Ik ben op mijn baan bezig met de vervanging van de C-Rail in gedeeltes voor K-rail.
Afgelopen week bezig geweest met het leggen van de wissels.
Op zich een simpele klus, maar als je het doet op een bestaande baan dan kom je altijd dingen uit het verleden tegen.
Zoals daar zijn een opening in de baan voor een deur en gedeeltes van de onderbouw die in de weg zitten.
Ik wilde perse servo bediening en geen mee-gebogen wissels meer op de baan.
Dat laatste betekende dat één van de overloop wissels erg dicht op de baanopening kwam te zitten.
Zoals hier te zien is.
En dan wordt de wissel ongeveer 6 cm van de rechter kant bediend(bij de pijl).
De servo's moeten onder de baan komen en de bediening zou in principe recht onder de wissel moeten zitten.
Nou dat laatste was niet mogelijk omdat er dan dragende delen van de onderbouw moeten sneuvelen.
ik heb gekozen voor de bediening met trek duw stangen(pushrods), maar bij één van de wissel was een korte directe verbinding niet mogelijk.
Dus moest het 'om een hoekje', nu ben ik in een grijs verleden bezig geweest met RC-vliegtuigen en helikopters, en daar kun je relatief zware servo's ook niet zo maar op een willekeurige plek plaatsen.
In die tak van modelbouw is de beste plek zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van het model.
Het werd werken met korte stukjes staaldraad en bellcranck's om een de hoek om te kunnen.
Op de linker foto de constructie die ik gemaakt heb voor de wissel die zo dicht op de rand zit.
Dat is op zich geen moeilijke opgave, maar het moet zo goed als speligs vrij zijn en licht lopen.
Welnu die twee voorwaarden zijn er met elkaar in tegenspraak.
Dus een compromis, met het accent op licht lopen.
Dan is het een kwestie van met de servo instellingen de speling wegwerken.
Als de speling niet erg groot is en het is me gelukt om 1mm speling bij de servo arm te verkrijgen, een kwestie van strak buigen van de verenstaaldraad.
Op de servo arm zit een klem bevestiging met een stelschroef die ook genoeg afstel mogelijkheden geeft.
In de ruimte waar de servo's zitten is ook nog plek voor de decoder.
Dus de volgende stap is aansluiten, afstellen en de tweede wisselstraat monteren en aansluiten.
wordt vervolgd.
grt Piet.