Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hardnekkig kreng!!

Gestart door IJsengel zaterdag 28 juli 2007, 09:46:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Hardnekkig kreng!!
Hola,

Ik begin met u allen een goedemorgen toe te wensen. Vervolgens spreek ik mijn ongenoegen uit, want ik moet even mijn gal spuwen.......Wat is het geval? Ik ben het nu wel heel erg zat. Al tijden zit ik met het probleem dat een van mijn locjes  <dit hardnekkig kreng dus> telkens op het zelfde punt op de baan abrupt stopt om daarna weer zoetjes op te trekken en verder te boemelen alsof er niets gebeurd is. Ik heb al van alles geprobeerd. Loc schoongemaakt, loc uit elkaar gehaald, bedrading gecheckt, rails schoongemaakt, rails vervangen......doch zonder enig resultaat. Soms rijdt ze ook wel eens een rondje zonder mankeren maar dat is uitzonderlijk en dan gaat hier de vlag uit. Ik denk dat het toch met de loc te maken heeft want ze is de enige die dit euvel vertoont. Ze is uitgerust met een 60760 met anti Alzheimer. Ga me nu alsjeblieft niet vertellen dat die decoders prut zijn, want meerdere locs zijn hiermee uitgerust en die doen probleemloos hun werk.
Wat zou dit kunnen zijn? Wie heeft er de geniale inval?

Hasta la Pasta
Fred
Re: Hardnekkig kreng!!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Hardnekkig kreng!!
Stroomafname probleem.
Of massa probleem of sleper probleem (meer mogelijkheden zijn er niet maar dat had je zelf ook kunnen bedenken)
Heb je al een nieuwe sleper onder gezet?
Bedenk dat oude olie in de glijlagers van de assen ook isolerend kunnen werken en dus de massa beinvloeden.

Suc6 met storing zoeken, Johan.
Re: Hardnekkig kreng!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Hallo Fred.
Ondanks het druilerige weer en, bij jou dan, dat prachtige "hardnekkige kreng" wens ik jou ook een goede morgen!

Nu het probleem, dit moet natuurlijk een stroom aanvoer probleem zijn, maar dat wist je natuurlijk allang.
Aan die prachtige BR 53 zal het niet kunnen liggen want anders stopte deze wel vaker.

Ik zou, maar wie ben ik?, op die ellendige plek waar dat hardnekkige kreng iedere keer stopt gewoon een extra aansluiting maken, doet de loc het dan nog steeds, dan is het met recht een 'hardnekkig kreng' en kun je er niets anders mee doen dan deze netjes met doos bij mij thuis af te geven, zodat deze prachtige Mallet hier weer van een nieuw treinen leven mag gaan genieten!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hardnekkig kreng!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Mogge Fred,


Die loc heeft zóveel wielen voor massa dat ik de sleper de hoofdverdachte zou willen noemen, aannemende dat de decoder alle wielen ter bechikking heeft voor massa (en niet bijvoorbeeld alleen de tender).

Het is denk ik ook wel interessant om te weten wat voor punt in de baan het is. Recht stuk, een boog, een slinger of een wissel etc. Heb je een foto of een stukje baanplan waarop je het stoppunt kunt aangeven?

Opvallend vind ik dat de loc na gestopt te zijn weer doorrijdt. Dat suggereert een onderbreking die net te lang is om door de anti-Alzheimer-elco opgevangen te worden. Hij komt tot stilstand maar als de loc eenmaal stilstaat pakt-ie al weer stroom op waardoor de decoder begint met optrekken. Zo lijkt het althans.

Is snelheid van invloed? Als bovenstaande waar is, moet hij namelijk stil blijven staan als je 'm er op kruipsnelheid langs stuurt, en zou hij door moeten rijden als-ie genoeg vaart heeft.

Als de loc eenmaal stil blijft staan zou je misschien kunnen onderzoeken waar het probleem zit door heel voorzichtig een duwtje tegen bv. de tender te geven of met een schroevendraaier even de sleper te 'prikken'. Zo kun je wellicht achterhalen of het een sleper- of toch een massaprobleem is: door te kijken wat je moet beroeren om hem weer in beweging te zetten.

Nog een vraag: doet-ie dit ook als je op dat punt de andere kant op rijdt? En als je achteruit rijdt?

