

Het aantippen met verf heb ik inderdaad gelezen en blijft een mogelijkheid.
Ik wil het echter eerst electronisch een beetje goed voor elkaar hebben.

@Kappa, kun je me in Jip-en-Janneke taal uitleggen wat "weerstanden die voldoende vermogen kunnen dissiperen" zijn?
Heeft dit met Watts te maken?

@Huub, bedankt voor de link, ik heb er meteen een bladwijzer van gemaakt.

Toch blijf ik vragen houden. Ik ga ervan uit, dat ik alle verlichting aansluit op de decoder van de loc.
Plaats ik dan voor iedere strip van 12 leds in een wagen een weerstand, of doe ik aan het begin èèn weerstand en verbind alle leds aan elkaar, of maakt dit niet uit en moet in dat geval alleen een andere weerstand ervoor gezet worden?
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Tsja, maar net wat je wilt. Ik heb in iedere wagon (15 LEDs) een weerstand. Vermogen is dan geen probleem (hier even uitgerekend voor 12 LEDs):

18V in, 9V valt over LEDs, blijft 9V over. Deze valt over de weerstanden op de ledstrip en over de weerstand die voor de ledstrip is geschakeld. De eerste verwaarloos ik maar even, omdat die in verhouding klein zijn. 0,020A stroom en 9V spanningsval geeft 0,18W. Een weerstand van 0,25W (volgens mij het goedkoopst) voldoet dan prima en kost dus iets van 2 cent per stuk.

Groeten,

Rauke
Re: advies inbouwen led-verlichting gevraagd.
Ik gebruik zelf een regelbare voeding (0-20V-2A) als ik ergens leds inbouw en die ik met een bepaalde lichtsterkte wil laten branden.
Dan ga ik uit van 19V en kan ik zien met welke weerstandswaarde de led de juiste lichtsterkte geeft.
Berekenen is natuurlijk altijd goed, maar leds verschillen in lichtsterkte e.d.

Voor de ombouw van mijn E41 (ombouw 3034)  heb ik voor de sluitverlichting 4,4K Ohm gebruikt, misschien erg veel maar dan geven ze wel het mooiste licht voor die toepassing.

Ik ga er even brutaal van uit dat je geen regelbare voeding hebt >:-D, als je in de toekomst meer met leds gaat werken is het misschien een idee om er één aan te schaffen, zo duur zijn ze niet.

Gr
Frans