Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Polderdam. een update.

Gestart door PietB dinsdag 31 december 2013, 17:10:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Polderdam (een update)
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam (een update)
Citaat van: Spoorman op zaterdag 30 januari 2016, 18:49:03
Schakelbare sluitlichten, cabine verlichting, zwaailichten, Kroiskoppelingen. :D Maar dat behoeft het busje niet toch? :)
Nee joh!
Schakelbare front/sluitverlichting wel en binnen verlichting ook.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 30 januari 2016, 18:49:03
Maar doetie ut nou al, ben benieuwd naar de Lais decoder.
Neen ik heb de motor inmiddels omgebouwd.
Maar de decoder is nog niet ingebouwd, er staat op dit moment een klusje met voorrang in mijn hobbyshack, daar kom ik niet onderuit, dat heb ik al veel te lang uitgesteld.
Maar ik denk dat ik er de tweede helft van de volgende week misschien aan toe kom.
Heb je zoveel geduld, Ben?

grt Piet.
Re: Polderdam (een update)
Rustig aan Piet, alles op z'n tijd. :)
Re: Polderdam. Vandaag de MARDEC shield getest.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. Vandaag de MARDEC shield getest.
Vandaag de MARDEC shield getest.



Mardec is een project van Nico Teering en behandeld op het BLNS forum.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.765.html
Het bestaat uit een shield gemaakt voor de Arduino (Uno) en een stuk programmatuur.
Als de code is geinstalleerd op de Arduino is via de USB poort deze dialoog beschikbaar om de diverse(19) poorten te configureren.

MARDEC, the Multifunctional ARduino dcc DECoder
USB version 1.0

Specify number for this MARDEC
Enter value between 1 and 100: 1
This is your MARDEC number 1

Starting configuration of MARDEC 1

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?: p

Specify pin number
3-12,14-19: 3
Pin is undefined. First specify DCC address

Set DCC address for pin 3
Enter value between 1 and 2048: 1
DCC Address set to 1

Specify Accessory(1) or Servo(2)
Enter value between 1 and 2: 2
Pin 3 set as Servo pin.
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 75 degrees

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: -
LOW angle set to 74

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: c
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 105 degrees
Angle set to HIGH: 105

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: +
HIGH angle set to 106

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: f

Specify frog pin for servo on pin 3
3-12,14-19: 19
Pin 19 set as frog pin for servo on pin 3

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: t
Testing servo 0 on pin 3
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 74 degrees
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 106 degrees
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 74 degrees
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 106 degrees

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter:

Pin settings are saved!

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?: p

Specify pin number
3-12,14-19: 4
Pin is undefined. First specify DCC address

Set DCC address for pin 4
Enter value between 1 and 2048: 2
DCC Address set to 2

Specify Accessory(1) or Servo(2)
Enter value between 1 and 2: 1
Pin 4 set as Accessory pin.

Specify mode for this accessory
Enter value between 1 and 7: 4
Mode set to Double Flashing.

Specify companion pin for accessory on pin 4
3-12,14-19: 18
Pin 18 set as companion pin for accesory on pin 4

Specify 'on' time:
Enter value between 100 and 5000: 300
'On' time set to 300 msec.

Specify 'off' time:
Enter value between 100 and 5000: 300
'Off' time set to 300 msec.

Specify action for Accessory on pin 4
A/N/H/L/M/C/?/D/T/F/R/enter: t
Testing accessory 0 on pin 4 in double flashing mode
Accessory 0 on pin 4 and address 2 started flashing
Accessory 0 on pin 4 and address 2 stopped flashing

Specify action for Accessory on pin 4
A/N/H/L/M/C/?/D/T/F/R/enter:

Pin settings are saved!

