Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

marklin loc 37153

Gestart door Joeri woensdag 01 januari 2014, 20:44:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin loc 37153
Lid sinds: 2018

offline
marklin loc 37153
Mooie loc met goede sound, maar ik heb ondervonden dat hij bij lage snelheid met schokken rijd, iemand hier ervaring mee of een oplossing?
Is nieuw en heb hem eens laten inrijden, maar geen verandering in het schokkend op lage snelheid rijden.
Groeten,
Joeri
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: marklin loc 37153
Je zou eens kunnen proberen de minimum snelheid in de CV's iets te verhogen (1 of 2 stapjes). Bij mij helpt dat wel eens.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2018

offline
Re: marklin loc 37153
Ga ik morgen eens proberen,

Groeten,
Joeri
Re: marklin loc 37153
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin loc 37153
Gewoon terug brengen naar je dealer en laten nakijken, je hebt 2 jaar garantie.
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2006

offline
Re: marklin loc 37153
Beste Joeri,

Probeer eens een reset van de decoder.
Bij mijn loc was het geluid helemaal niet synchroon met de bewegingen van de wielen. Een stoomuitstoot per 2 wielomtrek.
Zo uit de doos.
Ik heb een reset van de decoder gedaan en dan was het ok.
Niet te begrijpen maar het was echt zo.
Mvg

Olivier
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2018

offline
Re: marklin loc 37153
Zal de reset eens proberen, bedankt voor de tip, het veranderen van de cv heb ik juist gedaan maar dat helpt niet.
Nu nog eens de reset testen en als dat niets opbrengt zal het retour naar de handelaar worden vrees ik.

Groeten,
Joeri
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2018

offline
Re: marklin loc 37153
Reset helpt ook niet, heb de moter een beetje olie gegeven en ook de tandwieltjes, is een beetje verbeterd maar in bochten gaat het nog steeds met schokken, zodra je de snelheid hoger zet is er geen probleem, maar traag rijden gaat niet vlot.

Is er iemand die ook deze loc heeft? En hoe doet die het bij lage snelheid?

Groeten,
Joeri
Re: marklin loc 37153
reeves
gast

Re: marklin loc 37153
Hallo Joeri,

Heb deze lok ook, eerst de gepatineerde versie , kwam thuis en reed idd op schokken bij lage snelheid, dus ff de motor (anker) eruit gedaan en het drijfwerk met de hand rond laten gaan, en ja hoor bij het duwen van de lok gaan de wielen rond tot op een bepaald punt, ze blokkeerden gewoon 8o 8o met een lichte druk boven op de lok gingen de wielen terug rond maar ze stopten op exact hetzelfde punt als ervoor, waarschijnlijk het "kwartieren" van de wielen dat niet goed was, bij terug monteren van het anker en terug testen was het euvel nog niet van de baan. De rijeigenschappen waren bij stil rijden : op één bepaald punt van de drijfstangen remde de lok af en "schoot" weer verder, dit bij elke volledige omwenteling van een wiel één maal!!

Dus ik terug met die lok, kreeg een andere mee na getest  te hebben, reed goed maarrrrrr toen ik thuis kwam en de lok eens deftig bekeek viel me op dat de wheatering gedaan was op de lok zonder de wielen te verdraaien 8o dus een zichtbare streep op alle wielen was het resultaat (daar waar de drijfstang voor de wielen zat bij het spuiten en zodoende er geen verf op geraakte!) waarschijnlijk een vergetelheid dus ik weer terug...............

Ik legde het probleem uit en geen probleem ik kreeg een andere, dus nakijken en wat bleek, alle loks hadden dit!! dus een duidelijk zichtbare (ongeverfde)streep op alle wielen, dus de lok geruild voor een niet geweaterde versie, eerst ff testen in de winkel , was er nu toch lok één : schokte, lok twee: schokte, lok drie: schoot als een speer ervandoor, lok vier: schokte, lok vijf:idem lok drie, uiteindelijk na nog verschillende  loks te testen er eentje meegenomen die niet schokte, ik was er persoonlijk niet goed van.
Dus uiteindelijk toch een deftige lok na verschillende loks te mogen testen samen met de verkoopster.

Vroeger kocht je een lok die je n iet moest testen die reed gewoon goed, heden heb ik al andere dingen meegemaakt , spijtige zaak

Groeten Tom
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: marklin loc 37153
ik heb de andere versie 37153 en die doet het goed hoor.Bij kwartierproblemen altijd terugbrengen.Is te delikaat om zelf te doen.Daar betaal je toch voor.
Re: marklin loc 37153
reeves
gast

Re: marklin loc 37153
Was enkel bij kruipsnelheid, bij hogere snelheid viel dit niet op buiten het gekars/gepiep,duid op iets dat niet echt goed in elkaar gestoken was .
@Johnny, had m'n reactie te snel geplaatst was nog niet klaar met m'n verhaal ;)

Tom
Re: marklin loc 37153
reeves
gast

Re: marklin loc 37153
Deze is ook geweldig, ik citeer Marklin ff:

Spoor: H0    Tijdperk: III   

Voorbeeld: Goederentrein-stoomlocomotief serie 26 (voormalige serie 52) van de Belgische Staatsspoorwegen (SNCB/NMBS). Basiskleuren groen en zwart. Uitvoering met kuiptender en Witte-windleiplaten. Toestand begin jaren 1950.

