Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen

Gestart door Michael-59 donderdag 02 januari 2014, 09:30:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Beste allemaal,

Sinds enige tijd heb ik een Bison Glue Gun hotmelt lijmpistool met 7 mm patronen. Ik probeer het gebruik onder de knie te krijgen en dat lukt voor een deel. De voordelen van een lijmpistool zijn legio, snel, universeel, goede isolator, enz.

Ik heb ook gemerkt dat er wat nadelen aan kleven en mijn vraag is of jullie tips hebben om die nadelen weg te nemen:

       
  • Met stip op nummer één: de lijm maakt een draad als je het pistool wegneemt. Hoe kan dit worden voorkomen of verbeterd?
  • Op nummer twee: als ik het pistool weg leg dan loopt er nog best wat lijm uit de opening. Hoe kan je dit voorkomen? Zelf trek is het lijm patroon aan de achterzijde wat terug, maar dat blijft een lastige opgave en is snel vergeten als je al bezig bent met de zaak goed op zijn plaats te houden.
  • De dosering van de hoeveelheid lijm is lastig. Welke ervaring hebben jullie? En welke merken/modellen zijn er in de markt die een betere dosering hebben?
Andere tips en opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. Alvast dank voor (veel) reacties, groet, 
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Michael,
de 'nadelen' die jij opnoemt zijn mi. nadelen waar mee te leven valt.

1. de draden zijn heel goed met een scherp mesje te verwijderen als je ze laat uitharden(dat duurt een paar minuten)
2. dat na druppelen is inderdaad irritant, zet het pistool terug boven een bakje. Dan heb je de druppels allemaal bij elkaar.
3. vind ik meevallen je moet het pistool goed warm laten worden en dan kun je met een lichte druk op de doseerknop een mooie rups lijm leggen.


Dit is de onderkant van één van de modules van mijn baan.
Alle bindruggen zijn met hotglue op de onderkant gelijmd.
Een resultaat waar ik zelf best tevreden mee ben.

grt Piet.
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Nadruppelen kun je voor een groot deel voorkomen door het lijmpatroon iets achteruit te trekken voor je hem wegzet.

Ik gebruik zelf een wat zwaarder Pattex pistool vanwege de veel betere hechting van de lijm.
En door het grotere verwarmingselement wordt hij een stuk heter waardoor de lijm beter smelt.
Soms zelfs met het plastic versmelt.  ;) dus wel oppassen.

Mvg,Robin
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Ik heb een pistool van de action. 2,99 euro. Werkt perfect, al duurt het opwarmen wel even.

Groetjes Dennis
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
ik heb er eentje van Hilti  (CA301)  en daar heb ik die problemen niet mee.Heeft ook een afgeplatte spuitmond.Ff met deze plat drukken op het einde van de lijmnaad en geen druppels of draden meer.
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
ik heb een bison lijmpistool en ik vind als  voordeel dat het gelijk goed vastzit maar het nadeel is je moet snel alles op de juiste plek hebben want de lijm is snel hard/koud  en plakt het niet meer en dan moet je de harde lijmklodder met een mesje eraf snijden, en wat mij soms gebeurt is dat ik met lijmen te gehaast ben en dan mijn vingers brand.
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Ik had eerst de pk *** van bosch (weet exacte type niet) maar de druk knop is overleden.
Ik heb er nu een van stanley, een knal gele. Ik heb er meerdere gehad. Ook de action variant en de bison variant. De laatste 2 vind ik weinig van elkaat verschillen.
Ik heb ook een hilti gehad vroeger, erg snel warm wegens het hebben van 3 warmte elementen in het pistool
Nadeel vond ik dus ook dat hij zo lomp was vandaar toen overgestapt naar de bosch.
Deze helemaal opgebruikt haha en nu dus tijd voor de stanley.
Laatste 2 erg te spreken over en de laatste heeft een "fast hot" functie oid. Hij is binnen 15 seconden op temperatuur.
Dus ideaal als je wat moet lijmen wat je normaal niet deed omdat je geen zin had om te wachten.

Groet. Kevin
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Er wordt gesproken over een lijmpistool met 7mm patronen. Zijn er alternatieven? Wat is beter en/of handiger
Of zijn ze allemaal 7mm ?
groet Arend.
Re: Lijmpistool / hotmelt voor en nadelen
Je hebt ze in minimaal in 2 maten - namelijk 7 en 11 mm  (ik heb beide maten , maar ben er mee gestopt).
Persoonlijk vind ik het 3 x niets.
Maar dat is mijn mening.
Ik zie dat anderen er juist heel tevree mee zijn.
Af en toe gebruik ik hem nog om iets af te dichten/beschermen....maar bv poppetjes plakken ..... nee dat doe ik liever met goede lijm.

Mvg: Alex