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?: d

Settings of MARDEC number 1

Pin  3: Servo with DCC 1, Nr 0, Angles 74/106, Frog pin 19, no Inversion, Speed 25
Pin  4: Accessory with DCC 2, Nr 0, Double Flashing, Comp. 18, Time 300/300
Pin  5: not used
Pin  6: not used
Pin  7: not used
Pin  8: not used
Pin  9: not used
Pin 10: not used
Pin 11: not used
Pin 12: not used
Pin 14: not used
Pin 15: not used
Pin 16: not used
Pin 17: not used
Pin 18: Companion pin for pin 4
Pin 19: Frog pin for pin 3

Default Servo speed: 25 ms/step
DCC address to start configuration mode: 1000
DCC address to save servo settings: 1001

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?:


Na het configureren van de decoder ziet het controle scherm er zo uit:

Dit scherm is een ge-customiseerde Putty applicatie.

In het filmpje van de testopstelling staan alle gebruikers rechtstreeks op de Arduino poorten aangesloten.
Voor servo's is dat geen bezwaar maar zwaardere gebruikers dienen via een powertrap gestuurd te worden(wissels, verlichting enz.)

Voor mensen die met Nico in contact willen komen en geen toegang hebben tot het BLNS forum, kun je mij een PB sturen dan krijg je via die weg een emailadres.
Meer info is ook hier te verkrijgen:
www.henkdegans.nl/index.php/modelspoor/61-mardec

grt Piet.
Re: Polderdam. Vandaag de MARDEC shield getest.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. Vandaag de MARDEC shield getest.
Ik ben op mijn baan bezig met de vervanging van de C-Rail in gedeeltes voor K-rail.
Afgelopen week bezig geweest met het leggen van de wissels.
Op zich een simpele klus, maar als je het doet op een bestaande baan dan kom je altijd dingen uit het verleden tegen.
Zoals daar zijn een opening in de baan voor een deur en gedeeltes van de onderbouw die in de weg zitten.
Ik wilde perse servo bediening en geen mee-gebogen wissels meer op de baan.
Dat laatste betekende dat één van de overloop wissels erg dicht op de baanopening kwam te zitten.

Zoals hier te zien is.
En dan wordt de wissel ongeveer 6 cm van de rechter kant bediend(bij de pijl).

De servo's moeten onder de baan komen en de bediening zou in principe recht onder de wissel moeten zitten.
Nou dat laatste was niet mogelijk omdat er dan dragende delen van de onderbouw moeten sneuvelen.
ik heb gekozen voor de bediening met trek duw stangen(pushrods), maar bij één van de wissel was een korte directe verbinding niet mogelijk.
Dus moest het 'om een hoekje', nu ben ik in een grijs verleden bezig geweest met RC-vliegtuigen en helikopters, en daar kun je relatief zware servo's ook niet zo maar op een willekeurige plek plaatsen.
In die tak van modelbouw is de beste plek zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van het model.
Het werd werken met korte stukjes staaldraad en bellcranck's om een de hoek om te kunnen.


Op de linker foto de constructie die ik gemaakt heb voor de wissel die zo dicht op de rand zit.
Dat is op zich geen moeilijke opgave, maar het moet zo goed als speligs vrij zijn en licht lopen.
Welnu die twee voorwaarden zijn er met elkaar in tegenspraak.
Dus een compromis, met het accent op licht lopen.
Dan is het een kwestie van met de servo instellingen de speling wegwerken.
Als de speling niet erg groot is en het is me gelukt om 1mm speling bij de servo arm te verkrijgen, een kwestie van strak buigen van de verenstaaldraad.
Op de servo arm zit een klem bevestiging met een stelschroef die ook genoeg afstel mogelijkheden geeft.
In de ruimte waar de servo's zitten is ook nog plek voor de decoder.
Dus de volgende stap is aansluiten, afstellen en de tweede wisselstraat monteren en aansluiten.

wordt vervolgd.
grt Piet.
Re: Polderdam. Vandaag de MARDEC shield getest.
-Piet:
Ziet een degelijke opstelling uit,  :thumbup:
Ik denk dat het een kwestie is om het verenstaal op de juiste plaats te plooien zodat je de speling tot een minimum kan herleiden, iets speling heb je toch altijd maar dat zou je door de uitslag van de servo's kunnen opvangen.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Hallo Jørg,
Ja inderdaad, maar helemaal spelingsvrij is het nooit te krijgen is mijn ervaring, want dan gaat het te zwaar lopen.
En daar zijn mijn mini servo's te licht voor.
grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
-Piet:
Idd helemaal weg krijgen gan je niet kunnen maar wel tot een minimum herleiden,  :thumbup:
Re: Polderdam. een update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Polderdam. een update.
Hoi Piet,

