Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

DCC in standaard MFX decoder?

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 27 december 2013, 23:49:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Ha Hans,

Ben heeft het wel over Railcom en niet over MFX ;)  :D  Een paar seconden is wel snel :)

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 19:23:09
Waarom altijd zo gehaast bij dat aanmelden, je wacht immers ook tot je PC is opgestart, waarom dan niet bij een lok die info krijgt over het adres waarin ie wordt ingedeeld?

Omdat een lok geen PC is....  :D Dat moet gewoon rijden en niet te veel andere zaken doen. Zelfde geldt trouwens voor de PC, gewoon werken zonder poespas. O ja: Mijn dagelijks gebruik laptop is van midden 2007 met Vista (4Gb intern). Autocad (versie Civil en versie LT) 2012 draait daar nog soepel op, voordat ik daar opmerkingen over krijg :)

Groet Ronald.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Ronald,

Weet echt wel waar Ben het over heeft, volg namelijk dat protocol ook een beetje zowel hier als bij de Duitse buren.

Specificaties van je systeem mag je buiten dit topic houden, anders krijgen we weer een slotje en daar zat ik niet op te wachten ;)

En een MFX lok, tja ik zit er niet met een stopwatch bij, maar aanmelden is sneller dan je denkt gebeurt :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: ronaldk op dinsdag 31 december 2013, 09:45:32
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Een lok die zich automatisch aanmeld, daar hebben de meesten wel moeite of weinig geduld mee gehad.

Kan ik mij voorstellen. Meer dan een minuut moeten wachten op een lok dat hij eens begint met rijden :)
...
Groet Ronald.
Hoi Ronald,

Ik weet niet welke centrale jij gebruikt, maar bij mij melden de mfx-locs zich binnen seconden aan op het CS2.

Groeten,
Ton.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
CiteerHet maakt toch geen bal uit wie iets maakt onder welke vlag. Voor mij is het gewoon een afdeling binnen een bedrijf / merk.
In de gelijkstroom wereld is DCC (met railcom / railcom plus of hoe het tegenwoordig ook heet als herkenning)het standaard protocol.
Toch een opmerking, niet iedere fabrikant mag zomaar Railcom Plus toepassen. En als je met bedrijf / merk een modelspoorfabrikant als Marklin, Trix, Roco, Fleischmann enz bedoeld, de meeste kopen zijn decoders in en geven zelf op welke mogelijkheden de decoders voor hen moeten bezitten, met in achtneming van eventuele licenties.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 31 december 2013, 19:40:55
Een paar seconden is wel snel :)
Inderdaad meld RailCom plus zich snel aan. Niet alleen je decoder moet over RailCom (plus) beschikken maar ook je centrale moet daarmee overweg kunnen, er zijn (op dit moment) maar weinig centrales die daar over beschikken.

@Ronald,
Enig maanden geleden ben je nog bij een broer van me op bezoek geweest. Je had op dat moment een complete demo over het aanmelden van MFX en RailCom (plus) kunnen krijgen. Had je ter plekke de snelheid en mogelijkheden kunnen aanschouwen  ;).


Mvg,
Peter
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Peter,

:offtopic:

Je hebt volkomen gelijk, de merken maken zelf geen decoder die zijn ingekocht.
En dan zo ingericht dat de klant ermee tevreden is, en in deze is de klant niet wij maar de fabrikant zelf.
Alleen bij Esu is het omgekeerd, die kopen de lok's ergens in.

Dat er dan meer protocollen bij komen, is dan de wens die ze in vervulling willen laten gaan, maar dat is ook meer een moetje dan vrijwillig.
Natuurlijk ook om de decoders verkoopbaar te houden, en het systeem levend.

Dat er nog maar weinig centrales zijn die Railcom+ ondersteunen verbaast me niets, immers ging die ontwikkeling zo snel, dat centrales daar nu op achter lopen.
Wellicht komt daar het komende jaar verandering in, en misschien zelfs al in februari horen we hier meer over.
Immers de fabrikanten moeten toch iets te melden hebben.

Men moet waarschijnlijk eerst nog wennen aan het idee, dat een CS II DCC praat, dus lijkt me Railcom+ erbij voegen voorlopig nog een luchtkasteel.
Maar het is een kleinere stap, om de vast ingebouwde decoders te voorzien van DCC.

M.v.g.

Hans V200.0






Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Allen,

Het is niet zo, dat per se de centrale over RailCom+ dient te beschikken om er gebruik van te maken. Ik heb hier een RailCom detector, welke gewoon werkt met een IntelliBox 1. ESU komt binnenkort uit met kleine printjes, die in de lok kunnen worden gebouwd, waarmee een standaard DCC-decoder RailCom+ wordt.

Groet,
Bert
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Bert,

:offtopic:

Wel grappig dat een fabrikant die Railcom+ omarmt weer met van die implantaten komt.
Leuk voor degene die al zoveel geïnvesteerd hebben in DCC decoders, maar je moet er ook maar de ruimte voor hebben.

Had toch begrepen, dat bij Railcom+ de decoder ook automatisch een adres krijgt toegewezen van de centrale, en bij mijn weten kan nog geen enkele DCC centrale dit.
Wellicht kan dit d.m.v. een update wel zover zijn, maar voor als nog geen aankondiging in die richting.

Misschien toch maar op het beursnieuws wachten.......... ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hallo Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 01 januari 2014, 16:31:49
Had toch begrepen, dat bij Railcom+ de decoder ook automatisch een adres krijgt toegewezen van de centrale, en bij mijn weten kan nog geen enkele DCC centrale dit.
Zodra een lok met RailCom Plus zich aanmeld wordt door de centrale, die Railcom Plus kent, gekeken of dit adres al in de database van de centrale bekend is. Zoja, dan krijgt de lokdecoder een ander andres toegewezen welke nog niet bekend is.
Er zijn meer een paar centrales die dit kennen.


Mvg,
Peter
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Peter,

:offtopic:

Ik ben even in de war met iets, en dat is het volgende:

Bij Railcom+ kan je de lok volgen, tot in de bezetmelder waar ie zich begeeft?

Is dat dan al mogelijk bij de centrales?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hallo Hans,

Dan ook even off topic
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 01 januari 2014, 16:44:47
Bij Railcom+ kan je de lok volgen, tot in de bezetmelder waar ie zich begeeft?

Is dat dan al mogelijk bij de centrales?
Ja, alleen i.c.m. externe modules.

Weer on Topic,


Mvg,
Peter
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Peter,

Bedankt voor je uiteenzetting :thumbup:

Toch kijk ik nog wel uit, naar iemand die deze Trixlok nog eens goed aan de tand voelt, zowel op DCC als MFX.

Voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren, want het lijkt wel of er een antipathie tegen Trixmodellen is ontstaan.

Heb er wel het een en ander van meegekregen, en ja als je dat overkomt met je Trix model, dan ben je huiverig voor de volgende aanschaf.

Maar ook blijf ik nieuwsgierig, of er ooit nog een vaste decoder komt van Märklin, die al DCC aan boord heeft.

M.v.g.

Hans V200.0