Succes, wanhoop niet, we denken met je mee :-P

Martijn ;-)
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Hola Dames, heren ook.
Dank voor de reacties tot zover.
Een sleper probleem lijkt het niet te zijn. Inmiddels zijn er al 2 slepers (recent!) gemonteerd geweest en de loc liep voortreffelijk.........tot....juist ja, tot op dat ene punt. Dat punt is een bocht (R3) waar ze dus blijft staan. Als ze langzaam rijdt komt ze niet meer vanzelf van haar plek en geef ik haar een zetje. Heeft ze echter een redelijke snelheid dan wil ze vanzelf wel weer in beweging komen. Ik denk overigens dat dat ook komt, doordat wanneer ze met een ruk tot staan komt, ze vervolgens een oplawaai vanachteren van de sleep wagens krijgt, zodat ze ietsje verder opschuift en weer contact maakt. (eh?) Achteruit rijden geeft het zelfde probleem, op de zelfde plek.
De loc achterstevoren (lees: andersom) op de baan gaat dan weer zonder morren! Dat dan weer wel.
Samenvattend: wielen zijn schoon, rails is schoon, puko's zijn schoon, sleper is nieuw.......ik mag een boon worden als ik het weet. Wat ik al zei: het is een hardnekkig kreng!!
Hasta la Pasta
Fred
Re: Hardnekkig kreng!!
Citaat van: Freak op zaterdag 28 juli 2007, 11:46:14
De anti Alzheimer-elco vangt niet de onderbreking voor de motor/verlichting op. Maar alleen de spanning voor de PIC-controller op de decoder zodat de rijparameters nog even in het geheugen blijven.

Zeer informatief :)
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Citaat van: ^Rook op zaterdag 28 juli 2007, 11:53:42
Je hebt het hierboven ook over rails vervangen maar in je laatste post niet. Zelf zou ik het groepje rails waarop het probleem zich voordoet vervangen cq. verplaatsen.

Zeg, Willie Wortel, ik hoef toch niet elke keer iedere letter te herhalen?  8)
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
@AJ: 96 -> 53
Re: Hardnekkig kreng!!
Citaat van: IJsengel op zaterdag 28 juli 2007, 11:57:31
Zeg, Willie Wortel, ik hoef toch niet elke keer iedere letter te herhalen?  8)

Willie Wortel druipt met gepaste schaamte af...:oops:...
Re: Hardnekkig kreng!!
modelspoorlover
gast

Re: Hardnekkig kreng!!
@ ijsengel
mischien krijgt de loc niet genoeg stroom omdat hij een heel eind bij de aansluitrails vandaan staat? dit probleem heb ik zelf ook gehad en opgelost daar een xtra draadje erbijaan te maken
mischien heb je er wat aan?

mgv tijs
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Citaat van: modelspoorlover op zaterdag 28 juli 2007, 12:58:32
@ ijsengel
mischien krijgt de loc niet genoeg stroom omdat hij een heel eind bij de aansluitrails vandaan staat?

Nope, dat is het niet want er zit om de 2 meter een aansluitpunt

Citaat van: ^Rook op zaterdag 28 juli 2007, 12:19:46
Willie Wortel druipt met gepaste schaamte af...:oops:...
Joh! Da hoef nie! Da heb nergens voor nodig! :mrgreen:
Re: Hardnekkig kreng!!
Ik heb deze loc ook en die is ook omgebouwd door mijn handelaar met een 60760 decoder. De mijne maakte met het rijden door een r2 bocht duidelijk meer lawaai. Maar door wat tape aan de binnenkant te plakken is dit zo goed als mogelijk opgelost. 

Maar weet je zeker wel of er niet een draadje  koperplaatje bij het ingang van de bocht niet ergens contact maakt en daarmee in feite even een korte kortsluiting veroorzaakt. Doet de loc precies hetzelfde als de kap er af is?

Of heb je al geprobeerd die r3 rail wat schuiner te maken dat wil zeggen stop eens een stukje karton eronder (bijvoorbeeld alleen aan de buitenkant van de r3 bocht).

Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Bocht iets schuiner leggen dmv karton eronder........ ga ik even proberen!
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Hoi Fred,

Wat ik zelf met een loc heb gehad is dat er een draadbreuk in de bedrading van tender naar loc zat. Dus deze loc stopte alleen maar af en toe ergens in een stukje bocht, op de rechte reails deed hij het altijd goed. Duurde vrij lang voordat ik daar achter was wat het nu was.
Wellicht ook zoiets bij jou??

Groeten en s6

Mark
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Citaat van: IJsengel op zaterdag 28 juli 2007, 13:12:46
Bocht iets schuiner leggen dmv karton eronder........ ga ik even proberen!

Nou dat maakt dus geen enkel verschil.....