Kijk dat is weer een creatieve oplossing  :thumbup: :thumbup:
Er komt heel wat bij kijken om je wissel om te krijgen, maar op deze manier heb je een prima oplossing bedacht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Ja het is soms woekeren met ruimte en mogelijkheden als je niet je hele baan wilt afbreken en weer opbouwen, zoals jij nu doet Peter.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Polderdam. een update.
 @citaat

Dat komt door een andere ruimte Piet, ik had het kleinste kamertje na de wc en heb die nu ingeruild voor de zolder  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Na het nodige experimenteerwerk met servohouders en wissel aandrijvingen was ik niet tevreden.
Dus is dit het nu geworden.
In losse delen:
- servo SG90
- twee plaatjes styreen 30mm bij 70mm (Evergreen 2mm dik)
- een hoekhevel van Aeronaut 7492/02
- Staaldraad 1mm
- bevestigings clip (Graupner 3502)
- mini stangaansluiting (Kavan 3070)



De schroef wordt met de kop in de twee op elkaar gelijmde styreenplaten met 2 componentenlijm vast gezet.
En de hoekhevel wordt daar op gemonteerd.
De reeds gemaakte servohouder met SG90 wordt vervolgens op de basisplaat gelijmd.
De staaldraad wordt aan de hoekhevel kant met een bevestigings clip gekoppeld en op de servo arm in de stangaansluiting met een schroefje gefixeerd.
In de andere arm van hoekhevel wordt een staaldraad gelijmd, niet op de foto, die door het tafelblad de wissel gaat bedienen.



Op de laatste foto zijn beide aandrijvingen afgemonteerd en onder het blad bevestigd.
Nu kan het afstellen en koppelen met de centrale gaan plaatsvinden.

Op deze manier heb ik een licht lopende en spelingsvrije aandrijving gecreëerd.

De lelijke grote gaten op de laatste foto zijn een een erfenis uit het verleden.
Ik had de C-rail wisselaandrijvingen van onderaf bereikbaar gemaakt.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Polderdam. een update.
Hoi Piet,

Veel mensen zijn op dit moment met servo,s bezig, je constructie ziet er degelijk uit.
Misschien leuk om een filmpje te maken van een werkende situatie.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Over de degelijkheid, ja ik kom uit de RC modelauto wereld.
Daar moet iets degelijk zijn anders is het zo kapot en dat wil je niet.
Dus ik zal het best 'zwaar' gemaakt hebben.

En dat filmpje van een werkende situatie kan ik pas maken als ik de servo's en decoder heb ingeregeld.
Dan probeer ik een filmpje te maken en dat hier te publiceren.
Maar dat gaat nog wel even duren ik ben niet snel tevreden.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
De bediening van onder de tafel bij K-rails kan op diverse manieren.
- de steldraad direct op de wisseltong laten bedienen.
- de steldraad de schuif van de wisseltong laten bedienen.
Beide methoden hebben m.i. het nadeel dat door de speling in de aandrijving de wisseltong kan loskomen van de railstaaf waar hij moet aanliggen.
Je kunt er ook voor kiezen om de servo iets verder te laten doorlopen, maar dat geeft in vele gevallen weer gebrom en met 16 servo's toch weer een aanzienlijk stroom verbruik.

Nu heeft Märklin daar een, voor ons gunstige, oplossing voor bedacht, in het schuifstuk van de wisselomzetter zitten twee kleine gaatjes en in de omzetter behuizing een nokje dat in één van beide gaatjes valt en zo de wisseltong strak tegen de railstaaf houdt.



Dus moet er iets gemaakt worden om de servo steldraad direct de wisselomzetter te laten bedienen.

Allereerst demonteren we de omzethandel, dat is simpel gewoon met een klein tangetje of pincet vertikaal er uit trekken.