Model: Met Digital-decoder mfx en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving. Motor in de ketel van de locomotief. 5 assen aangedreven. Antislipbanden. Bochtenvolgend geleed onderstel. Tweepuntsfrontsein dat wisselt met de rijrichting op de voorkant van de loc en 2 witte sluitseinen op de tender traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Rookgarnituur 7226 naderhand in te bouwen. Opsteekbare zuigerstangbeschermhulzen. Lengte over buffers 26,7 cm.

Bij mij zijn het in ieder geval geen witte lichtjes maar gele  :?
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin loc 37153
Ik heb deze loc vorige week gekocht en na thuiskomst een paar testrondjes laten rijden. Ook bij mij ging de loc er eerst als een speer vandoor. Stond waarschijnlijk in analoog modus. CS2 meteen op stop gezet en weer ingeschakeld. Daarna meldde de loc zich netjes aan. Ook bij mij rijdt de loc vooral bij lage snelheid schokkerig. Elke omwenteling van de drijfassen houdt hij even in. Smeren van de tandwielen hielp niet. Het probleem lijkt mechanisch, waarschijnlijk zit het in het drijfwerk. De loc gaat voor omruil terug naar de winkel.
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2018

offline
Re: marklin loc 37153
die van mij heeft het nog altijd, is niet opgelost.

Spijtig dat dit gebeurt, als je bekijkt wat een loc kost, zou het mogen gebeuren en dan het gaat dus niet om een enkeling.


Groeten,
Joeri
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin loc 37153
Loc vandaag omgeruild, maar ook dit nieuwe exemplaar rijdt schokkerig, vooral in bogen naar links. Lijkt toch echt een productieprobleem te zijn. Maar het is voor mij nog steeds een raadsel waar het in het fabricageproces fout gaat. Ik heb bij de locs geen afwijkingen kunnen ontdekken.
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin loc 37153
Wie heeft er nog meer kast van schokkerig rijden van deze loc? Wie weet wat de oorzaak is?
Re: marklin loc 37153
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin loc 37153
Is de loc niet erg droog?
Märklin levert de loc vaak in kurkdroge toestand af.
Misschien wat olie op de tandwielen en wielassen.
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin loc 37153
Nee, zoals ik al eerder schreef, helpt smeren niet.
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2018

offline
Re: marklin loc 37153
Ja deze loc is ook mijn ergernis.

Heb ook al van alles geprobeerd.

Re: marklin loc 37153
reeves
gast

Re: marklin loc 37153
Citaat van: reeves op donderdag 10 april 2014, 19:31:08
Hallo Joeri,

Heb deze lok ook, eerst de gepatineerde versie , kwam thuis en reed idd op schokken bij lage snelheid, dus ff de motor (anker) eruit gedaan en het drijfwerk met de hand rond laten gaan, en ja hoor bij het duwen van de lok gaan de wielen rond tot op een bepaald punt, ze blokkeerden gewoon 8o 8o met een lichte druk boven op de lok gingen de wielen terug rond maar ze stopten op exact hetzelfde punt als ervoor, waarschijnlijk het "kwartieren" van de wielen dat niet goed was, bij terug monteren van het anker en terug testen was het euvel nog niet van de baan. De rijeigenschappen waren bij stil rijden : op één bepaald punt van de drijfstangen remde de lok af en "schoot" weer verder, dit bij elke volledige omwenteling van een wiel één maal!!

Dus ik terug met die lok, kreeg een andere mee na getest  te hebben, reed goed maarrrrrr toen ik thuis kwam en de lok eens deftig bekeek viel me op dat de wheatering gedaan was op de lok zonder de wielen te verdraaien 8o dus een zichtbare streep op alle wielen was het resultaat (daar waar de drijfstang voor de wielen zat bij het spuiten en zodoende er geen verf op geraakte!) waarschijnlijk een vergetelheid dus ik weer terug...............

Ik legde het probleem uit en geen probleem ik kreeg een andere, dus nakijken en wat bleek, alle loks hadden dit!! dus een duidelijk zichtbare (ongeverfde)streep op alle wielen, dus de lok geruild voor een niet geweaterde versie, eerst ff testen in de winkel , was er nu toch lok één : schokte, lok twee: schokte, lok drie: schoot als een speer ervandoor, lok vier: schokte, lok vijf:idem lok drie, uiteindelijk na nog verschillende  loks te testen er eentje meegenomen die niet schokte, ik was er persoonlijk niet goed van.
Dus uiteindelijk toch een deftige lok na verschillende loks te mogen testen samen met de verkoopster.

Vroeger kocht je een lok die je n iet moest testen die reed gewoon goed, heden heb ik al andere dingen meegemaakt , spijtige zaak

Groeten Tom
Re: marklin loc 37153
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin loc 37153
Na twee keer omruilen heb ik nu een goed exemplaar!