Wat bereft de eventuele draadbreuk: de loc gaat op elke plek van de baan, van R1 tot R4, draaischijf tot klim zonder problemen. Links om, rechts om, rechtdoor, het doet haar helemaal niets. Enkel op dat ene vermaledijde punt blijft ze staan.... G&#^$r* R@!!  :evil:

Ik wind me veel te veel op. Dat kreng drijft me tot waanzin!!
Ik ga maar eens even een asperientje nemen en een glaasje warme melk met honing  om tot rust te komen.
Re: Hardnekkig kreng!!
Vreemd hoor. Is het een nieuw stuk rails? Ook daar kunnen loks op haperen. Even de puntjes poetsen wilt dit verhelpen. Voor de rest kan ik even ook niets meer bedenken. Doet de loc het ook zonder kap op die verdomde plek. Heb je dat ook al uitgeprobeerd?


Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Hij heeft de rails daar al vervangen zoals bovenaan te lezen valt  :)
Raar probleem hoor.

Mark
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Hallo,
de sleper iets buigen en
bol over de puko's laten lopen
wil ook wel eens helpen...
dan maakt hij in ieder geval op twee plaatsen kontakt.

Suk6
Wim
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Hola

Mag ik u weer eens deelgenoot maken van weer zo?n fraai staaltje kansarm ondernemen? Ik durf het bijna niet te vertellen. Maar ik doe het toch. U heeft er recht op.
Ga er maar eens even goed voor zitten, houd uw zakdoekjes bij de hand en zorg ervoor dat niemand u betrapt wanneer u uw plas heeft laten gaan van het lachen??..
Zoals te doen gebruikelijk zoekt men naar oplossingen vanuit alle mogelijke invalshoeken. U probeert van alles uit en successievelijk kunt u dan één voor één uw eigen hersenspinsels en de adviezen van derden <hopla> de prullenmand in kieperen, zonder dat het noemenswaardige veranderingen, laat staan verbeteringen in de bestaande situatie oplevert. Gaandeweg dit proces neemt de frustratie omtrent het schier onoplosbaar lijkende probleem hand over hand - of liever- progressief toe. Moeten eerst de onderhavige locomotief en het betreffende stuk rail het ontgelden, al snel verbreedt de scoop zich en mogen ook de trafo, de Mobile Station, de gehele baan, de koffie, de hond(?), vrouwlief, de Nuon, en uiteindelijk alles en iedereen zich deze frustratie laten welgevallen. Herkenbaar? Ik denk het wel. Terecht? Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet. Of toch wel? Oordeel zelf. De oplossing van het probleem dat mij dus al tijden parten speelt, blijkt namelijk even simpel te zijn als dat ze niet vanzelfsprekend is. De locomotief, ook wel bekend onder de infame naam ?hardnekkig kreng!!? draait haar rondjes met een sleep van 7 6-assige Märklin diepladers. Op het moment dat de loc op het beruchte punt tot stilstand komt (De Deadzone, 2002 regie John Cassar), bevindt de 5de wagen zich precies boven een wissel. Slechts af en toe mag ik mij verheugen in iets dat in de volksmond wordt aangeduid als een helder moment. Zo ook nu. In plaats van weer heel hard om mijn moeder roepen of de hond een schop te geven, pak ik resoluut de wagen van de rails. Bij nadere beschouwing blijkt deze wagen, plusminus uit het bouwjaar 170 voor Christus, een veertje van de koppeling te hebben dat iets is uitgerekt. De koppeling kan dientengevolge iets verder worden uitgetrokken en heeft derhalve dus meer bewegingsruimte dan goed is. Een en ander resulteert in ? u raadt het reeds- kortsluiting! Hoe is het mogelijk! De koppeling maakt contact met een puko en Leiden is in last. Zo simpel?.. Maar dus nooit, en dan ook nooit aangedacht. Het idee een ongelooflijke prutser te zijn, die zijn locomotief en halve treinbaan voor niets gesloopt heeft, wordt ruimschoots overvleugeld door dat ene moment -mijn gelukzalig Eureka!- Ze loopt weer! Het hardnekkige kreng is gebroken!! De feeks is getemd! (W. Shakespeare, The Taming of the Shrew, 1593 or 1594)
Met nog slechts een licht schaamrood op de kaken, wens ik u allen een prettige voortzetting van deze dag. Niets kan mij deze dag nog doen treuren!

Hasta la Pasta
Fred

PS Dank voor het meedenken!


Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Altijd grappig.. Net zoals je pen zoeken en em niet kunnen vinden en hij zit achter je oor oid.