Er moet een gaatje, iets groter dan de te gebruiken steldraad in de schuif en de onderplaat geboord worden.
Beschadig niet de nokken waar de stelhandel ingrijpt!

Vervolgens verplaats je de schuif naar de andere stand en boort dan door de onderplaat.
Op die manier krijg je twee gaatjes op het einde van de slag.


De schuif moet nu voorzichtig uit de de behuizing worden gehaald.
De schuif is van zeer buigzaam plastic, maar enige voorzichtigheid is wel geboden.


De twee geboorde gaten worden nu tot één sleuf gemaakt met een scalpel mesje en met een vijltje afgewerkt.


De zaak wordt weer in elkaar gezet, et voilà een K-wissel die betrouwbaar is te bedienen van onder de tafel.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Polderdam. een update.
Mooie oplossing Piet, heb hier ook aangedacht maar uiteindelijk toch voor de magneetaandrijving gekozen.
Deze wilde ik ondersteboven plaatsen en afdekken met ballast.
Maar helaas begon 1 aandrijving al een beetje tegen te sputteren dus na rijp beraad de aandrijvingen gewoon gemonteerd, beetje roest er op en later nog een beetje groen en dor gras er tegen en klaar.
Heb geen zin meer om onder te tafel dingen aan te brengen behalve bedrading en uiteindelijk heb ik er voor betaald dus mag het van mij ook gezien worden.
Ik hoor heel veel lof over MiWuLa, daar hebben ze de aandrijvingen ook gewoon zichtbaar zitten en ik hoor daar niemand over klagen. >:-D

Nu ziet het er bij mij zo uit en daar ben ik wel tevreden mee.



Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Ach weet je wat Tom,ik had nog wat van die goedkope servo's liggen en K-rail magneet aandrijvingen moest ik aanschaffen.
En die prijzen zinnen me totaal niet, dus daarom voor deze oplossing gekozen.
De decoders voor magneet artikelen kon ik redelijk goed kwijt, die Rosoft spullen zijn gewild.
En de decoders die Wim heeft voor servo's zijn redelijk geprijsd.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: PietB op zaterdag 13 mei 2017, 17:02:15
Beide methoden hebben m.i. het nadeel dat door de speling in de aandrijving de wisseltong kan loskomen van de railstaaf waar hij moet aanliggen.
(...) in het schuifstuk van de wisselomzetter zitten twee kleine gaatjes en in de omzetter behuizing een nokje dat in één van beide gaatjes valt en zo de wisseltong strak tegen de railstaaf houdt.
(...)
Dus moet er iets gemaakt worden om de servo steldraad direct de wisselomzetter te laten bedienen.

Je beschrijving is top, evenals je observatie van die gaatjes.
In het draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32724.msg588434#msg588434 staat een filmpje van Roy, en een beknopte uitleg: "schakelhevel bedient zwarte schuif van de wisselsteller"


Wat had Roy verzonnen? Een stalen ophangmechanisme voor de servo met daaraan een schakelhevel.
De servo-arm beweegt de hevel, en die schakelt een stalen schuif (die de zwarte schuif vervangt).
Prima uitvinding, erg mooi, en een zeer starre verbinding.

Er is alleen een klein probleemje: bij een starre verbinding kan een jitterende servo bij opstart een wissel van tafel trekken. Dus dat jitteren moet je voorkomen, en dat kan ook (mits en maar).
Vandaar dat veel adviezen over k-wissels een niet al te starre verbinding voorstellen zoals via de wisselsteller, zoals jij dus nu hebt gedaan; een beetje jitteren kan dan geen kwaad.

Jouw voorbeeld betreft standaard wissels. Bij slanke wissels met bewegend puntstuk (de oude 2272/2273) is direct aangrijpen op de wisseltong absoluut af te raden: het puntstuk beweegt dan niet mee. Bij zulke wissels moet je of het puntstuk fixeren, of de servo aansluiten op de zwarte schuif (zoals jij hier toont), of nog verder naar voren (richting puntstuk). Ook daarvan zijn voorbeelden terug te vinden op dit forum.

