Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog

Gestart door jeweve donderdag 03 januari 2008, 20:42:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Vandaag de Roco Northlander bij MTE gehaald (en geprobeerd, natuurlijk!) Ik heb de AC Sound versie.

Ik rijd op M-rails, dus da´s wel de meest kritische situatie voor zo´n ding.....
Wat meteen opvalt is dat de bakken LANG zijn! In mijn 5100 bogen (360 mm) lukt het dan net wel, maar waar je de binnenboog van een bochtwissel neemt, heb je een probleem.
Dat speelt bij de 1e wagen na de loc en het laatste draaistel van het stuurrijtuig. Bij beiden heb ik de aanslagen van de draaistellen verwijderd (zie je niets van, zitten onzichtbaar aan de onderzijde). Probleem opgelost!

Wat een prachtig model! Het geluid is echt fantastisch! Heel mooi motorgeluid, prachtige luchthoorns. Wel vreemd dat je voor dit geld geen binnenverlichting krijgt. Volgens mij heeft mijn 39700 TEE dat wel (maar die heeft weer geen motorgeluid...)

Al met al erg fraai uitgevoerd model dat mijn verdriet over de ooit niet aangeschafte 3150 een beetje verdringt!

Rijdt soepel, topsnelheid valt tegen, beetje te traag voor dit model. Kan er mee leven, mijn spoorbaan is ook geen racebaan.

Jan-Willem Visscher
Re: Roco Northlander
Eric VW
gast

Re: Roco Northlander
Je moet er zelf verlichting in plaatsen.
2 leds per wagen , met fiber.
Zie brelec, even t. met decoder voor aan en uitschakelen.
Groeten,
eric
Re: Roco Northlander
joostboudewijns
gast

Re: Roco Northlander
ik was net ook bij mijn handelaar en zag hem staan echt een prachtstuk.
vooral de koppeling voorop vind ik erg mooi gemaakt.

gr joost
Re: Roco Northlander
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco Northlander
Ja dit is een pracht model, alleen jammer dat er geen verlichting in zit en dan zo veel geld. Het is en blijft een dure hobby.

Fred
Re: Roco Northlander
Citaat van: jeweve op donderdag 03 januari 2008, 20:42:36
waar je de binnenboog van een bochtwissel neemt, heb je een probleem.
Dat speelt bij de 1e wagen na de loc en het laatste draaistel van het stuurrijtuig. Bij beiden heb ik de aanslagen van de draaistellen verwijderd (zie je niets van, zitten onzichtbaar aan de onderzijde). Probleem opgelost!

Hallo Jan-Willem,

Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van waar je die nokjes hebt weggehaald?
Ik zit erover te denken dit stelook te kopen, maar ik kan (met mijn 2.00x1.25 baantje) niet zonder 360mm bigen en meegebogen wissels...

Alvast bedankt,

EgMaf
Re: Roco Northlander
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Northlander
Jan-Willem,

Bedankt voor het melden van je ervaringen.
Inderdaad een erg mooie trein, ik zag hem staan bij de dealer in Nijmegen.

Ik heb momenteel alleen nog maar de M* 3070/4070 versie.

grv Huub
Re: Roco Northlander
jeweve
gast

Re: Roco Northlander
Beste Egmaf,

Ik heb het model even niet onder handbereik (dozen voor treinen liggen er voor, terwijl mijn baan in aanbouw is.....)  Misschien dat ik hem binnenkort even tevoorschijn tover om kiekjes te maken.

Waar het op neer komt is:

Als je de onderzijde van de bakken bekijkt, dan zie je dat de draaistellen allemaal tegen een nokje aan komen in de uiterste positie. In die uiterste positie komt het wiel dan net niet tegen de bak aan. Als je dat nokje weghaalt, kan het draaistel verder draaien, en komt het wiel wel tegen de bak aan. Dat maakt echter helemaal niets uit, die wielen draaien toch wel.

Hiermee is het probleem dus opgelost, en je ziet er helemaal niets van!

Ik zal binnenkort gewoon even een kiekje plaatsen!..

Re:Roco Northlander
jeweve
gast

Re:Roco Northlander
EDIT:

Ik heb de methode om de TEE / Northlander verwijderd, aangezien deze niet 10% blijkt te werken. Vreemd genoeg is de Northlander die ik een dik jaar geleden heb aangepast probleemloos, maar de TEE die ik pas heb aangeschaft niet. Ik begrijp nog niet waar dat in zit, maar tot die tijd trek ik mijn methode in.