Mark
Re: Hardnekkig kreng!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Briljant! :D :D

Nooit op het idee gekomen een ritje met de losse loc te maken? :lol:

En: als het een sluiting is, stopt alles op de baan op dat moment, toch? ;-)

Laten we het een leermoment noemen :mrgreen:

CiteerNet zoals je pen zoeken en em niet kunnen vinden en hij zit achter je oor oid.
Ben wel eens geruime tijd op zoek geweest naar mijn bril... mag jij raden waar die was!
Re: Hardnekkig kreng!!
Spoorniet
gast

Re: Hardnekkig kreng!!
Citaat van: IJsengel op zaterdag 28 juli 2007, 09:46:51
Ik denk dat het toch met de loc te maken heeft want ze is de enige die dit euvel vertoont.

En wat hebben wij vandaag geleerd?  :mrgreen:

Citaat van: IJsengel op zaterdag 28 juli 2007, 17:14:05

Met nog slechts een licht schaamrood op de kaken, wens ik u allen een prettige voortzetting van deze dag. Niets kan mij deze dag nog doen treuren!

Mij wel.....arme hond!
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Acido
CiteerBen wel eens geruime tijd op zoek geweest naar mijn bril... mag jij raden waar die was!

in de winkel .
Re: Hardnekkig kreng!!
woodymax
gast

Re: Hardnekkig kreng!!
Citaat van: Acido op zaterdag 28 juli 2007, 17:19:02
Ben wel eens geruime tijd op zoek geweest naar mijn bril... mag jij raden waar die was!

ergens waar je hem niet kon vinden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Hardnekkig kreng!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Op me neus... kennelijk was ik dusdanig wazig dat het niet uitmaakte of ik 'm op had of niet :mrgreen:
Re: Hardnekkig kreng!!
JanPieter
gast

Re: Hardnekkig kreng!!
Wist ik wel hoor  8)



haha, erg leuk verhaal! 'k lag dubbel  :D
Re: Hardnekkig kreng!!
Wat ga je nu doen met die wagon, bouwjaar +/- 170 v. C.?
Kies uit:
* slopen,
* leren vliegen (met het risico van een ongelukkige landing),
* weggooien,
* plat trappen,
* repareren?
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
@Gerard:
Grappig dat je erover begint. Ik was net bezig om te kijken hoe ik een en ander kon verhelpen. De wagon heeft inmiddels een "nieuw" veertje gekregen. de koppeling zit weer netjes op z'n plaats, zonder op de vertikale as te kunnen bewegen en zodoende contact met de puko's te kunnen maken.. Bovendien, zo valt op, is iemand mij voorgeweest om op de wagen te gaan staan (jouw optie *plat trappen). Bij een van de draaistellen zitten 2 assen heel iets, maar toch duidelijk scheef. Het metalen binnenwerk van het draaistel is verbogen. Gelukkig, kon helemaal niets mijn dag meer vergallen, dus met een schroevedraaier heb ik het binnenwerk voorzichtig terug verbogen. Nu zitten ze re-de-lijk recht ten opzichte van elkaar. Het rijdt weer alsof ie net de fabriek (in 170 B.C.) heeft verlaten.
Ook weer opgelost!
Hasta la Pasta
Prutser
Fred
Re: Hardnekkig kreng!!
Het probleem is opgelost: daar gaat het om.
Wie denkt er nu aan een uitgerekt veertje van een wagon :o als de loc ermee kapt :?? Ik in elk geval niet.
Goed dat je die "brainwave" had, anders was je bezig geweest met zoeken tot volgend jaar dinsdag en dat had de loc waarschijnlijk niet overleefd.
Nu nog even die (170 b.C.-)wagon in orde brengen en je kunt jezelf de nodige schouderklopjes toedienen.
Re: Hardnekkig kreng!!
Een kortsluiting boven een wissel is niets nieuws. Maar je moet bij problemen met een lok alleen rijden met deze loc en niet met een sleep wagens erachter.
Re: Hardnekkig kreng!!
CiteerMaar je moet bij problemen met een lok alleen rijden met deze loc en niet met een sleep wagens erachter.
Dat weet Fred nu ook :wink:, en dankzij zijn bijdrage weten wij het nu ook :mrgreen:.
Re: Hardnekkig kreng!!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hardnekkig kreng!!
Lalala lala lala lalalala lalaaaaAAAHH!!! *

En ja ik begrijp ook niet dat ik zo dom kon zijn om met de hele sleep te blijven rijden, maar dat kan me nu geen reet meer schelen!
H la P
Fred


* vrolijk deuntje, want mijn dag kan niet meer stuk!  8)