Re: Polderdam. een update.
Gerrit-1959
gast

Re: Polderdam. een update.
@ iTom: Kleine nuance voor MiWuLa, ze gebruiken beide, afhankelijk van de scenery (zie bijgevoegde uitsnedes van foto's, die ik daar heb gemaakt).

Ik heb dacht ik hier op het forum ook een keer gelezen, dat je de aandrijvingen kunt om draaien, waardoor ze minder hoog zijn en je met ballast/scenery wat meer mogelijkheden hebt.
Ook werken met geheugendraad blijft natuurlijk een optie. (zelf geen ervaring mee, maar vind het zeker intrigerend)
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 14 mei 2017, 08:48:49
@ iTom: Kleine nuance voor MiWuLa, ze gebruiken beide, afhankelijk van de scenery (zie bijgevoegde uitsnedes van foto's, die ik daar heb gemaakt).


@Gerrit,
De tweede foto is met smalspoor, daar worden andere aandrijvingen voor gebruikt. Maar omdraaien is een optie alleen beviel me dat niet.

@Piet,
De magneetaandrijvingen heb ik van Lippe, zijn een stuk voordeliger, ook MiWuLa heeft ze maar dat zijn de eerste type's. Zijn nog goedkoper. Alleen wel ff de eindschakelaars er uit halen en verbindigen doorsolderen.
Re: Polderdam. een update.
Gerrit-1959
gast

Re: Polderdam. een update.
Hallo,

Kun je nagaan, hoe weinig ik nog weet van modelspoor. :?
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: iTom op zondag 14 mei 2017, 10:48:03
@Piet,
De magneetaandrijvingen heb ik van Lippe, zijn een stuk voordeliger, ook MiWuLa heeft ze maar dat zijn de eerste type's. Zijn nog goedkoper. Alleen wel ff de eindschakelaars er uit halen en verbindigen doorsolderen.
Ja weet ik Tom, ik had de mijne daar ook vandaan.
@Gerrit:
geheugendraad vind ik uit stroom verbruiks overwegingen geen optie.
In één van de standen zal de draad altijd voedingsspanning nodig hebben.
Ik ben meer voor een twee zijdige (bi) stabiele oplossing.
Dus stroom verbruiken bij het omzetten en niet bij het 'vasthouden'.

Ter overweging aan de makers van servo decoders:
Bedenk iets dat 10 of 15 seconden na het omzetten de voeding van de servo wordt afgeschakeld.
En bij het weer omzetten net voordat de puls naar de servo gaat de spanning er weer op.
Het verhindert het brommen en moet je eens kijken bij grote banen wat het aan energie verbruik scheelt.


grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: PietB op zondag 14 mei 2017, 18:55:28
Ter overweging aan de makers van servo decoders:
Bedenk iets dat 10 of 15 seconden na het omzetten de voeding van de servo wordt afgeschakeld.
En bij het weer omzetten net voordat de puls naar de servo gaat de spanning er weer op.
Het verhindert het brommen en moet je eens kijken bij grote banen wat het aan energie verbruik scheelt.[/b]
Zie o.a. ESU 51822, bij deze decoder is de PWM en/of voeding aan/uit te schakelen.


Mvg,
Peter
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Heb je de prijs van dat vod gezien, ik heb er hier 4 liggen, valt niet mee te werken.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Polderdam. een update.
Bij dat "vod" moet je eigenlijk alleen maar servo's van ESU gebruiken dan heb je er geen last van.
Ik heb 2 van die vodden, maar geen problemen mee, gebruik servo's van de afhaal Chinees Ali om diverse dingen mee te laten bewegen alleen niet voor wissels. Voor wissels vind ik eigenlijk alleen de MP5 geschikt, die kan ook gewoon op een WDD aangesloten worden. Maar ik ben daar helemaal vanaf gestapt, teveel gedoe en teveel kans op storing. Natuurlijk zal het te maken hebben met de juiste manier van aansluiten en monteren, daar gaat me echter teveel tijd mee verloren dus gewoon gekozen voor de magneetaandrijving. Heb nu 11 wissels ieder met een magneetaandrijving en heb niets in de loterij gewonnen alleen een hoop C-rail verkocht voor een mooie prijs. ;)
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: PietB op zondag 14 mei 2017, 18:55:28
Ter overweging aan de makers van servo decoders:
Bedenk iets dat 10 of 15 seconden na het omzetten de voeding van de servo wordt afgeschakeld.
En bij het weer omzetten net voordat de puls naar de servo gaat de spanning er weer op.
Het verhindert het brommen en moet je eens kijken bij grote banen wat het aan energie verbruik scheelt.[/b]