Re:Roco Northlander
Perfect JEWEVE, ik ga meteen aan de slag.

Groet Kees
Re:Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Goeie tip Jan Willem. Maar loopt je niet het risico dat de flenzen de binnenkant van de kap gaan raken bij R1? Bij mijn Trix is dat wel het geval.



Gr, Ben.
Re:Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Dat doen ze alleen als je nog verder gaat dan 360 mm bogen. Het wiel kan de kap raken, maar dat geeft geen problemen.

EDIT: de flenzen raken de kap nooit, de buitenkant van het wiel net wel.
Re:Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Die blokjes heeft ROCO er als beveiliging om een bepaalde reden neergezet. Ik zou me dus, voordat je deze "beveiliging" weg gaat halen, eerst afvragen waarom ROCO ze precies daar neergezet heeft.

ROCO verkoopt ook liever modellen die wel op 360mm (Märklin R1) bogen rijdt, dus als ze dat opzettelijk met deze blokjes tegenhouden, zullen ze er vast een reden voro gehad hebben...!
Re:Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Je hoeft daar niet lang voor na te denken. Misschien komt dat omdat ik ingenieur ben, maar in dit geval is gewoon gezond verstand al voldoende. Geen probleem dus.
Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om die nokjes er in te laten en de trein niet door 360 mm bogen te laten gaan!

Re:Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Citaat van: jeweve op zondag 11 oktober 2009, 18:37:36
Je hoeft daar niet lang voor na te denken. Misschien komt dat omdat ik ingenieur ben, maar in dit geval is gewoon gezond verstand al voldoende. Geen probleem dus.
Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om die nokjes er in te laten en de trein niet door 360 mm bogen te laten gaan!
Ik bedoel ook niet te zeggen dat niemand het zou moeten doen :) (Dan had ik mijn berichtje wel iets anders, feller, verwoord  8)".
Ik bedoel alleen dat er een onbekend risico zou kunnen zitten aan het weghalen van een (bewust ontworpen) beveiliging als deze. Misschien gaat daardoor wel een kabeltje op een draai- of raakpunt sneller slijten, of schiet de koppeling sneller uit zijn houder, of... (allemaal speculaas van mij natuurlijk, zolang we niet weten waarom ROCO dat erin gezet heeft).

Als ingenieur weet je waarschijnlijk ook wel dat nauwelijks te overzien is wat alle potentiële gevolgen van het wegnemen van een beveiligingsmaatregel zijn. Dat is een van de redenen waarom reverse-engineering zo lastig is: Je kunt meestal alleen maar werken vanuit het resultaat, maar je weet vrijwel niets van de beslissingen (en de redenatie ervoor) die tijdens de ontwikkeling genomen zijn.
Re:Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Tuurlijk, maar je weet net zo goed als ik dat overal veiligheidsmarges in zitten . Als dat draaistel 1 mm verder kan draaien is er niks wat extra klem komt te zitten of iets dergelijks. Het is gewoon wat netter dat de wielen net niet tegen de kap aan komen, maar als de consequentie is dat daardoor het treinstel net niet door een 360 mm boog gaat....

Als het mijn auto zou zijn, zou ik het niet doen, maar dit is net even minder risicovol.

Even zonder dollen, ik kijk natuurlijk eerst wat mis kan gaan, heb ook gekeken wat er kan gebeuren als de wielen tegen de kap komen, helemaal niks. Ze komen er in uiterste toestand net tegenaan. Heb zelfs gedacht aan warmte-ontwikkeling hierdoor, maar doordat er nauwlijks wrijving is, en dan kortstondig, is dat gevaar er ook niet.

Allemaal veel plezier met de hobby!
Re: Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Ik weet dat deze discussie al lang verleden tijd is, maar ik heb mijn Roco TEE Ram net uit de doos gehaald, waar hij heel lang in gezeten heeft. Ook ik loop tegen dit probleem aan. Bij de meegebogen wissel is het net of de eerste bak omhoog gedrukt wordt. De linker wielen (bij een linker boog) komen vrij uit de rails en vervolgens ontspoort het hele zwikkie...

Is die methode van weghalen van nokjes nog steeds gangbaar of is er een ander idee ?

Bedankt alvast... mijn TEE lijkt nu op de Fyra.
Re: Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Werkt nog steeds prima, ik zeg doen.

Groet Kees
Re: Roco Northlander en TEE Ram AANPASSEN VOOR 360 MM boog
Helaas bij mij niet... nog steeds ontspoort de eerste wagon achter het motordeel. Heeft iemand nog een goede suggestie ??