Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoeveel stappen decoders

Gestart door Varekamp zondag 27 oktober 2013, 16:30:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel stappen decoders
Varekamp
gast

Hoeveel stappen decoders
Goedemiddag,

Ik heb toch even een vraagje: Ik heb een aantal locs met een FX decoder en een aantal met een MFX decoder. Hoeveel stappen bevat deze decoders nou. Ik raar een beetje in de war.

Ik ben druk bezig om de locs te ijken in Koploper. Ik heb ook begrepen dat je in de IB (ik heb een Intellibox IR) ook het protocol moet aanpassen? Ik heb nu de instelling: Motorola nieuw.

Wie kan mij even op weg helpen? Bedankt alvast.

groeten Ronald  :)
Re: Hoeveel stappen decoders
Motorola, en dus ook MFX op de IB is altijd 14 stappen. Heb je DCC decoders dan kun je op 28 stappen rijden i.c.m. Koploper.

Gr, Ben.
Re: Hoeveel stappen decoders
Hallo Ben,

Het is duidelijk, hartelijk dank voor je snelle antwoord.

Groeten Ronald :)
Re: Hoeveel stappen decoders
Ik ken de Intellibox niet, maar met sommige centrales is het ook mogelijk om met MM met 27 rijstappen te rijden. Bij mijn Tams MC kan dat in ieder geval en gebruik ik het ook. Dit werkt ook i.c.m. Koploper.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Hoeveel stappen decoders
Hallo Aldert,

Bij de IB kan je ook 27 stappen doen maar dan met DCC format.

Groeten Ronald  :)
Re: Hoeveel stappen decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel stappen decoders
Beste Ronald,

Nog één aanvullend opmerking: als je een Märklin ruildecoder hebt dan kan die wel op DCC

Verder voor de meelezers, inderdaad de huidige fabrieksingebouwde Märklin MFX decoders rijden op Motorola 27 stappen (speciaal proces in de centrale, zie de handleiding van Tams), overigens de oude 6090X decoders ook, de oudere Märklin/Esu MFX decoders rijden op Motorola 27 en 28 echte stappen net als de huidige Esu decoders.

Groet, Anne W

Re: Hoeveel stappen decoders
Anne heeft gelijk. Alle decoders vanaf "mot II" protocoll (ook de Delta's) kunnen 27 stappen. Het werkt wat vreemd. Namelijk 1 omhoog, en dan een 1/2 omlaag. Dus 4 omhoog en dan één naar beneden kom je op snelheidstap 3,5. Dit is gedaan om "compatible" te zijn met "mot I".

Volgens mij kunnen alleen de "oude" digitale decoders (6080 en 6090) en de eerste Delta's alleen maar 14 stappen aan.

Vreemde vooruitgang, net als bijvoorbeeld dat de Delta's al eerder de 27 stappen en als je een beetje kon solderen functies (f1.. f4) kon gebruiken dan de duurdere decoders (zoals 6090).

Louis