Je servo's aansturen met een Arduino. :idea:
Zodra je een servo gaat aansturen, dan attach je de servo aan een pin.
Is de servo in de gewenste stand, dan detach je de servo weer van de pin.
Geen gebrom en geen onnodige energie verbruikt. B)


servo.attach(servoPin);

servo. detach();


Gr.
René
Re: Polderdam. een update.
Ben den Hollander
gast

Re: Polderdam. een update.
OC32: instructie "suspend servo" na "set servo". En sowieso alle servo's op "suspend" zetten tijdens power up.

Gr, Ben.
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: iTom op zondag 14 mei 2017, 23:04:48
Ik heb 2 van die vodden, maar geen problemen mee, gebruik servo's van de afhaal Chinees Ali om diverse dingen mee te laten bewegen alleen niet voor wissels.
Inderdaad, die vodjes kunnen ook probleemloos met servo?s van de afhaalchinees werken.

Wat René (Lokkie) al aangeeft, neem een Arduino. Daar kun je ook servo?s mee aansturen en de pinnen mee in/uit schakelen. Verder heb je het grote voordeel mee dat je e.e.a. zelf kunt aan passen.


Mvg,
Peter
Re: Polderdam. een update.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: PietB op zondag 14 mei 2017, 18:55:28

Ter overweging aan de makers van servo decoders:
Bedenk iets dat 10 of 15 seconden na het omzetten de voeding van de servo wordt afgeschakeld.
En bij het weer omzetten net voordat de puls naar de servo gaat de spanning er weer op.
Het verhindert het brommen en moet je eens kijken bij grote banen wat het aan energie verbruik scheelt.
Piet,

het zal je een paar uitgangen op je MARDEC kosten, maar door aan iedere servo ook een logische uitgang te koppelen die na x seconde weer uit valt, kan je de voeding inschakelen en uitschakelen. Aan de pin hang je een torretje die je in de voedingslijn van de servo hebt. De tor bekrachtig je, je schakelt je servo en je laat de tor weer afvallen. Beetje hetzelfde idee als dat je gebruikt bij een multiplexschakeling van bijvoorbeeld een 7segment display met common anode.

Of de MARDEC dat standaard ondersteund durf ik niet te zeggen. Ik heb er nog geen een, had er wel eentje willen maken voor mijn "hosenträger", maar ben met mijn laatste bestelling electrocomponenten vergeten de benodigde onderdeeltjes, om de MARDEC aan je IB/CS te hangen, mee te bestellen.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: Laurent op maandag 15 mei 2017, 17:29:19
Of de MARDEC dat standaard ondersteund durf ik niet te zeggen.
Neen Laurent dan zul je zelf in de sourcecode van Mardec moeten gaan spitten.
En ik heb de Mardecs niet gebruikt voor de wissel servo's
Daar gebruik ik de Rosoft servodecoders voor.

@René
Ja met een Aruino is het niet zo moeilijk denk ik, maar ik heb voor mijn servo's kant en klaar spul, zie hierboven.
En mijn appel aan de decoderbouwers was niet zo zeer omdat ik er zelf geen oplossing voor kon vinden, maar om bij voorbeeld Wim er toe aan te sporen iets dergelijks in zijn mooie decoders te bouwen.
@Ben
Ja de OC32 ik huiver een beetje van dat apparaat, waarom.... ik vind de handleiding erg moeilijk te lezen.
En als bijkomend bezwaar er kan zoveel meer met de OC32 dat als ik hem aanschaf ik hem niet wil gebruiken voor een paar servo's om te zetten.
Dat is een eenvoudig proces en dat moet mi. ook op een eenvoudige manier (met simpele middelen) te besturen zijn.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Polderdam. een update.
Hoi Piet,

ik zie accessoires staan met 1 input. Volgens mij moet je daarop ook gewoon een transistor kunnen hangen. Je stuurt nu LEDs aan?

Waarschijnlijk vereist het voor bijvoorbeeld Wim ook een bepaalde technische aanpassing, er moet immers een schakelbare versterker op het printje komen. En je moet er van opaan kunnen dat een wissel omgelegd is voordat de trein eroverheen gaat.

Groet,
Laurent
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Ja ik stuur nu de verlichting van mijn drie perrons in drie banken aan, en inderdaad dat gebeurt via een powerfet.

Citaat van: LaurentEn je moet er van opaan kunnen dat een wissel omgelegd is voordat de trein eroverheen gaat.
Dat is altijd zo, daarom zel de besturingssoftware(koploper ed.) ruim van te voren al een omleg signaal geven.
Er wordt geen feedback van de wisselstand terug gegeven.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Ben den Hollander
gast

Re: Polderdam. een update.
Citaat van: PietB op maandag 15 mei 2017, 18:21:29

Dat is een eenvoudig proces en dat moet mi. ook op een eenvoudige manier (met simpele middelen) te besturen zijn.


Maar dan zit je toch goed met je Rosoft decoder? Wisseltje om: servo beweegt, klaar.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Absoluut Ben, ik ben zeer tevreden over de spullen van Wim.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Het is al weer een tijdje geleden dat de CFO van Polderdamspoorwegen fondsen kon vrijmaken voor een investering in rollend materieel.

Deze week was het zover.
Dit is de laatste aanwinst een Werkspoor Baldwin NS1200.
Ik bezat de 1212 al, maar er is zat werk op de baan voor twee van die mastodonten.


Naar mijn mening de mooiste E-lok die er in de afgelopen jaren op het NS railnet heeft rondgereden.
Van de pimp en ombouw (naar digitaal) acties komt een verslag, als de temperaturen weer wat gaan zakken.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Helemaal mee eens Piet, zijn schitterende loc's om te zien. Ik heb er ook wel in het echt aan gesleuteld maar dan ben je echter minder gelukkig met die dingen :P
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Ik sleutel nog wel eens in de hobby aan Werkspoor bussen Jan.
Word je ook niet vrolijk van.
Zou het aan dat bedrijf gelegen hebben?

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Mooie aankoop Piet, fijn dat de cfo de benodigde pecunia heeft gevonden voor zo'n nuttige aankoop!
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Polderdam. een update.
Dat is weer iets moois voor je baan, voorlopig heb je weer wat te doen.
Knap om het naar digitaal om te bouwen, ik weet dat jou dat veel plezier geeft dus geniet er van.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
JaTom,
Daarom ben ik met deze hobby gestart.
Eens een techneut altijd een techneut.
Maar ik heb ook inmiddels strooisel voor railbedding gekocht.
En dat zal jou weer blijmaken, toch? ;)

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Polderdam. een update.
Nou Piet, moet niet gekker worden.
Maar het gaat om de hobby en hoe je die beleeft is voor iedereen anders.

Je weet ik ben meer van de scenery maar kan ook genieten van mensen die locs ombouwen naar digitaal of erger, er dan ook nog geluid uit krijgen.

Zelf heb ik dat niet, maak momenteel zelf geluid genoeg, ben bang dat het vannacht weer helemaal mis gaat.
Hoest de glaslatjes uit de ramen.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Ja ik lees al een paar weken dat het lijf op dit moment je grootste tegenstander is.
En dan werkt het weer ook al niet mee, wat een gedoe joh!

Doe rustig aan en neem jezelf in acht.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Polderdam. een update.
Thnx Piet, het ziet er naar uit dat het vannacht weer een drama wordt.

Geloof niet dat het weer een grote rol speelt, loop er al ruim een jaar mee, ga me steeds meer een zeehond voelen. :-)
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: PietB op woensdag 21 juni 2017, 16:19:02
Van de pimp en ombouw (naar digitaal) acties komt een verslag, als de temperaturen weer wat gaan zakken.
Heb je 12 foto's van de ombouw op je camera klaar om een verslag te schrijven.
Gaat de SD kaart, een echte Kingston, defect.
Waarschijnlijk te veel foto's op gezet en er weer afgehaald, bekend is dat herhaaldelijk schrijven en wissen niet echt goed is voor die dingen.
Dus zit ik zonder foto's moeten jullie maar aannemen dat de ombouw geslaagd is en deze 1213 mijn allerstilste Marklin loc is.
Ik zal een dezer dagen een filmpje plaatsen met geluid.
En dat is het dan.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Polderdam. een update.
Dat is jammer Piet.
Regelmatig je SD kaartje formateren, ik doe niet anders.
Heb mijn huidige SD kaart 16GB SanDisk al 7 jaar nooit problemen mee gehad, maar wat niet is kan altijd nog komen natuurlijk.
Re: Polderdam. een update.
Gerrit-1959
gast

Re: Polderdam. een update.
Hallo Tom,

Dan ben jij echt een geluksvogel. In de ICT wordt het formateren van USB-sticks en SD-kaarten juist ten zeerste afgeraden. En uit ervaring onderschrijf ik dit. Gelukkig ben ik nogal van de backup's, dus ben ik nooit zoveel kwijt, maar ik heb de afgelopen jaren al een stuk of tien USB-sticks afgeschreven en weggemieterd.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Ik kom ook uit de ICT en formatteer nooit een SD of USB opslag.

En backuppen...........dat doe je als ICT'er toch niet?
Bij een electricien liggen alle leidingen open en bij de timmerman hangen de deuren uit de kozijnen.
Dus waarom als ICT'er zelf backuppen.......het is mij een raadsel.

Dit is ironisch bedoeld, hoor.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Polderdam. een update.
Zoals beloofd even wat beelden van de ombgebouwde loc.


De loc is superstil nadat de motor unit ultrasoon gereinigd is en vervolgens de tandwielen met een klein tipje kogellagervet zijn gesmeerd.
Het geluid van het filmpje dendert nogal maar dat komt omdat de camera acoustisch contact met het tafelblad had.

Toch maar even de kap er afgehaald om het 'elektriek' te tonen.

Ik heb de loc bedrading, verlichting, motor enz in 3mm styreen buisjes gelegd.
Eens een electriciën altijd een electriciën, toch?
Deze bedrading loopt naar een verzamelprint met een NEM652 connetor waar gewoon een decoder in geprikt kan worden.



De warmwitte leds zitten in een steekfitting die precies in de metalen steun waar de lampjes in zaten, past.
Ze zitten met de pootjes schuin omgebogen precies onder de lichtgeleider die in de koppen van de kap zitten.

Helaas geen uitgebreidde ombouw beschrijving.
Maar Bert (GTIBert) je ziet dat ik er mee bezig ben geweest.
Ik heb deze loc overgenomen van Bert.

grt Piet.
Re: Polderdam. een update.
PietB

Helaas is je filmpje prive  :| maar je foto's zie ik wel  ;)
Re: Polderdam. een update.
Citaat van: peterke33 op woensdag 30 augustus 2017, 18:13:52
PietB

Helaas is je filmpje prive  :| maar je foto's zie ik wel  ;)

Peter, ik zie het filmpje wel.  B)


Hoi Piet,

Een mooie loc heb je erbij gekregen. Je hebt de loc keurig voorzien van nieuwe elektronica, ik wist niet dat het vak was. Weet ik weer een adresje.... >:-D
Succes met de 1213

Groet Ronald :)
Re: Polderdam. een update.
Hier is het filmpje ook te zien. Het is en blijft een zeer fraaie loc die 1200 serie. Als kind was ik er vroeger al ondersteboven van en vind hem nog steeds gaaf.

Mooi dat de ombouw goed gelukt is!